Vakantie Ardeche

Started by gijsie20, January 11, 2022, 17:39:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

Hopelijk wat Frankrijk kenners hier op het forum.

Deze zomer gaan wij op vakantie naar de Ardeche in Augustus, uiteraard gaan de vliegvisspullen mee. Voor mij voor het eerst naar Frankrijk, dus totaal geen ervaring met vliegvissen daar.
Wij gaan naar de volgende locatie : https://www.google.com/maps/@44.4373856,4.325262,14z direct aan de rivier de Ardeche, en vlakbij de splitsing met de Le Chassezac en La Baume. Ik verwacht zelf niet heel veel qua vangsten ( forel) , lees meestal ook niet de meest fantastische verhalen over Frankrijk en vliegvissen op forel ( enkele rivieren uitgezonderd).
Uiteraard heb ik zelf al een en ander kunnen vinden online, evt ook een gids. Maar zijn er leden die ervaring hebben met vliegvissen in die regio, vliegen etc? 
 

wh82

Kopvoorn en Barbeel zijn je beste gok in die regio. Vooral grote kopvoorn is best heel leuk en niet perse makkelijk. Hertenhaar sedge en donkere variant daarvan doen t goed. Barbeel is moeilijk.

henkverhaar

Quote from: wh82 on January 11, 2022, 23:13:02
Barbeel is moeilijk.

Dat lijkt me het understatement van de week ;-)

JEVDE

Quote from: gijsie20 on January 11, 2022, 17:39:26
Hopelijk wat Frankrijk kenners hier op het forum.

Deze zomer gaan wij op vakantie naar de Ardeche in Augustus, uiteraard gaan de vliegvisspullen mee. Voor mij voor het eerst naar Frankrijk, dus totaal geen ervaring met vliegvissen daar.
Wij gaan naar de volgende locatie : https://www.google.com/maps/@44.4373856,4.325262,14z direct aan de rivier de Ardeche, en vlakbij de splitsing met de Le Chassezac en La Baume. Ik verwacht zelf niet heel veel qua vangsten ( forel) , lees meestal ook niet de meest fantastische verhalen over Frankrijk en vliegvissen op forel ( enkele rivieren uitgezonderd).
Uiteraard heb ik zelf al een en ander kunnen vinden online, evt ook een gids. Maar zijn er leden die ervaring hebben met vliegvissen in die regio, vliegen etc? 


Ik heb een aantal keren in die regio met de vlieghengel gevist. O.a. meerdere keren op de Chassezac, ongeveer 30 min bij jouw vakantiebestemming vandaan, bij Les Vans en Chambonas. De beste tip die ik je kan geven is ga voor de kopvoorn! Ik ben zelf groot fan van forel; ik vis eigenlijk alleen op forel en vlagzalm (droge vliegen) maar met de (droge) vlieg vissen op kopvoorn (in Frankrijk) is geweldig. Belangrijk is allereerst; je komt niet overal zomaar makkelijk bij de rivier. Je loopt tegen campings en andere private stukken grond aan. Zeker met de auto soms ff lastig. Dus vooraf op google maps een paar potentiële 'stekken' (toegangen tot de rivier) zoeken voorkomt dat je ter plekke moet gaan rondrijden als een gek. Soms vind je meteen een prima plek, soms moet je even rondrijden. Ook wil de rivier nog wel eens verschillen van plek tot plek. Denk aan diep, traag water met lastige oevers of sneller en ondieper water en makkelijkere oevers. Dus even zoeken, maar dat moet goedkomen. Mij viel op dat op sommige plekken er vooral veel kleine kopvoorn zat. Vaak op ondiepere stukken. De wat grotere kopvoorns vaak in dieper, trager water is mijn ervaring. Maar vergis je niet, het is geen absolute regel. Als de oevers boven het water liggen kun je vaak goed spotten, zeker met zon. Probeer dat eerst als dat kan. Pas dan, en alleen als het nodig is, het water in. In de Chassezac waadde ik in het midden van de rivier om vervolgens richting de oever te vissen. Belangrijk is dat je langzaam door het water schuifelt en zodra je vis/activiteit ziet stil gaat staan om ze aan te werpen. Indien nodig af en toe eens een enkele stap dichterbij, maar als je blijft schuifelen dan schuift de vis ook steeds op en zal je de grote jongens zeker verjagen.

Vliegen die het bij mij altijd goed doen zijn grotere droge vliegen als sedges, elk hair caddis en palmers, orange stimulator, march brown. Zorg dat ze goed droog zijn en blijven. (Gebruik bijv spul als Shimazaki dry shake of Loon Topride) Hoe hoger de vlieg drijft hoe aanlokkelijker hij soms lijkt voor kopvoorn. Kopvoorn zal of direct toeslaan vrij snel nadat je vlieg landt (vaak kleinere vis/meerdere vissen in een groepje) of juist heel tergend langzaam naar je vlieg toe zwemmen en 'm goed inspecteren om 'm vervolgens superlangzaam op te zuigen (vaak grotere vis). Vergeet vooral ook niet zwarte mieren/torren (foam) die doen het ook vaak goed. Mocht je op de droge vlieg wel reactie krijgen maar (te) weinig aanbeten, probeer het dan met een (droge) vlieg die niet meer goed drijft of een beetje zinkt. Soms maakt dat de vis echt los. Met nimfen vang je (zo begrijp ik van anderen) vaak misschien wel beter vis, of groter, maar daar heb ik zelf weinig ervaring mee, want dat vind ik niet zo leuk als droog.

Vergunningen kun je al een tijdje redelijk eenvoudig online regelen. Dat kan hier: https://www.cartedepeche.fr/ Zorg dat je voor je gaat daar even een account aanmaakt. Is makkelijker dan ter plekke op je telefoon, want je moet een foto uploaden, etc Op de website zoek je op de postcode van je bestemming en dan vind je de juiste visvereniging. Vrijwel altijd kan je kiezen voor een voordelige vergunning speciaal voor tijdens de vakantie (carte de peche de vacance). De website heeft een (min of meer) Engelstalige versie, mocht je geen Frans spreken.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust.

henkverhaar

Quote from: JEVDE on January 12, 2022, 15:13:12
Vergunningen kun je al een tijdje redelijk eenvoudig online regelen. Dat kan hier: https://www.cartedepeche.fr/ Zorg dat je voor je gaat daar even een account aanmaakt. Is makkelijker dan ter plekke op je telefoon, want je moet een foto uploaden,

Volgens mij is die foto niet echt noodzakelijk (wellicht afhankelijk van waar je naar toe wilt): ik heb een aantal jaren, toen ik werkte voor een bedrijf dat in Aix-en-Provence gevestigd was, een jaarvergunning van Bouches de Rhone gehad; daar was een foto lig niet nodig... Ik geloof dat je dan wel formeel een ID met foto bij je moest hebben als je ging vissen ;-)

gijsie20

Thanks voor de antwoorden zo ver!

Ik heb wel ervaring met Kopvoorn en Barbeel vanuit de Ardennen. Barbeel idd moeilijk, zwaar, diep over de bodem rollen kan wel eens wat opleveren. Dikke en grote Kopvoorn vang ik regelmatig in Belgie, maar vind ik persoonlijk niet zo spannend en spectaculair ;D Maar als het niet anders is, is dat beter dan niks.  ;)
Las inderdaad dat de regio daar metname witvis (kopvoorn etc) is op de rivieren. Uiteraard ook super toeristisch en druk aan het water overdag. Wellicht de hoger gelegen gedeeltes van de rivieren wat meer kans op forel. Zag ook wat No kill/fly only zones. Misschien daar wat meer kansen.
Al met al zal het ook meer in de avond of ochtend even vissen zijn ivm familie vakantie. 
Ik ga iig nog even op google maps etc rondsurfen.

Beertje

 Quote:maar met de (droge) vlieg vissen op kopvoorn (in Frankrijk) is geweldig. Belangrijk is allereerst; je komt niet overal zomaar makkelijk bij de rivier. Je loopt tegen campings en andere private stukken grond aan.

Misschien niet overal, maar vaak heb je gewoon toegang tot het water via een camping.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sarca2

ik heb ook wel kopvoorn gevangen met squirmy wormies. zit wel op het randje of het dan nog vliegvissen is. droog is veel leuker natuurlijk.
::new::

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

henkverhaar

Zo dat zal eens tijd worden. Waarom alleen 2de categorie overigens/

wh82

Heb in de Ardèche Verte gevist. Forel zou daar waarschijnlijker zijn dan zuidelijker. Kans op forel in de zomer is miniem. Helemaal eens met JEVDE. En henkverhaar heeft gelijk maar barbeel is wel een leuke uitdaging.

Beertje

#11
In de Ardeche en zij rivieren komt plaatselijk ook veel sneep voor.  Deze vissen zijn moelijk te vangen.... maar toch. Een uitdaging!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

gijsie20

Quote from: Beertje on January 14, 2022, 12:32:18
In de Ardeche en zij rivieren komt plaatselijk ook veel sneep voor.  Deze vissen zij moelijk te vangen.... maar toch. Een uitdaging!

Sneep heb ik ook wel eens per toeval gevangen in de Ardennen. Bijzondere vis.


Kopvoorn vang ik in Belgie regelmatig op een zwarte Woolly bugger, maar ook wel grote sedge inderdaad. Ahja alle vliegendozen gaan mee dus zal vast goed komen.

@ Jo, vis gaat bij mij altijd terug de rivier in. (ook als dat eigenlijk niet mag ivm afmeting, zoals in bepaalde rivieren in Duitsland, laat ze het niet horen  :o ) 


guidogast

Nog een late reactie maar wellicht heb je er nog wat aan. Heb zelf op de Beaume mijn eerste vis ooit op de vlieg gevangen, na tig keer vruchteloos zelf proberen het vliegvissen uit te vogelen, onder de kundige leiding van een vriendelijke visgids, destijds in ieder geval vrij betaalbaar, Eric Langlumé (http://ericlanglume.com/ ). Fantastisch mooi riviertje, ik zou naast droge vliegjes ook zeker (zware) nimfjes meenemen. Maar probeer ook zeker de stroomversnellingen in de rivier de Ardèche zelf, en de tientallen meters stroomafwaarts. Diep vissen met zware nimfen , dan heb je zeker kans op prachtige barbelen en ook op forel. Zelfs op uitgezette "zalmforel" ::) ;D Maar heb er ook prachtige beekforel gevangen. Succes daar, vangze en laat van de zomer vooral even weten hoe het was, ben benieuwd.
::agree::

gijsie20

Hi Guido,
Late reactie valt wel mee, ik ga pas over een half jaar  ;)
Thanks! Had Eric inderdaad zelf ook gevonden, goede verhalen over gelezen en ook aangeraden gekregen van een ander lid. Mooi om te horen dat dit jou ook bevallen is. Klinkt als ene mooie optie om het gebied te leren kennen.