Algeheel meeneemverbod van vis bij HSV Groot Rotterdam

Started by FSCHAMP, December 29, 2021, 15:27:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Ik heb vandaag mijn vergunning van het HSV Groot Rotterdam gekregen. In de begeleidende brief stond dat één van de belangrijkste nieuwe regels in de vergunning is, dat er een algeheel meeneemverbod van vis geldt. Betekend dit dan eindelijk dat er in Rotterdam geen vis meer mag meegenomen worden zoals zeebaars, snoekbaars, baars, voorn, winde, enz. of zie ik dit als Belg weeral verkeerd?
M.a.w. mag er dan eindelijk geen vis meer meegenomen worden in de Rotterdamse haven, op het Haringvliet, de Biesbosch, Hollands Diep, de (Nieuwe) Waterweg, de Waal, de Oude Maas, de Rijn, Hartelkanaal, enz. (in en rond Rotterdam) of zie ik dit totaal verkeerd.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sarca2

Ik veronderstel dat dit alleen geldt voor de wateren waar deze vereniging de exclusieve visrechten heeft.
::new::

Plantje


Streamer

#3
Was vorig jaar ook al van toepassing, toch ? Maar hoe willen ze dat controleren dan ? Zeebaars, zeker aan het strand gevangen, kunnen ze weinig aan doen. Ze worden daar een beetje eng arrogant.
IHYT

guidogast

De Waal en (hele) Biesbosch oa vallen toch niet onder HSV Groot Rotterdam?
::agree::

MartinT

Quote from: guidogast on December 29, 2021, 19:35:04
De Waal en (hele) Biesbosch oa vallen toch niet onder HSV Groot Rotterdam?
Dat zouden ze in Rotterdam wel willen 😁
Los daarvan zijn het prima intenties van GR, handhaving is natuurlijk overal drama. Zeker de 40+ Baars, 70+ Snoekbaars zijn zo belangrijk voor het nageslacht. Jammer alleen dat de beroeps over een maandje weer de paaigronden weer even leegtrekken met de zegen.
Lijkt me een groter aandachtspunt voor behoud visstand dan die zeldzame sportvisser die nog een visje meeneemt.

FSCHAMP

Quote from: guidogast on December 29, 2021, 19:35:04
De Waal en (hele) Biesbosch oa vallen toch niet onder HSV Groot Rotterdam?

@Guidogast: Ik heb duidelijk vermeld in Rotterdam, ik heb niet vermeld dat ze onder HSV Groot Rotterdam vallen.
@Streamer: Ik heb dit vorig jaar toch nergens zien staan en nu staat het uitdrukkelijk vermeld bij de regels, die verandert zijn.

Nu, voor mij is het nog steeds niet duidelijk. Ik wil het alleen maar weten waar het juist geldt. Dit om te voorkomend dat ik iets ga melden indien er toch vis wordt meegenomen wat niet correct is. Ik wil nl. niemand valselijk beschuldigen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

Hiervoor bestaat mijn inziens, geen enkel goed argument. Tenzij het bedroevend gesteld is met de visstand in dat gebied.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Streamer

#8
https://groot-rotterdam.nl/water-beheer/reglement


Voor het vissen in het water van HSV Groot Rotterdam geldt overigens een terugzetplicht voor alle vissoorten!
Het is dus catch en Release.
IHYT

p.forel

Het volgende verbod zal zijn verboden te vissen
waarna heel nederland volgt

Streamer

 Daar zal het ooit wel op uit draaien, met dank aan ons zelf.
IHYT

Beertje

Quote from: p.forel on December 30, 2021, 16:40:28
Het volgende verbod zal zijn verboden te vissen
waarna heel nederland volgt

Daar dacht ik ook aan. Maar omdat het ingesteld is door een visvereniging, heb ik mijn twijfels. Als het door de gemeente Rotterdam was in gesteld dan kon je daar op rekenen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Beertje on December 30, 2021, 21:50:21
Quote from: p.forel on December 30, 2021, 16:40:28
Het volgende verbod zal zijn verboden te vissen
waarna heel nederland volgt

Daar dacht ik ook aan. Maar omdat het ingesteld is door een visvereniging, heb ik mijn twijfels. Als het door de gemeente Rotterdam was in gesteld dan kon je daar op rekenen.

Nou, het zou zomaar op aandringen van de gemeente kunnen zijn hoor. Paar jaar terug ging het in Amsterdam over een verbod op de weerhaak. Heeft het niet gehaald, maar om ze tegemoet te komen moet je af en toe wel wat concessies doen.
Weerhaak niet verboden in Amsterdam



Streamer

 De gemeente zou het alleen binnen de gemeente grenzen kunnen verbieden, daarbuiten  kunnen ze niets. Laat die vereniging eerst maar eens zorgen dat het viswater van een betere kwaliteit word. Zowieso de bereikbaarheid, overal staan pakken riet, veel water is ondiep en ligt vol met drab.
Ze zien het liefst iedereen op een betaalputje vissen, daar pas ik voor.
IHYT

Beertje

Quote from: Streamer on December 31, 2021, 14:52:19
De gemeente zou het alleen binnen de gemeente grenzen kunnen verbieden, daarbuiten  kunnen ze niets. Laat die vereniging eerst maar eens zorgen dat het viswater van een betere kwaliteit word. Zowieso de bereikbaarheid, overal staan pakken riet, veel water is ondiep en ligt vol met drab.
Ze zien het liefst iedereen op een betaalputje vissen, daar pas ik voor.
Dat er overal riet groeit en het water amper bevisbaar, is overal het zelfde. Door de zgn natuurvriedelijke oevers, staan er meters brede en hooge rietkragen. had je vroeger (+/- 40 jaar geleden) als sport visser te maken met zware watervervuiling en dacht je, toen dat aangepakt werd, dat alles beter zou worden. Helder water met terug keer van de snoek en de baars. Ja, die zijn er weer, maar nu kun je vaak niet vissen omdat het water niet meer bereikbaar is. baggeren wordt ook te weinig gedaan. met gevolg dat er soms maar 20 of 30 cm water meer staat. en dan noemen ze dat natuur. 
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Streamer

Daarom ligt daar een taak voor de vereniging. Maar daar hebben ze weinig affiniteit mee, zolang de wedstrijdvisser zijn ding kan doen, vinden ze het prima.
40 jaar gelden ving ik ondanks de vervuiling wel vis. De Oosterschelde  was vergeven van de vis. En nu ?
Je kan het ze duizend keer zeggen, schoon helder water = meestal water zonder biomassa= meestal water zonder leven. Maar ja, trekken aan een dood paard levert niks op.
IHYT