Vliegvissen in de Jonte

Started by vdKaa, December 29, 2016, 22:11:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vdKaa

Goedenavond,

We gaan dit jaar op vakantie naar de Cevennen (Frankrijk) en zitten in de buurt van het plaatsje Meyrueis. In de omgeving van de camping loopt de rivier de Jonte. Heeft iemand nog tips voor me zoals welke vliegen en nymphen het goed op de Jonte doen?

TL,
Johan
Fouten zijn kansen om iets te leren

Beertje

#1
Ik weet niet of je bij Meyrueis wel goed kan vissen,de rivier is daar maar een beekje. Als je in die omgeving wil kamperen en vissen, dan kun je beter in de buurt van Le rozier (is ook aan de Jonte) of ergens aan de Tarn gaan zitten. Ook de Dourbie is een mooie visrivier met nog een wilde forel stam.
Wat betreft campings, die zijn er zat.

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

pierre

Le Jonte is zeker wel te bevissen met de vliegenhengel. Heel mooie rivier, over grote delen wel zeer lastig toegankelijk vanwege steile hellingen langs de rivier. Kijk vooraf via maps goed waar je via zandpaadjes of bij bruggen de rivier kunt bereiken.
Stroomopwaarts van Meyrueis (in het dorp vloeien 3 zijtakken samen) maar enkele meters breed en flink overwoekerd met bomen, echt peuterwerk met rolworpjes en korte horizontale worpen.
Stroomafwaarts van Meyrueis 5 - 10 meter breed, dichtbij La Roziere iets breder. Werpen gaat hier vaak iets makkelijker, maar lange overhead worpen zal zelden kunnen.
Waterstand is erg afhankelijk van de regenval op Mont Aigual, maar in de zomer vaak aardig laag en helder water.

Vliegen en nymfen; BWO, blue dun, iron blue dun, kleine zwarte sedges, needle flies, yellow sally, peute, kleine eendagsvlieg-emergers, Pt-nymf klein en in diverse tinten, kleine zwarte nymfjes, hares-ear, caddys-emergers en flymfen. Kijk het boek 'Wondervliegen' van Leon Jansen maar eens na.
Leaders vanaf 4 meter en tippet 12- of nog beter 10/100. (ik heb nog geen 8/100 gevonden die sterk genoeg is naar mijn zin).
Meestal zijn in Zuid-Frankrijk de vroege ochtenden en de late avonden het best. Hoe onbereikbaarder de stek hoe meer vis ..... direct naast de camping zal het heeeel lastig vangen zijn.

Als je lekker een eind weg wilt werpen zijn, inderdaad zoals Beertje zegt, de Tarn en de Dourbie daar beter geschikt voor. Al is het daar overdag vaak heel druk met kanoƫrs ....

Succes.

pierre

#3
Johan,

Ik was net ff aan het googlen en kwam dit filmpje tegen; https://www.youtube.com/watch?v=G2LUAknDV_k



Nou weet ik niet welk gedeelte van de Jonte heeft droog gestaan, hoeveel (kilo-)meters het betreft en hoe lang het geduurd heeft, maar ik kan me voorstellen dat in 3 jaar tijd (vanaf 2014 tot jouw vakantie) het insektenleven en de visstand op dat gedeelte mogelijk nog niet helemaal hersteld is. Als het een paar honderd meter is, zal het geen probleem zijn, maar als het kilometers lang droog heeft gestaan ..... :o :-\. Al lijkt me dat laatste onwaarschijnlijk, de Fransen zijn tegenwoordig aardig zuinig op hun rivieren en de Jonte is een bekende forelrivier in de Cevennen.
Misschien ff informeren bij de AAPPMA van Meyrueis?

vdKaa

Beertje en Pierre; heel erg bedankt voor jullie reacties!
Er staat voor nu genoeg in om me te kunnen orrienteren. Helemaal top! ::goodjob::

Altijd prettig om bij het vissen "in den vreemde" gebruik te mogen maken van de bij forumleden aanwezige kennis  :) :) :)

TL,
Johan
Fouten zijn kansen om iets te leren