Switch

Started by Alex, January 20, 2015, 19:37:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex

Pff de kogel is door de kerk
2015 lijkt mij flinke mogelijkheden te gaan bieden om op de rivieren te gaan vissen
Met name Grensmaas en de Waal. Ik wil gaan vissen op roofblei (grensmaas) maar ook winde voorn brasem op de Waal en wel meet een switchrod.
Ben nog rond aan het kijken maar keuze zal waarschijnlijk gaan tussen een Redington Dually of als glass liefhebber de Echo glass. Beide nog enigzinds betaalbaar.
Maar kan iemand mij adviseren welke afma voor deze visserij.
Twijfel zelf tussen 4 en 5, heb begrepen dat het allemaal wat zwaarder uitvalt als enkelhandig. Vandaar.
Andere sugesties zijn natuurlijk welkom.
Groeten Alex

Floor

Klinkt als een goed plan, echter denk ik niet dat het 'allemaal wat zwaarder uitpakt' maar, een 4 lijn voor een dubbel handige dan wel switch rod is nu eenmaal veel zwaarder dan een 'gewone' 4 lijn dit heeft te maken met de werpeigenschappen van het hele spul.
Op stromend water zal een 4 of 5 hengel prima zijn voor winde en brasem en wellicht barbeel. Voor voorn misschien wat te zwaar en voor roofblij misschien iets licht maar, ik denk dat je er goed mee uit de voeten kan.
En geloof me, wanneer je eenmaal met dubbel handige hengels begint wil je net als met 'gewone' vlieghengels voor iedere visserij een aparte set hebben.

De hengels die je noemt heb ik geen ervaring mee.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Ochi

Alex,

denk dat je voor voorn en brasem wel aardig zit met een 4/5 switch maar ik denk dat je met een flinke roofblei tekort gaat komen.
Ik zeg niet dat je de vis er niet mee binnen krijgt, weet alleen niet of het goed is voor de vis omdat het waarschijnlijk allemaal wat langer gaat duren.
Het valt wel wat zwaarder uit maar is ook meestal 2 voet langer en dat is toch anders drillen.

De vissoorten liggen qua kracht en explosiviteit aardig uit elkaar.

Succes met de keuze maar als je het echt voor deze 3 soorten gaat gebruiken zou ik minimaal een slag zwaarder gaan.

greetz Ochi


Marco B

Ben het helemaal eens met het verhaal van Floor. Daarbij komt dat ik het altijd een beetje lastig vind omdat er tussen de ene 4 of 5 spey/switch-hengel nogal wat verschil kan zitten in het gewicht van de lijn. Amerikaanse hengels worden vaak net anders gekwalificeerd dan Europese hengels. Maar de meeste #5 hengels vragen meestal al zo'n 300 grains maar ik ken ze ook waar het aanbevolen lijngewicht 375 grains is. Een enorm verschil dus. Ik zou proberen een hengel te vinden met een lijngewicht in de buurt van 300 a 325 grains. Lijkt me voor de visserij op grote rivieren die je voor ogen hebt ruim voldoende, zij het voor gewone voorns wel weer erg zwaar. Qua lijn zit je dan al in de buurt van een enkelhandige #8.
Hoewel ik zelf een redelijk arsenaal heb staan ken ik de door jou genoemde hengels niet en kan ik er niets over zeggen. Ik was vandaag toevallig bij Ton Temming in Utrecht in de winkel en hij liet me een prototype van een hengel zien die hij net had ontworpen. Een licht switchhengeltje voor een #5 van 11.6 voet, heel netjes afgewerkt en een lijngewicht van (ik meen) 310 grains. Kosten: iets van €160. Misschien de moeite waard om ook eens naar te kijken.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

p.forel

300 grain in de buurt van een enkelhandige 8# ?????????????????????????????????????????.

Alex

Bedankt voor de info, zal eens naar de grains kijken.
En Marco. €160 kinkt goed :)

Alex

p.forel

Veel merken en type hengels  met hun grain window .

http://www.rioproducts.com/RIO-Spey-Line-Recs.pdf

Alex

Wel grappig. Je kunt ook een selector gebruiken

http://www.rioproducts.com/fly-line-selector/

FSCHAMP

Quote from: Alex on January 24, 2015, 15:47:14
Wel grappig. Je kunt ook een selector gebruiken

http://www.rioproducts.com/fly-line-selector/

Deze werkt niet bij mij, ik krijg gewoon een grote groene kader, verder niets.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Alex

Hmm bij mij wel op mijn ipad