vragen van een beginnende vliegvisser

Started by Caslambalk, August 08, 2015, 11:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Patrick,

Je moet het beslist niet opvatten als onwil om je op weg te helpen, maar je stelt alleen wel veel vragen. Die beantwoorden we in kort bestek zo maar even niet.
Ik zou de raad van Menno opvolgen: op youtube is meer dan genoeg te vinden. En beeld verduidelijkt meer dan woorden.
Kom je er dan nog niet uit dan willen we je met alle plezier helpen.
Succes!

Gerrit

p.forel

#26
Is een forum voor beginnende vliegvissers dus vraag maar raak hoor

Maar start wel even een nieuw topic geheel voor jouw vragen

Ik ben niet zo van het telkens scrollen waar ik vraagsteller moet zoeken

goswit

 mij priiiima Limburgs 

Precies wat je schrijft plantje  ;D ;D ;D ;D ;D   Brabants en Limburgs  ,hmmmm. :P
Schoondochter is Limburgs , nog zo gewaarschuwd .hahaha.

Patrick je hebt pm.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gert

Ik was toevallig afgelopen weekend op camping Du Rivage, met een clubje motorrijders. Zoals altijd had ik wel een hengeltje mee, maar ik kreeg te horen dat er tot 6 juni niet gevist mag worden.
Los daarvan: is een prima camping, maar ik zou er niet naartoe gaan voor een visvakantie. Dan is camping Bissen een betere optie, maar daar zal Goswit wel wat over verteld hebben in die PM  ;)

goswit



:o :o :o :oGert ,dat is staats geheim , :P

ga jij dit jaar nog ?
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gert

Nog geen plannen, maar dat zegt niks, want ik heb nog helemaal geen plannen, behalve Oostenrijk over 4 weken.

patrick.geurts72

Quote from: Gert on May 29, 2017, 22:52:55
Ik was toevallig afgelopen weekend op camping Du Rivage, met een clubje motorrijders. Zoals altijd had ik wel een hengeltje mee, maar ik kreeg te horen dat er tot 6 juni niet gevist mag worden.
Los daarvan: is een prima camping, maar ik zou er niet naartoe gaan voor een visvakantie. Dan is camping Bissen een betere optie, maar daar zal Goswit wel wat over verteld hebben in die PM  ;)
Ja klopt dat mag pas vanaf 6_6
Het is voor mij ook geen specifieke visvakantie ! Maar dacht dat t wel een leuke gelegenheid was om het vliegvissen eens te verkennen en uit te proberen !! Want t lijkt me super gaaf !!!



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


Menno_siemensma

Quote from: patrick.geurts72 on May 29, 2017, 20:12:50
Ja heb al wat bekeken !!maar neem aan dat ik hier ook gewoon m'n vragen kon stellen en geholpen zou worden ! Maar zoek zelf wel verder !! En zoek ik zelf wel de termen uit !!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
rustig maar hoor. Ik geef alleen aan dat er genoeg te vinden is, het is handiger wat specifieke vragen te stellen of even te zoeken op het forum of er wellicht al iemand anders geweest is die die vraag gesteld heeft...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Joost S.

#33
Ik ben ook nog een beginner en idd Patrick, met youtube worden vele dingen veel handiger, omdat je het ziet. Knopen ed, ik kan nooit iets met die figuren/afbeeldingen hoor, haha.

Echt geen slecht bedoelde tip hoor! Tof dat je ook bent begonnen. Het is even wennen en handig worden, en dan wil je niets anders meer.


Als je net als de topicstarter met kleine nymphjes gaat, zou ik gewoon 18 honderste fluor pakken, een meter, die doe je aan je vliegenlijn.

En dan zo een tippet ringetje. En daar doe je dan een meter 12 tot 14 honderste fluor op. Nymph er aan en ga dan de sloten af. Als het heel ondiep is, of omdat het toch wat makkelijker te zien is wanneer je beet hebt, kan je een verklikkertje op de lijn doen. Die zit er bij mij standaard op.


Let op: ALTIJD een bril op zetten, ;-).

Beertje

Voor een tip aanbinden gebruik ik de methode met een klein ringetje of met de chirurgenknoop.
https://www.youtube.com/watch?v=2h5NKr6Ds_w&vl=nl

Om een vlieg aan te binden gebruik ik vaak de davy knot.
https://www.google.nl/search?q=davy+knot&oq=davy+knot&aqs=chrome..69i57j69i65j0l4.6511j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

henkverhaar

Quote from: Beertje on May 30, 2017, 17:35:30de chirurgenknoop.

Volgens mij heet dat met een goed Nederlands woord een waterknoop. Chirurgenknoop is een anglicisme... ;-)

patrick.geurts72

Thx hier kan ik iets mee !!! Heb echt zin om er mee aan de slag te gaan !! Lijkt me super gaaf !! En die bril komt goed heb een speciale vliegvis bril besteld !!!!  👍

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk



Mike

Niet om lullig te doen maar die davy knot is geen aanrader.
Verschillende tests hebben bewezen dat deze knoop je tipet erg verzwakt.
Je kunt het ook meteen vinden in de comments van de video..

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Beertje

Eigenaardig, ik heb de Davy knot van een wedstrijdvisser, die hem aanbeval als een gemakkelijke en goede knoop.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

patrick.geurts72

Quote from: Beertje on June 03, 2017, 19:18:24
Eigenaardig, ik heb de Davy knot van een wedstrijdvisser, die hem aanbeval als een gemakkelijke en goede knoop.
Oké !?!?
Ik heb t allemaal proberen te Google maar kom er. Niet uit !! Wat is een tipet en  tippetringetje ?????


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


p.forel

Vanaf je vliegenlijn heet het als volgt leader dat is dus het tapse deel nylon   dan tippet ring  das een heel klein ringetje wat je aan je leader kan zetten  dan volgt de tippet dat is dus gewoon stukje nylon of fluo  wat je weer aan je tippetring kan zetten  en aan andere zijde je vlieg knop

goswit

Patrick ,  heb je mijn pm ontvangen ???
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

paul de bruijn

Patrick,en ook Caslambalk,aan het eind van de vliegenlijn zet je een leader,dit is een taps toe lopende lijn,kan van nylon zijn(zinkt) of polymateriaal(drijvend) en zorgt ervoor dat je tip(het stuk nylon of fluorcarbon) mooi overslaat en je vlieg mooi laat landen.Dit kun je doen met een leaderloop,kant en klaar te koop.
Vis je met nimfen dan is de stripsnelheid een kwestie van proberen,8tjes draaien,korte rukjes,langzaam binnenhalen,ook totaal afhankelijk van de vissoort waar je op vist.Kijk maar is in een ondiep helder slootje met een fluogroen nimfje,dan zie je een complete groep voorntjes erachteraan jagen.Binnenstrippen is ook afhankelijk van stroming uiteraard.
Je tip is het laatste stuk nylon of fluorcarbon wat je aan je leader knoopt.Hoe je de tip met je leader verbindt heeft ieders eigen voorkeur(tippetring,lus in lus,geknoopt etc)Kwestie van wat je voor jezelf effectief vindt.
Vis je droog(drijvend) dan gewoon wat lijnvet op je leader en tip,je wilt tenslotte dat de boel " op het oppervlak"ligt.
Ook knopen zijn voor iedereen persoonlijk.Uiteraard zijn sommige knopen specifiek ergens voor ontworpen,maar begin gewoon met een degelijke knoop.Ik heb een persoonlijk favoriete knoop om de vlieg aan je tip te zetten,maar die is nergens terug te vinden,ik heb hem van de mannen van goFishing in denemarken.
Vliegvissen is in het begin een enorme uitdaging en kan zeer frustrerend zijn,en eigenlijk is het zo dat het slimste wat je kunt doen is een club zoeken.Die kan je heel snel wat belangrijke kneepjes bijbrengen die je in de goede richting brengen.
Probeer voor jezelf uit te vissen waar je op wilt vissen,en pas de boel hier op aan qua lijndikte en grootte van de vlieg.Wees niet bang om te experimenteren.Het is al meer gezegd,maar vliegvissen is de moeilijkste manier om vis te vangen,maar ook verreweg de mooiste.
Geloof me,ik zei 20 jaar geleden:vliegvissen? Never nooit niet.Ik heb af en toe(nog soms) stevig staan vloeken langs de waterkant,maar op het moment dat een dikke zeeforel je vlieg pakt,en je ziet dat gebeuren,daar kan niets tegenop en dan is alle frustratie verdwenen.

vanderschoor

Dag Patrick,
Tippetringetjes (ik wist niet dat ze zo heetten!) liggen soms ook bij de afdeling karperspullen, voor het maken van rigs.
Erg handig omdat anders telkens bij windknopen, wisselen naar dikkere of dunnere punt enzovoorts de volgende lijnstukken steeds korter worden en de verhoudingen van je leader niet meer kloppen. Nu knoop je gewoon om de zoveel tijd een nieuwe leaderpunt aan het ringetje - de 'dikke kant' geeft meestal veel minder problemen.
Succes,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

Th vd Poll

Let op bij het kopen van rigringetjes op de karperafdeling.
Deze zijn vaak gestanst uit plaatmateriaal en hebben daardoor scherpe randjes.
Voor het doel waar ze voor gemaakt zijn is dit geen probleem, bij het gebruik als tippetringetje is dit echter wel een groot nadeel. Je kunt er je eigen lijn mee doorsnijden.
Let er op dat de tippetringetjes mooi afgerond zijn, zodat je niet je eigen lijn doorsnijdt.
Ik gebruik altijd de ringetjes van Poseidon. De meeste vliegviswinkel hebben deze wel in hun assortiment.

Groet,
Theo

Joost S.

Ik gebruik al een jaar of 20 maar 1 knoop voor alles wat een oog heeft. En dat is de palomar knoop. Heel makkelijk en snel te knopen, en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Vliegen, streamers, ringetjes, titanium onderlijntjes, haken, wartels etc.... alles palomar.

paul de bruijn

Nou Joost,niet om een nieuwe discussie te starten,maar ik ben zelf nogal voorstander van een open lus bij de vlieg.Beweegt het geheel toch een stuk natuurlijker.
Helaas kan ik de knoop die ik in Denemarken geleerd heb nergens terugvinden op internet.
Maar dit is een erg mooie lusknoop(volgens GoFishing een 100% knoop)
Sinds ik die gebruik(ook karperen met de pen) heb ik echt nog nooit een breuk hierop gehad.
ook na een dag zwiepen niet
de knoop lijkt een beetje op de Perfection Loop.

Joost S.

#49
Dat kan hoor, denk dat je de rapala knoop bedoelt, of iets dergelijks. Maar ik heb die vrijheid van een draaiende haak en soepel bewegend kunstaas nog nooit gemist.

Met titanium onderlijntjes, op snoek, zit het aan een speld, dan heb je wel wat vrijheid. En je wisselt lekker snel van kunstaas. Die speld echter, de wartel daarvan, zit toch weer vast met een palomar knoop bij mij, ;-).