Gat boren in Linekurv linebasket?

Started by Martijn, February 18, 2024, 16:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Goedemiddag,
Ik heb een Linekurv linebasket, zo'n groene. Gangbaar model.
Moet ik er een gat in boren of niet? (zodat het water er ook weer uit kan)

Na een poosje vissen en wat golven zit er nogal eens redelijk laagje water in.... Geen grote ramp, maar toch.
Ik gebruik de linebasket met name wadend, OVM bijvoorbeeld, zowel met drijvende lijn als met intermediate.

Er zijn natuurlijk best veel soorten baskets; dichte baskets, tray's, en line-mesh-baskets.
Je leest zo hier en daar wat, en zo heeft iedereen zijn eigen theorie.
Theorie 1: geen contact tussen je lijn en met water, want contact met water is het afremmen van de lijn bij het werpen. Dit klopt dus met mijn dichte basket.
Theorie 2: doe een bodempje water in de basket, dat zou schelen in het schieten van de lijn, en het verdelen van de lijn in de basket bij binnenstrippen.
Theorie 3: als de lijn maar niet in de war raakt, de rest is overkomelijk (deze theorie is dus van toepassing bij de tray's?)
Als je je handen vol hebt, en je staat in het water, dan leeg je je basket minder makkelijk.
Maar als je tot je heupen in het water staat, en er zit een gat in, loopt er dus ook automatisch water in de basket...

Ik las laatst van iemand en die had een soort kurk gemaakt, gat geboord, en kon zo zelf zijn basket makkelijk legen.
Ik heb al even zitten dubben, maar ik kan niets bedenken waar ik een kurk/dop mee kan maken.


Wat is jullie ervaring/wat zouden jullie doen, gat boren of niet? (het gat maak je er sneller in dan dat je 'm weer gedicht hebt  :D )

Of, als je op de kant vist een basket gebruiken waar het water uit kan lopen, en in het water de basket gewoon gesloten houden?

Bedankt!

Gert

Ik heb geen ervaring met een lijnmandje, dus geen idee wat de beste oplossing is. Maar als je een gat boort, kun je dat eenvoudig afsluiten met een siliconen stop. Even googelen, zijn er in diverse maten.

jo flyfishing

Ik heb er gaten ingeboord om het water terug kwijt te geraken.
Theorie 1 : te verkiezen, maar als het wat dieper wordt, niet meer haalbaar. De mand zonder gaten drijft,en gaat in een verkeerde hoek tegen je aan hangen.
Theorie 2 :  bodempje water, hindert zo goed als niet, grotendeels gevuld, hindert, maar werkt wel. hier denk ik dat een systeem om de gaten af te sluiten zou helpen. Bevestiging van een eventuele stop, om deze niet kwijt te geraken, zou aan de buitenkant moeten zitten.
Theorie 3 : zie hierboven.
Als er echt 10 cm of meer water boven de rand van de stripmand staat (wat me in Denemarken en op OVM wel eens overkomt), is het kwestie van snel genoeg opnieuw  te werpen, zodat de intemediate lijn niet te diep kan zinken, (wat min of meer met Theorie 2 overeenkomt.) Als het echt diep wordt is het in ieder geval moeilijker werpen zonder met het dubbelstrippen al met de ellebogen, of lijn hand in het water te plonsen. dan is het wat improviseren en zien wat er het best werkt : dieper staan en minder ver werpen, ondieper staan en verder werpen...
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

paul de bruijn

Ik heb zelf een basket gehad,maar vond het niks.Bij inderdaad te diep sta je tegen de mand aan te strippen met je hand.Dan is het niet handig meenemen in een koffer.Ik heb nu al ruim 15 jaar een egel en bevalt prima.Weegt niks,behoorlijk flexibel dus comfortabeler.Lijn ,ook intermediate komt goed los en er blijft geen water in staan.
Enig nadeel is de prijs,die is belachelijk voor een stukkie plastic.Maar goed,na 15 jaar een goede investering.

Martijn

Top, bedankt!
Nouja, dan wacht ik voor nu toch nog maar even met gaten boren, misschien dat ik op den duur nog eens ga kijken voor zo'n egel...

Maar inderdaad, ik vond een prullenbak met een riem duur (linebasket), die tray's zijn inderdaad ook niet goedkoop :(

Menno_siemensma

Ik zweer bij een  open versie met dunne flexibele punten van dik nylon. Voordeel is nooit leeg hoeven gooien, lichter, je slaat je handen bijna nooit tegen een rand aan, hoogstens tegen de zachtere nylon stukjes.
Als je zo diep moet staan dat je dan alsnog tegen de bak aan komt, moet je gewoon ondieper gaan staan. Ergonomisch ook niet verantwoord langer dan een paar worpen zo te gooien, je zit totaal niet met de juiste houding te werpen dan.
Als laatste kun je die op zich ook prima zelf maken, ik zoek nu alleen iets wat net zo groot is als de commerciele versie, ik heb nu kinderzitje van ikea maar dat is met snoekvissen en sneller binnen strippen net wat te klein.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

Quote from: Menno_siemensma on February 19, 2024, 22:55:20Als je zo diep moet staan dat je dan alsnog tegen de bak aan komt, moet je gewoon ondieper gaan staan. Ergonomisch ook niet verantwoord langer dan een paar worpen zo te gooien, je zit totaal niet met de juiste houding te werpen dan.
Duh, het doel is vis, niet ergonomisch in de juiste houding vissen. (al denk  ik er binnen een paar jaar misschien  anders over :-) )
Als ik zo diep sta is het omdat ik de ondiepere stukken al heb gevist, en vis verwacht in dieper water waar ik misschien net nog bij kan.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Autumnfly

#7
Martijn ajs ik jou was zou ik geen gat in je lijnmand boren.
als je lijnmand vol met water loopt wat altijd wel eens gebeurd dan waad je te diep om je vlieg op een plek te krijgen waar jij hem hebben wil , want zo de dieper je waad des te minder ver je gooit .
op dit moment hebben ze bij Go-Fishing in DK een nieuw type egel te koop .
https://www.go-fishing.dk/easy-shrimp-eyes-linemaster-linekurv/
bij ADH in duitsland €20 korting
https://www.adh-fishing.de/ausruestung/schnurkoerbe/easy-shrimp-eyes-line-master-schnurkorb?utm_source=newsletter&utm_medium=email&ut

paul de bruijn

Ook het voordeel met een open egel is dat met diep waden je niet wordt gehinderd door het gewicht van de basket.
Ik zag dat ze bij Flysupply een nieuw merk/type hadden wat je uit kan schuiven.Ik heb de oude Flexi Stripper,toevallig bij GoFishing gekocht 15 jaar geleden,en zoals gezegd in prima staat.Nu 1 keer de pinnetjes vervangen,die kwamen bij Flysupply vandaan.
GoFishing is een mooie zaak,kwam er twee keer per jaar met mijn oude maat.Ze zijn niet goedkoop,maar de service is ongekend.Misschien vanwege teveel kopen :D
Uiteraard voor ieder persoonlijk,maar ik wil geen mand meer

jo flyfishing

Quote from: Autumnfly on February 20, 2024, 21:01:26als je lijnmand vol met water loopt wat altijd wel eens gebeurd dan waad je te diep om je vlieg op een plek te krijgen waar jij hem hebben wil
Dat heb ik pas als de mand 10cm onder staat. En toch heeft het al een paar keer verschil gemaakt in DK, en 10-tal vissen opgeleverd. Daar wil ik wel even ongemakkelijk voor staanwerpen.
Ik heb er nog steeds geen spijt van dat er (kleine) gaten in zitten,  en zo moeilijk is het niet om ze terug dicht te maken, als je het toch niet goed vind (UV lijm).
Als je het je afvraagt, probeer het dan. Zoals bij zovele dingen, zal het iets subjectief zijn. Het bevalt je of niet.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Martijn

Ik hang mijn line-basket het liefst zo laag mogelijk, bovenkant van de basket liefst onder mijn heup, juist om te voorkomen dat ik de hele tijd tegen de rand aan sla met mijn hand.
Ik sta dan dus niet eens zo extreem diep.
Sta ik tot mijn heup in het water, dan wordt de linebasket -zonder water erin- dus al naar boven gedrukt.

Bedankt, ik denk dat het een extra egel gaat worden.... (bedankt Autumnfly voor de linkjes!)