Haakmaat voor voorntjes

Started by Fier Boom, March 28, 2011, 11:18:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fier Boom

Hallo allemaal!
Ik zal me even voorstellen! Ik ben Fier, 19 jaar oud en al ruim 12 jaar fanatiek visser. Heb erg lang met kunstaas achter onze groene rover aangezeten maar had nu wel erg veel zin om ook eens te beginnen met vliegvissen!

Ik ben nu ruim een maand met mijn nieuwe #4/5 aan het zwiepen maar heb nog geen enkel vissie mogen landen! Heb erg veel gevist met een Redtagje haakmaat 12... Waarschijnlijk ga ik hier al de fout in omdat haakmaat 12 veel te groot is?
Tijdens het binnenstrippen schiet af en toe mijn leader verder onder water en blijft hij vervolgens stil zweven onder het wateroppervak, enkele seconden later schiet de leader weer voor een stukje verder onder water... enz enz tot zelfs het topje van mijn vliegenlijn ook onder water ligt. Erg irritant! Volgensmij zijn dit geen aanbeten (heb er namelijk nog geen een raak geslagen) Komt dit omdat mijn nimf te zwaar is en langzaam mijn leader helemaal onder water trekt?
En welke haakmaat raden jullie aan voor een Redtag, of een andere, nimf om kleine/middel voorn te vangen in de polder? 


Alvast bedankt!

Ik hoor het wel!

GuusGeluk

Haakmaat 16 voor de nimpf en Haakmaatje 16/ 18 voor de droge. Met maatje 18 haak je de kleine voorntjes ook. Sommigen vissen bewust met maat 14, minder klein grut wat erop bijt.... maar bij mij happen die mini visjes de grotere vliegen ook altijd onder :-(

Wat wel iets is om rekening mee te houden..... De kleinere zwemmen vaak in grotere scholen en veel kleine kringetjes op het water. De grotere zwemmen vaak met een paar vissen... Ga dus niet meteen zwiepen op de plekken met het meeste kleine grut wateroppervlak activiteit, maar bekijk het water goed en dan kan je gerichter gaan vissen.

A{b}r{a}xa{s}

vis je met een verzwaarde redtag ?
je zou je leader bewust kunnen ontvetten of invetten (om makkelijker diep, of juist ondieper te vissen)

ik gebruik doorgaans maatje 14 en 16

Fier Boom

Oke, bedankt voor de informatie!
Ik vis met onverzwaarde redtagjes... of noemen jullie het gouden kopje verzwaard? iig geen looddraad.
Nou dan toch vrijdag maar kijken op de visma voor haakmaatje 14 of 16!

Bedankt!
         

A{b}r{a}xa{s}

met goudkopje is zeker verzwaard :)

maurice

Quote from: Fier Boom on March 28, 2011, 17:48:17
Oke, bedankt voor de informatie!
Ik vis met onverzwaarde redtagjes... of noemen jullie het gouden kopje verzwaard? iig geen looddraad.
Nou dan toch vrijdag maar kijken op de visma voor haakmaatje 14 of 16!

Bedankt!
         


goudkop is idd verzwaard.
als je op de visma gaat kijken naar haken neem dan een haaktype met ruime bocht.
let er wel op je hebt haken voor de drogevlieg en de nimpf.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Fier Boom

Quote from: maurice on March 28, 2011, 18:01:25

goudkop is idd verzwaard.
als je op de visma gaat kijken naar haken neem dan een haaktype met ruime bocht.
let er wel op je hebt haken voor de drogevlieg en de nimpf.

Oke, bedankt voor de tips! Wat is precies het verschil tussen een haak voor een droge vlieg en een haak voor een nimpf? Zijn er ook haken voor natte vliegen dan?  ???

Net nog lekker even wezen zwiepen, eindelijk mijn eerste voorn kunnen vangen! Foto zal ik zo even toevoegen!

A{b}r{a}xa{s}

droge vlieg haken zijn doorgaans dunner van draad en dus lichter

ennuh.... gefeliciteerd met je eerste vis op de vlieg ! :)  ::klappen::

Fier Boom

Hier is hij/zij dan! haha wat een bak he jongens?!



Ook nog eens gevangen op mijn eerste zelf gebonden nimpfje.. een strontvlieg kleurige dubbing met een goudkopje. Weet iemand de de naam er van?

HappyFisherman

Dan snap je nu vast ook wat er zo mooi is aan vliegvissen! Zelf je vliegjes maken en daarop vis vangen, waarvan de afmeting er dan niet meer toe doet! Strontkleurig met een goudkop, ik zou voor goldbeaded crapper gaan of zo :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Strontvliegkleurig toch? Niet strontkleurig?
Met een goudkopje?

Nou ja...op het rode staartje na een red tag zou ik zeggen!

Fier Boom

Strontvlieg kleurig idd! Ja heeft een net iets andere kleur dan een redtag...
Deze is echt met dubbing gemaakt ipv een pauwenveer. Zal als ik thuis ben even een foto maken.

Groetjes

hendri

wat een bak van voorn! niet verkeerd voor de eerste! mijn eerste voorn licht nog steeds ergens achter in een weiland.  ;D ;D

Plantje

Quote from: Fier Boom on March 29, 2011, 07:39:18
Strontvlieg kleurig idd! Ja heeft een net iets andere kleur dan een redtag...
Deze is echt met dubbing gemaakt ipv een pauwenveer. Zal als ik thuis ben even een foto maken.

Groetjes
Eerlijk gezegd vind ik dat juist zo mooi aan de pauwefibers. Die geven een body juist dat strontvliegkleurig zwart. Met een blauwgroene glinstering erin.

Fier Boom

Quote from: Plantje on March 29, 2011, 11:44:00
Eerlijk gezegd vind ik dat juist zo mooi aan de pauwefibers. Die geven een body juist dat strontvliegkleurig zwart. Met een blauwgroene glinstering erin.


Daar geef ik je helemaal gelijk in! Maar deze dubbing vond ik nou nog net iets realistischer! Vanavond nog een foto maken gaat toch niet lukken, toch maar besloten om mijzelf te gaan bezatten in de kroeg!
Foto komt morgen

Plantje

Quote from: Fier Boom on March 29, 2011, 17:19:52

Daar geef ik je helemaal gelijk in! Maar deze dubbing vond ik nou nog net iets realistischer! Vanavond nog een foto maken gaat toch niet lukken, toch maar besloten om mijzelf te gaan bezatten in de kroeg!
Foto komt morgen
Dat moet ook gebeuren :)

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rob van H.

iedere dag bezopen is ook een geregeld leven Bram, dat snap jij toch ook wel???

enneh, ik zeg altijd: half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen!!!! ;D

HappyFisherman

Jaren geprobeerd, maar da's niet zo goed voor je :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

kan je nagaan,kan je ook al beginnen na het ontbijt ;)
zuipen tot je omvalt.
nou heb ik denk ut 2 uurtjes voor nodig hahahha