Vangsten dit jaar.

Started by Beertje, June 26, 2019, 17:19:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Vraagje: hoe zijn jullie vangsten in het binnen water tot nu toe. Mijn ervaring: ik zie weinig vis , ik vang weinig vis. En wat ik zie en vang, is over het algemeen klein.
Ik wil niet doem denken, maar er waren vorig jaar en ook  nu weinig insecten. Is dit iets in de orde van: 1+1 =2??
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Herman

Denk ook aan de enorm lage waterstand, hier in de buurt hebben diverse watertjes compleet droog gestaan. Daarnaast is er veel levensreddend werk verricht door vis te verplaatsen naar zuurstofrijk water. Die zijn niet allemaal teruggekomen....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

goswit

Even de lijst nagekeken van de wedstrijdvissers  hier.  4 wedstrijden in mei en juni , 1 uitschieter 3 kg  de rest tussen o en 1 kg .de beste 10 . Zijn toch redelijk goede vaste stok vissers.
Begin mei 12 dagen Bissen takke weer 2 visjes gevangen 12 cm en 15 cm ,geen insect te zien .  Heb tegen mijn vrouw gezegd de hengel is niet goed moet een nieuwe hebben
Oh wat kost die , toen was het stil .  Okee dan volgend jaar maar want dit jaar gaan we niet meer op vakantie . :'(
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Plantje

Paar keer samen met de kindjes op voorntjes gevist. Maar zij vangen zo snel vis met een klein stukje brood dat ik er niet aan toe kom om de vlieg op het water te laten landen!
Zal eens een keer zonder die ettertjes gaan

emgz84

Hier ook niet echt goed. Hier en daar een klein schooltje voorn waar je moeilijk bij kunt. Water is op de meeste plekken alweer groene soep.

sarca2

hier in rivierenland qua waterstand tegenovergestelde, water (in verbinding met de waal) staat belachelijk hoog, nog niet eerder zo hoog gezien om deze tijd maar totaal geen insektenleven op het water (terwijl ik door wolken muggen loop om er te komen) en nul komma nul vangen met de vlieg op een plek waar ik afgelopen jaar in augustus veel ving. uit arren moede maar gegooid op snoekbaarsvissen met de werphengel, dat lukt wel. denk dat het in het relatief koude voorjaar zit. zo niet dan zijn we behoorlijk de sjaak met ons vliegvis gereedschap.

::new::

PdH

Ik mag tot nu toe niet klagen, in de bollenstreek.
Maar , schoon water, dus minder algen,= toch minder voedsel. Zwarte brigade, die zelfs in ondiep water kunnen jagen.
De droogte van vorig jaar, koud voorjaar.
Voor mij zijn dat geldige redenen om aan te nemen dat het wel steeds minder wordt.
Als ik een ruisvoorn vang tussen de 15 en 20 cm vang heb ik al een goede dag.

Ter illustratie Dinsdag avond 18 stuks, vanavond 9.
Ik hoop dat het zo nog even blijft
grtn, Peter.

Menno_siemensma

De kwaliteit is er wel, helemaal als je naar die rivierplassen kijkt voor de baarzen, maar je vangt er dan ook geen tientallen. Je mag zelfs blij zijn als je überhaupt een vangt. Ik merk dat voor vrijwel elke vissoort dat het steeds lastiger is een paar van een mooi formaat te vangen. Helemaal hier in het noorden is veel water ook nog eens troebel als koffie met melk en helpt dat niet mee met het lokaliseren van de vis. Voorheen vond ik nog wel een leuke ruisvoorn hier en daar maar ik heb nog niemand een van 30 plus zien/horen vangen die ik ken hier, laat staan een over 35cm. Veel water waar ik voorheen nog wel snoek ving, geen enkele aanbeet meer gehad, terwijl dat echt geen water is waar die vis warmte of kou niet overleven zou.
Ik denk dat er gewoon een algehele overbevissing is op een te kleine populatie voor de wateren waar je enigszins maar bij kan komen. Zij het door sportvissers, natuurlijke vijanden of onze grote vrienden de pan en beroepsvissers.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Beertje

Overbevissing is denk ik geen oorzaak Menno. Op de meeste plaatsen waar ik vis, kom ik nauwelijks andere vissers tegen. Aalscholvers?  Denk het niet. Een of 2 aalscholvers op een ha water kan geen kwaad. Nee, ik denk eerder dat de vissen en dan m.n. witvis voedsel gebrek heeft. Ook gifstoffen en medicijn resten (denk aan hormonen van anticonceptie) in het water er aan bijdragen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Ben Tabak

Lijkt eerder te maken te hebben met de sterke beperking op het lozen van Fosfaten. Fosfaten waren voeding voor het water (algen en micro organismen deden het er goed op) en dus voor de vissen. Het water wordt nu echter beduidend schoner en dat is prima, dat zien we overal, maar voedsel armer. En dat merk je aan de visstand en aan de verschuivende diversiteit.

Menno_siemensma

Quote from: Ben Tabak on June 28, 2019, 15:28:44
Lijkt eerder te maken te hebben met de sterke beperking op het lozen van Fosfaten. Fosfaten waren voeding voor het water (algen en micro organismen deden het er goed op) en dus voor de vissen. Het water wordt nu echter beduidend schoner en dat is prima, dat zien we overal, maar voedsel armer. En dat merk je aan de visstand en aan de verschuivende diversiteit.
Lijkt me ook niet de reden, dan zou er in heel veel wateren in bv scandinavie ook niet veel moeten leven maar de meren hebben veel meer vis dan nederland dat heeft, niet altijd van het grootste formaat maar wel veel grotere aantallen. Maar ik doel ook op de sloten en polder wateren waar voorheen prima vissen was, nu niks meer te zien is bijna.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Beertje

Juist Menno, Dat is ook mijn ervaring. Het maakt niet uit waar ik heen ga, overal het zelfde.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

Zou dit bij de organisatie's bekend zijn? Ze zouden het eens moeten onder zoeken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

#13
Misschien moeten jullie wat meer zoeken....de vis blijft echt niet op één plek hoor.
Hier heb ik ook veel polderslootjes en een vismaat die alles af fietst, Ben kent hem ook wel,
maar die weet nog steeds de dikke ruisers te vinden waar het hom uit loopt met name achter golfbanen enzo....
Ik heb er zelf geen tijd voor, maar op licht materiaal is dat zeker een leuke bezigheid.

paul de bruijn

Een deel is te wijten aan overbevissing van bv aalscholvers.Rivierkreeften vreten alles aan puin,waardoor kleine vis geen schuilplaats meer heeft.En hier in de buurt zijn er echt te veel van die slopers.
En onderschat de negatieve invloed van waterschappen en gemeenten niet.Helaas zijn er bij mij in de buurt heel veel wateren waar ik als klein ventje veel ving(toen vliegviste ik nog niet)
Maar veel van deze wateren zijn nu maar enkele decimeters diep,of zelfs ondieper,dus er zit geen vis of plant meer.Ja,heel veel alg en flap.Men weigert te baggeren,kost geld en ergens staat er wel 60 cm water is de redenatie van Rijnland.Tsja,dan gaat het gauw bergafwaarts met de visstand.En dat ondiepe water resulteert dan ook weer in smerig bruin dik water.
Al met al een combinatie van factoren die het er niet beter op maakt de komende jaren

Beertje

Ja, achterstallig onderhoudt van het water is ook een groot probleem.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Klinkt misschien arrogant, maar ik heb vaak het idee dat ze het ook niet goed weten. Achter ons huis ligt in principe prachtig water. Alleen is het vaak nogal bruin/geel. Heel nobel....gaan ze de waterplanten maaien. "Om de doorstroming te verbeteren" Maar het loopt dood! Als ze de doorstroming willen verbeteren moeten ze het op een andere sloot aansluiten (zoals volgens mij ook ooit de bedoeling was).
Paar jaar geleden gingen ze baggeren, maar dat sloeg werkelijk nergens op....

Beertje

Quote from: Plantje on July 10, 2019, 06:49:41
Klinkt misschien arrogant, maar ik heb vaak het idee dat ze het ook niet goed weten. Achter ons huis ligt in principe prachtig water. Alleen is het vaak nogal bruin/geel. Heel nobel....gaan ze de waterplanten maaien. "Om de doorstroming te verbeteren" Maar het loopt dood! Als ze de doorstroming willen verbeteren moeten ze het op een andere sloot aansluiten (zoals volgens mij ook ooit de bedoeling was).
Paar jaar geleden gingen ze baggeren, maar dat sloeg werkelijk nergens op....

Als ik het goed heb, dan wordt dat roest bruine veroorzaakt door nitraat in het water en ijzer in de bodem.   Waarschijnlijk is het water bij jou in de sloot in de winter bruin en in de zomer een stuk helderder. Als mijn informatie klopt, dan komt dit door dat de planten in het water zomers het nitraat opnemen en minder roest vorming plaats vindt. In de winter is het het tegenovergestelde het geval. Alle planten wegmaaien in de zomer is dus niet handig.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Maar als ze de planten laten staan klagen de vissers weer dat ze niet kunnen vissen omdat er teveel planten zijn. :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

paul de bruijn01

Quote from: Beertje on July 10, 2019, 09:23:51
Als ik het goed heb, dan wordt dat roest bruine veroorzaakt door nitraat in het water en ijzer in de bodem.   Waarschijnlijk is het water bij jou in de sloot in de winter bruin en in de zomer een stuk helderder. Als mijn informatie klopt, dan komt dit door dat de planten in het water zomers het nitraat opnemen en minder roest vorming plaats vindt. In de winter is het het tegenovergestelde het geval. Alle planten wegmaaien in de zomer is dus niet handig.
Dat maaien in de vroege zomer heb ik nooit begrepen. Welke imbeciel verzint dat? Overal kuit en jongbroed, dat is in een klap weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Beertje

Eindelijk, gisteren, Ineens zag ik vis werken op mijn oude stek. Met een klein nimfje (haakje 18 ) met tungsten kraaltje wist ik een stuk of twintig voorns te vangen. de helft kleintjes < 10cm maar de andere waren groter met als uitschieters een paar boven de 20 cm.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.