Tips voor beginnende vliegvisser. (help ik vang niks)

Started by Bouma200, August 06, 2017, 23:07:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bouma200

Goedenavond,

Ik ben sinds kort begonnen met vliegvissen en vorige maand mijn eerste werples gehad.
Na me eerste werples te hebben gehad maar zelf begonnen met het vissen bij mij in de buurt.
Nu na 4 vis sessies, merk ik dat het werpen steeds beter gaat maar vis vangen helaas nog niet.

Ik hoopte dat jullie mij wat meer op weg kunnen helpen of eventueel wat tips kunnen geven?

Lokatie: Polder, slootjes.
Doel: Voorn, Brasem, Baars.

Materiaal:
Hengel: A&M ''TFFR" - 3#
Reel: A&M AC Flyreel # 3/4 Gunsmoke
Lijn: WF3F
Leader: van 25/00 tot 15/00
tippit: Aan de leader heb ik een tippit ringetje bevestigd met daaraan 12/00 nylon lijn en uiteindelijk de vlieg.

vliegen(uitgeprobeerd):
Nimf: Red tag, Pheasant Tail Peacock
droge vlieg: weet niet hoe je het noemt maar is een imitatie van een mier wat op het water is gevallen.

Deze vliegen heb ik gekocht omdat ik deze vaak tegen kwam op verschillende sites/forums.
Ik begin me zelf steeds af te vragen, is het dan wel de tijd van het jaar om bijvoorbeeld met een red tag te vissen etc.?

Het inhalen van de vlieg probeer ik ook op zoveel mogelijk verschillende manieren maar geen resultaat. :(

Het vliegvissen vind ik super leuk alleen zou wel leuker zijn als ik iedergeval begin om iets te vangen!!(als soort van bevestiging dat ik het wel goed doe)

Ieder geval bedankt als jullie nog meer informatie missen om enige tips te geven laat het even weten.

Groetjes,

Dennis.






MarcelN

Je setup ziet er goed uit, maar waar zit je in de buurt?

Bouma200

Hi Marcel,

Bedankt!
Ik woon zelf in Pernis-Rotterdam.

Ik weet niet of je uit de buurt komt maar meestal vis ik in het bernisse park.
zit zeker goed bestand aan verschillende soorten vissen.(kom vaak mensen tegen die daar ook aan het vissen zijn)

Helaas geen vangsten!


Jan

Quote from: Bouma200 on August 06, 2017, 23:07:35
Het vliegvissen vind ik super leuk alleen zou wel leuker zijn als ik iedergeval begin om iets te vangen!!(als soort van bevestiging dat ik het wel goed doe)
Die bevestiging (of ontkenning) krijg je wanneer je zeker weet dat ergens (azende) vis zit.
Daarom heb ik 2 tips
- Zoek in het begin in ieder geval water op waar je vis ziet en het liefst azende vis, dat is vaak tegen de avond of in de schemer. Ga eerst eens kijken naar het gedrag van die vissen en probeer niet onmiddellijk te werpen (altijd nog tijd genoeg om de vis te verjagen).
- Probeer in je buurt een wat ervaren vliegvisser zover te krijgen dat hij/zij 1 of 2 keer met je mee wil gaan, daar leer je doorgaans meer van dan lezen op een forum en soms zelfs meer dan op een cursus omdat die "buurt"genoot jouw viswater waarschijnlijk goed kent.
Vermeld daarom hier waar je zoal wilt vissen en het lijkt me gek als er dan niet iemand is die zich meldt als enthousiast vliegvisser.

Jan

MarcelN

Dennis, Pernis was ik pas nog in gewipt ::) maar op de bernisse is het top vissen en anders kom je de tunnel eens door naar de overkant, hier sterft het van de boerenslootjes met voorn, brasem en baars in overvloed.
Als ik het hier nog wel eens doe en dat is niet zoveel meer, dan heb ik doublets met voorn en baars eraan hangen (2 nimfen)
Ben nu meer op het zoute bij Rozenburg bezig ook leuk, maar niet met de #3 ;D

paul de bruijn

Geen idee of je met een beetverklikkertje vist,niet noodzakelijk maar voor beginners kan het een handig hulpmiddel zijn.Kun je meteen een beetje voor de diepte switchen,soms zitten ze wat hoger,soms wat lager.
Red tag is vrijwel altijd goed,maar goudkopnimfje met rood of fluo geel kan werken,pheasant tail is vrijwel altijd goed.
Weet niet welke haakmaat je gebruikt,kan ook nog wel eens schelen(12/14/16,afhankelijk van patroon)Kleiner kan ook,maar mijn ogen worden minder :)
Probeer het eens in de buurt van een overhangende boom,zit vaak vis onder die vallende insecten etc opwachten.


pierre1972

Andere vraag via deze weg zie heleboel vliegen te koop en Hoop voor forel en zo maar kun je met die vliegen ook in de nederlandse sloot wat vangen of moet andere vliegen hebben?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk


Bouma200

#7
Hi Marcel,

klinkt goed, maar op het zoute water aan het vissen, toevallig op fint? is nu de tijd voor toch?
ik heb het zelf even geprobeerd op met een spinhengeltje helaas geen resultaat.(was ook erg druk bij de nieuwe waterweg)
welke stekken vis jezelf meestal?
Ik sta ervoor open om keertje samen te vissen, kan denk ook wat tips gebruiken.
Natuurlijk als het zelf ook leuk vindt en tijd over heb :)

Bedankt!

Hi jan,

hartstikke bedankt voor de tips.
-beetverklikker helemaal nog niet aangedacht ik zal dit eens binnen kort aanschraffen.
-Misschien mezelf inderdaad wat meer tijd gunnen om goed de omgeving te herkennen en proberen om de plekken te vissen waar ook vis daadwerkelijk aast.

Overhangende bomen doe ik nog even vermijden voordat al mijn spul in de boom hangt.
Ik ben nog geen ster werper haha !!

Marcel, Jan, (of eventueel andere mede vliegvissers)

Maar ik heb van de week gelezen dat sommige vliegvissers nymfen een tijd om de bodem laten liggen en om de paar minuten binnen halen.
Hebben jullie deze tactiek zelf eens gebruikt en wanneer?

Groetjes,

Dennis



JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Scaramouche

Quote from: Bouma200 on August 08, 2017, 22:44:45Maar ik heb van de week gelezen dat sommige vliegvissers nymfen een tijd om de bodem laten liggen en om de paar minuten binnen halen.
Hebben jullie deze tactiek zelf eens gebruikt en wanneer?

Ik heb dat 1 keer gedaan om een heel schuwe karper te vangen met een rups-imitatie maar het is wel heel erg saai hoor  :)

Wat ik een tijdje geleden heb gedaan is bij een heel helder slootje met behulp van een witte emmer gewoon eens een tijdje kijken wat er aan insecten in rondzwemt. Een flinke schep water en je pakt bijna altijd wel een behoorlijk aantal beesies mee. Kijk goed naar de bewegingen die ze maken: hoe snel/langzaam gaan ze, en zoeken ze de bodem van de emmer op of blijven ze op half water krioelen? Met die kennis kun je dan met kleine larf-imitaties aan de slag om die bewegingen te imiteren (buzzers, spiders, dat soort patronen doen het dan goed. het 'stokje' is voor voorn ook een gewerldig patroon). Je zult zien dat de beestjes veel heel klein zijn, als je dat met een haakmaat zou vergelijken zit je al gauw in de orde van 20-24. Als je dat aan je lijn gebonden krijgt is dat mooi, maar je hoeft je er ook niet op blind te staren, maatje 16 doet het meestal ook goed. Een vis zal dan wel denken dat het een hele dikke hap is van iets dat lijkt op iets wat hij altijd al eet.

Als je met dit alles in het achterhoofd vist op plekken waar voorn en baars zwemt, dan kan het gewoon niet anders dan dat je vis gaat vangen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bouma200

Hi JB,

Meestal vis ik aan de noordzijde en vis daar de stijgetjes af.

Hi scaramource,

Dank je wel voor de tips ga hier zeker wat mee doen.
Ik laat het jullie weten wanneer ik eindelijk resultaat heb.

Groetjes
Dennis

JB

Quote from: Bouma200 on August 13, 2017, 22:56:25
Hi JB,

Meestal vis ik aan de noordzijde en vis daar de stijgetjes af.
Noordzijde, is dat de zijde van Geervliet of Abbenbroek?

Leden van m'n cluppie en ik af en toe, zijn ook vaak te vinden op stukken van de bernisse.

John
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)