3 maal is scheepsrecht...

Started by Mike, October 22, 2016, 11:26:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Met die gedachte gingen mijn maatje Rein en ik naar Frankrijk.
Al twee maal eerder zijn we die kant op geweest nadat we geïnfecteerd waren door het spectaculaire filmpje van Dyckers van vliegvissen op Bluefintuna's.
De 1ste keer waren ze er in overvloed maar omdat het allemaal kleine schooltjes waren van 3 of 4 stuks konden we maar niet genoeg in de buurt komen om een vis aan te werpen. We hebben ongeveer 25 uur (verdeelt over 3 dagen) achter de bluefins aan gesjeesd maar geen echte kans gehad.
Telkens als we in de buurt van worp bereik kwamen doken ze naar beneden om vervolgens een paar honderd m verder weer boven te komen. Spectaculair gezicht maar op een gegeven moment wel erg frustrerend :o
De 2 de keer zijn we niet eens het water op geweest ivm harde wind en hoge golven.
Daarna hebben we nog 2 keer geboekt maar omdat het weer steeds slecht was hebben we telkens om moeten boeken.
Er leek inmiddels voor ons wel een vloek op deze vis te rusten maar de aanhouder zal overwinnen >:(
Deze keer waren de voorspellingen redelijk en besloten we dus voor de 3de keer naar Frankrijk te vliegen om weer een poging te wagen.

Nadat we de eerste dag uitvoeren kwamen we als snel wat groepjes jagende bluefins tegen.
Ik mocht als eerste plaats nemen op het voordek en dat bleek binnen een uur een kans op te leveren die ik wist te verzilveren.
We zagen een aantal tuna's jumpen en agressief door de oppervlakte op sardines jagen. De eerste worp leverde niks maar nadat we ze nog een klein stukje achterna voeren en de boot door de gids precies goed werd gedraaid, zag ik er een aantal vlak langs de boot jagen. Ik hoefde amper 20 m te gooien en na een 3 tal strips zag ik ineens een mooie bluefin met een bloedgang uit de diepte komen die mij streamer opslokte. Dit beeld staat in mijn geheugen gekerfd en ik krijg nog kriebels als ik er aan terugdenk.
Ik zette de haak en een krachtsexplosie zoals ik die nog nooit heb ervaren was het gevolg. Ik heb het al regelmatig aan de stok gehad met haaien en flinke tarpons maar dit was echt by far de sterkste vis die ik ooit aan het einde van mn draadje heb gehad.
Vervolgens ontaarde het geheel bijna in een gigantisch drama omdat de binnen gestripte lijn met een bloedgang van het dek werd getrokken waardoor en een lus achter mn rug sloeg, die vervolgens achter de tang bleef hangen die in een holster aan mn riem hangt.

Hilarische beelden van mij die als een paniekerig en hulpeloos debieltje op zn rug ligt te spartelen en een gids die de lijn los probeert los te krijgen zijn het gevolg.
Gelukkig stond mijn slip helemaal open waardoor de vis wel lijn kon nemen en daarmee voorkomen werd dat de boel kapot spatte.

Nadat de gids mn lijn lost wist te maken volgde er een 30 min lang durend gevecht waarbij ik het serieus bijna aflegde.
Het koste mij echt al mn energie om de 250 meter lijn die hij in een keer weg had gerukt terug te krijgen. Vooral het omhoog takelen toen hij 40 m diep, loodrecht onder de boot zat was een uitputtingsslag.
Op zich moet zo'n dril met deze set ook in een kwartier te doen zijn maar omdat de vliegenlijn enorm was beschadigd toen hij achter mn tang bleef hangen en het mn eerste was moest ik een beetje voorzichtig doen.

Ik zal eerdaags een filmpje posten van het gevecht en het zeer lachwekkende tafereel  ;)

Hier zijn alvast wat foto's die gemaakt zijn door Rein en de gids...






























 
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Mooie vangst (en mooie plaatjes, ben benieuwd naar het filmpje) Mike! Gefeliciteerd.

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Koen


Ochi

#4
Mike,

Dit blijft gewoon WAANZINNIG!!!!!!!!!!!!!

Ochi

Gerrit59

Mooi Mike.
Het zou je bijna een hengelbreuk opleveren.
Ben ook benieuwd naar het filmpje.

Gerrit

merijn1982

Woww!! Wat een beleving.. dit blijft je altijd bij! Fantastisch em zo zie je maar dat doorzetten word beloond.
Tight lines!!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Raymond

::wtf::

wh82

Schitterend! Lijkt me een bloedstollend gezicht en gevoel om zo'n vis op je streamer te zien knallen.
Zelf eens een tonijn gevangen in Costa Rica (niet op de vlieg) kleiner maar ik had ook totaal verzuurde armen.

Mike

#11
Bedankt voor de reacties.
@Wh82, nou idd. Het zal ook komen doordat ik de avond ervoor flink aan de biertjes en de Poir Williams heb gezeten maar ik was echt aan t einde van mn kracht zeg. Ik moest gewoon echt bijna de hengel uit handen geven omdat ik m nog amper vast kon houden. Mn hele rechter arm was volledig verzuurd.

Anyway, hier is het beeldmateriaal. Ik heb nagenoeg de hele dril erop staan. Ik kan me goed voorstellen dat het een beetje lang is om naar te kijken maar ik had echt ff geen zin om lang bezig te zijn met monteren. Bovendien vind ik het wel leuk als ik m over een paar jaar nog ff helemaal kan terug kijken.
Je moet zelf maar ff doorklikken en kijken wat je wil zien. Zet ook het geluid niet te hard. Het filmpje bestaat uit opnames met 3 verschillende camera's en bij een ervan hoor je de wind nogal hard.

Oh en me niet te hard uitlachen aub om mijn vreemde gespartel toen de lijn om m'n rug heen sloeg en achter m'n tang bleef hangen  ;D

https://youtu.be/Lzgre9FeaKA
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

rosingkamp


FSCHAMP

 ::goodjob::

Waanzinnige foto's en een zeer gaaf filmpje Mike.  Dit moet een prachtige dag geweest zijn en deze zal je nog lang bijblijven denk ik.

Met wat voor materiaal vis je hier op?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Ochi

Teeeeeeeeering wat gaaf.

Wat je nog niet verteld had Mike is dat je zulke golven moet kunnen hebben :(
Ik heb het nu al na het kijken, me ipad wiebelt na.
Heb jij daar geen last van?

Greetz Ochi

sjoerd

Mooi Mike en wat ook goed is dat er zo te zien ook keurig met de vis worsdt omgegaan, water in de bek spoelen, speciaal schortje om voor de slijmlaag/schubben, landingsnet OK!

Mike

#17
Wederom bedankt voor de reacties...

Hoi FSCHAMP,  Ik gebruik hiervoor...
Hengel: TFO TiCr 2 8.6 4pc 500 / 600 gr ( #14 )
Reel: Hardy Fortuna X4
Backing: Iets meer dan 500 m Power Pro 80 lb Spectra Fiber.
Vliegenlijn: Rio Tropical Series GT 550 gr.
Leader: ongeveer 2 m 80 lb Climax Salt H2O FC.
Haak: Gamakatsu LS-5373F.
Vlieg heeft Edwin Kerssies aantal jaren gelen voor me gebonden. Baitfish immitatie die volgens mij gemaakt is met H2O en SF Blend oid.

Hoi Ochi, ja die golven zijn niet zo prettig. Het is niet altijd zo maar windstil is ook niet goed. De eerste keer waaide het amper en ik heb het idee dat dat een van de redenen was dat we toen niet dichtbij konden komen. Normaal gesproken sta je meer achteraan op de boot, naast de gids. Dan heb je er minder last van. Maar als je voorop staat of zit krijg je af en toe behoorlijke klappen te verduren. Het werpen, drillen en eigenlijk alles is dan behoorlijk lastig.
Aan het einde van de 2de dag werd het nog veel erger. We gingen af en toe echt meters op en neer en klapte echt hard door de golven. Hij heeft een erg snelle boot met 150 pk buitenboord motor. Het is behoorlijk heftig en je moet wel tegen een stootje kunnen. Aan t einde van een 8 uur lange visdag ben je echt kapot  :o

Hoi Sjoerd, klopt idd. Van alle gidsen waar ik mee heb gevist was dit qua respectvol omgaan met de vis zeker de beste.
Hij had zn zaakjes goed voorelkaar. Brancard waar de vis op wordt binnen gelift. Ik kreeg een glad schort om, om de vis niet te beschadigen en de vis kreeg zelfs een pomp in zn bek tijdens het fotograferen waar vers zeewater mee door z'n kieuwen werd gepompt.  Zoiets had ik nog nooit meegemaakt.
Je kunt dat ook terug zien in de video.
Hij werkt ook samen met een stel biologen die onderzoek doen naar tonijn. Ze taggen regelmatig vissen na vangst en doen allerlei research. Erg gaaf om te horen allemaal.
Als je een keer in de buurt bent zou ik er zeker een dagje aan wagen.
Wees wel wel gewaarschuwd. Als je eenmaal die tonijnen door de oppervlakte heb zien jagen en jumpen ga je zeer waarschijnlijk terug tot je er een gevangen hebt  ;)
Met een beetje mazzel kom je op een topdag zoals Edwin Kerssies destijds had met grote scholen blue fins.
Je zou er dan evt meerdere op 1 dag kunnen vangen. Hoewel ik na die ene vis een paar uur nodig had om bij te komen.
Maar ik moet dan ook echt wat aan mn gezondheid gaan doen  :-\
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

wat een gaaf filmpje is dat. en ik moest idd wel even lachen aan het begin, het was net of de lijn uit je gat moest worden getrokken  ;D ;D ;D

Respect dat je die vis naarboven hebt weten te takelen en zo te zien kan die TFO stok wel het een en ander hebben; die stond goed krom!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Mike

Hey Scaramouche, ja wij hebben er eerlijk gezegd ook hard om gelachen  ;D
Het was wel jammer dat ik ook meteen die vliegenlijn kon weggooien. In totaal 2 worpen mee gemaakt. Dat was dus ongeveer €47.5,- per worp  :-[  Maar goed, hij heeft een mooie vis opgeleverd.
Ik schrok mij wel het apen zuur toen ik zag dat de vliegenlijn helemaal gerafeld was. Als ik nu het filmpje terug kijk ben ik nog steeds bang dat ie elk moment kan gaan breken  ;D

Die TFO hengels zijn idd prima en kunnen echt heel veel hebben. In de video van Edwin zie ik m de top zelfs voorbij het handvat trekken. Het materiaal bestaat volgens mij uit een combinatie van carbon en glasfiber. Ze zijn dus wat zwaarder maar dag mag best voor een big game hengel vind ik.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike bedankt voor de info.

Spijtig van de lijn, maar ik denk dat ik dit er zeker voor over heb om zo'n vis te vangen. 
De TFO hengel is inderdaad een schitterende hengel als ik zie hoe die buigt op het filmpje, ik dacht ook enkele keren dat de hengel zou breken.

Nogmaals gefeliciteerd met de mooie vangst.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JEVDE

Hallo Mike,

Mooie beelden! Dat is een contour action camera op je pet, niet? Gebruik je die vaker tijdens het vissen en zo ja hoe bevalt die?

jevde

Mike

#22
Hoi Jevde,

De Contour + 2 bevalt goed.
Heb ook een GoPro geprobeerd maar die vind ik erg veel nadelen hebben tov de Contour.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER