Waadpak voor XL-vliegvissers

Started by DocSalmo, January 13, 2014, 09:22:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DocSalmo

Gentlemen :)

Naar het schijnt zijn de Nederlanders gemiddeld gezien de grootste (langste) mensen.  Zelfs groter dan de Noren en de Zweden.  Volgens mij ben ik dan met mijn vraag bij jullie aan het juiste adres. 

Ik ben zelf 1m95 en ik heb al enkele waadpakken versleten omdat ze voor mij te klein zijn.  Nochtans koop ik altijd de speciale lengtematen van bvb Guideline.  Gewoon stappen en waden lukt nog goed.  Maar als ik me even buk, dan wordt de druk op de naden aan de knieën en aan het kruis zo groot, dat het daar al heel snel begint te lekken.  Mijn pak hangt ondertussen al vol aan binnen- en buitenkant met stormsure en andere lapmiddeltjes.

Zijn er onder jullie die dit probleem herkennen?  Welke waadpakken gebruiken jullie?

Ik kon onlangs een pak testen van een kameraad.  Van het Duitse merk Beer-Collection (http://www.shop.beer-collection.de/shop/category_10/WATHOSE-%22FLY-WADE-III%22.html)  Dat pak leek wel in orde, maar ik ken het merk eigenlijk niet.  Mijn kameraad had het tweedehands gekocht als reservepak.

Op een Duits forum las ik goeie recensies over de ORVIS Endura waadpakken.  Redelijk groot en de prijs was heel democratisch...

FlueFisker

Ik heb de Orvis proguide, ben zelf 1, 96 en rond de 125 kg.
Duur pak maar zit heerlijk en ruim zat ook bij bukken etc.
Voordeel bij dat pak is ook dat de naden achterop zitten dus zal minder snel druk op komen te staan dan bij andere pakkdn.
Ook de silversonic pakken van Orvis schijnen goed te zijn.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

DocSalmo

Quote from: FlueFisker on January 13, 2014, 09:27:37
Voordeel bij dat pak is ook dat de naden achterop zitten dus zal minder snel druk op komen te staan...

Dat is interessant, want dan schuren de naden niet tegen mekaar bij het stappen.  En zoals je zegt: een pak beter als je je bukt.

maurice

nou Doc,
Beer is idd duits veel word gemaakt in india voor hun.
heb zelf eens voor het zeevissen een onderlijnen map of 5 er van gehad maar deze snel weer retour gedaan aangezien deze versierd waren met hakenkruisen  >:( :-X
heeft in India een andere betekenis als hier maar toch.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hans-oet-remunj

Hoi
Met een lengte van 1.98 herken ik het probleem helemaal :)   

Ook ik heb nogal wat waadpakken aangehad met schoenmaat 46 en het kruis ter hoogte van m'n knieen zeg maar..  ;)

Mijn oplossing van de afgelopen 10 jaar bestaat uit: 

1) een scierra neopreen waadbroek, exacte type zou ik even voor je moeten opzoeken. Ik heb het ding op een clubveiling voor 60 euro gekocht, past als gegoten en inmiddels 6 jaar lekvrij in gebruik.
2) Een 'goretex' achtige heup wader van het merk  'vangen', ooit in noorwegen gekocht by G-sport voor een relatief zachte prijs. Is na 15 jaar inmiddels wel versleten en aan vervanging toe. Indien nog te koop wil ik weer dezelfde gaan halen.
3) Een 5 euro oplossing van de aldi. De aldi heeft nogal eens pvc waadbroeken voor 5 euro in de aanbieding. XL heeft voor mij de ideale pasvorm. Zowel kruis als knien zitten hoog genoeg.  Prima geschikt voor reserve waadbroek, waar je het een aantal dagen mee kan 'uitzingen'. Uiteraard niet robustgenoeg voor een meerdere seizoenen.

suc6 !


DocSalmo

Quote from: maurice on January 13, 2014, 09:56:57
nou Doc,
Beer is idd duits veel word gemaakt in india voor hun.
heb zelf eens voor het zeevissen een onderlijnen map of 5 er van gehad maar deze snel weer retour gedaan aangezien deze versierd waren met hakenkruisen  >:( :-X
heeft in India een andere betekenis als hier maar toch.

Awel, als een Indiër een hakenkruis op iets zet, dan frons ik in eerste instantie ook even mijn wenkbrauwen.  Maar ik hecht daar wel een andere waarde aan bij een Indiër.  Zoals je zelf al zegt: daar betekent het hakenkruis iets totaal anders.  En als symbool voor "good fortune" is het daar al veel ouder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika

Weet je dat mijn Guideline waadschoenen onderaan ook "swastika" patronen hebben?  Geen zever hé.

http://www.flyfishing.co.uk/tackle-talk/53421-guideline-go-nazi-2010-a.html

Maar eigenlijk ging mijn vraag over waadpakken voor vissers die langer zijn als gemiddeld.


Heintje Davids

Bij een aantal merker is het mogelijk om een 'custom made' pak aan te schaffen. Kwestie van de importeur of fabrikant aan te schrijven om informatie. Sommige merken hebben een aantal zgn. buitenmaten standaard opgenomen in hun collecties. Simms is daar zo'n voorbeeld van. Hebben een groot aantal maten en wat ze niet hebben kan apart gemaakt worden. Het enige nadeel is dat ze behoorlijk aan de prijs zijn.

Beertje

Ik lees hier over waadpakken voor de wat langere mensen. Als iemand met lange benen neopreen lieslaarzen wil kopen, kan ik die van "DAM" aan bevelen.
ik heb vorig jaar een paar bij een webwinkel gekocht en bij ontvangst bleken de benen langer dan gebruikelijk te zijn.Dus pasten ze mij niet (te lang).

http://www.agradi.nl/zoeken?query=lieslaarzen
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Marksman

Ik ben 1.95 m weeg 100 kilo en heb schoenmaat 45. Paar jaar geleden eenvision ikon gekocht in de maat xxl. Bevalt zeer goed en aan de ruime ka t voor mij.

BV

Doc;  mijn gouden tip :  Imago Amphibian!
Beetje stretch aan de zijkanten boven aan , en een berematen in het gamma.  En ik mag het zeggen:-)
Als je in Midden Limburg komt mag je altijd even komen passen.

Heintje Davids

Quote from: BV on January 13, 2014, 12:28:07
Doc;  mijn gouden tip :  Imago Amphibian!
Beetje stretch aan de zijkanten boven aan , en een berematen in het gamma.  En ik mag het zeggen:-)
Als je in Midden Limburg komt mag je altijd even komen passen.
Op zich mooie pakken. Worden veelal met korting aangeboden. Zou alleen even navragen hoe het met de garantie zit want volgens mij zijn ze failliet.

Sieger

Klopt Imago is niet meer en garantie gaat nu volledig op rekening van de verkoper.... Dus idd even vragen...

Maar dat gezegd hebbende..... De Imago pakken vallen zeer ruim en de taal pakken hebben ook echt lange benen. Ik met 1,90 meter en 96 pas er ruim in en is me eigenlijk te groot... (wel lekker om in te bewegen trouwens...)

Helaas heb ik in Ierland een winkelhaak in mijn pak getrokken en moet hem nog steeds plakken....  :(


Sieger

HappyFisherman

Shit, dan zijn de Stone to Stone lijntjes ook niet meer te verkrijgen zeker  ::grrr::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Ja hoor Bram, bij Rich fly fishing. €45!

Sieger

Bij Field en Fish kun je waadpakken op maat laten maken... € 399,00 .... lijkt me een mooie prijs...

De eigenaar/ontwikkelaar komt van Patagonia en heeft erg veel knowhow....

http://fliegen-fischer-kleidung.de/online-shop/hosen--schuhe--struempfe/206-5-lagige-wathose-als-massanfertigung.html


Sieger

DocSalmo

Alvast bedankt voor al jullie advies.

Eigenlijk wil ik niet gek veel betalen voor een waadpak, want zoveel draag ik dat toch niet.  Dus op maat laten maken, is al out-of-the-question.

Bij ORVIS in de UK waren er mooie aanbiedingen op dit moment.  Ik heb even gechat met een van hun medewerkers, maar die was van mening dat hun "lange" pakken nog steeds te klein zijn voor mij.  Jammer, want op sommige pakken geven ze nu -50% korting.

Ik ga mijn ronde eens doen op de beurs van Charleroi en veel passen.  VDS is er ook en die hebben Vision pakken.

Sieger

Al eens bij Cabela's gekeken... Die voeren onder eigen merk ook echt lengte maten... Heb er een Neopreen gekocht in XL-Long... Perfect voor die lange stelten van me....


Sieger

DocSalmo

Mmmmm... Verleidelijk, die pakken van Cabelas. Ze zien er goed uit en de prijs is OK.  Toch zou ik zoiets liefst zelf passen ipv via internet te kopen.  Anders zit ik misschien weer met een pak dat te klein is.  Mijn ideale inseam is 99 cm = 38/39 inch.

Extra nadeel bij Cabelas is dat je bij ons in België 50-50 kans hebt dat je invoerrechten en douanekosten moet betalen.

Voorlopig wacht ik af tot de beurs in Charleroi (25-26 januari) in de hoop daar iets te vinden.

DocSalmo

Ik heb nog wat verder gezocht, rekening houdende met jullie adviezen.  En met de adviezen die ik kreeg op het Duitse vliegvisforum.

De meeste waadpakken zijn in de "lange" uitvoering geen probleem om te stappen.  Maar van zodra ik me even buk of wanneer ik op mijn huk wil gaan zitten, dan spant het pak aan de knieën en aan het kruis.  Zo erg dat de naden daar beginnen scheuren.

Mijn keuze gaat voorlopig naar de Kinetic Waterspeed G2 (in combo met vilten waadschoenen).  Onder andere te koop bij Ahoy Hengelsport in Rotterdam.  De inseam is maar liefst 105 cm bij het LL-pak.  En de prijs vind ik heel erg super!

http://www.ahoywinkelonline.nl/kinetic-waterspeed-g2-breathable-wader-combo.html




Beertje

Kijk eens bij A&M die heeft nog zo'n grote mannen waadpak.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

DocSalmo

#20
Quote from: Beertje on January 16, 2014, 13:43:24
Kijk eens bij A&M die heeft nog zo'n grote mannen waadpak.

::goodjob::

Merci Beertje, ik heb A&M net een bericht gestuurd met de vraag om extra info.

UPDATE >> Ik heb antwoord gekregen van A&M.  Vriendelijke jongens die snel antwoorden.  Hun XXL pak heeft slechts 95 cm inseam. Te klein dus.  Jammer  :-[

sietzedevisser

Dit probleem heb ik dus ook. Mijn  pvc pak heeft op het OVM afgelopen zomer de geest gegeven en wil nu een ademend pak met losse schoenen aanschaffen. Enige probleem is dat ik 2.03m ben en schoenmaat 50 heb. Na wat heen en weer gemail naar Noorwegen zou de guideline kispiox mij moeten passen. Ik moet nog een keer naar Zwolle om daadwerkelijk te passen.

Volgende de medewerker van Guideline had een collega van hem met dezelfde maten ook dit pak. Alleen nog een kwestie van schoenen in mijn maat vinden. Waarschijnlijk worden het korkers schoenen.

nordbu

Ik ben 206cm lang en bijna 100 kg en heb al enige jaren een pak van Vision, maat  XLL. Mijn lengte zit vooral in de benen en het pak voldoet prima. Bij het door de knieen gaan wel wat spanning maar nog steeds zonder gevolgen.
De neopreen sokken aan het pak geven genoeg ruimte.
>>fang og slip<<

sietzedevisser

Ben gelukkig dus niet de enige eiffeltoren hier  :P . Grootste probleem blijven waadschoenen in mijn maat.

Hilco de Visser

Quote from: Sieger on January 14, 2014, 23:54:47
Al eens bij Cabela's gekeken... Die voeren onder eigen merk ook echt lengte maten... Heb er een Neopreen gekocht in XL-Long... Perfect voor die lange stelten van me....

heb ik ook en ik ben toch ook niet de kleinste ............