Advies: Waterdichte fotocamera

Started by Koen, May 05, 2014, 17:26:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

Ik ben eigenlijk opzoek naar een waterdichte fotocamera. Ik heb nu een Canon toestel, maar die is niet waterdicht. Gebeurt wel eens dat je een foto wilt maken maar dat je natte handen hebt of terwijl je in het water staat een foto wilt maken. Het zal een kwestie van tijd zijn dat je hem in de plomp laat vallen en dat is het voorbij. Ook met natte handen de camera bedienen zal de levensduur niet bevorderen. Dus dacht ik bij mij zelf, laat ik es kijken wat er is op de markt. Wat zijn jullie ervaringen?

Gert

Alle grote merken hebben wel een waterdichte en stoot/valbestendige camera in het assortiment.
Zelf ben ik erg tevreden over mijn Panasonic DMC-FT3. Inmiddels zullen er wel nieuwere types zijn, want ik heb'm al een paar jaar.
En ik weet dat Harry (Harlin) erg tevreden is over z'n Sony. Ik denk dat je eerst voor jezelf een budget moet vaststellen en dan de markt afstruinen wat daar zoal voor te koop is. Alle waar is naar z'n geld, waterdicht zullen ze allemaal wel zijn (tot 1m, tot 3m, tot 10 m etc), maar de fotokwaliteit verschilt nogal eens.
En als je er ook mee (onder water) wilt filmen: de Panasonic doet dat prima.

Groet,
Gert

Heintje Davids

Ik gebruik al vele jaren een Olympus Mju, ik dacht een 770 SW. Op zich een degelijk waterdicht en stootvaste camera. Heeft wat mij betreft maar 1 nadeel  Foto's bij voldoende licht zijn prima maar zodra het wat donkerder wordt zit er een partij ruis op de foto's, niet normaal.

Koen

voor filmen heb ik een gopro, dus dat is voor de camera niet zo belangrijk. Ik heb er een stuk of 30 kunnen vinden die waterdicht zijn.

MarcelN

Koentjuhhhh, ik heb hetzelfde setjuh als Sepp, of hij als wat ik gebruik ;) GoPro3+ en Olympus TG-2, kan je mee gooien en smijten met dat ding 8)
Volgende week is Sepp op Bonaire, hij gaat opnames maken met een skistok met 2 cams eraan in het water met daarbovenop de TG-2 en onderwater de GoPro, ben heel benieuwd!

Jan Bruins

Ik gebruik al 4 jaar tot volle tevredenheid een Canon Powershot D10.

Is volgens mij niet meer leverbaar, maar vervangen door de D20.

Hoor ook hele goede berichten over de Fuji FinePix XP200.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Rena

Heb jaren een Olymus mu 1030 gehad, super tevreden... tot ie verdween in de Inmarsund  :o

Nu heb ik sinds twee maanden een Olympus TG-2 en moet zeggen dat ook dit een prima toestel is.

TL Peter

Rene V.

Hallo Koen,

Goede verhalen gehoord over de Nikon AW 110.Staat nog op mijn lijst.

Groet Rene V.

Ciniq

Ik heb een Pentax K10D..   dat ding kan gewoon mee onder de douche zonder problemen ( mocht je dat willen ;) )
Het is een wat ouder toestel, maar 2e hands goed te verkrijgen.

Gert

#9
Quote from: Koen on May 05, 2014, 19:48:58
Ik heb er een stuk of 30 kunnen vinden die waterdicht zijn.

Ik 99 8)
Via een zoekfunctie bij Kieskeurig.nl
http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/alle#new=N&page=1&sort=pop&order=desc&q=&rq=&ps=12&pcode=digitalecamera&qcode=digitale_camera&min_default=30&max_default=2900&min=30&max=2900&bs%5Bf59035%5D=open&f59035%5B%5D=100843&view=tiles

Maar daar staan dan ook wel alle leverbare kleuren tussen, dus blijven er misschien ook maar 30 over.

Gert

Mee eens Marten.
Als het cameraatje vooral bedoeld is om altijd paraat te hebben tijdens het vissen om even snel een foto te kunnen maken kun je misschien maar het beste zo min mogelijk knopjes en instellingen hebben op de camera.
Gebeurt mij nogal eens dat ik, als ik de camera pak, ongewild een wieltje verdraai of een knopje indruk en krijg ik "hele rare" foto's.
Een andere soort van ergernis kan zijn, vooral als je meedere camera's door elkaar gebruikt (van verschillende merken, maar misschien komt het binnen hetzelfde merk ook wel voor):
De ene houdt de laatst gebruikte keuzes vast na het uit- en weer aanzetten, of zelfs na het maken van een foto (selftimer!), de andere niet...
Staat bijvoorbeeld nog steeds de flitser uit, is alles 2 stappen overbelicht of staat ie nog op 10 seconden selftimer. Niet handig als je snel ff een fotootje denkt te schieten :o

Koen

Simpel werk het best ja. beetje zoom is ok, hij moet ook in het schermer goed werken. niet te veel poespas etc. ben zelf wel een canon fan, en je bent snel geneigd om daar weer 1 van te kiezen. wilde gewoon ff zien wat men heeft en gebruikt.

eddy

ik heb een olympus u TOUGH, waterdicht tot 5 meter.
14 megapixel, eenvoudig in gebruik.
vorig jaar van marktplaats geplukt voor €50,00
goed zoeken op marktplaats is mijn advies.

Wilco

Ik heb al enkele jaren de panasonic lumix dmc-ft2 en die doet het naar alle tevredenheid.

Koen


harlin

Of het nog zo is weet ik niet,
maar de Olympus heeft/had het nadeel dat je die steeds opnieuw in de jou gewenste opname mogelijkheid moet instellen.

Heb ook een dag of wat een pentax gehad, (heb er ook slr van, moet goed zijn zou je denken;) ) was niet tevreden met vergezichten.
Ben terug gegaan met de camera, naar Cameranu, heb het probleem voorgelegd.
Kon ruilen, en is op advies, van dat moment, een Sony geworden.
Je kan (Cameranu) gewoon een camera een dag of wat uit proberen. :)

Alleen al vanwege de lens (Carl Zeiss) is het al een overweging  waard,
de adviseur koos toen op dat moment voor de sensor.

Al zijn het er niet veel, maar hier kan ik me ook wel in vinden:
http://www.cameranu.nl/nl/p307704/sony-cybershot-dsc-tx30-compact-camera-oranje#tab-reviews

Verder is het een persoonlijke smaak, maar na Canon, Panasonic, Fujifilm, Nikon compacts blijft Sony voorlopig bij mij op 1 staan.

Quote from: Rena on May 06, 2014, 10:37:45
Heb jaren een Olymus mu 1030 gehad, super tevreden... tot ie verdween in de Inmarsund  :o
Ik heb een halsband om met camera tasje, camera hangt aan het polsbandje met kleine karabijnhaak aan het tasje,
camera over/op de bodem? dan ik ook ;) 
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

maurice

wij hebben ook een Olympus, top voor ons.


::bbq:: ::proost:: ::proost::