Dubbing

Started by goswit, June 06, 2011, 17:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

goswit

Wat is volgens jullie de beste dubbing voor de droge-vlieg?

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gewo

Je hebt zoveel verschillende droge vliegjes dat dat niet eenvoudig te beantwoorden is. Aan wat voor soort droge vlieg denk je?

Dan is het wat makkelijker raad of advies te geven.

Sietzezietzevliege

Bijna altijd fly rite superfine. Als bruin er geen zin in heeft hends superfine maar ik ben merkgeil dus liever fly-rite. En ja weet zelf ook dat dit nergens op slaat zit lekekr tussen de oortjes :P.

Sietze

goswit

Eigenlijk is het een algemene vraag.  Als ik zo naar diverse patronen kijk dan hebben veel binders een eigen mening, ik ook.  De vraag kan ook zijn
welke dubbing heeft het meeste drijf vermogen of neemt het minst water op. Ik vis graag in Frankrijk , forel-vlagzalm en kopvoorn en Belgie Ourthe.

vr.gr. Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Sietzezietzevliege

Quote from: goswit on June 06, 2011, 19:04:51
Eigenlijk is het een algemene vraag.  Als ik zo naar diverse patronen kijk dan hebben veel binders een eigen mening, ik ook.  De vraag kan ook zijn
welke dubbing heeft het meeste drijf vermogen of neemt het minst water op. Ik vis graag in Frankrijk , forel-vlagzalm en kopvoorn en Belgie Ourthe.

vr.gr. Gos

Als je echt drijfvermogen wilt moet je iets als kapot gebruiken(plantaardig zie boeken van wim aplhenaar). Maar al die superfine watershed synthetische dubbings etc drijven voor geen meter. Zuigen zich vol met water direkt. Zelfs gewoon haas of konijn werkt beter.

Mvg
Sietze

Rossie69

 ??? watershit helpt zekers wel.
behandel de vliegen altijd met dit goedje.
zelfs die cdc vliegen.

zie je ze eg vliegen ;)

maarja das de mening van jou.


Gewo

Mijn klompje breekt :) als je al een eigen mening hebt over de best drijvende dubbing waarom de vraag?

Ohhh je wilt een soort bevestiging, die krijg je echter niet.

HappyFisherman

Gert op klompen  ;D Volgens mij had ie al wel een idee over het drijfvermogen, maar was ie er nog over aan het dubben...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

goswit

Beste Gewo/Bert. Als ik nog wij nog in de klompen tijd leefde dan had ik ze alle twee gebroken. :'( Ik bind 20 jaar vliegen op mijn eigen manier . Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik vaak afwijk van het bestaande patroon. Kijk eens naar Erik de Noorman ,die maakt van vuilniszakken nog een vlieg en vangt er ook nog mee.  Jaren lang zoek ik internet af naar vliegbinders over de hele wereld en het verbaasde mij dat een klassiek patroon vaak in andere landen met ander materiaal gebonden wordt . Dus de vraag was toch niet zo gek.  Ik ben dan ook nieuwsgierig wat jullie binders gebruiken. ik vindt het jammer van jouw reaktie . Als je het als grapje hebt bedoelt prima , heb je het serieus bedoelt dan zal ik geen vragen meer stellen.

met vriendelijke groet Gos de Wit
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Henry

Wijkt uiteindelijk niemand van de bestaande patronen af? Dit deed ik 26 jaar geleden al, zelf experimenteren, en wat mij toen al vaak bleek ( wil niet zeggen dat dit de juiste wijsheid in pacht is). Hoe minder een gebonden vlieg op een bestaand insect leek hoe beter hij ving.
In de afgelopen jaren dat ik dus niks met de vliegenlat deed, is er zoveel veranderd, veel meer patronen, toen werd er nog vollop gexperimenteerd met de streamer, dat was net nieuw hier in nederland en volgens mij stonden er toen regelmatig stukjes in het blad beet hierover. En nu wordt er over karpers op de vlieg gesproken waar we toen blij waren met de winde , roofblei . Althans ik.

Is het niet zo dat het gevoel bij vliegvissen vaak de doorslag geeft? Of we het nu over dubbing hebben of over een stuk kunstaas. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en wat de een geweldig vind, vind de ander weer gigantische bende.

Antwoord op je vraag heb ik niet over welke dubbing het meeste drijfvermogen heeft. Maak er eens een aantal met verschillende dubbing die je in huis hebt en plons ze in een bakje met water.

lees op dit forum ( ook al ben ik nog niet zolang aanwezig hier) vaak door dingen heen, veelal wordt er gedold.

Inderk

Drijfvermogen van dubbing.........
De meeste standaard droge vliegen 'staan' op de hackle en dat is ook eigenlijk meestal het enige dat echt op het water moet staan.
Drijfvermogen van dubbing heb je m.i. niet echt nodig.
Kijk b.v. eens naar een red tag, als het goed is dan hangt het rode kontje van wol(dat helemaal geen drijfvermogen heeft) in het water.
Dat is belangrijk voor de presentatie.
De meeste vliegen die in contact komen met het water komen net uit, leggen eitjes, zijn dood (spent), of zijn er in gewaaid.
Kijk eerst eens kritisch hoe je vlieg moet drijven en zoek daar de materialen bij. Dan zal je er achter komen dat dubbing in de meeste gevallen geen drijfvermogen nodig heeft. Ultra fine dubbing (fly rite) doen het redelijk als het op drijven aankomt. Als ik een andere dubbing wil laten drijven, neem ik wel wat drijfblurb. (vliegenvet)
Succes!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Sietzezietzevliege

Quote from: Rossie69 on June 06, 2011, 20:37:45
??? watershit helpt zekers wel.
behandel de vliegen altijd met dit goedje.
zelfs die cdc vliegen.

zie je ze eg vliegen ;)

maarja das de mening van jou.

Watershit(shed) werkt inderdaad. Maar ik bedoelde de zogenaamde hoogdrijvende dubbings.  Moet je gewoon eens een droge vlieghaak met hends superfine ofziets en dan alleen een lijfje dubben. En leg dat in een glas water. Zal zeer snel op de bodem liggen. Maar als je ze los behandled dan werkt het wel want dan is ook de staart en hackle drijvend en de hackle doet toch het grootste deel van het werk.

Mvg
Sietze

Gewo

Gos, het was als geintje bedoeld maar dat blijkt niet zo uit de verf te komen.

Ik denk ook dat net als jij de meeste hier op het forum afwijkende patroontjes binden. Zekers ken ik Erik de Noorman zoals zovele. Zelf leer ik ook nog elke dag bij.


Rossie69

ah oke dus zo zit het inmekaar :)
ja dan wordt het wel een hele andere materie ja.


Sietzezietzevliege

Quote from: Rossie69 on June 07, 2011, 14:00:38
ah oke dus zo zit het inmekaar :)
ja dan wordt het wel een hele andere materie ja.

Haha  :P Ik gebruik watershed zelf ook hoor direkt als ze uit de vice komen want dat spul moet 24 uur intrekken dat vind ik wel een nadeeltje. Anders gewoon de gel van hends voor de droge vlieg.

Sietze

goswit

Dank allemaal voor de reactie.  Gert ik begrijp het ook dank voor je reactie.

Zoals ik al eerder melde vis ik graag in Frankrijk in de berg rivieren.   In de snel stromende stukken heb je dan wilde golfjes, en als in het water wat vuil zit zal de vlieg na enkele worpen zinken.  De vliegen behandel ik met floating uit een spuitbus.  Ik heb inmiddels ervaring opgedaan met miniscuul stukje foam van een reddingsvest / drijfplankje uit het zwembad, dit heeft een uitstekend drijfvermogen.  Het is bij elk uitproberen hoe groot het stukje moet zijn is de verhouding dan een perfecte vlieg.   Hebben jullie nog andere suggesties dan hoor ik het graag. 

Sietsevliegen in welke regio ga jij normaal vissen  ( Linge )
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Sietzezietzevliege

Quote from: goswit on June 08, 2011, 00:15:21
Dank allemaal voor de reactie.  Gert ik begrijp het ook dank voor je reactie.

Zoals ik al eerder melde vis ik graag in Frankrijk in de berg rivieren.   In de snel stromende stukken heb je dan wilde golfjes, en als in het water wat vuil zit zal de vlieg na enkele worpen zinken.  De vliegen behandel ik met floating uit een spuitbus.  Ik heb inmiddels ervaring opgedaan met miniscuul stukje foam van een reddingsvest / drijfplankje uit het zwembad, dit heeft een uitstekend drijfvermogen.  Het is bij elk uitproberen hoe groot het stukje moet zijn is de verhouding dan een perfecte vlieg.   Hebben jullie nog andere suggesties dan hoor ik het graag. 

Sietsevliegen in welke regio ga jij normaal vissen  ( Linge )

SietZe he ;). Hoe bedoel je waar ik vis in de linge want volgens mij heb ik niks gezegd in dit topic over de linge en sowieso niet waar ik vis. Als je gewoon op vaderlandse bodem bedoel zo`n beetje ieder water waar vis zit binnen 20 km fietsen van nijmegen noord lent. Dus ook de linge in elst en huissen  :P.

Mvg
Sietze