vissen in de l'Ain in de Jura

Started by eddy, March 03, 2013, 20:24:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eddy

Heeft er iemand ervaring in het vliegvissen in de l'Ain in de Jura?
Ga er deze zomer op vakantie en wil graag goed voorbereid naar toe gaan.
Heeft er iemand goede suggesties over de inhoud van mijn vliegendozen? (de meivleigen van Leon Janssen zitten er al in.

alvast bedankt voor de tips!

Eddy

goswit

Hoi Eddy.

Als je iets meer informatie geeft is het wat makkelijker om je informatie te geven.
Waar wil je vissen in de Ain ?  Welke plaats of camping ?
Ga je alleen of met partner en kids.?
Welke periode ?

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

eddy

de camping is al geboekt, het wordt domain lÉpinette in Chatillon.
Ik ga met mijn vrouw en onze dochter van 6 in de periode van 10-31 augustus.

eddy

Is er echt niemand die zijn/haar ervaringen wil delen over het vissen in de l'Ain??? ::hulp:: ::hulp::

Beertje

Hallo Eddy,heb je wel eens op google gekeken.Ik kwam dit tegen.http://www.franche-comte.org/dn_passie_voor_het_vissen_in_de_bovenarm_van_de_ain/

maar er moet vast meer zijn.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

bazookadude

hou er rekening mee dat de ain een regenrivier is, die af en toe behoorlijk kan kolken (lees BRUINE SOEP)

ik ben zelf al 4 keer in de jura geweest maar echt ideale visplekken in de natuur nooit gevonden.

ik heb wel eens veel visplezier gehad op een meer boven Doucier, maar daar heb ik alleen voorn gevangen, er was wel forel, maar die was ontzettend schuw.

goswit

Eddy , jawel ,ikke . ruim 20 jaar in de Ain gevist , ik zal proberen dit wekend wat te melden , mits hier alles goed gaat zo als ik wil . ziekte vrouw.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

eddy

gezondheid gaat boven vissen, ben benieuwd wat je allemaal voor me hebt.
Ik heb overigens ook dit al gevonden:http://www.jurapeche.com/index.php
Staat ook al redelijk wat informatie in.

Ik ga zo eerst maar even kijken of er al windes trek hebben.

Groet eddy

goswit

Hoi Eddy.
De Ain is mijn    rivier om te vliegvissen , al meer dan 20 jaar kom ik hier . Ik kan je bij voorbaat al zeggen dat het een moeilijke rivier is om te vissen ,uitzonderingen daargelaten zul je perdag niet veel vangen. Bestand is forel - vlagzalm - kopvoorn - voorn - en lager gedeelte snoek.

Als je een visvergunning gaat halen vraag dan ook naar de regelementen ,  zijn ook in het Nederlands , hebben ze deze niet ga dan naar het vvv in Champagnole daar hebben ze het wel , ook boekjes met alle rivieren in de Jura , gratis voorniks.  De rivier bestaat uit 3 vergunningen  .
1     Champagnle tot 2 km voor Pont du Navoy .    2      ca 2 km tot Pont du Navoy eigen dom van restaurant du Cerf , niet kopen is niks.
3 Deze is voor jou belangrijk van Pont du Navoy tot het meer  ,en verder is een vergunning  Carte vacance 15 dagen ca 50 euro  prijs   4 jaar geleden.

Controle in Frankrijk is zeer streng , 500 euro per overtreding is normaal .  Controleur ( vispolitie )is bevoegd om bekeuringen uit te delen .
In Lons le Saunier . zijn 2 hengelsport winkels al zou het kunnen zijn dat een gesloten is wegens leeftijd  L, arche Noe  reu des Salines. de ander is een jachtwinkel in het centrum  ,onvriendelijk.  In Doucier zat vroegen een klein winkeltje .  Wil je een goede winkel hebben ga dan naar Champagnole daar heb je een goede hengelsportwinkel met veel kennis je wordt daar prettig geholpen en spreken engels .

Wat de vlieg betreft dat is heel divers , bij somberweer donker bij 30 graden overdag gerust knalkleuren gebruiken rond negenuur avond sedge .
Als je op google -     mouches devaux  -    intikt zie je   la détente   daar zie je alle vliegen uitsluitend voor de Ain , vliegen zijn duur in Frankrijk maar wel perfect  merk Devaux top kwaliteit.
De Ain kan een gevaarlijke rivier zijn ,diepe geulen ,gaten ,etc.  Pas op met onweer , deze kan zeer snel bij je zijn en het spookt dan echt heb al diverse malen veel schade gezien aan tenten en caravans .  als het onweer richting Dijon zit en bij jou niet hou dan goed het water in de gaten het stijgt snel en stroomsnelheid is hoog , heb hetzelf meegemaakt en moest 3 km omlopen om thuis te komen.  Kijk eens na de walkant en bomen daar kun je aanzien hoe hoog het water kan stijgen dan schrik je .  Ik heb een video gemaakt van 2 dagen motregen , dan wil je echt niet in de rivier staan.

Volgens mijn gegevens van 5 jaar geleden mag je niet op vlagzalm vissen ,zie ander topic.
Rivier is 1é kat. dus uitsluitend droge vlieg , voor de veiligheid navragen. Forel van 60 plus zit er ook is wel schrikken als je deze aan de hengel hebt, zelf vis ik met een 5 , de Fransen 5 a 6 met tip 18 00é
Kiik ook eens op vissen in europa  .  Camping-Frankrijk  / Jura / Pont du Navoy  of andere plaats zie je foto van de rivier.

Wil je meer weten ik heb een boek van devaux met alle vliegen ,als je een naam wil hebben hoor ik het wel.

Gos.

Als je de rivier op google naar boven volgt kom je 2 campings tegen net voor de brug daar heb ik altijd gestaan ( boerderij )  Pont du Navoy.









Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

eddy

Dank je Gos voor je heldere uitleg.
Ik heb al ervaring met de controleurs in Frankrijk, als jongetje van 10 moesten we al FL100,00 aftikken voor het vissen zonder vergunning.
Dat gebeurd me echt geen 2e keer!
Ik zal me de komende weken uitgebreid gaan oriënteren, als ik nog vragen heb dan laat ik het je wel even weten.

eddy

goswit

Eddy.  Als je naar La détente  gaat , op liens klikken en de onderste 2 aanklikken dan wil je nu gelijk weg .  Veel informatie en foto van kleine visjes.

Verder staat op de site de regelementen zeer uitgebreid  met rivieren etc. en eventuele vliegen.


Bas dit is ook iets voor jou.


Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Koen

ah grappig, op Pont du Navoy heb ik ook gestaan toen ik nog een kleine jongen was, daar heb ik mijn eerste forel op de spin hengel gevangen.

goswit


Koen,   dan zal je het wel in de plas net achter de dam gevangen hebben , foei . ;D  Daar staan meestal kleine jongens , ook   met Pa die de hengel vasthoud :-[

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

eddy

ziet er inderdaad mooi en veelbelovend uit.
toch maar even wachten met gaan, de laatste beelden van de "webcam" van de camping lieten een witte wereld zien.

Koen

Quote from: goswit on March 11, 2013, 23:14:23
Koen,   dan zal je het wel in de plas net achter de dam gevangen hebben , foei . ;D  Daar staan meestal kleine jongens , ook   met Pa die de hengel vasthoud :-[

Gos.

Hahahaha, ja daar heb ik um inderdaad gevangen. Hijs zo op de bbq gegaan haha :P achjah. Later nog 1 gevangen voor de brug. Maar toen liep der een fransman te klagen haha.

eddy

Net terug van 3 heerlijke weken in de Jura. (het vis paradijs van weleer)
Wat een schitterend gebied om te mogen vissen!!
Ik heb een stuk van de l,Ain bevist dat als parcours no Kill wordt bestempeld.
Na met wat locals gesproken te hebben, begreep ik dat dit in was gesteld om de natuur de kans te geven om zich te herstellen.
Helaas heeft op deze rivier een aantal jaren geleden een grote vissterfte plaats gevonden en wordt tot op de dag van vandaag af geraden om vis te consumeren. (op de stukken die geen no Kill zijn)
de vergunning kon eenvoudig worden gehaald bij de lokale sigarenboer (ik had een jaarvergunning, omdat ik 3 weken wou vissen, koste €67).
Vanwege de vissterfte zit er vrij weinig grote vis in de rivier, maar wel is er heel veel aanwas van alle voorkomende soorten (kopvoorn, vlagzalm, snoek, forel(regenboog, bruine, zebra en tijger).
Ik heb hoofdzakelijk droog gevist en iedere avond wel mijn visjes gevangen, hoofdzakelijk kopvoorn, tot zo'n 35cm)
Ook heb ik redelijk wat vlagzalm mogen vangen, niet groot (zo'n 30cm), maar toch leuk om te vangen.
Tot mijn spijt heb ik maar 1 regenboogforel mogen landen.
verder was het een genot om iedere avond tussen de ijsvogels te mogen verblijven.
Al met al een zeer geslaagde vakantie, op een plek die ik over een paar jaar zeker nog eens ga bezoeken, hopelijk is de natuur dan iets meer hersteld.

Scaramouche

-bump- even omhoog.

Ik ga begin juli naar Doucier, bij het Lac de Chalain. de rivier l'Ain is daar hee dichtbij. Ik hoop dus zowel op het meer als in de rivier te kunnen vissen.

Zijn er nog tips / recente ervaringen?

Ook lees ik hier iets over 1e categorie = alleen droge vlieg. Is dat een algemene regel in Frankrijk en zijn daar verdere voorschriften voor? (dat ik niet een droge vlieg gebruik die volgens de Fransen als natte vlieg bestempeld wordt of zoiets)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Sieger

Ik heb daar nog nooit gevist, maar ben er wel een keer of 3 geweest. Geweldig mooie stukken natuur...

Op het meer heb ik redelijk veel mensen vanuit een boot zien vissen. Vanaf de kant eigenlijk nooit.

Droog is m.i. alles wat op het oppervlak blijft drijven... Een natte vlieg wordt in of net onder het oppervlak gevist. In die zin zal een Peute denk ik niet als droog gezien worden.

Discutabel is dan natuurlijk een gesopte droge.... Tsja... Wie het weet... ;)

Probeer het boek van Leon Janssen er eens op na te slaan Frank... die vist erg veel in Frankrijk en laat n elk geval de 'juiste' patronen zien...


Sieger

TK88

Hallo Eddy,

Ik ben hier een aantal keer geweest in de maanden juli en augustus. Ik viste voornamelijk met een Yellow Sally #18 en daarnaast met een BWO tje en bruine palmer of peute.

De tip van Sieger zou ik zeker ten harte nemen. Ik heb dit boek ook aangeschaft en heb mijn vangsten aanzienlijk zien vergroten. Ook leuk om gewoon te lezen.

Scaramouche

Ik was er in juli twee weken, eerste dag zag de rivier zo uit:



Mooier kan bijna niet. En toen ging het 's nachts regenen. en regenen. en regenen. De eerste week elke dag zeker zes uur neerslag, de rivier werd een grote kolkende massa (van de bosjes op het grindstuk rechts zag je nog 40 cm van de kruin of zo. Kansloze missie dus. Het Lac de Chalain lag er al die tijd nog wel mooi bij, en ik heb er dikke karpers zien azen. Elke dag zaten er 10 boten van lcals op het water om daar de snoeken en snoekbaarzen weg te tikken. Per dag mogen ze 'maar' 5 vissen meenemen dus reken maar uit wat dat betekent voor de visstand daar  :(

Nadat het was gestopt met regenen duurde het nog een tijd tot de waterstand tot een veilig peil was teruggezat. 1 dag kunnen vissen. De Ain zag er toen zo uit:



Nog altijd erg sterke stroom. Ik heb het een uurtje geprobeerd daar, maar voelde me eerlijk gezegd niet veilig. Ik was er helemaal alleen dus ik heb toen maar andere plekjes opgezocht. Ik kon wel lekker vissen op het riviertje de Herisson. 50cm+ kopvoorns gespot en ook wel aan kunnen werpen, maar geen sjoege, op twee van dit formaat na:



Gevangen op nimfen die ik naar een patroon van een local heb nagemaakt (maat 14-16):


In de avond nog een paar aanbeten van wat grotere vissen op daddies maar die bleven niet hangen. Ik hoorde ook dat de Ain te kampen heeft gehad met grootschalige vissterfte. Ik zag in ieder geval wel enorm veel speldaas dus hopelijk is het over 5 jaar weer goed toeven daar; het is een erg mooie omgeving.

Later in het noorden nog een week op een andere camping gestaan, daar hadden ze een catch and kill put met regenboogjes. De eerste paar heb ik op de bbq doen belanden omdat de beheerder met argusogen stond toe te kijken maar daarna vielen ze er allemaal zomaar spontaan van af. (heel gek, precies op het moment dat ik ze bij de vlieg uit het water wilde tillen  ::))
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10