Haute-Normandie

Started by JEVDE, May 20, 2016, 11:28:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

In augustus bezoek ik voor een lang weekend Haute-Normandie. In de buurt van Rouen ongeveer. Nou ben ik helemaal niet bekend met de vismogelijkheden in Normandie. Ik ga zo meteen wat uurtje googlen en vind dan vast mooie info, maar ik ben ook zeker benieuwd naar jullie tips.

Hoor dat er chalkstreams in Normandie te vinden zijn. (forel/vlagzalm?) Lijkt me super, maar de voorkeur gaat dan wel uit naar wat vangen. ;-)

Maar een grotere rivier waar veel (kop)voorn aanwezig is vind ik ook interessant. Is de Seine bijv. interessant voor kopvoorn?

alle tips zijn van harte welkom. In ruil kom ik zeker met een verslag met fotos.

jevde

marc

Ooit nog gevist op de risle ,daar zit mooie kopvoorn op .
Omgeving Honfleur.
Grt marc

wh82

Risle was beroemd. Dan heb je de Andelle en de Touques.
Heb op alle 3 nog nooit gevist maar er is genoeg over te vinden.

JEVDE

Het wordt La Touques, schijnt bekend te zijn ook om de zeeforellen die er zwemmen. Ben benieuwd. Er is flink wat over te vinden op internet, maar ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom. Ik zal uiteraard tegen die tijd (augustus) ook weer een verslagje maken met fotos

wh82

Het enige wat ik weet is dat het "dur" is. Ook veel verhalen van locals die wel vangen, ik zou dan ook zeggen: win lokaal advies in.
Er zit ook vlagzalm trouwens.
Als je toch in de regio bent: ik vond Honfleur leuk.
Peche-orne.fr heeft een paar reportages over het vissen op de Touques, misschien de moeite waard.

JEVDE

Dank wh82.

Heb de reportage gezien. Honfleur leuk..om te bezichtigen bedoel je? Staat op het lijstje!
En duur..? Betaal je meer dan op andere plekken in Frankrijk? Met de carte hebdomadaire kon ik de afgelopen 2x in Frankrijk in alle wateren van het betreffende departement vissen (32 euro voor 7 aaneengesloten dagen). In zowel water van de 2e als van de 1e categorie.

Vond op de site van departement Calvados dat ze ook een carte hebdomadaire hebben. Voor 50 euro daar bovenop mag je dan ook (gericht?) op zeeforel vissen. Maar ehm... betekent dat dan dat ik op de Touques mag vissen maar niet gericht op zeeforel? Zoals je op sommige plekken op vlagzalm mag vissen als het forelseizoen gesloten is? (Alsof je dan geen forel vangt...) Of moet ik dan 50 euro extra betalen als ik op de Touques wil vissen?

wh82

#6
"dur" is Frans voor moeilijk.. ;)
Voor zeeforel heb je volgens mij inderdaad het Timbre truite de mer nodig.. Zal eens voor je kijken.
edit: gekeken. Ja zelfs als je maar 1 dag gericht op zeeforel vist heb je de timbre truite de mer nodig.
Voor de touques zonder zeeforel heb je alleen de carte hebdomadaire nodig.
Kijk anders eens hier:
http://www.apalva.org/

Nootjez

Ik heb enkel ervaring iets zuidelijker in Normandiƫ (Manche streek)
Ook daar kan je speciale Timbres aankopen voor zeeforel en zalm. Als ik van jou was zou ik deze enkel kopen als je van plan bent een van beide soorten ook mee te nemen als je ze vangt.
De franse regelementering schrijft voor dat je, als je een vis vangt zonder de juiste vergunning, je deze zo snel mogelijk moet terug zetten. Werd mij ook zo verteld door onze gids die we voor een dag hadden ingehuurd.

Je kan ook "toevallig" met een streamer op forel of grote kopvoorn aan het vissen zijn :)

grtz

JEVDE

Nootje en wh82. Allebei hartelijk dank voor de tips weer. Dat wordt dus gewoon een carte hebdomadaire zonder timbre truite de mer. Al mijn gevangen vis gaat altijd terug op een enkele vlagzalm in noorwegen na die op de bbq eindigt.

Je zou maar zo'n zeeforel vangen...pfff..dat zou me n mooi moment zijn.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk



rein

Ca. Twee jaar geleden in de zomer op de Orne wezen vissen. Moeilijk te bevissen maar zeker mogelijk. Zowel (beek)forel als kopvoorn gevangen. De eerste alleen 's avonds bij schemering. Helaas is de no kill hier nog niet echt ingevoerd en zijn er genoeg Fransen die dagelijks gaan 'shoppen' voor hun visje.

gr. Rein

JEVDE

Bij dezen even wat feedback van mijn bezoekje aan La Touques. De vergunning was (onder andere) te verkrijgen bij de viswinkel in Pont L'eveque. Zit aan de rotonde als je het dorpje inrijdt. Die was open vanaf 09.00 uur, volgens de gegevens op zijn eigen winkelruit, maar toen er om 09.30 nog niemand was heb ik maar besloten later terug te komen. Om 11:30 was er gelukkig wel iemand. Vergunning gekocht. Kwam er pas weer 'thuis' achter dat ik er geen boekje met kaart en regelement bij had gekregen. Dus maar zonder gegaan. Uiteindelijk vlak bij Pont l'eveque een plek gevonden bij de rivier La Touques waar ik de auto kwijt kon.

Het water zag er mooi uit; redelijk helder en hier en daar met wierbedden. Deed op plekken wel wat aan chalk streams denken. Al snel werd echter het grote probleem duidelijk; je komt nergens bij het water! De oevers zijn hoog en stijl en het water is op bijna alle plaatsen te diep om te waden. Daarnaast waren de oevers hevig begroeid en was er vaak zo'n blubber-moeras-laag tussen de oever en de plekken in het water waar je wel kon waden.

Ik heb zo'n 2 uur langs de oevers gewandeld, op zoek naar plekken waar ik

A: kon afdalen langs de steile, begroeide oevers om het water kon bereiken
B: vervolgens kon waden of iig kon werpen

Om kort te zijn; dat is 2x gelukt. In totaal circa 10 minuten gevist. Enorm frustrerend. Ik ben 2x andere vissers tegengekomen. Beiden met grote, erg lange werphengels met kunstaas. Hoe die een vis omhoog takelen als ze 'm vangen begrijp ik niet, want afdalen naar het water is geen optie.

Al met al een teleurstellende dag langs een mooie rivier. Op deze manier is dat me nog niet eerder overkomen. Mogelijk (vast en zeker) is het op andere plekken aan La Touques beter, maar ondanks flink wat kilometers in de benen werd het op dit stuk niet beter.

Domage pindafromage.... gelukkig binnenkort naar de Ardecheregio, mijn geluk beproeven in andere riviertjes.