Wide Gape dryfly X traditionele dryfly

Started by maurice, May 22, 2015, 08:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

steeds meer en steeds vaker zie je ze voorbij komen, de Wide Gape haken.

echter valt me op dat deze vaak vrij spaarzaam gebonden zijn ten opzichte van laat ik zeggen de F11 van Gamakatsu.
en toch valt me op dat deze Wide Gape haken dikker zijn dan de traditionele dryfly haken.
zelf heb ik nu de Wide Gape van Hannak gebruikt en idd deze zijn dikker dan de F11 die ik ook gebruik.
hierdoor gebruik ik dus automatisch meer bind materiaal ten opzichte van de F11.

is dit nu puur een gevoel kwestie of zijn de Wide Gape idd dikker en daardoor zwaarder???

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Damman

Maurice,

Net even nagemeten, de F11 is  0,5 mm en de hanak 130 wide gape is 0,4 mm dik dus zelfs nog dunner.

Het is dus gezichtsbedrog, of anders gezegd  zuiver een gevoelskwestie.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Floor

Nu kan ik me voorstellen dat wanneer de bocht langer wordt de haak ook een langere draad heeft dus, misschien wegen ze dan toch evenveel. Er van uitgaande dat het soortelijk gewicht van het materiaal even groot is natuurlijk maar, ook wanneer dat niet zo is zal het verschil waarschijnlijk miniem zijn.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

maurice

Gisteravond even getest met glas water en 2 gelijke CDC veertjes.
De F11 drijft mooi op het water met de haakbocht die et doorheen prikt.
De Hannnak trekt de haak bijna tot het oog door het water heen.
Heb zelfde CDC veertjes gebruikt en zelfde aantal slagen binddraad.
Helaas zijn de foto's mislukt.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

Hoe wijder de bocht hoe makkelijker hij uit buigt is mijn ervaring met wide gape haken

maurice

Quote from: p.forel on May 23, 2015, 06:56:03
Hoe wijder de bocht hoe makkelijker hij uit buigt is mijn ervaring met wide gape haken

Dus zou een Wide gape zwakker zijn, en daardoor meer kans om een vis te verliezen.
Is mijn conclusie dan.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

#6
Uiteraard alleen als je zoveel kracht zet dat de haak buigt. Als het een sterke haak betreft, zal eerder een (dunne) tippet breken. Ik denk dat je dit gewoon moet uittesten...

Een wide gap haakt uiteraard wel beter en ik bind tegenwoordig ook veel op dit type haak. Voor nimfen vind ik de Kamasan B160 een heel mooi type, een wat dikkere draad en hierdoor oersterk! Voor droge vliegen ben ik nog wat aan het zoeken, ik heb een hele zooi TMC508/#16 gekocht om olives te binden (worden tegenwoordig alleen nog gemaakt in heel kleine maten voor midges). Maar voor de wat grotere maten (#14/12) ben ik dus nog zoekende.
::wtf::

Beertje

Volgens mij, heeft uitbuigen van de haak alleen maar te maken met wat voor soort staal er gebruikt wordt. Zacht staal buigt makkelijker dan hard staal. Maar hardstaal breekt eerder.goed staal heeft van beide de goede eigenschappen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

Ik vis zo wie zo niet graag met haken met ronde bocht. Vis het liefst met haken van het limerick type .


Raymond

::wtf::

p.forel

Een ronde bocht nu eenmaal minder sterk is  zeker bij kleine haken en grote vis .

maurice

het liefst vis en bind ik zelf met een verkorte haaksteel drogevlieg haak.
hierdoor krijg je een haak 12 die net zo groot is als een 14 maar wel een ruimere haakbocht heeft.
ooit de tip gehad van Bert ( sexyloops) een jaar of 5 geleden, maar deze zijn steeds moeilijke te vinden of in volle verpakkingen ( 10 zakjes).
en als je dan net als ik 4 of 5 maten wilt hebben moet je al snel weer €150,00 en meer neertellen.
en de wide gape worden voor minder dan de helft al aangeboden, vandaar dus mijn vraag.

daarbij komt ook nog eens dat ik toch aardig wat vliegen weggeef en regelmatig aan een swap mee deed maar absolute niet of geen verschil wil maken tussen
die vliegen en mijn eigen visvliegen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Kamasan B160 Maurice. Ff Franz vragen ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Quote from: HappyFisherman on May 25, 2015, 09:02:41
Kamasan B160 Maurice. Ff Franz vragen ;)

heb nu 2 X Kamasan gehad Bram,
zeer slechte ervaring mee, roesten als de tierelier en waar ik ze besteld had geeft niet thuis wat dat betreft.
dus voor mij geen kamasan meer en die shop uit de aankooppunten lijst gehaald.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

Ben ik niet met je eens, Piet. Het model van de haak bepaalt niet alleen de sterkte maar zeer zeker ook de legering en bewerking van het staal. En met name dat laatste maakt dus vaak het verschil tussen die goedkope dingen en duurdere A-merk haken...

Inderdaad Bram, die "B160" is een fijne betaalbare haak voor natte vliegen, nimfen en spiders. Alhoewel, voor het laatst genoemde type vlieg is de "Partridge Classic Spider Hook" weer erg mooi. Nu nog een mooi type voor droge vliegen. Zoals ik al opmerkte, de "TMC508" is een mooie haak maar is alleen nog verkrijgbaar in kleine maten en is ook schijnbaar ook uit het assortiment bij Tiemco.

::wtf::

p.forel

Vis alleen met A merk haken   waarvan er enkele merken toch erg slecht zijn en na enkele mooie vissen metaalmoeheid vertonen door te buigen.

Ook enkele die een mooie vis niet aan kunnen en in speld veranderen .

Raymond

#16
Ik kan overigens beamen dat ook de A-merken wel eens twijfelachtige types (of wellicht slechte series) hebben. Dus ook meegemaakt dat een haak uitboog. Dat roesten waar Maurice het over heeft, heb ik nog niet meegemaakt. Maar als we het hebben over de prijs van Kamasan zou roesten inderdaad niet mogen voorkomen. We gaan het zien...
::wtf::

Beertje

Wide gape van A&M wat vinden jullie daar van?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

Een aantal jongens die ik ken zijn er zeer tevreden mee Jan
De haak houd zich goed en blijft scherp en ze vissen er toch regelmatig.
Ze gebruiken ze voor droog en nimpf omdat ze niet teveel soorten haken willen hebben.
Karpers, bruine, barbeel alles hebben ze gehouden.

Maar tja ik ben een Gamakasu fan en ga die van A&M zeker een keer proberen.
De geluiden zijn goed dus waarom niet.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Volgens mij had Ronald (Ron) de Bos ze ook.
Misschien kan hij je zijn ervaringen vertellen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Ron

Maurice ik heb geen haken van A&M maar ik ga ze wel uit proberen wand ze hebben nieuwe Dry Fly hooks met een wijde bocht .
ik gebruik deze haken Maruto fly hook D04 Bl en daar ben ik zeer tevreden over en roesten niet en een haaksteel die mooi dun is en niet duur  ;) .

http://www.troutline.ro/maruto-fly-hooks-d04-bl-hw

Beertje

Ik heb ze ook gekocht Ron, zien er goed uit.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.