Hoe zit het nou?

Started by Bekeerling, November 14, 2012, 17:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bekeerling

Waarde menschen, ik wilde laatst op snoek vissen, had dus de vliegenlijn met daaraan een getaperde leader en aan die leader een staaldraadje voor het snoekvissen. Punt is alleen dat het werpen echt belacheljk slecht gaat met een staaldraadje en de speld waaraan je de streamer hoort te plaatsen is voor de meeste streamertjes die ik heb veel te groot.
Wat voor leader moet ik hier nou voor gebruiken? Speciale snoekleader ofzo? En is in dat geval een staaldraadje wel nodig? Het type staaldraad dat ik gebruikte is de typische soort die ik vroeger ook op m'n spinhengel gebruikte.
Ik heb gezocht op google maar hier vond ik vooral over hoe te vissen en niet echt over de laatste meters lijn.
Alvast bedankt voor de tips :)

Sloveniawalking

Ik gebruikte in het begin ook altijd een normaal stalen onderlijn met wartel.
Door het werpen en een bonkende streamer ging het warteltje soms open. Niet echt ideaal dus.
Toen ben ik over gegaan op een spintangetje. Het is stijver en kan na het dichtdraaien niet open gaan tijdens het vissen.



Als onderlijn gebruik in 1m tot 1,5m gewoon nylon of FC 20/00 tot 30/00.

Koen

Quote from: Bekeerling on November 14, 2012, 17:38:16
Waarde menschen, ik wilde laatst op snoek vissen, had dus de vliegenlijn met daaraan een getaperde leader en aan die leader een staaldraadje voor het snoekvissen. Punt is alleen dat het werpen echt belacheljk slecht gaat met een staaldraadje en de speld waaraan je de streamer hoort te plaatsen is voor de meeste streamertjes die ik heb veel te groot.
Wat voor leader moet ik hier nou voor gebruiken? Speciale snoekleader ofzo? En is in dat geval een staaldraadje wel nodig? Het type staaldraad dat ik gebruikte is de typische soort die ik vroeger ook op m'n spinhengel gebruikte.
Ik heb gezocht op google maar hier vond ik vooral over hoe te vissen en niet echt over de laatste meters lijn.
Alvast bedankt voor de tips :)

Zoals mij geleerd is, je neemt iets van een meter 0.40 die je direct aan je vlieglijn knoopt (zonder extra leader dus) en daar onder die je gewoon een onderlijntje van een cm of 15. het slechte werpen zal eerder komen door de streamer, die zijn gewoon veel zwaarder dan je eingelijk gewent bent en het gooit inderdaad niet zo mooi als een droge vlieg.

maurice

ik neem gewoon een FC lijn van 100 tot 150cm met daar onder een stalenlijn met wartel van 30cm.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Ik lees: een getaperde leader.... Ik vermoed dan een volledige leader in de 'normale' maten (210/270 cm)...? Als dit zo is dan zit het hem voor een groot deel in de lengte van de leader....

Zoals Maurice en anderen neem ik gewoon een stuk mono (nylon of fluor carbon) va. 100-150 cm... Ik gebruik het liefst wat dikker spul (45-50/00) omdat ik dan het idee heb dat het lekkerder overslaat met zwaardere Streamers.... Daaraan een metalen onderlijn... Ik maak ze tegenwoordig zelf van titanium/nikkel.... Voordeel is dat deze de eigen vorm houden...

Gewoon testen wat je zelf het prettigst vindt....


Sieger

Pim de Haan

ik maak me lijnen zelf.
met +- 150 a 180 cm 40/00 daar knoop ik met een albright knoop een stuk van 35 a 40 cm  35 lb knot2kinky knoopbaar titanium aan.
aan de andere uiteinde van de titanium maak ik met een sleevje een loopje waar de speld aankomt.

Philip

gebruik zelf altijd 80 ponds nylon van 15 cm met een wartel en een lock snap http://www.eurotackle.nl/cross-lock-snap-p-17108.html en een lusje aan de andere kant. Aan de lus knoop ik max 1.5 m 0.50 tot aan de vliegenlijn, wel na het terugzetten van de snoek-/baars even je onderlijn controleren. werkt voor mij perfect en gooit super

Gerrit72


Precies Spy, 1x rollen, lijn achter kieuwen langs en alsnog de hoofdlijn in de bek en weg snoek :(

Lekker zelf (en lang) maken ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Pim de Haan

#8
vind 40 cm titanium persoonlijk een best onderlijntje  ;)

Gerrit72



Helemaal mee eens ;D Titanium is behoorlijk duur, maar gaat dan ook weer erg lang mee
(blijft erg lang recht). Ben er erg tevreden over.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Ik heb laatst dit spul gekocht:



Zit 15 meter op zo'n rolletje. Stuk op lengte afknippen, en aan elke kant een warteltje vastmaken.
Doe ik persoonlijk door 2,5 cm dubbel te doen en dan eerst binddraad eroverheen, dan een beetje smeltlijm en vervolgens een stukje krimpkous. Maar er zijn ook andere manieren voor.

Dit draad is lekker stug en bevalt me stukken beter dan dat knoopbare spul, ook al is dat wat makkelijker om en lijntje van te knopen:


Groet,
Gert

Rossie69

knoopbare is goed voor kunstaas,vooral als er een dregje ingemonteerd word.
Deze halen ze door het zachte kunstaas en klaar.
dus eigenlijk niks voor ons denk ik.

Een stuk 28/00 30/00 of 35/00 nylon monfil of fc en dan toch wel 2 meter of hengellengte.
dat korte dat bonkt ook weer te veel,vindt ik dan.

dan een titanium onderlijn 35 of 40 cm lang zat.
ja het is prijzig,maar op jaar bassis mwha is het niks.


ik maak ze zelf ook.

Pim de Haan

#12
Ik gebruik dit spul kost iets van 17 euro voor 15 ft +- 4,5 meter dus kun je 9 a 10 onderlijnen uithalen.
vind ik de prijs dan wel mee vallen.
samen met een stuk ieder z'n favo lengte 40/00 mocht je vastzitten is dit sterk genoeg om los te trekken mocht je vastzitten.


Sieger

Die gebruik ik ook Pim... Prima spul...


Sieger

Rossie69

draai die is flink in het rondte knapt ie ;)

ps maar dat doet een roofvis niet,natuurlijk  ;D


Pim de Haan

haha henk als je een stukkie fc genoeg draait knapt het ook :P

Rossie69


harlin

Quote from: Gert on November 14, 2012, 22:48:04
Ik heb laatst dit spul gekocht:



Zit 15 meter op zo'n rolletje. Stuk op lengte afknippen, en aan elke kant een warteltje vastmaken.

Heb dat spul ook nog liggen,
na 1 streamer was ik er al klaar mee,
5 snoeken en dat ding begon al te rafelen.  :(
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rossie69

heb nog van dat onderlijn liggen waar groene coating omheen zit.
zitten ook nog sleeves bij.
was altijd goed voor het trollen :)

maar tegenwoordig hipe.
beste van het beste.
denk dat snoekbeest er geen ruk om geeft :)

maarja mooie dingen sieren de mens.

titanium,mooi spul.
als ik niet meer heb,doe ik er gewoon amnisia eraan ,ook als onderlijn maar dan in lus.
moet vissen als ik zin heb,al heb ik het niet meer liggen het onderlijn materiaal.



Gert

Quote from: harlin on November 14, 2012, 23:50:03
Heb dat spul ook nog liggen,
na 1 streamer was ik er al klaar mee,
5 snoeken en dat ding begon al te rafelen.  :(

Ik zit pas op 3 snoeken met dat spul Harrie. Bedankt voor de waarschuwing ::goodjob::

Gerrit72


Pikewire van seven strand heb ik heel veel gebruikt. 4 cm door de wartel heen, terugvouwen, klein onthaakschaartje vastklemmen op de punt, staallijn beetje op spanning houden en het schaartje rond de staallijn zwiepen (tot de schaar eraf vliegt).

Met deze manier twist je heel snel een goede verbinding. Na enige oefening kun je er een heel net geheel van maken (sateprikker tegen wartel aan, geeft een mooi rond oogje, na twisten verwijderen uiteraard ;)).

Nadeel van seven strand is dat het na een snoek (of boomtak) gaat twisten. Ik hoorde altijd veel commentaar op deze lijn en het twisten, echter als ik zelf de klaargemaakte staallijn tussen twee tangen deed en testte, dan bleek dat er heel veel kracht gezet moet worden om het zaakje stuk te trekken (veel meer dan mijn vlieghengel/destijds spinhengel kan genereren).

Seven strand is relatief goedkoop, maar gezien de langere tijd die het duurdere titanium meegaat (en veel mooier/beter recht blijft) ben ik toch overgestapt.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ronald uit Meppel,

Op de foto staat een onderlijntje die het beste van twee werelden combineert. De spiraalsluiting is een van de betrouwbaarste sluitingen die er bestaat. Door de constructie is de kans op metaalmoeheid uitermate klein. Bij alle andere sluitingen is dit een bekend fenomeen en vele grote snoeken zijn hierop verspeeld.
Aan de spiraalsluiting is 30 ponds titanium geknoopt van het merk Amarican Fishing Wire en aan het einde zit een wartel. De wartel zorgt ervoor dat je streamer kan roteren tijdens de worp. Een onbekender voordeel van titanium is de soepele actie ten opzichte van een spinstangetje. Daarin lijkt titanium veel meer op staal draad. Dus alle voordelen op een rijtje

  • uiterst betrouwbare spiraal sluiting
  • soepele actie zonder kinken
  • een lichte, duurzame en sterke constructie

De spiraalsluiting kun je zelf maken ook kun je deze kopen bij http://www.roofvishaken.nl/online-shop.
AFW kun je kopen bij Hengelsport Discount of Rentenaar hengelsport

GRTZ Ronald[/list]

[attachment deleted by admin]

Rene V.

Wat is het voordeel dat je streamer kan roteren tijdens de worp??

Rene V.

Ronald uit Meppel,

Dat je lijn minder snel gaan kinken. Streamers hebben de nijging om te roteren tijdens het werpen dit is vergelijkbaar met droge vliegen. Kink problemen kunnen ook ontstaan als de lijn die op de grond ligt langere tijd niet wordt weggeschoten tijdens het afwerpen van de streamer.

Bekeerling

Hartelijk dank voor de adviezen mensen :D Ik ga hier zeker mee aan de slag, maar eens op de site kijken van onze sponsors die hebben vast wel een en ander voor het maken van onderlijnen :)