Droge vliegen-weer?

Started by christianvt, June 25, 2011, 16:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

christianvt

Morgen ong. 24 graden Windkracht 1/2 geven ze op.

Lijkt me mooi weer om droog te vissen! toch? 's avonds mischien Winde op een Palmer?

Hebben jullie nog goede tips om Winde te vangen op de rivier met droge vliegen?


Alvast bedankt!

Christian

Hilco

stukje spons met paar kostjes brood er om heen gegooid?

christianvt

Ja dat kan inderdaad ook, ik heb wel een broodvliegje van hertenhaar. Maar het lijkt me toch leuker op een ''echte'' vlieg. :P

Henry

Loop eens een koeienstal in , er vliegen daar genoeg echte vliege. Veel plezier met vangen alvast.  8)

christianvt

Quote from: Henry on June 25, 2011, 20:50:59
Loop eens een koeienstal in , er vliegen daar genoeg echte vliege. Veel plezier met vangen alvast.  8)

Hahaha ik kon er op wachten! :P

Nog serieuze mensen hier? hahaha

Hilco

onderstaande brutaal gejat


In het algemeen voldoen alle donkergekleurde vliegen en nimfen op de haakmaten 10 tot 14.
Voorkeur betreffende een bepaalde natte vlieg of nimf heb ik nooit kunnen ontdekken. Een methode die ik met succes toepas is de volgende:
Aan het einde van de leadertip wordt een licht met koper- of looddraad verzwaarde nimf bevestigd, ongeveer 40 cm. daarboven een onverzwaarde natte vlieg.
't Vissen met meerdere (verzwaarde) kunstvliegen is voor velen in het begin wat lastig. De vliegen raken nogal eens in de war. Dit euvel is vrij eenvoudig te voorkomen, door altijd de zwaarste vlieg onderaan de leader te bevestigen en tijdens de voor- en achterwaartse worp een strip toe te passen. Deze strip houdt niet meer in dan een klein trekje aan de lijn, waardoor een versnelling ontstaat, die er voor zorgt dat de zwaarste vlieg goed doorschiet en automatisch de leader strekt, waarbij het halen van behoorlijke afstanden mogelijk is.
De winde bevindt zich, zoals reeds eerder is vermeld, graag op de ondiepe plaatsen vlak langs de basaltstort. Indien hier evenwijdig aan de oever dicht langs de stenen wordt gevist is het mogelijk om redelijk selectief windes te vangen, zonder (behalve in de paaitijd van blankvoorn en brasem) van andere soorten veel last te hebben.
Het is belangrijk zich zo voorzichtig mogelijk langs de oever te verplaatsen om de schuwe azende windes niet te verstoren. Door de snelheid bij het binnenvissen van de vliegen te veranderen, stijgen de vangstkansen. Soms pakt een winde de vlieg, wanneer deze heel langzaam over de stenen wordt gevoerd, een andere keer wordt regelmatig toegehapt tijdens een plotselinge versnelling bij het binnenvissen.
Uitproberen blijft hier de enige juiste methode.

christianvt

Bedankt Hilco :D

Die site had ik ook al bekeken inderdaad :)

A{b}r{a}xa{s}

en ?

waren ze los op de 'droge vlieg' ?? :)

christianvt

Niks noppes nada

Helaas! Volgende keer beter! Wel mooie karpers zien azen, maar die pakte mijn broodvlieg niet.. Winde, tjaa... Er kwam er maar 1 op mijn brood af. En die was binnen 10 seconden ook weer weg.

Hilco


hendri

nou zulke rotbeesten vind ik het niet, kheb vandaag een hele mooie mogen scheppen voor mn maatje. ;)

Hilco


hendri

nee die eer is voor mn maatje zelf he.  ;)
hij zal er vast wel wat over schrijven. 8)

hendri


Plantje

Vandaag even naar de Vecht geweest. Ik heb een heel mooi plekje gevonden! Je kunt er niet echt langs het water struinen, maar het is er lekker rustig. Ik heb één snoek(baars) achter een streamer aan gehad, maar die hield het voor gezien.

Maar on topic: op een gegeven moment ben ik overgestapt op een droge vlieg omdat ik een redelijke school behoorlijk stevige vissen zag zwemmen! Het leek me winde en ik heb er dan ook een soort van palmer die ik nog had aan geknoopt. Helaas kon het de vissen niet bekoren! Ik heb hier en daar de vlieg net voor hun neus gelegd. Soms zwommen ze er voor weg, soms even in de richting, maar toch weer weg. Ik weet het ook niet!

En naarmate het wat richting de avond ging zag ik af en toe stevige kolken op het water van (volgens mij) stijgende vis. Fantastisch! Wat had ik daar graag een paar vissen van uit het water geplukt! Helaas niet gelukt :(

Wel weer goed in de nek verbrand en een paar uurtjes plezier gehad!

christianvt

En ik vergeet bijna het belangrijkste trouwens!! :o

Komtie:

Ik stond te kijken of ik Winde kon spotten op de kop van een krib. Klapt er ineens tot 2x toe een Roofblei op het water.

Snel een streamer er aan.. Ingooien.. strippen, niks.

2e worp, ingooien... strippen... ik kijk alvast waar ik mijn volgende worp wil plaatsen.. Voel ik ineens een felle ruk aan de hengel. Ik kijken en aanslaan,.. los!! Een flinke kolk is het enige wat achterblijft achter mijn streamer..  ::geweld::