een paar ERNs (Effective Rod Numbers)

Started by Scaramouche, December 13, 2015, 23:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Hidde

#150
heb je gelijk in , en van grains naar gram moet idd wel lukken..

kan alleen het lijstje niet vinden.. in de rosetta stone?


edit.. je kunt de ern vertalen naar de eln lees ik..

p.forel

En de eerste had ik je al kado gedaan 😉

Hidde

als mijn nieuwe hengel binnen is meet ik de ben pont hengel en de greys op en doe ik het hele rijtej in 1 x.. nu mijn mandje in.

Hidde

#153
ben even aan het meten en rekenen geweest..

de greys komt uit op een ERN van 9.66 met een AA van70 , al boog hij wel tot aan de grip.... schrok ik wel een beetje van.. , ik dacht nu uit te komen op 250 grain dus 16.2 gram op de head...

vraag me af of ik het goed heb gedaan.. want snap er geen snars van.. denk hierboven te lezen dat mijn hengel een 9 is ipv 7.. kijk ik vervolgens op de loop site naar de lijnen zie ik daar lijnen met een headweight van 16.5 gram staan in aftma 7..

p.forel

#154
Hidde denk alleen dat je de AA niet goed heb 70 en dan buigen tot aan de grip. 70 is tip flex

ERN van 9.66 dan heb je dus een aftma 9 hengel  en vraagt dus 15.55 nou is die greys iets zwaarder dan echte 9
Dus zal die 1 gram zwaardere Loop lijn wel op kunnen.

Loop neemt loopje😂 met aftma klasse  zoals je ziet

Net als greys jou een 7 verkoopt wat een 9 is

Hidde

rio neemt het dan ook niet zo nauw.. die zit ook 15,6 gram in een aqualux clear intermediate in aftma 7..

p.forel

Rio neemt niks nauw ja de prijzen  voor lijntje wat nog geen paar euro kost

Gert

De Greys is een fijne hengel, heb ik zelf ook in een #7 van 9'6". Gebruik ik vooral om te snoeken. En of het nou een 7, 8 ot 9 is weet ik niet, heb ik nooit nagemeten. Heb er met snoeken een big fly lijn op, merk weet ik niet meer, en op de Ronde Bleek en zo een #7 WF van Greys. Is goed op elkaar afgestemd wat mij betreft.
Maar waar het Hidde om te doen was: een #8 eruit en een #7 erin. Dus ben wel benieuwd of het toch niet te zwaar voor je is.

p.forel

Dus moraal van het verhaal je kan nergens meer op vertrouwen

MarcelN

Hij kan net zo goed met zijn OVM #6 op de zeeforel gaan vissen, meet die na en is het vast een 7 ;D

Maar ik denk dat hij gewoon die 7 op zijn spullen wil zien staan, ongeacht het werkelijke gewicht.

Je hoeft helemaal niets te kopen en te verkopen Hidde, meet alle hengels en zoals je ziet heb je ineens allemaal 'nieuwe' :)

Rena

Quote from: p.forel on March 02, 2016, 21:58:51
Dus moraal van het verhaal je kan nergens meer op vertrouwen

Je kan op jezelf en je ervaring vertrouwen.
Zelf, probeer ik een hengel met een aantal lijnen en kijk dan welke lijn het beste voldoet voor de situatie die ik voor ogen heb.
Met ERN's, AFTMA's ed. heb ik nog nooit een vis gevangen.

Ieder zijn hobby ;)

p.forel

#161
Beetje lastig om je ervaring  het werk te laten doen tijdens internet shoppen

En zo onbelangrijk dat jou geliefde epic hengels  ook vermelden welke ERN ze hebben

Is misschien om dat je dan weet welke lijn er echt op hoort in plaats gokken

Zetten zelfs neer Optimal Grain Window dus misschien eens beter opletten als je weer blank besteld

Vind het trouwens zeer netjes van Epic dat ze dit doen.  Zo hoort het dus

Hidde

Quote from: MarcelN on March 02, 2016, 22:33:44
Hij kan net zo goed met zijn OVM #6 op de zeeforel gaan vissen, meet die na en is het vast een 7 ;D
als de wind het toelaat was dat sowieso het plan , en.. heb ik nagemeten zoals in het staatje te zien is..en is gewwon een 6

Maar ik denk dat hij gewoon die 7 op zijn spullen wil zien staan, ongeacht het werkelijke gewicht.

deze redenatie snap ik dan weer even niet..

Je hoeft helemaal niets te kopen en te verkopen Hidde, meet alle hengels en zoals je ziet heb je ineens allemaal 'nieuwe' :) dat schijnt helaas dan weer waar te zijn soms.

Hidde

Quote from: Gert on March 02, 2016, 21:54:36
De Greys is een fijne hengel, heb ik zelf ook in een #7 van 9'6". Gebruik ik vooral om te snoeken. En of het nou een 7, 8 ot 9 is weet ik niet, heb ik nooit nagemeten. Heb er met snoeken een big fly lijn op, merk weet ik niet meer, en op de Ronde Bleek en zo een #7 WF van Greys. Is goed op elkaar afgestemd wat mij betreft.
Maar waar het Hidde om te doen was: een #8 eruit en een #7 erin. Dus ben wel benieuwd of het toch niet te zwaar voor je is.

ik ben ook erg benieuwd hoe het bevalt , vooralsnog lijkt het erop dat ik niet veel opgeschoten ben.. maar wie weet valt het mee.. ga hem iig een kans geven als ik de juiste lijn erbij gevonden heb , en hij zal dus veel gevist worden in DK.

p.forel

Hidde misschien was de 8 wel een aftma 10 dan heb je nu toch de lichtere hengel die je zocht

MarcelN

#165
Dus je hebt nu dus een nieuwe Greys gekocht die nóg zwaarder is als je mangrove tóch!?
Ik dacht dat jij op de kleintjes lette :(
IK heb hetzelfde met dat zeebaarzen met die lijnen van je broer, als ik er geen Cross S1 bij heb zijn de lijnen té zwaar, dus heb ik maar een #9 erbij gekocht ;D
Volgens mij kun je beter doen net als Piet doet, al die lijnen van A&M kopen en kijken wat het beste werpt(ik bedoel wegen), ik heb liever meer lijn in de lucht, dus dan gaan die shooting lijnen voor mij persoonlijk ook niet zo op,
de boel stort dan steeds in :(

p.forel

Marcel ik koop niet alle lijnen bij A & M hoor ik heb van vele merken lijnen en vele types

Om afstanden te gooien is het wel lekker ja om met long belly's te smijten
Ach zo kan je voor iedere visserij wel ergens top lijntje vinden

sjo

Scaramouche, de tapers weeg je niet mee.
Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

wh82

Uh wacht even.. de tapers weeg je wel mee. Er zijn lijnen die uberhaupt geen echte belly hebben (triangle taper of shortbelly achtige lijnen).

p.forel

Op je level tip na weeg je front  en backtaper mee

johan1965

Oud topic, ja weet ik. Toch even dit,
Heb vorige week op MP twee nieuwe lijnen gekocht, nl,
1 airflo polyfuse xt wf4f 105ft gewicht 26gr op keukenweegschaal
2 orvis braided mono core line wf9f 100ft 22gr op dezelfde keukenweegschaal
WTF Hoe kan dit? Hele lijn gewogen, dus niet alleen de belly.
Een wf4 kan toch niet zwaarder zijn dan een wf9, of???

p.forel

#171
Weeg de hele head eens  tot op de levellijn na

Scaramouche

#172
het kan zijn dat de running line van de 4 een stuk zwaarder is dan die van de 9, maar het is wel een heel dramatisch verschil!

105 ft is waarschijnlijk een 6th sense, misschien een ridge lijn? Een 4 zou ongeveer 7,5 gram in de eerste 30ft moeten wegen, het lijkt me onwaarschijnlijk dat de resterende 75 ft dan zo'n 19 gram weegt. Dan zou de volglijn net zo zwaar zijn als de belly.

mbt Orvis: die houden zich in het algemeen redelijk aan de aftm tabel. Een Orvis floating #9 is in de regel 240-260grain in de eerste 30ft. dat is 15,5-17 gram. 5-6 gram voor de resterende 70ft lijkt dan weer heel weinig. Het klinkt een beetje alsof iemand de lijnen terug in het verkeerde doosje heeft gestopt.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Orvis houd zich net als andere merken alleen aan de eerste 30 ft.  Maar de long belly's wegen soms het dubbele op de head

henkverhaar

Quote from: Scaramouche on January 03, 2017, 09:27:27Het klinkt een beetje alsof iemand de lijnen terug in het verkeerde doosje heeft gestopt.
Of als een keukenweegschaal waar nodig een nieuwe batterij in moet...