De Niers

Started by jackoss, March 01, 2012, 18:04:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans-oet-remunj

#25
Hoewel de kwaliteit sterk verbeterd is, zijn er toch nog incidenten.   Afgelopen weekend ergens op een duitse site gelezen dat er vorig jaar een flinke vissterfte geweest is op de duitse middenloop.  Met name het voorn bestand zou geraakt zijn.

Maar over het algemeen is men in het duitse deel in elk geval vrij positief over de roofvis stand (snoek / baars /  grote snoekbaars).

Viersen
Fischsterben in der Niers
VON DOMINIQUE SCHROLLER - zuletzt aktualisiert: 07.08.2010 Viersen (RPO).

Nach den kräftigen Regenfällen der vergangenen Woche trieben hunderte Tiere tot im Wasser.
Ein Klärwerk hatte wohl nicht alle Abwässer aufnehmen können und seine Schleusen kurzfristig geöffnet.


Die Niers an der Tönisvorster Straße in Süchteln: Auch hier wurden tote Fische entdeckt. Besonders Rotfedern waren von dem Massensterben betroffen.
Die Ursachen für das Fischsterben sind noch nicht ganz geklärt, doch Dr. Wilfried Manheller, Leiter der Abteilung Labor und Gewässerbeurteilung beim
Niersverband, vermutet, dass der plötzliche starke Regen die Tiere umgebracht hat.

"Wir haben dieses Phänomen in den vergangenen Jahren immer wieder beobachtet. Wenn nach großer Hitze und Trockenheit schlagartig Regen fällt,
spült er viel Dreck in den Fluss. Beim Zersetzen dieser Stoffe verbrauchen die Bakterien Sauerstoff und der fehlt dann den Fischen." Zusätzlicher
Schmutz kommt aus der Kanalisation.

Hieronder het betreffend artikel   :(

Viersen,  Fischsterben in der Niers,  VON DOMINIQUE SCHROLLER - zuletzt aktualisiert: 07.08.2010 Viersen (RPO).

Nach den kräftigen Regenfällen der vergangenen Woche trieben hunderte Tiere tot im Wasser.
Ein Klärwerk hatte wohl nicht alle Abwässer aufnehmen können und seine Schleusen kurzfristig geöffnet.


Die Niers an der Tönisvorster Straße in Süchteln: Auch hier wurden tote Fische entdeckt. Besonders Rotfedern waren von dem Massensterben betroffen. Die Ursachen für das Fischsterben sind noch nicht ganz geklärt, doch Dr. Wilfried Manheller, Leiter der Abteilung Labor und Gewässerbeurteilung beim Niersverband, vermutet, dass der plötzliche starke Regen die Tiere umgebracht hat.

"Wir haben dieses Phänomen in den vergangenen Jahren immer wieder beobachtet. Wenn nach großer Hitze und Trockenheit schlagartig Regen fällt, spült er viel Dreck in den Fluss. Beim Zersetzen dieser Stoffe verbrauchen die Bakterien Sauerstoff und der fehlt dann den Fischen." Zusätzlicher Schmutz kommt aus der Kanalisation.
"Meine Freundin hat beobachtet, wie die Kläranlage zwischen Süchteln und Viersen ihre Schleusen geöffnet hat und die Abwässer in die Niers geflossen sind", berichtet Almut Grytzmann-Meister. Die Vorsitzende des Bundes für Umwelt und Naturschutz (BUND) im KreisViersen ist bestürzt über den Vorfall. "Es ist ungeheuerlich, dass so etwas überhaupt möglich ist. Das ganze Ufer war voller toter Fische."

Die Naturschützerin ist fest entschlossen, das Geschehen nicht auf sich beruhen zu lassen. "Da muss von höchster Stelle etwas passieren. Darum werde ich mich kümmern." Der Niersverband steht den Ereignissen scheinbar machtlos gegenüber. "Bei Mischkanalisation, die Regen- und Abwässer  gemeinsam abführt, können die Kläranlagen bei heftigem Regen nicht alles aufnehmen. Dann werden auch Abwässer in die Niers abgeleitet", berichtet Wilfried Manheller. Er geht davon aus, dass einige hundert Fische aufgrund des plötzlichen Sauerstoffmangels gestorben sind.

Warum die Population der Rotfedern besonders betroffen war, kann er allerdings nicht erklären. "Entweder sind sie besonders empfindlich oder sie waren vorher schon geschwächt." Näheren Aufschluss soll eine genaue Untersuchung der Kadaver geben. Viele davon haben die Mitarbeiter des Niersverbandes bereits vom Ufer abgesammelt. "Wir werden in den nächsten Tagen auch noch mal Kontrollgänge machen, damit die toten Tiere das Wasser nicht zusätzlich belasten." Derzeit leben rund 20 verschiedene Fischarten in der Niers.

"Die Artenvielfalt hat in den vergangenen zehn bis 15 Jahren deutlich zugenommen. Daher sind auch wir alles andere als erfreut
über diese Rückschläge", betont Wilfried Manheller. Er weiß jedoch auch, dass der Fluss in einem Ballungsraum mit mehreren Klärwerken  besonderen Belastungen ausgesetzt ist. Beim nächsten großen Regen könnten also wieder Fische mit dem Bauch nach oben in der Niers treiben 

rover

gos, dan mag ik ook wel zeker meedoen hé

goswit

Jan (troutb...)
Aan de Nederlandse kant is geen belemmering , wel is er in Duitsland flink gewerkt in de rivier.  Het is wel zo als het in Duitsland enkele dagen geregend heeft de rivier bij Gennep er uitklapt . Het water is normaal glas helder. Als ik tijd heb zal in vanaf Duitsland naar de Maas de rivier gaan verkennen.

Ik vis al jaren in Frankrijk  in de Ain , zoals ik al eerder schreef mijn favorite rivier in de Jura.  20 jaar geleden kon je na 6 uur tot donker leuk vissen op forel en vlagzalm 3 tot 7 visjes per avond.  Echter op een gegeven moment kwam er een filmploeg de rivier filmen omdat er schuim op het water was, volgens hen was de rivier sterk vervuild , zwemmen mocht nog steeds werdt toen ook gecontroleerd door de staat.  In die periode hadden sommige boerderijen nog een afwatering naar de rivier , nu niet meer.  Elk jaar als ik er kwam was er wel iets , de brug moest gemaakt worden rivier gedeeltelijk droog gezet . Een jaar later Rioleringen dwars door de rivier gemaakt , rivier droog. Jaar later een diepe kolk achter de stuw mocht niet meer rivier kompleet droog gezet en over 500 meter de bodem kompleet vlak gemaakt. Zo kan ik nog meer opnoemen.  Na die tijd was er geen vlagzalm meer te vinden in de rivier en was het verboden hier op te vissen , Tevens ging het gerucht dat er ziekte onder de vlagzalm was ik weet niet of dit waar is , in sommige franse visbladen staat dit . Verder viel mij op dat er veel witvis was wat vroeger niet was .

Persoonlijk vindt ik , maar ik ben geen water expert , dat water zuiveren en de rivieren jaren lang op de kop zet door werzaamheden dit niet tengoede komt voor de vis (vlagzalm).  De  Maas bij Boxmeer wordt ook nagenoeg niets meer gevangen , ook hier wordt zeer veel gewerkt omdat de natuurlijke stroom weer moet terug keren. 25 jaar geleden voor miljarden gemaakt en nu weer terug naar de oertijd. 

Jan kom je deze kant een keer op dan wil ik met plezier met je gaan vissen in de Niers , ondanks mijn bevindingen.


Rover.  Als je over een paspoort en een visum beschikt mag je mee , We moeten de grens over naar Limburg. :) :) :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

ben

Mag ik ook mee?............................. Vandaag was ik voor de business in Limbabwe, tjonge jonge wat een mooi land, het is echt waar, Maastricht herbergt de mooiste Meisjes  van Nederland en er zijn nog Beekjes waar je een Fraai Visje kan vangen met de Vlieg, de Maas heeft zo zijn bekoringen, laat het me weten ik kom een WEEKENDJE!!!!!!!!! Het wordt zeker en vast GEZELLIE!?!?!?

goswit

Ben.  ( Zwolle)                     Lijkt me erg leuk , met een uur en 15 min ben je in Boxmeer en 1o min later in Gennep.
Jan Damman  .                    Als je het nogmaals wilt proberen je bent welkom.
Rover .                                Je weet het , he .

Voorop gesteld mensen , IK
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

goswit

Ben.  ( Zwolle)                     Lijkt me erg leuk , met een uur en 15 min ben je in Boxmeer en 1o min later in Gennep.
Jan Damman  .                    Als je het nogmaals wilt proberen je bent welkom.
Rover .                                Je weet het , he .

Voorop gesteld mensen , ik heb thuis altijd gelijk :) (nou ja bijna ) maar ik krijg het nooit  :'(.  Maar ik  hoop dat ik nu ongelijk heb op deze prachtige rivier en dat er weer gevangen wordt.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Troutbuster

Gos!

Ik ga zeker een dagje plannen om op de Niers te komen vissen!!
Ik neem wel iemand op sleeptouw mee hoor (of heb je hier geen "oren" naar Bas?? ;))

Ik licht je ruim van te voren in wanneer "we" denken te komen!

Wordt vervolgt!

Jan
"Petri Heil"


Jan Damman

Hallo Gos,

Laat maar even weten wanneer, ik zal er zijn!!
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Hans-oet-remunj

hoho.... limbabwe.... grens over.....

PROTEST

niet voor de zoveelste keer van boven de rivieren komen plunderen he ? dat hebben jullie hier in de 80 jarige oorlog ook al een paar keer gedaan....  :P

Dus als jullie er zo over denken stel ik voor dat jullie wel eerst even een 'huilander' visum aanvragen jongens  8)

anders ben ik verplicht als echte 'limbabwees' een vette aantekening te moeten maken op het huilander meldpunt wat we hier onlangs 'mit de vasteloaves in mestreech biej cefe belsj' hebben ingesteld ...... ::)

Troutbuster

Hahahahaaaaa ;D ;D ;D

Goeie Hans, ennehh... je hebt gelijk joh!

Gelukkig hoef ik geen rivier over te steken om naar het schone zuidoosten van ons land te komen!
Ik rij gewoon vanuit het zeker zo schone zuidwesten naar jullie toe!! ;)

Ik kom er graag ennehh.morgen zit ik, zei het beroepsmatig, er weer!!
FF een tripje naar Geleen/Beek (e gelijk ff de grensmaasstand checken!!)

Tot ziens!!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Hey Jan, hoe laat ben je ongeveer in het zuiden? :)
::wtf::

A{b}r{a}xa{s}

rivieren oversteken... lol... iets van 5Km en ik zit in België :)

Troutbuster

Quote from: Raymond on March 15, 2012, 10:36:37
Hey Jan, hoe laat ben je ongeveer in het zuiden? :)

Ray, je hebt een PM

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

::wtf::

Raymond

Quote from: Hans-oet-remunj on March 15, 2012, 10:04:28
hoho.... limbabwe.... grens over.....

PROTEST

niet voor de zoveelste keer van boven de rivieren komen plunderen he ? dat hebben jullie hier in de 80 jarige oorlog ook al een paar keer gedaan....  :P

Dus als jullie er zo over denken stel ik voor dat jullie wel eerst even een 'huilander' visum aanvragen jongens  8)

anders ben ik verplicht als echte 'limbabwees' een vette aantekening te moeten maken op het huilander meldpunt wat we hier onlangs 'mit de vasteloaves in mestreech biej cefe belsj' hebben ingesteld ...... ::)

En wat had je gedacht van een inburgeringscursus??? :D Sowieso beginnen met het spreken van de taal. Ljèrre vör die Hollènjers Limburgs kalle... ;)
::wtf::

Troutbuster

Wat zeg je Ray?? een "Limburgerings Cursus"?? ;)

Hai è !!

Jan
"Petri Heil"


Hans-oet-remunj

Quote from: Raymond on March 15, 2012, 17:00:45
En wat had je gedacht van een inburgeringscursus??? :D Sowieso beginnen met het spreken van de taal. Ljèrre vör die Hollènjers Limburgs kalle... ;)

Gein beginne aan Raymond, allein al ut versjil tussje ein 'heukske, ein hûkske en ein húkske doa doon de meiste al joare euver ... ;)

Troutbuster

Já éé hasten! ammenoe in owns eihen teale hean preate, dan lust ik er noh wel jin!!!!

Julder Limbo's bin eihenluk wae hoeie hasten oe, mae julder hean nohal prat op jun eihen taele, in das niet echt huweldug éé!!??

Laement heweun bie zoveel meuheluk abn ouwe, dan kan iederjin ut verstaen!! (in ôk behriepe!!)

de Hroeten ééééé

Jan uut Zeeland!! ;)
"Petri Heil"


Troutbuster

Quote from: Hans-oet-remunj on March 15, 2012, 18:06:11
Gein beginne aan Raymond, allein al ut versjil tussje ein 'heukske, ein hûkske en ein húkske doa doon de meiste al joare euver ... ;)

Nou Hans, daar hoef ik geen jaren over te doen hoor!! ;)

Ik kan het Limburgs redelijk tot goed volgen, en ik vind het een mooie taal!!

Leer maar eens een beetje Zeeuws!! ('t zal niet meevallen!!) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Plantje

Och, dan heb je het nog niet eens gehad over de verschillende soorten Limburgs! Wat we in Venray spreken is weer heel anders dan in Horst. En ik wist al helemaal niet wat me overkwam toen ik in Maastricht ging studeren en mensen uit die windstreken leerde kennen! ;)
Dit weekend weer naar Venray ....even kijken of ik bij de Niers een tussen stop kan maken!

Hans-oet-remunj

hihi..

Venray...wat was daar ook alweer mee..... 8) 

Iets met een groot hek eromheen geloof ik   ;)

Raymond

Wahahaha..., dat Zweeuws is geen taal joh, dat is een spraakgebrek... ;-)

Maar maakt allemaal niet uit, serieuze vliegvissers spreken allemaal dezelfde taal, ongeacht uit welke windstreek ze komen...

Zie je morgen Jan, laat je nog iets moois zien... :D
::wtf::

Plantje

Quote from: Hans-oet-remunj on March 15, 2012, 20:44:35
hihi..

Venray...wat was daar ook alweer mee..... 8) 

Iets met een groot hek eromheen geloof ik   ;)
Kan goed. Zal wel betrekking hebben op de vele gestichten. Ach ja, de grootste gekken kopen vrij rond! ;)

goswit

 
Zitten daar niet de mensen die ze zien vliegen ???????? :-\
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

goswit

Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik altijd gelijk ,echter ik krijg het nooit (thuis dan :).

Van middag tegen beterweten in heb ik het toch geprobeerd , van enkele forumleden een halve depressie er aan overgehouden  ;D,dat er toch vissen in de Niers zitten , heb ik Jan Damman gevraagd om samen te gaan vissen. 
Nou beste forumleden het was een voortreffelijke middag geworden.  Prachtig weer, mooi water , mooie hazen en ganzen , de rest Kl. ... eh, niets gevangen.   Geen vis te zien , nog geen spelde knopje .  Tot het tegendeel bewezen is , zit er geen ,of bijna geen vis in deze rivier. :'(
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff