Deer Hair

Started by PdH, September 09, 2023, 12:17:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PdH

Hallo medevissers,

Vraagje, ik ben net terug van een weekje Oostenrijk. Kwam er daar achter dat mijn herten haren sedges eigenlijk flut dingen waren. Niet omdat ze slecht gebonden waren maar dat hertenhaar was na 2 worpen verzadigd met water en had ik een zink vlieg. Kan dat haar ook " te oud / belegen" zijn? Iemand daar ervaring mee?
Herten haar hoort stevig te zijn en drijven als een kurk zeggen de kenners.
Wat is een goed merk?

Heb wel een paar hele mooie gevangen. Maar voor een eventuele volgende trip wil ik wel betere vliegen hebben. IMG-20230907-WA0035.jpg
grtn, Peter.

Martijn

Ik heb ook soortgelijke ervaring gehad, maar meestal na 1x vangen.
In de winkel kreeg ik toen de verschillende soorten deer-hair/elk/....te zien... En dan van de verschillende soorten ook nog eens van welk deel van de huid, en welk seizoen (zomer- of wintervacht)...

Ik weet niet of je naar het merk moet kijken, of naar het type vlieg wat je wil, en dan kijken welk soort hertenhaar er het beste voor is.... ik koop eigenlijk geen hertenhaar meer zonder deze even in de handen te hebben gehouden...

Ook gebruik ik als ik een paar keer heb gevangen met hertenhaar vliegenvet...

Ik ben benieuwd naar de mening/visie van de anderen.

henkverhaar

#2
Geen 'belegen' haar. Gewoon slechte kwaliteit. Weggooien dus. Remedie: veel kopen en mee binden/vissen zodat je goede kwaliteit leert herkennen. Of kwaliteit schaar kopen bij een goede leverancier. Probleem daarbij is dat e r maar weinig goeie leveranciers zijn die zelf ook binden en dus weten waar ze het over hebben.

Hareline was altijd goed, en vooral whitetail tieing supplies (van destijds Chris Helm - ik ga er van uit dat de huidige eigenaars ook verstand hebben van herten haar). Maar ik ken zo geen NL leveranciers waar ik ongezien herten haar zou bestellen (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn).

Martijn

Bij Traditional hengelsport kunnen ze de verschillen duidelijk laten zien met de toepassingen van de verschillende soorten en de voor- en nadelen ervan...

Menno_siemensma

ook even wat invetten met cdc vet oid helpt al een boel, dan zouden ze echt wel een tijdje moeten drijven, maar ook is wintervacht dikker en blijft wat beter drijven.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

PdH

Bedankt voor de reacties. Inmiddels een paar soorten haar besteld voor een test. Dat oude gooi ik wel weg.

En ook nieuw vet, want het spul dat ik gebruikte gaf ook niet het gewenste effect. Als alles binnen is vliegen binden en dan wat proberen in een bakje met water en zien wat het meest effectief is.
Als ik zinvolle info heb post ik dat wel.
grtn, Peter.

henkverhaar

Quote from: PdH on September 11, 2023, 19:10:09En ook nieuw vet, want het spul dat ik gebruikte gaf ook niet het gewenste effect. Als alles binnen is vliegen binden en dan wat proberen in een bakje met water en zien wat het meest effectief is.
Als ik zinvolle info heb post ik dat wel.

Albolene werkt prima - en een pot van 12 ounce is genoeg voor een heel vliegvissersleven ;-) In mijn tijd moest je dat nog meenemen van een tripje naar de US. Tegenwoordig kun je het bij Amazon.nl gewoon bestellen (wel wat duurder dan uit de schappen van de Walmart of Walgreen...)

gijsie20

Nice, waar ben je geweest? Ben zelf ook net een weekje terug van paar dagen Oostenrijk. Ook wel gevangen op herten haren segdes, maar meer op oa torretjes, of een streamertje :D

PdH

Quote from: gijsie20 on September 25, 2023, 19:46:06Nice, waar ben je geweest? Ben zelf ook net een weekje terug van paar dagen Oostenrijk. Ook wel gevangen op herten haren segdes, maar meer op oa torretjes, of een streamertje :D

Zillertal. In de Zembach en de Tuxbach.
In de buurt van Finkenberg. Goed bevallen en daarbij leuk vis gevangen.
Alles wat goed hoog op het water dreef was goed in de week dat wij er waren. Mijn speciaal gebonden vliegen, zoals ik al schreef, waren dus kansloos. Dus de kans is groot dat we nog eens terug gaan met een doos vol verbeteringen.
grtn, Peter.