Erfstukken vliegvismateriaal, newby, help...

Started by Roeboe, November 07, 2020, 12:54:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeboe

Dag iedereen,

Ik ben nieuw hier maar ga me niet meer voorstellen, dat deed ik in het doorvoor bestemde topic.

Ik vond bij opruimen van mijn schoongrootvader zijn garage een heleboel spullen op te vliegvissen. Ik ken er niets van en vraag me af wat er bruikbaar is. Hij is dementerende en ik kan hem dus niet zelf om raad vragen.

Kunnen jullie me helpen? Ik zou graag leren vliegvissen en heb enkel ervaring met forel op stilstaand water.

Ik begin met de hengels, de andere spullen plaats ik in een volgende reactie, omdat het nogal veel is.

House of hardy#6 8? 244cm

Roeboe


Roeboe

#2
Stratocaster 8645?

Roeboe

2x Pezon & Michel

8 1/2 #5/6

Roeboe

House of hardy #5/6 275cm

Roeboe

5 reels

House of hardy, marquis 6

Roeboe


Roeboe


Roeboe


Roeboe

Onbekend, nog gemonteerd.
Model gd

Mike

Het meeste is erg oud maar voor verzamelaars heeft het nog een respectievelijke waarde.
Als je echt serieus wilt leren vliegvissen zou ik deze spullen verkopen en er wat modernere spullen voor terug kopen. Dat leert en vist een stuk gemakkelijker.
Tenzij deze spullen natuurlijk sentimentele waarde voor je hebben en je graag wilt vissen met de oude spullen van je schoongrootvader.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Roeboe

Vliegjes, maar hoe geraak ik hier uit wat is wat?

Roeboe

Quote from: Mike on November 07, 2020, 13:17:39
Het meeste is erg oud maar voor verzamelaars heeft het nog een respectievelijke waarde.
Als je echt serieus wilt leren vliegvissen zou ik deze spullen verkopen en er wat modernere spullen voor terug kopen. Dat leert en vist een stuk gemakkelijker.
Tenzij deze spullen natuurlijk sentimentele waarde voor je hebben en je graag wilt vissen met de oude spullen van je schoongrootvader.

Voor mijn vrouw hebben ze meer waarde en ze zou het leuk vinden als het een nieuwe bestemming krijgt.  Als er iemand iets zou willen kopen of ruilen tegen iets modernere heb ik wel interesse...

henkverhaar

Quote from: Mike on November 07, 2020, 13:17:39
Het meeste is erg oud maar voor verzamelaars heeft het nog een respectievelijke waarde.
Als je echt serieus wilt leren vliegvissen zou ik deze spullen verkopen en er wat modernere spullen voor terug kopen.

Onzin. Die Hardy was een kwalitatief goede hengel, maar is nu waarschijnlijk de 'minste' van het stel, qua 'bruikbaarheid'. De Stratocaster is een grafiethengeli uit de beginjaren van de grafiet, en daarmee met alle waarschijnlijkheid een beter VIShengel dan veel moderne 'werp'hengels. De beide Pezon&Michel (parabolics zo te zien) zijn goed hengels, waar je wel mee moet leren werpen, maar op zich erg goed bruikbaar, en beter om het te leren dan moderne 'werp'hengels, naar mijn, niet zo bescheiden, mening.

Ik zou het lig niet verkopen - dat levert betrekkelijk weinig op. OF bewaren voor de sentimentele waarde, OF gewoon mee gaan (leren) vissen...

JurjenF

Die splitcane hengels lijken mij een renovatie wel waard. Al is het maar om ze een keer te gebruiken als het werpen er lekker inzit. Die oude reels opknappen is wel een monnikenwerk maar toch. En ja, om te leren vliegvissen kun je het best een cursus(je) volgen met wat 'moderner' materiaal. Ik zou idd de erfenis nog niet te snel van de hand doen want het levert nu nog niet veel op. Wellicht later maar daar heb ik geen kijk op. Al met al is het toch een leuke 'schuurvondst'. Sterkte met opa!
Fishing is cheaper than therapy

Mike

Quote from: henkverhaar on November 07, 2020, 18:27:07
Onzin. ??

Je bedoeld waarschijnlijk, "daar ben ik het niet mee eens"  ;)

Jij heb overduidelijk meer verstand van dit oude spul.
Ik zie wat hengels waarvan ik meen dat t splitcane hengels zijn. Die zie ik met enige regelmaat voor fikse bedragen verkocht worden.
Ik ben van mening dat je hier echt een liefhebber voor moet zijn.
Verder idd wat oudere grafiet hengels. Daar valt idd nog best prima mee te vissen maar ze zijn voorzover ik kan zien 2 delig en dat is m.i. gewoon niet praktisch.
Verder zie ik een hoop hele oude reeltjes die waarschijnlijk erg zwaar zijn en niet zo goed meer functioneren.

Ik denk dat je voor alles bijelkaar zeker een paar honderd euro kunt vangen. Als je mazzel hebt brengen die splitcane's per stuk een paar honderd op maar ik weet daar niet genoeg van om er iets echt zinnigs over te zeggen.

Ik denk, dat als je serieus wilt beginnen met vliegvissen beter de spullen kunt verkopen en een mooie nieuwe set kunt aanschaffen. Dat hoeft natuurlijk echt niet een stijve Sage stok te zijn.
Een leuke 4-delige #4 Guideline oid met een midflex actie met een leuk bijpassend licht reeltje heb je denk ik veel meer plezier van en maakt het beginnen denk ik makkelijker en vooral ook overzichtelijker dan een hele berg oude spullen.

Maar nogmaals, ik kan mij voorstellen dat er sentimentele waarde aan zit en dat je t leuk vind om hiermee te leren vliegvissen.
Uiteraard kan je er mee om leren gaan en er prima vis mee vangen.
De vraag is nu alleen wel, met welke set ga je beginnen en een lijntje voor aanschaffen.
Ik zou als beginner met al deze spullen door de bomen het bos niet meer zien.

Ik zou in elk geval lid worden van een vereniging en de spullen daar eens mee naar toe nemen en om advies vragen.
Probeer ook even een modern setje van een ander en maak dan je keuzes.

Succes en veel plezier in elk geval :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

henkverhaar

Quote from: Mike on November 07, 2020, 19:21:47
   

Je bedoeld waarschijnlijk, "daar ben ik het niet mee eens"  ;)

Ja, maar ik probeerde het net zo stellig te brengen als jouw reactie ;-)

QuoteJij heb overduidelijk meer verstand van dit oude spul.

Nou, verstand ik een groot woord, maar sinds ik zelf bamboe bouw ben ik me wel meer gaan verdiepen in de geschiedenis van de hengelbouw en vooral -design, met name split cane en glasvezel (waar ik ook nog wel wat sterke uitspraken over kan doen ;-) ).

[..]

QuoteAls je mazzel hebt brengen die splitcane's per stuk een paar honderd op maar ik weet daar niet genoeg van om er iets echt zinnigs over te zeggen.
P&M vliegenhengels doen door de bank genomen niet heel veel. 200 euri per stuk is al heel fraai. Amerikanen betalen voor oude hengels van amerikaanse oorsprong veelvouden - ook al zijn ze vaak technisch niet beter dan P&Ms - de meeste industriele cane (ook Hardy en P&M, en ook bv Leonard, Granger, Powell, Young, etc) is 'gewoon zaagcane - en daar is helemaal niks mis mee, maar voor Europese hengels geven ze geen fluit - en hier in Europa is nauwelijks tot geen markt voor oude cane. De lichte P&M spinhengels (de BB's onder andere) doen tegenwoordig meer dan de vliegenhengels. Persoonlijk ben ik overigens geen fan van de P&M parabolics.

Mike

Quote from: henkverhaar on November 08, 2020, 20:15:03
Ja, maar ik probeerde het net zo stellig te brengen als jouw reactie ;-)

Ja, dat dacht ik al  ;D

Quote from: henkverhaar on November 08, 2020, 20:15:03

Nou, verstand ik een groot woord, maar sinds ik zelf bamboe bouw ben ik me wel meer gaan verdiepen in de geschiedenis van de hengelbouw en vooral -design, met name split cane en glasvezel (waar ik ook nog wel wat sterke uitspraken over kan doen ;-) ).

Aha. Ik heb ooit eens een docu gezien over het maken van bamboe vliegenhengels. Echt mooie ambacht is dat.

Quote from: henkverhaar on November 08, 2020, 20:15:03

P&M vliegenhengels doen door de bank genomen niet heel veel. 200 euri per stuk is al heel fraai. Amerikanen betalen voor oude hengels van amerikaanse oorsprong veelvouden - ook al zijn ze vaak technisch niet beter dan P&Ms - de meeste industriele cane (ook Hardy en P&M, en ook bv Leonard, Granger, Powell, Young, etc) is 'gewoon zaagcane - en daar is helemaal niks mis mee, maar voor Europese hengels geven ze geen fluit - en hier in Europa is nauwelijks tot geen markt voor oude cane. De lichte P&M spinhengels (de BB's onder andere) doen tegenwoordig meer dan de vliegenhengels. Persoonlijk ben ik overigens geen fan van de P&M parabolics.

Interessante info.  :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

JurjenF

Splitcane...dat doet mij aan de hengels van mijn vader denken. Mooi spul.In een Zuid Afrikaans vliegvismagazine stond een keer een hele reportage over een bouwer van dat soort hengels. Wat een werk...vandaar dat die zo duur zijn. Ik heb overigens een keer op de 'Utrecht-beurs' splitcanehengelverkoper getroffen. Dacht ik. Want het bleek 'gewoon' carbon te zijn. Maar het zag er uit als echt splitcane. Ook duur trouwens.
Fishing is cheaper than therapy

henkverhaar

Quote from: JurjenF on November 13, 2020, 10:50:13Ik heb overigens een keer op de 'Utrecht-beurs' splitcanehengelverkoper getroffen. Dacht ik. Want het bleek 'gewoon' carbon te zijn. Maar het zag er uit als echt splitcane. Ook duur trouwens.

Hexagraph waarschijnlijk. Bedacht in de UK, en geintroduceerd door Bruce & Walker, overgenomen door Powell in de VS. B&W maakte ze (meestal) gewoon zwart, Powell in bamboekleur.

De opbouw is niet zo verschillend als bij bamboe - een buitenlaag van koolstofvezel (mat, zoeen waar je normaal een hengel van rolt), daarop een foamlaag gelijmd. Van die sandwich worden vervolgens getaperde driehoekige strips gesneden die net als een splitcanehengel tot blank worden verlijmd. De meningen zijn verdeeld over de voor- en nadelen...

De hengels die Jason Borger in 'a river runs through it' gebruikte voor de scene met de 'shadow cast' waren Powell hexagraphs, omdat alle splitcane-hengels die hij daarvoor gebruikte de geest gaven - het is dan ook geen zinvolle worp, maar een showtechniek waarbij de gehele lijn, een beetje als een lariat-trick, in meerdere lussen in de lucht gehouden wordt - met een extreme belasting van de hengel tot gevolg.

Gert

Op het gevaar af dat we te veel afdwalen:
Ik heb een paar van die splitcane look-alikes. Degene die jij in Utrecht hebt gezien waren denk ik van Bruce & Walker. Die bouwt, of in ieder geval bouwde "tot voor kort", die met als typenaam Hexagraph. Daar heb ik er eentje van, is al een oudje.
En ik heb er 3 van Daiwa, die bouwde in de jaren 80 van die hengels onder de typenaam Hexagon. Zijn collectors items, maar toch wel redelijk betaalbaar en goed te gebruiken.
Er zijn ook wel betaalbare splitcane hengels hoor, en ook hele dure. Hier op het forum is Peter de Hollander bijvoorbeeld aanwezig. Zijn hengels zijn best betaalbaar. (Ik weet niet of Henk Verhaar ze ook verkoopt of alleen maar bouwt voor zichzelf?)

En terwijl ik dit type heeft Henk ook geantwoord. Ga ik nu lezen  ::goodjob::

Gert

O, ik zie nu dat Henk ook een link onder zijn naam heeft staan naar een website - ja, hij bouwt dus ook splitcane hengels voor de verkoop  ::goodjob::

JurjenF

Wow, dit gaat diep.......ik heb nog een hoop te leren wat dat betreft. Maar om terug te komen op die 'nep-splitcae' hengels : ik vond ze wel erg mooi.........Zal eens op de genoemde namen zoeken. Misschien een keer gewoon één aanschaffen. Voor 'de heb'.
Update : ohh, dat wordt wel een duur geintje voor de heb :-[
Fishing is cheaper than therapy


weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.