Hazenvel

Started by Lourens, December 16, 2017, 18:30:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lourens

Goeienavond Allen,

Ik heb vandaag een hazenvel gekregen van een bevriend jager, maar hoe moet ik die nu prepareren ivm beestjes en parasieten, ik wil namelijk niet dat die straks alle vliegen in mijn vliegendoos ruïneren. weet iemand raad?

Bedankt groeten Lourens.


marc

 evenveel aluin  en soda nemen
Apart oplossen in warm water
Voeg dit afgekoled samen ,bekom je een scheerzeep achtingen substantie.
Spijker dat vel met de haren naar beneden op een plank .
Schraap zoveel mogelijk vetresten van het vel .
Insmeren met die oplossing, min 5 dagen .
Goedje laten opdrogen en afborstelen .
Vel zal wat hard aanvoelen ,kan je soepeler maken door het over de rand van een plank heen en weer te trekken verkant op de plank .
Succes.

Beertje

Als je het gedaan hebt zoals Marc beschrijft,  dan kun je voor de soepelheid
De kale huid insmeren met wasverzachter.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Lourens

Oke bedankt Marc.
Zit ik nog wel met de vraag hoe ik ongedierte eruit krijg.

Bone F

In een plastic zak en die als de lucht eruit is volspuiten met een insecticide. Dat breekt later vanzelf weer af.

henkverhaar

Quote from: Lourens on December 16, 2017, 18:30:16
Goeienavond Allen,

Ik heb vandaag een hazenvel gekregen van een bevriend jager, maar hoe moet ik die nu prepareren ivm beestjes en parasieten, ik wil namelijk niet dat die straks alle vliegen in mijn vliegendoos ruïneren. weet iemand raad?

Bedankt groeten Lourens.

Prepareren heeft weinig tot niks met beestjes te maken, alleen met rot en duurzaamheid. Er zijn voldoende verhandelingen over het looien van leer te vinden die van toepassing zijn.

Na het prepareren zitten er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen 'beestjes' meer in. Daarna moet je ze er uit houden. Bewaren in goed afgesloten containers is de belangrijkste voorwaarde. Eventueel met naftaleen kristallen, of (als je echt niks anders hebt) mottenballen of mottenpapier. Heb je toch beestjes: in een goed af te sluiten container (bv een blik met een goed sluitend deksel) en inspuiten met een dampvormend insecticide. Vroeger zou iets met dichloorvos ideaal geweest zijn, maar dat is niet meer (legaal) verkrijgbaar. Een spray met permethrin werkt ook goed.

Eitjes zijn soms minder gevoelig voor een spray - die zou je kunnen 'nuken' in de magnetron. Prepare for some stink though ;-)

Gerrit59

Is er nu zoveel verschil tussen de vliegen die je bind van een zelf geprepareerd vel (met alle risico's van ongewenst ongedierte) of de velletjes die je bij dameshobbyzaken te kust en te keur ziet liggen voor rond de €10,--? Ik heb vorig jaar rond kerst  bij een dergelijke zaak twee mooie velletjes meegenomen. Je kunt er mooie vliegjes van binden, je hebt voor een bindleven genoeg en je loopt geen risico van ongewenst ongedierte.....

Gerrit

Lourens

Bedankt allemaal voor de reacties hier kan ik wel wat mee.
@gerrit ik vind het leuk om op deze manier aan mijn materiaal te komen, ik weet ook wel dat je alles kan kopen maar dit is ook een beetje de hobby en het gevoel wat daarmee gepaard gaat.

Gr Lourens

Gerrit59

Quote from: Lourens on December 17, 2017, 13:30:21
@gerrit ik vind het leuk om op deze manier aan mijn materiaal te komen, ik weet ook wel dat je alles kan kopen maar dit is ook een beetje de hobby en het gevoel wat daarmee gepaard gaat.

Gr Lourens

Maar dat begrijp ik ook heel goed Laurens!
Vliegvissen en vooral vliegbinden is een veelomvattende hobby en ik vind het ook een uitdaging om met zo natuurlijk mogelijke materialen je vliegen te binden.
Dat maakt vliegvissen en vliegbinden ook zo leuk.
Succes!

Gerrit