Zuid Frans dilemma: Grote Kopvoorn vs Kleine Forel

Started by wh82, July 02, 2015, 13:27:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Uit ervaring weet ik dat t in Frankrijk in het algemeen, maar in Zuid Frankrijk in het bijzonder:
-Relatief eenvoudig is om (grote) Kopvoorn of Barbeel te vangen op de vlieg.
-Relatief lastig is forel, laat staan grote forel te vangen op welke manier dan ook.

Dus, gegeven de keuze, wat zouden jullie doen. Gericht op forel of gericht op kopvoorn/barbeel.

p.forel

Gericht naar vakantie bestemming zoeken met  salmoniden water zou mijn optie zijn

wh82

Het gaat nu om het geval dat beiden in de buurt zijn (half uurtje rijden).
T is alleen een zekerheidje dat de Forel een stuk kleiner en moeilijker te vangen is dan de kopvoorn en barbeel.
Forel: Grote kans op blank of 2 visjes van max 25 cm.
Kopvoorn/Barbeel: Grote kans op meer dan 6 vissen per dag van meer dan 40cm.

La Vis (Forel):
https://www.youtube.com/watch?v=Tn_EkbDW9bc

Mond uit in de Herault bij Ganges (Kopvoorn en Barbeel):
https://www.youtube.com/watch?v=AarZa5MRJRU

De Herault lijkt misschien troebeler maar geloof me die is glashelder in de buurt van Ganges en st Bauzille de Putois

Overigens gaat het me helemaal niet om deze concrete situatie maar gewoon, wat zou jullie keuze zijn in een vergelijkbaar geval. Ik denk namelijk dat veel mensen bewust of onbewust met zo'n keuze te maken hebben.

Een familievakantie is voor mij een mogelijkheid om te vissen maar geen echte vistrip. Voor een vistrip zou ik zo'n keuze inderdaad maken.
Gericht naar een salmonidenwater zoeken zou ik niet snel in Frankrijk doen, tenzij het zeeforel is in Pas de Calais/Normandie/Bretagne. Voor bruine forel lijkt Duitsland me interessanter.


p.forel

#3
Hier kunnen we geen antwoord op geven ga uit van je eigen gevoel waar vis je het liefst op.

Wat geeft je aan het einde van je visvakantie het beste gevoel 

Scaramouche

Tsja, waar beleef je meer lol aan: het drillen van een sterke vis of het foppen van een schuwe? Als je die vraag kunt beantwoorden weet je het denk ik zelf wel. In beide gevallen sta je waarschijnlijk met mooi weer in een prachtige omgeving  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Het vangen van Forel heet iets bijzonders.. Denk ik dan.. Of maken we onszelf iets wijs? haha

Herman

Vakantie telt meerdere dagen toch? Beide op n half uur rijden?
Beide doen dus.....

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

harry

ik zou het wel weten hoor:)
overdag op de kopvoorn en smorgens vroeg of avonds nog ff op forel proberen
ik ga nu alvoor het 14e jaar naar frankrijk en ik denk niet dat je je tijd moet verdoen om overdag van die mini forelletjes (tot 15 cm) te vangen
zonde van je tijd als je ook kopvoorns van door de 50 cm kan vangen

harry

sjoerd

Precies!! wat is er mis met een grote en vaak ook schuwe kopvoorn??? Niks dacht ik zo. Ik wist het wel. Liever een grote kopvoorn dan een mini forelletje.

FSCHAMP

 ::agree:: met Harry

's morgens en 's avonds achter de forel en overdag op de kopvoorn en met wat geluk van je beiden zoals je ze wenst.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JEVDE

Paar weken geleden heerlijke dag op kopvoorn gevist in de Aveyron. Mooie omgeving, lekker weer en prachtige kopvoorns. je vraagt wat wij in zo'n situatie zouden doen....ik zou absoluut de kopvoorns kiezen.

wh82

Thanks, vond t een leuk dilemma (hoe vaak mag je nou kiezen uit twee leuke dingen). Ik denk dat t voor mij ook hoofdzakelijk kopvoorn wordt en hier en daar een avondje (of ochtendje voordat de croissants en chaussons worden gehaald ;) ) op de forel.

harry

lekker vroeg opstaan

zo zie je nog wat van de natuur

vossen herten bevers  :)   heeft ook wel wat toch

harry

merijn1982

Tight lines!!

maurice

Ik zou heerlijk een dag voor de forel gaan.
De voldoening van een grotere vis kan het hele jaar goed maken.
De kunst om juist die vis te pakken heerlijk.
Lekker zoeken, heerlijk lezen ( van het water), turen naar de insecten, de juiste droge vlieg kiezen, het aanwerpen van die vis, het aanslaan, de dril, kromme hengel en het landen.
Wat wil je nog meer?
Een kopvoorn van een cm of 50 die je reel laat gillen als hij een run neemt?
Een kopvoorn die na 2 of 3 runs nog steeds weigert om je in het landingnet te springen?
Een kopvoorn die je hengel tot in het handvat krom trekt?

Nou ik wist het wel, of eigenlijk nee niet meer.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

jur606

mmmm,
Ik had vorig jaar in de Dordonge (zij riviertjes ervan) best wel veel moeite met kopvoorns te vangen op de vlieg,
Dus tips mag wel ;)

Zonder vlieg en met echte sprinkanen e.d. lukte het wel maar alle soorten en maten vliegen moesten ze niet :(

Tips? (dit jaar gaan we naar de Ardeche)




harry

waar ga je heen in de ardeche

ik ga volgende week zaterdag naar joyeuse

harry

jur606

Quote from: harry on July 10, 2015, 09:00:54
waar ga je heen in de ardeche

ik ga volgende week zaterdag naar joyeuse

harry

wij zijn er pas de 24ste wij zitten vlak bij berrias-et-casteljau 
aan "klein" riviertje de le chassezac bovenloopje van de ardeche




Beertje

#18
Jur 606: Ik ben benieuwd naar je verslag over deze rivier.
Wat ook leuk is, een keer gaan vissen in de "La Baum" als je de D 104 richting jouyeuze volgt kruis je hem van zelf.Dan zelf even de kleine weggetjes stroomafwaards volgen dan vindt je vanzelf een plek waar je de kopvoorns ziet. Maar ook barst het er van de sneep.
succes en fijne vakantie.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jur606

Moet ik eerst de vleigen ook gebruiken die ze willen hebben :(
meestal heb ik daar het meeste problemen mee :)

Beertje

#20
zoek hier op het forum maar eens naar "kopvoorn"je komt dan vast wel e.e.a tegen over de te gebruiken vliegen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Ben Tabak

Imitaties sprinkhanen doen het vrijwel altijd goed.

Wat opvalt is dat wanneer je de vlieg heel dicht bij de kopvoorn plaatst, ze heel vaak als reactie direct je vlieg (sprinkhaan) pakken. Werkt heel veel beter dan "dead drift". Probeer maar eens.

Grt. Ben

harry

Quote from: jur606 on July 10, 2015, 10:36:54
Moet ik eerst de vleigen ook gebruiken die ze willen hebben :(
meestal heb ik daar het meeste problemen mee :)

voor de sneep  wiervliegjes  en voor de kopvoorn  probeer het eens wat groter
ik heb de grootste gevangen op nymphen maat 10 en groter

harry

FSCHAMP

Quote from: jur606 on July 10, 2015, 08:58:35
Zonder vlieg en met echte sprinkanen e.d. lukte het wel maar alle soorten en maten vliegen moesten ze niet :(

Waarom heb je dan geen hoppers (niet de Europese, maar Amerikaanse) geprobeert?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

wh82

In mijn ervaring deden ze het altijd prima op niet te grote bruine en zwarte vliegjes. Red tag werd ook probleemloos gepakt..