'Meelezen' : wel of niet voor iedereen ?

Started by A{b}r{a}xa{s}, June 29, 2012, 10:51:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Meelezen moet mogelijk zijn voor iedereen, ook voor gasten of wanneer iemand niet ingelogd is.

Ja, iedereen moet alles kunnen lezen
28 (56%)
Nee, alleen wanneer je ingelogd bent moet je alles kunnen lezen
22 (44%)

Total Members Voted: 50

A{b}r{a}xa{s}

Zelf ben ik een voorstander van een forum waarop zoveel mogelijk iedereen kan meelezen.
Om berichten te kunnen plaatsen is registratie wel verplicht, om te voorkomen dat we veel spam-berichten krijgen van 'ongenode gasten'.

Aan de andere kant krijg ik zo nu en dan de vraag of bepaalde topics niet voor ongeregistreerde gasten onzichtbaar kunnen blijven, bv. omdat er informatie over stekken in staat. Dat zou dan automatisch inhouden dat geregistreerde gebruikers wél moeten inloggen omdat ze die topics/postings anders ook niet kunnen lezen.
(Het afschermen kan echter niet per topic ingesteld worden, zo'n instelling geldt dan voor een heel forum, bv. "Nederland".)

Graag jullie mening hierover, bij voorkeur via de stemknoppen.
Let wel, ik ga de instellingen pas aanpassen als er een aanzienlijk deel van de forummers gestemd heeft (laten we zeggen minimaal 50stemmen) én wanneer meer dan 75% van de stemmers van mening is dat ook om topics/berichten te kunnen lezen, mensen ingelogd zouden moeten zijn.


Nootjez

Mij lijkt het simpel; Als je er een gesloten forum van maakt, ga je ook maar zelden meer nieuwe leden aantrekken.

Mensen lezen mee en willen daardoor ook zelf iets inbrengen...

imo :)

A{b}r{a}xa{s}

@Nootjez : dat denk ik zelf ook ;)

(en er zijn ook mensen die (zo nu en dan...*knipoog*) op hun werk snel ff het forum checken, maar daar vandaan niet kunnen loggen)

A{b}r{a}xa{s}

@barbless : de persoon die een verslag post en vindt dat niet alles tot op de millimeter bekend gemaakt hoeft te worden, kan daar in zijn verslag al rekening mee houden :)

Cornico

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar ik vind de vraagstelling een beetje vaag.
Is het de bedoeling dat het hele forum alleen voor leden toegankelijk of bepaalde subforums en welke?
Zo zou ik me kunnen voorstellen dat onderwerpen waar iets te "halen" valt, zoals door leden speciaal voor dit forum gemaakte bindinstructies, gefilmde bindinstructies, stekkenkennis e.d. niet te lezen zijn als je niet bent ingelogd.
Je hebt dan ook "lokkertjes" waardoor mensen zich gaan registreren.
Ik ken nu meerdere (gerenommeerde) vliegvissers die hier alles meelezen , maar het niet de moeite waard vinden om zich te registreren.
Met de huidige forumopzet ben ik echter bang dat het heel moeilijk wordt om bepaalde subforums waarin die onderwerpen zitten op die wijze moeilijker toegankelijk te maken.

Nootjez

nog iets om over na te denken:

Als je het forum gesloten houdt, komt het dan ook nog terecht in de resultaten van de zoekmachines (zeg maar google).

Volgens mij komen toch veel mensen van daaruit terecht als ze iets concreet omtrent vliegvissen opzoeken in de nederlandse taal...

Gert

#6
Ik denk dat ik op dezelfde lijn zit als Bas en Barbless: sommige subforums afschermen, zoals nu al met Marktplaats het geval is.

En verder moet eenieder zich er sowieso van bewust zijn dat alles wat je op het forum, en uberhaupt op internet, plaatst, voor iedereen toegankelijk is. Of je daar nou een account voor nodig hebt of niet.
Het gaat er wat mij betreft dan ook om: wil ik bepaalde info met de hele wereld delen, met mensen die de moeite nemen om een account te maken, of alleen met mensen die ik zelf uitkies? (In dat laatste geval dus bij voorkeur onder 4 ogen, email of PB).

Groet,
Gert

Gert

Bas, vervolgens kan ik niet echt mijn mening kwijt in de poll...
Wat Cornico ook al bedoelde denk ik: er zouden 3 opties moeten zijn.
- Alles afgeschermd,
- Nix afgeschermd,
- of bepaalde "gevoelige" rubrieken/subforums afgeschermd.

catchem

Marktplaats is een topic wat volgens mij iets is voor alleen leden. De rest kan wat mij betreft voor iedereen te lezen zijn. Juist de uitjes moeten voor iedereen te lezen zijn, meedoen dan wel voor leden. Ik denk dat de uitjes en marktplaats een reden kan zijn om lid te worden. Natuurlijk om berichten te plaatsen moet je ook lid zijn (dit was voor mij de reden om lid te worden).

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: Gert on June 29, 2012, 12:38:30
Bas, vervolgens kan ik niet echt mijn mening kwijt in de poll...
Wat Cornico ook al bedoelde denk ik: er zouden 3 opties moeten zijn.
- Alles afgeschermd,
- Nix afgeschermd,
- of bepaalde "gevoelige" rubrieken/subforums afgeschermd.

die optie heb ik er expres niet bijgezet (net als 'geen mening' trouwens) omdat dan (waarschijnlijk) gelijk al een hele discussie zal ontstaan over welke wel en welke niet.

A{b}r{a}xa{s}

Ik weet overigens ook (nog) niet wat wijsheid is....wel of niet afschermen, deels afschermen...

Mijn eerste voorkeur gaat naar niet afschermen, maar gezien het feit dat ik er door de tijd heen al meerdere keren vragen/opmerkingen over heb gehad dacht ik 'laat ik het maar in de groep gooien'.

HappyFisherman

Allereerst zou je je af moeten vragen wat er erg is aan het feit dat mensen meelezen. Welke informatie zou gebruikt kunnen worden, waarvan jijzelf een nadeel van zou kunnen ondervinden en vooral hoe erg is dat?

Volgens mij is hier de kuur vele malen erger dan de kwaal... Houdt het web open, met alle voor en nadelen en neem zelf je verantwoordelijkheid voor wat je schrijft (of juist niet!)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Kort en bondig en helemaal mee eens Bram!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

BV

Open houden.
Echte lurkers zullen zich anders gewoon registreren en ieder maand 1x  "gefeliciteerd" of "mooi "  posten en verder lezen.
Dus afsluiten heeft geen zin.

De eerder gestelde kwestie van de zoekmachine op internet heeft mij jullie leren kennen.
En de organisatie van  OVM2  heeft me laten registreren.
Dus activiteiten : enkel voor actieve leden!

Sieger

Ben het helemaal eens met Bram... zie geen enkele reden om zaken af te sluiten.... dat is juist de kracht  dit forum.
Mensen die uiteindelijk wat (zinvols ???) bij te dragen hebben, nemen echt de moeite wel om zich aan te melden....


Sieger

HappyFisherman

Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten..!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Cornico

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on June 29, 2012, 10:51:00
Zelf ben ik een voorstander van een forum waarop zoveel mogelijk iedereen kan meelezen.
Wanneer ik goed gelezen heb is er niks mis met de waard, maar zijn er een aantal gasten met bepaalde wensen.
En zoals het een goed gastheer betaamt . . . . . . . .

Overigens vind ik er niks mis mee wanneer mensen die info willen hebben, daar enige moeite voor moeten doen.
Heeft helemaal niks te maken met open of gesloten, een discussie over open of gesloten lijkt me dus hier helemaal niet op z'n plaats.

HappyFisherman

Goeie aanvulling Marten.

Ik bedoelde dat een ieder hier op het forum 'waard' is van zijn info en andere leden en meelezers 'zijn' gasten zijn.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Cornico

Quote from: speycast on June 29, 2012, 19:08:29
............waar dan wel ???

Gesloten geldt bv. voor die onderdelen van het forum waar moderatoren en/of beheerders overleg plegen( en dus voor de rest gesloten, je ziet ze zelfs niet).
Als jij dit onderwerp daartoe vindt  behoren is mij dat prima hoor, je mag er net zoveel over oh-en als jezelf wilt.
Ik denk daar anders over.
En dat kan gelukkig omdat we niet in Cuba wonen ;D

Bone F

Grappig om te zien dat de reacties over het algemeen voor zijn en de tussenstand is 50/50 sneeky tegenstemmers dus :)

HappyFisherman

Daarmee zou je impliceren dat niet reageren met tekst 'fouter' is dan wel een mening geven en daar gaat het em nu ook net om :)

14 om 14 op een ledenaantal van 343 is nog geen 10%...


Wat mij nu interessant lijkt is de mening van iemand die al een poosje meeleest, maar zich niet aanmeldt! Hoe kijken die vliegvissers er tegenaan?
Dus Marten, vraag het ze eens! Hun mening is in deze denk ik nog belangrijker dan die van de leden die hier reageren...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

marc

waarom al dat gelul over afschermen??
als groep en idividueel hebben wij niks te verbergen toch.
iemand die info zoekt moet daar ook toegang toe krijgen,alleen op die manier meer leden en zinnige topics.
zoals hierboven ook aangehaald is dit een plus voor onze sponsers.
wat je niet met iedereen wil delen moet je zelf maar niet open en bloot op het www zetten ,stuur dan een pm naar die persoon.
alles open voor iedereen,posten met acount
grt marc

dryfly

Ik ben ook voor een laagdrempelig open forum, zeker voor beginners fijn om eerst op het gemak wat te lezen voordat ze zich in een topic gaan mengen. Ik denk dat als je zaken af wil schermen, je het beter niet op internet kunt zetten.


Ne pas pipi contre le vent

Cornico

Quote from: HappyFisherman on June 29, 2012, 22:03:16
Dus Marten, vraag het ze eens! Hun mening is in deze denk ik nog belangrijker dan die van de leden die hier reageren...
Maak een nieuw topic en vraag het ze zelf. :P
Als je die vraag uitdagend genoeg maakt zullen ze zich wellicht registreren en een antwoord geven. ;)
Aan mij is het niet om hun redenen, die ik wel ken, hier te openbaren.  :-X