Ze zitten er alweer

Started by Mike, April 21, 2021, 22:21:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Eergister en vandaag alweer de rivier op geweest.
Ondanks dat het nog bizar koud is toch al heel wat mooie vissen kunnen vangen.
Vandaag zat er een heel fraai exemplaar bij.
Een dikke vette winde van 53 cm  :)

[attachment id=1 msg=183198]

[attachment id=2 msg=183198]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Ook de roofbleien laten zich alweer foppen..

[attachment id=1 msg=183199]

[attachment id=2 msg=183199]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

En in de avondschemering is het werkelijk bijna elke worp raak met dikke fatsige blankvoorns..
Met zelfs regelmatig een mooie doublet  :)

[attachment id=1 msg=183201]

[attachment id=2 msg=183201]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Mooi Mike, die winde is idd wel heel breed.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sarca2

Zien er mooi uit. apart dat je gisteren nog kon zwiepen, ik was op de waal aan het vissen en waaide helemaal weg, leek wel winter, raakte bij wijze van spreken bijna onderkoeld.

dat van die dikke blankvoorns verbaast me niks, uit arremoede zitten feederen met maden en was de hele tijd raak, probleempje is dat die manier van vissen geen bal aan is als je 100 gram lood nodig hebt om op een plek te blijven. alsof je kleine botjes vangt op een zware strandhengel. heeft niks met sport te maken voor mij. dat ga ik niet meer doen.

Heb al zitten denken aan zwarte streamertjes aan een zinklijn maar dat zal dan niet tussen de kribben op de waal zijn want daar stroomt het zo hard dat ik nooit op diepte kom of ik zit de hele tijd vast. wel jammer dat dit zo lastig is want het barst echt van de grote vorens op de waal. goed om te weten dat het op wat langzamere stukken al los gaat met de witvis op streamers.
::new::

sjoerd

Let wel op. Max 2 1/2 cm vliegen🙂🙂🙂

Mike

#6
Quote from: sarca2 on April 22, 2021, 12:26:00
Zien er mooi uit. apart dat je gisteren nog kon zwiepen, ik was op de waal aan het vissen en waaide helemaal weg, leek wel winter, raakte bij wijze van spreken bijna onderkoeld.

Klopt ja. Ik kwam om half 3 aan op mn stek en de wind kwam van rechtsvoor, vol in mn gezicht.
Ik wilde bijna meteen rechtsomkeer maken maar besloot t toch ff te proberen.
Ik ben toen heel ver t water ingelopen tot t randje van mn waadpak en heb heel de tijd over mijn linker schouder, schuin naar links voor lopen zwiepen.
De 1ste 2 uur ving ik helemaal noppes.
Net toen de moed in mijn waadschoenen begon te zakken en ik op wilde geven, ving ik een mooie baars.
Dat gaf weer wat motivatie om nog ff door te gaan.
Kort daarna pakte ik een roofblei van een cm of 40 en kort daarna die winde.
Het water is nog heel koud en ik had toen ff een korte pauze nodig omdat mn tenen er bijna afbraken.
Na de pauze was de wind nog verder aangetrokken en werd het ook ijzig koud.
Na een half uurtje ben ik er mee gestopt want het was toen gewoon echt naar koud.
In totaal dus 4 uurtjes volgehouden voor t echt te guur werd.
De winst was toch al binnen   ::)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: sjoerd on April 22, 2021, 15:30:15
Let wel op. Max 2 1/2 cm vliegen🙂🙂🙂

Uiteraard  :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mooie vissen Mike. Ze maken het echt waard ondanks de omstandigheden.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

henkverhaar

Quote from: Mike on April 22, 2021, 17:53:53
De winst was toch al binnen   ::)

Je bedoelt 'de windst' ;-)

Mike

Quote from: henkverhaar on April 23, 2021, 08:34:10
Je bedoelt 'de windst' ;-)

;D , yess, en voorlopig zijn we nog even niet van die N/O windst af ook helaas.
Maar ik ga t toch maar weer ff vaker proberen de komende tijd.
Beetje afzien hoort er nu eenmaal vaak een beetje bij 🥶
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Fly4Fish

Begin april, toen het water door de warme dagen flink opgewarmd was, ving ik op de ondiepe gedeeltes zeer veel alvers.
Door de koude nachten die volgden, werden de vangsten de weken erna terug gedreven tot nihil.

Door de vele zonne-uren werd het water weer wat warmer en kwamen de vangsten weer terug.
Daarna weer koude nachten en alles was weer weg ....

Als "maatstaf" kun je grondels gebruiken. Vaak klopt dit ook: worden de grondels actief en zie je ze tijdens het waden zwemmen, dan is de kans groot dat de andere vissen ook losser zijn.

JEVDE

Prachtige vissen mike! Mooie blankvoorns zeg! Ik neem aan dat dit allemaal met nimfen/kleine streamertjes is en niet met de droge vlieg toch?

Mike

Alles is gevangen op kleine zwarte marabou streamertjes. #12 met 2.5 mm tungsten kraaltje.
Droge vlieg gaat lastig worden, zeker in nu t nog zo koud is.
In de zomer zou dat wel moeten lukken met windes.
Een gurglertje of klein poppertje door t oppervlak rossen werkt denk ik beter.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Dréke

Laatst gevangen aan het oppervlak, ze zitten er idd weer :-)

[attachment id=1 msg=183261]
[attachment id=2 msg=183261]


Vliegvissen, een passie die nooit ophoudt

Koen

Ik wil morgen ff proberen op de merwede. Heb ze vaak genoeg als bijvangst gevangen dus ik weet dat ze er zitten, maar heb ze nog nooit op de vliegenhengel gevangen. had nog wel een vraagje over de getijden. hoog of laag water? op of afgaand?

MartinT

Tja, getij is ook een beetje persoonlijke voorkeur. Opkomend getij wat mij betreft hoewel ik met afgaand ook wel paar keer prima gevangen heb.
Ik ga vanavond iig even naar de Merwede, blijkbaar wordt het droog na zessen. Woon er ook maar een kwartiertje vandaan dus bij een korte sessie is de agenda meer leidend dan het getij.