Oostvoornse Meer 2020 - 2021

Started by Franky Boy, November 27, 2020, 21:25:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jo flyfishing

Bestaat er eigenlijk een kaartje met waar je op de verschillende dammetjes kan?
Zelf weet ik het alleen aan de kant van de loswal.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gert

Deze zit bij de visplanner, heb je daar wat aan Jo?


jo flyfishing

Gert,

Aan de loswal zijn daar idd fijne lijntjes te zien. een daarvan is alvast eentje die ik ken, de andere niet.

De hele noordzijde en de zuid westeleijke kant is niet veel te zien.
Ik had ook al wat geocht, maar niets gevonden.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gert

Ok, hopen op meer bruikbare info dan maar.

EB86

Als ik de berichten en foto's zo zie is het goed te doen. Ik ga denk ik binnenkort maar eens voor de eerste keer het OVM onveilig maken.

Menno_siemensma

Er zijn wel van die bordjes bij de plekken waar je er op zou moeten kunnen komen maar met hoog water is dat lang niet altijd meer mogelijk dus zou ik niet blind op vertrouwen. Het zou wel mooi zijn als daar wat meer /makkelijkere opties voor komen om die wat beter bereikbaar/zichtbaar te maken voor vissers.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

#31
Vandaag zijn illegale vissers op het OVM waargenomen. Zij visten vermoedelijk met het zogenaamde 'Powerbait', namen de gevangen forellen mee en verplaatsten zich in een witte Tesla 4 x 4 met het kentekennummer:
XF - 405 - T
Het was duidelijk dat ze niet voor de eerste keer hier visten, want ze wisten ondanks het hoge water vakkundig de grinddam te bereiken zonder volgelopen waadpak.
Als je deze auto op een parkeerplaats bij het Oostvoornse Meer ziet staan, bel dan het nummer van de BOA die de controle van Sportvisserij Zuidwest Nederland coördineert: 06-19971139
Ook werd gisteren op bijna dezelfde plaats een regenboogforel gevangen met een haak waaraan nog een stuk nylon hing. Een kale haak, zonder veertjes, maar wel met een weerhaak.
[attachment id=1 msg=182931]

paul de bruijn

Hele domme opmerking misschien,maar als t illegaal was en het kenteken bekend,waarom is er dan gisteren niet gebeld?
Heterdaadje dan toch

Streamer

Ja, dat begrijp ik dus ook niet helemaal. Nu heb je niks, kan je niks.
IHYT

Franky Boy

Quote from: paul de bruijn on January 25, 2021, 11:33:16
Hele domme opmerking misschien,maar als t illegaal was en het kenteken bekend,waarom is er dan gisteren niet gebeld?
Heterdaadje dan toch
Er is gisteren met de politie gebeld, maar die kwamen niet.
De getuige beschikte nog niet over het nummer van de coördinerende BOA van SZWN, dat vond hij pas later op het Internet. Maar toen waren de twee mannen alweer vertrokken...
En als de politie was gekomen, hadden die niks gedaan, want ze hebben de ballen verstand van de regels die op het OVM gelden.
De combinatie BOA-Politie is natuurlijk ideaal, zeker als je met gewelddadige lieden hebt te doen...

Marco B

Als iemand in een auto rijdt met een vanaf prijs van €94.000,- zal die ook vast niet onder de indruk zijn van een boete. Misschien toch maar die auto in beslag nemen  ;)?
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Gert

 ::agree::
Ja, en zo iemand kan ook wel een vliegenhengel betalen, en z'n visje bij de visboer kopen.
Of misschien heeft ie die auto juist gekocht van de forellenverkoop ;)

Gert

Quote from: Franky Boy on January 25, 2021, 15:39:00
En als de politie was gekomen, hadden die niks gedaan, want ze hebben de ballen verstand van de regels die op het OVM gelden.

O, misschien werkt ie wel bij de politie en weet ie niet beter  ;D

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on January 25, 2021, 15:39:00
Er is gisteren met de politie gebeld, maar die kwamen niet.
De getuige beschikte nog niet over het nummer van de coördinerende BOA van SZWN, dat vond hij pas later op het Internet. Maar toen waren de twee mannen alweer vertrokken...
En als de politie was gekomen, hadden die niks gedaan, want ze hebben de ballen verstand van de regels die op het OVM gelden.
De combinatie BOA-Politie is natuurlijk ideaal, zeker als je met gewelddadige lieden hebt te doen...
Die waren natuurlijk bezig om andere halve garen in het gareel te krijgen die om een of andere debiele reden samen moesten komen op een plein ofzo....
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Streamer

Quote from: Franky Boy on January 25, 2021, 15:39:00
Er is gisteren met de politie gebeld, maar die kwamen niet.
De getuige beschikte nog niet over het nummer van de coördinerende BOA van SZWN, dat vond hij pas later op het Internet. Maar toen waren de twee mannen alweer vertrokken...
En als de politie was gekomen, hadden die niks gedaan, want ze hebben de ballen verstand van de regels die op het OVM gelden.
De combinatie BOA-Politie is natuurlijk ideaal, zeker als je met gewelddadige lieden hebt te doen...

Ja, dat heb ik gisteren gezien op Zuid  ;D, dat agenten zo hard konden rennen met al die uitrusting wist ik niet. Wat een broekpoepers. En ja, ik was op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats ( aan het werk ).  Kom er nu ook net vandaan en er is heel veel politie op de been. En heel veel natos die gewoon rond lopen  ::)
IHYT

Franky Boy

De binnengekomen vangstregistraties zijn bijeengebracht (VNV en SZWN), geordend en in een excel-overzicht ondergebracht.
Daaruit blijkt dat de regenboogforel weer de meest gevangen soort in het Oostvoornse Meer is!
Zo'n drie jaar overheersten de vangsten van bruine forel in verhoudingen 3:1 of 4:1.
Daar is in 2020 voor het eerst een einde aan gekomen.
In 2020 maakten de vangsten van regenboogforellen (in aantallen) 40% uit van de in totaal gevangen vissen van alle soorten.
Bruine forellen (beekforellen en meerforellen) volgden met 27% en botten met 25%.
Deze kentering heeft te maken met de eisen die sinds enkele jaren aan de geleverde regenboogforellen worden gesteld.
De werkgroep OVM en Sportvisserij Zuidwest Nederland willen absoluut niet meer dat er geslachtelijk 'gemanipuleerde' forellen worden geleverd.
In de commerciële forelkweek is het sinds enkel jaren gewoonte geworden om o.a. door manipulatie van de bevruchte eitjes bijna uitsluitend nog vrouwtjes-regenbogen of steriele exemplaren te kweken.
Het was eerst moeilijk om kwekers te vinden die nog geslachtelijk gemengde regenboogforellen konden leveren.
Met de Nederlandse kwekerij De Tipbosch hebben we sinds twee jaar een kwekerij gevonden die zelf de regenbogen afstrijkt en die eitjes verder niet manipuleert. De kweker is er achter gekomen dat de niet-gemanipuleerde regenboogforellen ook in zijn kwekerij veel sterker zijn.
Naar de mensen die hun vangsten vorig jaar hebben aangemeld, zal nog een uitgebreide terugkoppeling plaatsvinden.
(Foto Jack Verschoor)
[attachment id=1 msg=183053]

guidogast

Interessante informatie Franklin, bedankt.
::agree::

Ronald uit Meppel


Scaramouche

Ik be ner zaterdag weer eens een keertje gaan vissen. Niets gevangen, 1 aanbeet die ik miste. Wel een knots van een bruine/atlantische  ;) forel voorbij zien zwemmen; zo'n grote heb ik nog niet eerder gezien daar. Water is nu glashelder, wel staan er her en daar plukken waterplanten die de vorst kennelijk doorstaan. Bij het waden totaal geen garnaaltjes of stekelbaarsjes weg zien schieten. Moet het toch nog wat warmer worden denk ik.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

#44
Mooi Scaramouche, dat je een grote bruine forel voorbij hebt zien zwemmen!
Er lijkt de laatste jaren wel een 'rem' op de groei van alle forellen te zitten, een soort 'plafond' waar ze bijna niet door lijken te komen.
Als ze over de 60 cm komen, is dat al heel mooi en 70 cm lijkt wel het 'plafond'.
Hans Bock had vorige week een paar mooie regenbogen gevangen waar het kuit massaal uitstroomde. Meer dan een handvol eitjes lag op de stenen!
Gisteren een erg mooie gouden beekforel gevangen van misschien 50 cm. Niet supergroot maar erg mooi.
Gisteren waren er ook veel Poolse vissers actief die met echte roze garnalen aan het vissen waren.
Door 'sociale controle' van mede-vissers zijn enkelen effectief weggestuurd.  ;D Bravo mannen!
::goodjob::
Graag de komende weken ook een oogje in het zeil houden en hier melden als je iets verdachts ziet.
De situatie goed inschatten en zelf geen risico lopen. Niet iedereen heeft bij het vissen een grote herdershond bij zich!  :o ::)
Ik zal een paar foto's van Hans Bock proberen te plaatsen...
[attachment id=1 msg=183109]
[attachment id=2 msg=183109]

Scaramouche

wow, daar druipt de kuit inderdaad uit. Ik had met zalmeitjes moeten vissen dus ;-). Wel een goed teken, dan zijn die vissen tenmisnte goed gezond.

Ik kreeg bij de loswal nog controle van een controleur die gewoon een waadpak aan had, dat had ik nog niet eerder meegemaakt. En terwijl hij mijn pas controleert komt er een ouwe vent aan met een spinhengel die plompverloren voor de neus van de andere controleur vanaf de loswal gaan staan vissen. Dat duurde niet heel erg lang. Ze kijken in ieder geval we lscherp naar het aantal haken waar je mee vist en of de weerhaken plat zijn. Goed werk.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Groot regenboogmannetje dat eergisteren door Jack Verschoor werd gevangen.
Mooi om te zien dat die 'haakbekken' nog in het Oostvoornse Meer rond zwemmen!
Het is de bedoeling dat het aantal mannetjes regenboogforellen de komende tijd in het OVM wordt opgevoerd.
Dat brengt weer wat leven in de brouwerij!
[attachment id=1 msg=183122]

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

BOA Alert!
De afgelopen dagen is er door BOA's van Sportvisserij Zuidwest Nederland intensief langs en in het Oostvoornse Meer gecontroleerd.
Er werd vooral gelet en geverbaliseerd op:
* Vissen op verboden plaatsen (o.a. steigers voor De Stormvogel en op de Loswal alsmede aanpalende steigers)
* Vissen met verboden aas (o.a. garnalen, wormen, maden en powerbait)
* Vissen met meertandige haken en/of haken met weerhaak)
* Vissen zonder geldige vergunning.
Bijna alle gecontroleerde bonafide vissers waren blij dat er voor het eerst in jaren weer werd gecontroleerd. :)
Het is de bedoeling dat deze controles de komende maanden zullen worden herhaald.

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain