Identificeren vlieglijn

Started by jake73, May 26, 2019, 11:23:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jake73

Hi,

Ik heb op een losse reel een vliegenlijn zitten, maar het type-stickertje zit er niet meer op. Ook heb ik het doosje niet meer. Is er een manier om na te gaan welk #nr vliegenlijn het is en wat voor eigenschappen?

Hoe lang gaat een vliegenlijn ongeveer mee? Ik kom niet heel veel aan vissen toe de laatste jaren, wat zou de frequentie zijn waarmee je een vliegenlijn vervangt?

vr.gr.
Robert
Vr. Groet
Jake

===============================================
Scierra Brook 7' #2
Scierra Traxion 1 2four

Scierra Surge 9'3" #6
Scierra Traxion 3 LW 5/6

Scierra Salis 9' #9
Scierra Traxion 3 7/9

Scierra X-16000 waadpak

::agree::

wh82

Wegen: hoeveel wegen de eerste 30 meter en dat afzetten tegen de aftma tabel. Hoelang een lijn meegaat: totdat ie versleten is. Dus als je weinig vist kan dat even duren. Wel kan de lijn uitdrogen.

Scaramouche

Quote from: wh82 on May 29, 2019, 07:49:30Wegen: hoeveel wegen de eerste 30 meter en dat afzetten tegen de aftma tabel.

Formeel: de aftm standaard is gebaseerd op de eerste 10 yards van de lijn, dus een slordige 9,1 meter, exclusief de front taper (waarom die niet wordt meegerekend heb ik nooit begrepen). In de praktijk heb je daar niet heel veel aan omdat moderne lijnen vaak veel langere belly's hebben, en sommige lijnen zich gewoonweg niet aan de aftm standaard houden. Maar je kunt het gewicht van de eerste 10 meter wel als richtlijn gebruiken om in te schatten wat voor lijn je in handen hebt. Als je ziet dat de belly na 10 meter nog doorloopt kun je em ook wegen tot het punt waar de back taper begint.

https://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Quote from: wh82 on May 29, 2019, 07:49:30
Wegen: hoeveel wegen de eerste 30 meter en dat afzetten tegen de aftma tabel.

Ongetwijfeld een typefoutje - niet meter maar voet (feet), dan klopt het weer. 10 yard = 30 ft.

Bone F

Dat wegen lijkt mij toch lastig hoor gezien de reeds genoemde afwijkingen. Gewoon ff gokken voor welke hengel die geschikt lijkt en vervolgens ff aanvoelen bij welke # hengel die er lekker uitloopt. De meeste vissers hebben neem ik aan wel verschillende # klassen en anders ff lenen.

p.forel

Afwijking op de eerste "30 ft is meestal nihil
Dus een zeer goede graad meter

Al zou ik de hele belly wegen maar dat  dat is om dat ik geen van mijn hengels wil overladen

holla999

Quote from: Scaramouche on May 29, 2019, 09:49:19
Formeel: de aftm standaard is gebaseerd op de eerste 10 yards van de lijn, dus een slordige 9,1 meter, exclusief de front taper (waarom die niet wordt meegerekend heb ik nooit begrepen). In de praktijk heb je daar niet heel veel aan omdat moderne lijnen vaak veel langere belly's hebben, en sommige lijnen zich gewoonweg niet aan de aftm standaard houden. Maar je kunt het gewicht van de eerste 10 meter wel als richtlijn gebruiken om in te schatten wat voor lijn je in handen hebt. Als je ziet dat de belly na 10 meter nog doorloopt kun je em ook wegen tot het punt waar de back taper begint.

https://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml
de fronttaper wordt gewoon mee gewogen, alleen het laatste stukje zonder taper, waaraan de leader wordt geknoopt, wordt niet meegewogen.
kijk maar op de site van de AFFTA, daar staat het keurig vermeld.
dat dit laatste rechte stukje niet wordt mee genomen is eigenlijk logisch, het is het gedeelte waar aan geknipt wordt en is nooit precies hetzelfde gewicht/lengte.
voor het wegen van de lijn in dit item is het niet zo interessant, gewoon 9,1 meter nemen en wegen, dan kom je best goed uit, zo krap steekt dat allemaal niet.
een metertje lijn meer of minder bij het werpen is al een groter gewichtsverschil.
groeten uut Drenthe
Peter