Waadstok

Started by Bone F, December 18, 2017, 20:35:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Bij deze een ideetje voor een waadstok voor next to nothing. Men neme een goedkoop schepnet van bv. Action. Daar sloop je het net af en je monteerd in het uiteinde een plastic dopje, bv. van eeb tentstok, met een aangepunt rvs boutje/moertje . Het handvat haal je eraf waar je een draaglusje in kunt maken en eventueel kun je hem ook eventueel inkorten. Ingeschoven is de waadstok ca. 65cm. en uit 110cm. lekker stevig en misschien wel betrouwbaarder dan al die dure uitklap stokken.

MarcelN

Die was je vrijdag dan vergeten ;D plons..... :-X

Bone F

Rub it rub it in druiloor ;D

markpiet

Ik vraag mij af of die stok niet zal inschuiven als je er zwaar op leunt wanneer je struikelt. Bij die omklapstokken heb je daar geen last van.
Toch lelijk als je stok ineens 65cm lang is net als  je de steun op zijn hardst nodig hebt.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen?
groeten van Mark
><((((0>

Hans-oet-remunj

idee is leuk

maar wel wat kort,  persoonlijk heb ik er dan liever een van > 1.80 meter lengte...



Steelhead

Grappig.
Ik heb zo'n stok, maar dan 3-delig gebruikt om een soort 'selfie-stick' van te maken.
I.p.v. dat RVS puntje heb ik er dan een Go-Pro mount opgemaakt zodat ik mijn Go-Prootje makkelijk onder water kan houden, terwijl ik zelf lekker rechtop blijf staan.
my best memories are not that old!

Gert

Idee is leuk. Heb zelf ook een aantal jaren zo'n Nordic walking stick gebruikt van de Xenos, kostte 5 Euro. Zit al een stalen punt aan en is ook inschuifbaar. Bovendien redelijk stevig. (en je hoeft niks weg te gooien, zoals dat netje).

Probleem bij elke waadstok blijft voor mij: waar laat je dat ding als je 'm niet nodig hebt? (vooral als je midden in een stromend watertje staat en je kunt 'm niet makkelijk in de bodem prikken).
Daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar een uitklapstok. 

Hans-oet-remunj

Gebruik zelf (zeer incidenteel) tot nog toe een ski-stok. Stevig, lang genoeg, heeft een wieltje en metalen punt. kostte 5 guldensch op rommelmarkt.

Het is bruikbaar maar zeker niet ideaal, bv niet inklapbaar....


jo flyfishing

Aan mijn waadstok hangt een tether (ofte elastisch koord) met magneet zoals voor een schepnet.
Soms laat ik deze ook gewoon in het water liggen, en omdat ik bijna altijd stroomopwaarts vis, heb ik er geen last van dat deze achter mij in het water ligt.
Handvat is wel drijvend.

Quote from: Gert on December 19, 2017, 13:17:46
Idee is leuk. Heb zelf ook een aantal jaren zo'n Nordic walking stick gebruikt van de Xenos, kostte 5 Euro. Zit al een stalen punt aan en is ook inschuifbaar. Bovendien redelijk stevig. (en je hoeft niks weg te gooien, zoals dat netje).

Probleem bij elke waadstok blijft voor mij: waar laat je dat ding als je 'm niet nodig hebt? (vooral als je midden in een stromend watertje staat en je kunt 'm niet makkelijk in de bodem prikken).
Daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar een uitklapstok.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gert

Quote from: jo flyfishing on December 19, 2017, 16:34:02
Aan mijn waadstok hangt een tether (ofte elastisch koord) met magneet zoals voor een schepnet.
Soms laat ik deze ook gewoon in het water liggen, en omdat ik bijna altijd stroomopwaarts vis, heb ik er geen last van dat deze achter mij in het water ligt.
Handvat is wel drijvend.

Dat herken ik wel Jo, en vis ook meestal stroomopwaarts. Maar zonder lijnmandje, en dan gaat het toch regelmatig mis met de binnengestripte lijn die achter me drijft.
Ik heb er wel eens aan gedacht om bijvoorbeeld ook op m'n schoen een magneet vast te maken, zodat de waadstok verticaal langs mijn lichaam blijft. Moet het altijd nog eens uitproberen. (Misschien wel levensgevaarlijk als je gaat lopen  :o ;D)   

Bone F

Het nadeel van (goedkope) Nordic wandelstokken is dat er metalen delen in zitten die gaan roesten ook kun je ze op een gegeven moment niet meer uitdraaien, ervaring, en ook ingeschoven zijn ze te lang. Deze kun je eenvoudig, eventueel met een magneet, aan een riem hangen waardoor die uit de weg is.

sjoerd

#11
Er zijn diverse oplossingen. Zelf een waadstok gemaakt van lichte aluminium tentstokken, die in 5 stukken van ongeveer 35
cm en inwendig met elkaar verbonden dmv dik elastiek,uitklapbaar is. Voorzien van een lekker stroef fietshandvat en bij geen gebruik op te bergen in een hoesje dat aan de waadriem is bevestigd. Ideaal! Kosten: ongeveer 15 euro. Lengte is ongeveer 1.50 mtr. Korte waadstokken heb je niks aan als je in dieper water moet waden. De delen vallen dmv een kleinere diameter buis aan het eind van elk deel in elkaar. Als er belangstelling voor is wil ik wel eens wat foto's posten. Een plaatje zegt immers meer dan veel woorden.

jo flyfishing

sjoerd,

Als ik het goed begrijp ongeveer als deze die ik gebruik.

http://www.robbyfish.be/poseidon-foldable-wading-stick.html

Zelfmaken natuurlijk goedkoper....

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sjoerd

Quote from: jo flyfishing on December 19, 2017, 22:27:18
sjoerd,

Als ik het goed begrijp ongeveer als deze die ik gebruik.

http://www.robbyfish.be/poseidon-foldable-wading-stick.html

Zelfmaken natuurlijk goedkoper....

j.


Klopt en precies op maat te maken maar het systeem werkt hetzelfde.

Bone F

Ook een mooi idee Sjoerd, mocht deze toch niet bevallen dan.......

henkverhaar

Quote from: sjoerd on December 19, 2017, 22:01:19
Er zijn diverse oplossingen.

Hout - blijft drijven achter je als je in het water staat. Uit een geheel - bij voorkeur hazelaar-tak, geschild, gedroogd en rijkelijk geolied; of deelbaar (schroefverbinding), gedraaid op de draaibank uit een harde, sterke houtsoort, zoals wenge of bubinga; of van splitcane (mijn volgende uitdaging).

Gedroogde hazelaartakken heb ik nog voldoende staan (en binnenkort ga ik weer nieuwe voorraad oogsten ;-) )

sjoerd

Quote from: Bone F on December 21, 2017, 07:12:02
Ook een mooi idee Sjoerd, mocht deze toch niet bevallen dan.......
[/quoste]

Oja, nog even een toevoeging. Ik kan de waadstok eenvoudig voorzien van een schepnetje die eropvast klikt dmv boutje en  dan te gebruiken voor de wintervisserij in havens e.d met hoge walkanten.

Bone F

Ja dat gaat mij dan te ver hoor daarvoor heb ik nog een schepnet achter de hand.