Vliegvissen in IJsland....

Started by Woen, May 23, 2012, 16:33:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woen

Hallo allemaal,

Laat ik me eerst even voorstellen, ik ben Jeroen en vis eigenlijk al jaren. Eind van de zomer ga ik op vakantie naar IJsland. En daar wil ik ook zeker gaan vissen! Ik ben daar vooral beprekt tot het vissen op de meren, daar kan je nog een betaalbare vergunning voor regelen.
Nu vis ik wel al jaren, maar ik ben nog nooit wezen vliegvissen. Maar het trekt me wel heel erg. Nu ben ik er dus over na aan het denken om een vliegvis set mee te nemen naar IJsland.
Maar dan beginnen de vragen, welke hengel, wat voor reel, etc. etc.
Nu begrijp ik dat ik eerst moet leren werpen, daar kan ik les in krijgen dus dat is opgelost.
Mijn lokale hengelsport zaak heeft een beperkte keuze in vliegvis hengels, en ik zie ze in allerlei prijsklassen en soorten. Wat ik tot nu toe heb verzameld aan advies is het volgende:

Een aftma 7/8 voor forel in IJsland.

En dat was het....

Hebben jullie nog goede tips voor mij over wat voor hengel, reel, lijn, spullen ik mee moet nemen om op de IJslandse meren te kunnen vissen?

Alsvast heel erg bedankt! En ik ga weer verder spitten op dit forum!

Groeten,

Jeroen

A{b}r{a}xa{s}

Jeroen, allereerst welkom op Vliegvissers.nl en veel plezier hier toegewenst.

Wat betreft jouw vragen over IJsland, heb ik al snel even de memberlijst gecheckt maar de persoon die ik zocht is geen lid meer (of heeft nu een nickname die ik niet weet). Je zou in contact kunnen proberen te komen met Dominique de Bruyn, daarvan weer ik zeker dat hij daar heeft gevist.
Ik weet zo snel zijn contactgegevens niet, maar ik ben er vrij zeker van dat je hem via het Belgische forum van vliegvissen.be kunt bereiken. Kijk wat dat betreft eens op : http://www.vliegvissen.be/forum/ .
Iemand anders die je waarschijnlijk info kan geven is Hans Bock. Hem moet je kunnen bereiken via zijn website : http://www.hooked-on-flyfishing.com/

En misschien zijn er hier ook wel mensen met IJsland-ervaring...? Die zullen dan vast ook nog wel reageren. :)

A{b}r{a}xa{s}

Jeroen, ik had niet goed gekeken.... stuur eens een berichtje aan DocSalmo die is hier dus nog wel lid :)
(Dat is Dominique)

Woen

Dankjewel!

Ik zal die persoon eens een berichtje sturen dan. En over het ontsmetten, ik kan het bij de dierenarts doen voor een flink bedrag of bij de douane in IJsland voor ongeveer hetzelfde bedrag.
Het is dus sowieso wat prijzig.


Hans-oet-remunj

Ben er in 1990 geweest, dus das wel ff geleden.

Het is vaak goed vissen op de wateren met 'vulkanische verwarming'...en dan bedoel ik de wateren die daardoor het hele jaar op een temperatuur van ~ 10 graden uitkomen, optimale groei temeratuur van forel (niet die van 78 graden, das meer voor gepocheerde forel).

Ik had toen goede resultaten met muddler en snelzinkende lijn.




Woen

En wat voor hengel is daar aan te raden?

Hans-oet-remunj

Tja goede vraag. Ik zelf viste vooral op rivieren, en ja die kostten toen al 50+ dollar voor een dagdeel, maar dat  was het toen toch wel waard vond ik .....  :)    Bovendien mocht ik dat dagdeel qua tijd zeer royaal bevissen waardoor het zowat een dag werd.... wellicht omdat ik ze in mijn beste steenkoolnoors aansprak......(hint)

ik zou in elk geval niet te licht materiaal pakken, het weer is bij vlagen nogal onbestendig, 4 seizoenen op een dag komt voor, en forel van 2 kg is heel normaal daar.  Denk tevens aan de actieradius die je nodig hebt op een meer bij wind (of ga je met bellyboat oid?).  Dus eerder een #7 dan een #5 zou mijn insteek zijn. (Tenzij je op zwaar bevist water gaat vissen)

Overigens zijn de beste locaties remote...maar hier lijkt me een kleine waarschuwing wel op zijn plaats, remote offtrack in ijsland is op nogal wat locaties niet voor watjes ......(heftuuuug ....)


DocSalmo

Dag Jeroen

Je bent dus een beginner...  Ga je alleen naar IJsland of heb je gezelschap dat meegaat?  Andere vliegvissers?  Of ken je iemand ter plekke die kan vliegvissen? 

Ik ga je vooral aanraden om je daar te laten bijstaan door ervaren vliegvissers!  Anders ga je een zekere teleurstelling tegemoet en dat zou ik jammer vinden, want IJsland is een heel mooi land en je kan er de beste visavonturen beleven.  De visserij in IJsland is niet gemakkelijk.

ALS JE TER PLAATSE GEEN ERVAREN VLIEGVISSER ALS BEGELEIDER HEBT, GA ER DAN NIET VLIEGVISSEN! 

Je keuze om daar te gaan vissen op de meren in het binnenland (de highlands) is heel goed.  Die zijn goedkoop en er zit veel vis (grote bruine forel en char), maar je moet de vis wel vinden.  Dus ook hier komt het gezelschap van een ervaren vliegvisser goed van pas.

Enkele goede clusters van meren zijn
  - Skagaheidi in het noord-westen
  - Arnarvatnsheidi in het westen
  - Slettuhlidarvatn Meer in het noord-westen

Een dagvergunning kost hier 25 - 50 euro per persoon per dag en daar is meestal de cabin bij inbegrepen.  In IJsland is de regel meestal dat een vergunning van 's middags tot 's middags is.  Vandaar dat de slaapplaats dikwijls inclusief is.  Verwacht van zo'n cabin niet teveel luxe.  Het is een groot tuinhuis met stapelbedden en een gasvuur.  Borden, bestek en kookgerei zijn voorzien.  Slaapzak moet je zelf meebrengen.

Ik hoop dat je nu nog plaats gaat vinden op deze meren, want voor sommige moet je ruim op tijd reserveren.

Nu over het materiaal.  In IJsland kan je te maken hebben met extreem weer.  Er is een lokaal spreekwoord dat zegt: "you'll catch fish if you can get your fly on the water!"  Dat is een verwijzing naar de wind die er heel hard kan waaien.

Volgende sets kan ik je aanraden voor de meren, en de kleine riviertjes die de meren verbinden:
  - 9 voet #5/6 voor rustige dagen (bvb Wychwood Tackle Truefly SLA Rod)
  - 9 voet #7/8/9 voor winderige dagen of als verre worpen nodig zijn (bvb airflo bluetooth nan-tech #8/9)
  - bijpassende lijnen, zowel drijvend als traag zinkend
  - de lijnen hebben best een shooting head om goed te kunnen werpen als er sterke wind staat
  - voor de leader gebruik je fluorocarbon (16 tot 21 honderdste)

De stokken die ik vermeld kan je via internet bestellen in Engeland en kosten minder dan £85 per stuk.    Voor de lijnen zit je goed met airflo 40 plus.  Een goede reel is de Vision Koma in aangepaste grootte voor de hengel en de lijn.

Op de website http://www.frances.is kan je goede IJslandse vliegen kopen.  Wij visten enorm succesvol met klassieke natte vliegen en streamers die stekelbaarzen imiteren:
  - stekelbaars streamers (rektor, flaedamus, horny stickleback)
  - natte vliegen met een staartje van goudfazant (Peter Ross, Teal & Black)

Als je goed kan vliegvissen (ver en correct werpen, weten welke vliegen je moet kiezen, water lezen, etc), dan heb je ginder geen visgids nodig.

DocSalmo

Oh ja, de meren die ik vermeld, zijn inderdaad erg remote.  Hier passeren niet veel vissers.  Daarom dat de visserij er nog zo goed is!

Op dat vlak sluit ik me volledig aan bij Hans-oet-remunj. 

Maar om daar te geraken heb je een grote 4x4 nodig.  Die moet je waarschijnlijk nog huren.  Hou er rekening mee dat die dingen geld kosten (150-200 euro per dag).

Je kan er ook vissen op gekende forel-rivieren zoals Minnivallalaekur.  Daar betaal je nu al gauw vele honderden euro's voor vergunning, verblijf en visgids.  Dit zijn populaire rivieren met grote vissen.  Maar ja, heel moeilijk te vangen omdat de vissen al veel hebben meegemaakt.  Ik blijf hier liever weg en amuseer me op die afgelegen meren :)


DocSalmo


Woen


Hans-oet-remunj

leuk om te zien, ik zocht al naar arnavatniheide of iets degelijks, was toen al een hot tip......

maar ik had geen 4x5 wel een 2x2 mountainbike....helaas zeff te moe getrapt van een fototrip naar kverkfjoll, kon toen geen fiets meer zien.....

Enig idee hoe het nu rond myvatn is ?  was toen wel spectaculair....

DocSalmo

Van Myvatn heb ik gehoord, maar ik heb er nog niet gevist.  Vertaald betekent dit zoveel als "muggen-meer"...  Dat was zo een beetje de reden dat we daar weggebleven zijn :D

Op de website van Veidimal (institute of freshwater fisheries - iceland) kan je per jaar de vangst statistieken bekijken.  Myvatn komt er zelfs niet in voor.  Er is wel een andere topstek maar het is heel moeilijk om daarvoor vergunningen te krijgen.  De meeste vergunningen zijn voor stamgasten die jaarlijks terugkeren.

http://www.veidimal.is/default.asp?Sid_Id=27020&tId=2&Tre_Rod=002|&qsr

Ik heb het over Veidivötn.  Denk dat Hans van Klinken hier al gevist heeft.  Deze stek staat helemaal bovenaan de top 10 van beste IJslandse meren.  Er wordt 5 keer zoveel bruine forel en char gevangen als op de tweede beste stek :)



http://www.flyfishinggazette.com/html/sc_iceland_flyfishing_pictures_veidivotn.htm

http://www.flyfishinggazette.com/html/sc_iceland_flyfishing_pictures_veidivotn2.htm



Hans-oet-remunj

myvatn zit op 10 graden...en de rivier die daar uitkomt was vroeger  the place to be voor grote beekforel... kan het beamen  ;D

DocSalmo

#14
Ik heb eens nagevraagd bij een IJslandse kameraad, Stjani Ben.  Tegenwoordig is hij professioneel visgids.  Toevallig heeft hij een aantal dagen Myvatn in zijn programma...  Ongetwijfeld kan hij je inlichten over de huidige stand van zaken daar.  Het is een eerlijke gast, zonder grote dollartekens in zijn ogen.  Vraag dus gerust wat je wil weten ;)

http://www.icelandangling.com/laxa-myvatn.html



Toen wij in 2009 - 2010 IJsland bezochten was Stjani nog student, maar hij heeft ons wel goed op weg gezet...

Als je Stjani real life wil ontmoeten, dan kan je naar de Fly Happening in Putte (BE) komen op 24 en 25 november :)

Hans-oet-remunj

wie weet is dat van putte wel een tip....

Overigens..  zijn de 'ollanders' nog welkom op dat eiland (na icesave) ?