Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59


Arie de Vries

Vandaag met wat leden van de NNVV op de Wintervoorn in oost Groningen, kiek'n wat wordt, want het is nog lang geen winter
Groet, Arie

sjoerd

Quote from: markpiet on December 19, 2015, 22:13:16
Nou ja een nieuwe karper pr is ook niet verkeerd al was hij dan vals gehaakt. Een nette 72cm.

Nou valsgehaakte vis als "gevangen "beschouwen, dat gaat mij net even te ver hoor. Geen pr dus!!
Zulke vis mag je m.i. niet meetellen,


wh82

Ergens hebben jullie een punt maar gevangen is gevangen wat mij betreft. Als vis met een net of een speer is gevangen ligt ie daarna toch ook echt op je bord.. Moeilijk te ontkennen dat ie gevangen is.

jo flyfishing

Nog een dagje rondgelopen in de polders met vismaat Jacques.
Was zijn eerste visdag in de polders met nog een voorlopige vergunning, en al direct controle. (In belgie vist hij al tig jaren en nog maar 1 keer controle).
Na 2 missers mocht ik deze van hem op foto zetten.


Voor mijn streamer vielen nog 4 snoekjes, waarvan ik er een miste omdat hij recht op me af kwam zwemmen, en ik al dacht dat hij lostgeraakt was.






"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gerrit59

Quote from: sjoerd on December 20, 2015, 09:37:57
Nou valsgehaakte vis als "gevangen "beschouwen, dat gaat mij net even te ver hoor. Geen pr dus!!
Zulke vis mag je m.i. niet meetellen,

Trouwens wel knap om met een niet gevangen vis op de foto te staan.... :) :) :)

jo flyfishing

Goeie

Quote from: Gerrit59 on December 20, 2015, 17:18:34
Trouwens wel knap om met een niet gevangen vis op de foto te staan.... :) :) :)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sjoerd

Quote from: Gerrit59 on December 20, 2015, 17:18:34
Trouwens wel knap om met een niet gevangen vis op de foto te staan.... :) :) :)


Ik zie de smileys Gerrit,
maar ik blijf het raar vinden dat mensen vals gehaakte vissen meetellen als zijnde gevangen.
Ik Canada noemen ze dat snaggen en hetis daar behoorlijk strafbaar om zulke vis bijv mee te nemen. Ze moeten onmiddellijk worden teruggezet.
Hier in Nederland kun je met een vals gehaakte vis zelfs een prijs winnen(als je het niet zegt natuurlijk) zoals ik heb gemerkt tijdens een zeebaarsweekend van Dyckers .
just my opinion.
een

Gerrit59

Waar het mij om gaat: Mark staat er mee op de foto, dus hij heeft de vis - hoe ook gehaakt - gevangen. Dat de vis vals gehaakt is, daar kan Mark niets aan doen.
De conclusie dat de vis gevangen is lijkt me zelfs vrij simpel.
That's my opinion.

Gerrit

wh82

Quote from: sjoerd on December 20, 2015, 19:43:07
Ik Canada noemen ze dat snaggen en hetis daar behoorlijk strafbaar om zulke vis bijv mee te nemen.
Wat mij betreft een behoorlijk domme regel, vals gehaakte vis kan vaak veel harder vechten (weet ik uit ervaring met ook een karper, maar dan op kunstaas) en is dus veel meer "op" wanneer je m binnen hebt met dus ook een veel kleinere overlevingskans. Laat die overlevingskans nou regel zijn voor het wel of niet terugzetten. Een vis terugzetten wegens een regel en m dan 5 minuten later op z'n rug zien drijven lijkt me behoorlijk wrang.
Zal er bij zeggen dat ik uberhaupt nog nooit vis heb meegenomen (ben er niet persé op tegen maar heb gewoon nooit spullen bij me om dat überhaupt te kunnen overwegen).

jo flyfishing

Staat ook niet in het reglement dat ze in de bek gehaakt moeten zijn. Misschien een vergetelheid?

Quote from: sjoerd on December 20, 2015, 19:43:07
Hier in Nederland kun je met een vals gehaakte vis zelfs een prijs winnen(als je het niet zegt natuurlijk) zoals ik heb gemerkt tijdens een zeebaarsweekend van Dyckers .
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sjoerd

Quote from: wh82 on December 20, 2015, 20:27:14
Wat mij betreft een behoorlijk domme regel, vals gehaakte vis kan vaak veel harder vechten (weet ik uit ervaring met ook een karper, maar dan op kunstaas) en is dus veel meer "op" wanneer je m binnen hebt met dus ook een veel kleinere overlevingskans. Laat die overlevingskans nou regel zijn voor het wel of niet terugzetten. Een vis terugzetten wegens een regel en m dan 5 minuten later op z'n rug zien drijven lijkt me behoorlijk wrang.
Zal er bij zeggen dat ik uberhaupt nog nooit vis heb meegenomen (ben er niet persé op tegen maar heb gewoon nooit spullen bij me om dat überhaupt te kunnen overwegen).
WH82(heb je geen naam???) Het lijkt misschien een kromme regel daar in Canada maar als je de situatie daar kent zul je wellicht anders oordelen.
In Canada liggen tijdens de paaitrek, de zalmen vaak met honderden of meer opeengepakt in een pool van de rivier. Vaak bijten ze dan niet. Om nu te voorkomen dat er volop gestroopt gaat worden is die regel gemaakt. Het is immers heel makkelijk om met een
grote haak en een brok lood ervoor, een zalm opzettelijk vals te haken. Zelfs wij vliegvissers zullen zo nu en dan een zalm vals haken omdat je wel diep moet vissen waarbij een zalm valsgehaakt kan worden. Soms doen de vissen dat zelf omdat ze met hun lichaam, de vlieg(indringer)wegduwen. Ik heb dat zelf wel meegemaakt met de bultrugzalmen.
Haak je een zalm vals en dril je die vlot naar de oever, dan kun je die zonder problemen terugzetten. Die hebben dan genoeg kracht over en je zult nooit een vis zien kantelen , hooguit je zeiknat sproeien door de swieper van de staart als ze wegzwemmen.
Kortom : DAAR geen kromme regel, aangezien je anders wel tientallen zalmen op een dag zou kunnen "vangen".
ps. Mijn vals gehaakte zalmen tel ik dus ook NIET mee bij de vangstaantallen.

wh82

Duidelijk verhaal! Ben daar inderdaad totaal niet bekend en zo op t eerste "gezicht" lijkt t een kromme regel. Zo zie je maar dat de eerste indruk soms misleidend is.
Heb wel een naam hoor: Wim. Heb t ook in t voorsteltopic gezet. Heb deze "nickname" op allerlei plekken en 1 alias is makkelijker te onthouden. Niet bij alle internet aangelenheden is t gewoon om elkaar buiten internet om tegen t lijf te lopen zoal met vliegvissen.

Gerrit59

Duidelijk verhaal Sjoerd!
Maar ja...... we leven hier in Nederland :) :) :)

Gerrit

Bone F

Vals haken overkomt iedereen wel eens. Een frustrerende bijkomstigheid is dat je denkt een megavis te haken zoals mij een keer overkwam toen ik een 70er snoekbaars in z'n borstvin haakte. Er zijn/waren ook lieden die zo moedwillig vis probeerden te haken genaamd tjoekelen of paling trekken, dus een bonk lood met dreggen over de bodem trekken. Gelukkig is dit streng verboden.

sjoerd

Quote from: Gerrit59 on December 20, 2015, 21:34:14
Duidelijk verhaal Sjoerd!
Maar ja...... we leven hier in Nederland :) :) :)

Gerrit
[/quote

Helemaal gelijk Gerrit, maar ook hier kun je makkelijk in het paaiseizoen,of op dagen dat ze in een grote school loom aan de oppervlakte hangen, bijv een aantal brasems vals vangen als je zou willen. En er zijn lieden die dan trots melden dat ze bijv pak m beet 20 brasems hebben gevangen, waarvan 18 vals gehaakt. Ik blijf er bij dat je voor jezelf zo eerlijk moet zijn om te zeggen dat je dan 2 brasems hebt gevangen. Klaar.

Gerrit59


Gert

@ Bone F: Ik ken (is iets anders dan kan  :D) dat als botrammen - een stuk ankerlood met haken eraan over de waddenbodem sleuren.

En verder: Mark had die karper per ongeluk, en vals gehaakt. Lijkt me niet dat hij er trots op moet zijn, maar wat mij betreft heeft hij 'm wel gevangen. In het karperseizoen maar gauw eentje van >72 cm vangen ;)

Caslambalk

Gisterochtend had ik weer een roofviswedstrijd bij viscollege de Hengelaar.
Zoals gewoonlijk ging in met me 2 vismaten weer vliegvissen met streamers.
Omdat we niet konden wachten tot het licht werd hebben we het laatste kwartier van het donker nog meegepikt.
Na 2 worpen een harde aanbeet, hij bleef een paar seconden hangen in de streamer en was daarna weg.
Als ik 20 meter verder op bij een brug me streamer werp krijg ik weer een aanbeet.
En weer sla ik deze vis mis.
Dan geeft mijn vismaat het advies om met een tubefly met stinger te vissen.
Ik leen deze van hem en een half uur later krijg ik weer een aanbeet.
Nu hangt ie, en ik land een mooie dikke snoek van 77cm.
Het is die wedstrijd bij die ene snoek gebleven.
als ze me missen ben ik vissen ;)

markpiet

Even voor de duidelijkheid. Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten met een vals gehaakte vis.

Ik heb gewoon wat beleeft die dag wat ik nooit eerder heb beleeft en wou deze ervaring gewoon graag met jullie delen.

Ik heb de vis per ongeluk gehaakt. Ik was zeker niet aan het snaggen,dreggen of iets dergelijks. Het was ook geen wedstrijd. Ik heb hem ook niet ingezonden voor de gouden streamer  :P. Er staat geen ander belang op het spel dan mijn eigen belang. Ik tel hem als gevangen puur omdat het mijn eerste karper op de vlieg is waarbij ik er altijd bij vertel dat hij in zijn rug gehaakt was. Wat je daar van vindt mag je zelf weten. Wat ik er van vind is dan weer mijn zaak. (Maar het staat je vrij om ook daar wat van te vinden.  ;)) Ik ben er niet trots op dat ik een vis vals gehaakt heb maar ik ben er wel trots op dat ik hem heb kunnen landen zodat hij nu niet met een streamer in zijn rug rond zwemt. Ik vond het een behoorlijk zwaar gevecht en moest echt even bijkomen na het terugzetten. Respect voor de karperaars onder ons. Ik moest er echt op letten dat ik met mijn andere hand de hengel niet ging ondersteunen boven het handvat met eventueel hengelbreuk tot gevolg. Het scheppen viel ook al niet mee omdat de vis dus haaks zat en ik erg ver moest rekken om hem fatsoenlijk te scheppen. Vals haken komt wel eens vaker voor maar eigenlijk altijd in de kin van de vis. Dit was nieuw voor mij. Maar met mijn ervaringen van een "normale" werphengel leek mij dit een zwaarder gevecht als wanneer de vis normaal gehaakt zou zijn.

Zodra ik mijn eerste karper op normale wijze met de vlieg gevangen heb verandert deze vangst vanzelf in "Ik had al eerder een karper met de vliegenhengel gevangen maar deze was helaas vals gehaakt tijdens het streameren op snoek."

groeten van Mark
><((((0>

Gerrit59



Beest

ik kon ze vandaag helemaal niet haken
2x in de staart van mijn streamer en een keer dat ik mijn streamer uit het water tilde draaide er eentje er onder door
weer een blank voor mij deze dag

markpiet

Vandaag een snoek van een cm of 60 gewoon in de bek. Had vandaag mijn trosje dreggen aan een flink touw dus niet nodig. ::slaugh::
groeten van Mark
><((((0>