Zoek grote forel vriendelijke streamers

Started by haasie, April 25, 2012, 12:35:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

haasie

Ik ben gister aan de slag geweest met konijnenbond streamers van 15cm om forel te vangen en dat werkte. Echter zijn deze streamer gemaakt voor snoek en vind ik de haak te grof. Heeft er iemand een leuk idee om grove forel vriendelijke streamers te maken?

Het zijn voornamelijk staartbijters dus lijk me logisch dat de enkele haak achterin moet komen.

De gebruikte hengel is een 8# dus wat gewicht is niet zo'n probleem.

catchem

met een tube-fly kan je toch de haak achterin plaatsen en de haakgrootte aanpassen? Ik heb ze nooit gebonden, maar lijkt mij kunnen.

rein

heb nog niet eerder gehoord van forel vriendelijk, maar leuk klinkt het wel :).
15cm is wel errug fors voor forel hoor, maar dat is mijn mening. De forel pakt de aas over het algemeen van achteren en draait dan weg, terwijl een snoek de aas eerder van opzij neemt.
Zelf heb ik gisteren toevallig ook met konijnenzonkers forelstreamers gemaakt op een haak maat #8 (is in mijn optiek al fors) en heb een zonker van ca 2 cm boven op de haak gebonden. Eerst loodverzwaring, dan koperen ribbing, dan zonker onderste boven aan de achterzijde inbinden, terug vouwen en ribbing er tussendoor.

soms bijt de forel voorzichtiger dan andere keren dus ook met kleinere streamers zal je staartbeiters blijven hebben. Daarnaast valt me op dat hoe groter het aas/vlieg hoe kleiner de vis maar kan ook toeval zijn.

groet

reinoud


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

haasie

Quote from: rein on April 25, 2012, 15:18:38
heb nog niet eerder gehoord van forel vriendelijk, maar leuk klinkt het wel :).
15cm is wel errug fors voor forel hoor, maar dat is mijn mening. De forel pakt de aas over het algemeen van achteren en draait dan weg, terwijl een snoek de aas eerder van opzij neemt.
Zelf heb ik gisteren toevallig ook met konijnenzonkers forelstreamers gemaakt op een haak maat #8 (is in mijn optiek al fors) en heb een zonker van ca 2 cm boven op de haak gebonden. Eerst loodverzwaring, dan koperen ribbing, dan zonker onderste boven aan de achterzijde inbinden, terug vouwen en ribbing er tussendoor.

soms bijt de forel voorzichtiger dan andere keren dus ook met kleinere streamers zal je staartbeiters blijven hebben. Daarnaast valt me op dat hoe groter het aas/vlieg hoe kleiner de vis maar kan ook toeval zijn.

groet

reinoud

Het is idd vrij fors,maar ze knallen er prima op. Maar idd heel veel staart bijters,vandaar de de haak achterin moet zitten.

Johannes

Dat is idd een hele knappe streamer,bedankt!!  Die ga ik na maken.

Inderk

Ga es even op zoek naar Carrie Stevens streamers. Haken zijn soms 8x
Dit is een voorbeeldje dat ik van het www. heb geplukt.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

Is het ook niet zo,dat je de staart te lang hebt ???


haasie

Dat klopt idd, dit waren ook streamers voor de snoek. Vandaar dat ik dus andere wil maken.  :P

Die Carrie stevens streamers zien er ook wel geinig uit. Ben benieuwd hoe die zich in het water gedragen.

johannes

inderk zou je ook met zo iets gaan vissen?

zijn bindtechnisch hele mooie creaties maar denk dat er nog wel eens een vissie in de dril mee wordt verspeeld 8x is wel een hele lange hefboom

daarom vind ik de snakefly's betere visvliegen


Inderk

Ik zou het wel een keer gaan proberen om  met die streamers te gaan vissen.
Die vliegen zijn vroeger ooit ontwikkeld om vis te vangen (wat men voor de pot deed) en dus wel succesvol moest zijn.
En idd je hebt een behoorlijke hefboom, mar dan kan ook on het voordeel werken. (denk even de andere kant op) Elk nadeel heb z'n voordeel.....

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jasper

Gewoon zo'n BAMF gebruiken, of een 15cm bontmuddler.
Haaklengte is niet zo heel belangrijk, meeste vis hangt gewoon.

Als je echt veel staartbijters hebt, dan gebruik je dezelfde vlieg in een kortere variant, of je maakt een speciale vlieg met achterin een haak en voorin een afgebroken haak, met ertussen bijvoorbeeld backing.

corky25

hallo mijn ervaring is streamers of nymphen maat #8 en #10 en # 12 voor de streamers en #10 en #12 en #14 voor de nymphen , grof kan heel goed werken hoor maar vaak zoekt de forel wat kleins

MVG corky25