Spent BWO

Started by christianvt, May 24, 2011, 19:39:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

christianvt

Dit patroontje zag ik ergens staan, het leek me wel leuk om hem te binden. Het resultaat vind ik zelf wel aardig!





Ik hoor graag wat jullie er van vinden :D

Wilco


christianvt

16 waarom?? Tips ALTIJD welkom :)

Wilco

De haakmaat is meer voor het totaal. Stel dat het maat 8 is dan is het een makkelijk patroontje. Hetzelfde patroontje op haakmaat 28 is een heeeeeeel ander verhaal vandaar.
Twee spinnertjes #30 en #20


Nu een inhoudelijke reactie.

Volgens mij heeft een spinner een strak achterlijf zonder extra budje. Dit budje suggereert vaak een eierzakje en dat is volgens mij bij spinners niet meer nodig/aanwezig.

christianvt

Respect hoor! Als je op die maat kan binden! ::duim::

Dan is het een gewone spent, toch? Met eizakje.. Maar ziet hij er verder goed uit?

maurice

achterkant dunner maar verder okè
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

#6
1e foto lijkt wel of die gehackelt is :)
2e foto is die wel anders als 1e foto.

wilco waarom antron gebruikt ?
of is het weer is wat anders.
en verschilende staartjes .

waren toch altijd 3 :)

pff  30 ja hoor.

christianvt

Quote from: Rossie69 on May 24, 2011, 22:46:57
1e fot lijkt wel of die gehackelt is :)

2e foto zie we anders.

wilco waarom antron gebruikt ?
of is het weer is wat anders.

pff  30 ja hoor.

De foto's zijn erg beroerd... ::blozen:: Denk dat het daar aan ligt.

Wilco

Quote from: Rossie69 on May 24, 2011, 22:46:57
1e foto lijkt wel of die gehackelt is :)
2e foto is die wel anders als 1e foto.

wilco waarom antron gebruikt ?
of is het weer is wat anders.
en verschilende staartjes .

waren toch altijd 3 :)

pff  30 ja hoor.

Tja waarom antron. Toen had ik nog geen haar van jouw hoofd :):)
Je kan op diverse manieren die vleugeltjes maken zoals met CDC tipjes van een genetic
Heb jij al eens een vis gevangen die kan tellen...nou ik niet tenminste ik heb niks gevraagd en als je niks vraagt dan weet je ook niks :)
De staartjes zij idd anders. Die op #20 is van een make-up kwast en die op 30 is van een cock de leon. Verschillende materialen en verschillende technieken vandaar.

HappyFisherman

Wilco de Friemelaar :D Sjezus man, #30 en dan zo strak alles er op krijgen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

waar blijven Rossie69 zijn #30 vliegjes??
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

ja zondag krijg je ze te zien.

en uh zal niks meer vragen bilco.


sebastiaan

#12
BWO = Blue Winged Olive
Latijn: Serratella ignita (tot enkele jaren geleden Ephemerella ignita, een nu nog veel gebruikte wetenschappelijke naam)

Levenscyclus van een eendagsvlieg

Bestaande uit vier levensstadia:
- ei
- larve (nymph)
- sub-imago (dum)
- imago (spinner)

Tussen ieder stadium van de levenscyclus zit een gedaantewisseling. Vandaar dat een stijgende larve (bekend onder de naam emerger) geen stadium is. De levenscyclus van de eendagsvliegen is bijzonder omdat de eendagsvlieg de enige insectengroep is met een niet volwassen, niet geslachtsrijp, vliegend stadium (sub-imago). Pas na nog een gedaantewisseling is een eendagsvlieg volwassen (imago) en klaar om voor nageslacht te zorgen. Een vrouwlijke imago zal ook op zeker moment een groene eibal onder het achterlijf krijgen.

Het formaat van een BWO kan verschillen. Op kalkrijk water kan het lijfje 9 mm zijn (haak 16), vaker is het lijfje 6 tot 7 mm (haakmaat 18).
Het lijfje is relatief dik en de BWO heeft drie staartdraden. Alle andere kleine eendagsvliegjes van 6-9 mm met een olive lijfje in west europa hebben twee staartdraden!!



De kleur van een net uitgekomen BWO is vaal geel/olijf groen. Als de Dun iets langer van het water is kleurt de Dun donkerder olijf groen.
De vleugels zijn dof grijs



De imago (spinner) is in Engeland ook bekend als Sherry Spinner. De kleur van het lijfje van de vrouwlijke spinner varieerd van donker bruin/olive tot (sherry)oranje. De vleugels zijn doorzichtig. De eitjes worden op het water gelegd en de spinner sterft en wordt met de vleugels plat op het water met de stroom meegevoerd.

Tot zover een lesje biologie voor vliegvissers.

Bas

sebastiaan

........ en wat ik van je BWO spinner vind?

Ik zou hem op een moeilijke rivier niet aan mijn leader knopen.

Op t net vond ik de volgende nabootsing:



Zoiets op haak 18 heb ik meer vertrouwen in.
Zelf bind ik 't staartje iets langer (1 cm) en van Spinner Tail creme/wit, 4 stuks gesplitst.
(begin niet te zeuren over het aantal staartdraden dat bij het natuurlijke insect 3 is en bij een nabootsing niet, want dat maakt een vis niets uit)
De vleugels bestaan uit een witte hackle die eerst met binddraad en daarna met een beetje dubbing plat gebonden is van onder en boven.
Dit geeft een veel natuurlijkere kleur en silhouet dan een van onder weggeknipte hackle.

Bas

christianvt

Quote from: sebastiaan on May 26, 2011, 00:41:08
........ en wat ik van je BWO spinner vind?
.............Dit geeft een veel natuurlijkere kleur en silhouet dan een van onder weggeknipte hackle.

Bas


Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat wil je met het bovenstaande zeggen? Dat het bij mij een afgeknipte hackle is? Als dat zo is, dat is niet het  geval het is een pluk Deerhair.

Ik wist niet precies hoe zo'n diertje er uit ziet ::blozen:: Ik heb het patroon gewoon nagebonden..

sebastiaan

Ik heb gezien dat het bij jouw dearhair is. Er was een andere reactie die het had over het wegknippen van de hackle aan de onderkant.
Bas

Rossie69

met dat weg knippen van de onderkant krijg je een ander footprint denk ik dat ermee bedoeld wordt.
das Marc zijn vlieg,die vist er volgens mij veel mee.


christianvt

@sebastiaan:  ooh oke, dacht al... :P