karper aan de vlieg

Started by merijn1982, April 30, 2014, 09:02:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Na veel te hebben gelezen op facebook internetsites en hier en het zien van de nodige filmpjes moest het er gister maar eens van komen. Zou nog twee uurtjes in wat stadswatertjes gaan proberen.
eigenlijk was er te weinig licht om de vis te kunnen spotten waardoor ik een aantal keer de vis te laat zag zwemmen en dus niet kon aanwerpen of ze er al vandoor gingen omdat ze mij zagen. Dan maar door naar een andere stek! Eenmaal door zag ik hier en daar een vis en kon deze ook aanwerpen. Maar het zalmeitje werd volledig genegeerd of ze keerde er naar toe om vlak ervoor toch weg te draaien..spannend!! In deze vijver zag ik ook al wat brasems in een af en toe al hitsige bui. Heb geprobeerd deze aan te werpen. Maar dat leide tot wat volgers, een misser en een hoop die totaal met andere dingen bezig waren en geen oog voor vlieg hadden.
toen het begon te regenen had ik het wel gezien. Kon de vis niet meer spotten ook dus vond het mooi geweest. Op de terug weg naar huis kwam ik langs een watertje waar ik vanaf het fietspad vis zag zwemmen. Toch ff kijken.. het waren ook hier brasems maar ook met hier en daar een karper ertussen en zelf een snoek die het wel gezellig vond! Hier lag de vis dicht tegen de kant en dus goed te spotten. Hengel weer opgetuigd. Bloedworm eraan en vissen. Al na de 2e worp had ik beet. Een brasem had de vlieg genomen maar schoot al snel los. Paar minuten later weer en ook deze was snel weer los. Na een aanbeet te hebben gemist weer beet en toen was het hangen. Leuke brasem die de avond goedmaakt. Toch wilde ik een karper!! Dus proberen zoveel mogelijk de karpers die ertussen zaten aan te werpen. Ik zie er een draaien richting me vlieg en dan gaat me verklikker lopen..hebbes!! De eerste secondes heeft de vis nog niet door dat er aan m getrokken word maar dan gaat hij los. Wat een power op de vliegenlat!! Me #5 gaat flink krom en me reel moet het ontzien. Ik dacht die knolletjes uit de vijver dat kan prima op een #5 maar dit was geen knolletje!! Enige wat ik kon was zoveel mogelijk afremmen en zodra hij wilde gaan de vis maar laten gaan. Gelukkig heb ik een goede slip ( dat ik dat ooit nog zou zeggen.. ) toen de vis zich voor de kant in de planten zwom werd het nog ff spannend. Maar na wat 5 minuten graven in de planten en druk zetten kwam de vis weer los en zag ik voor het eerst zijn kop. Wow!! Wat een vis! Na een paar korte runs kan ik 'm dan eindelijk scheppen. 15-20 mimuten later en warm en bezweet heb ik me eerste karper op de vlieg. En wat voor een! 80 cm en denk wel 10 kilo. Super!!





en nog een van de brasem

Tight lines!!

j.klopper

leuk verhaal,je had hem dus op een bloedworm en niet op een carpbol?

Jorrit W

Gaaf! Gefeliciteerd met je eerste karper... en wat voor één!!!

merijn1982

Thanks! Ja had m aan een bloedworm. Had daarvoor met carpbol gevist maar niet op gevangen
Tight lines!!

Gerrit72


Da's een beste! Mooie vangst;

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Joost S.

 Even over zo een bloedwormvlieg. Is dat gewoon een rood slangetje op een haak? Zoja....

Die had ik er gisteren ook aan. Maar toen kwam ik thuis en bedacht me ineens dat die bloodworm langer is dan 2,5 centimeter.

Helemaal niet aan gedacht, maar was er controle, dan was ik meteen in overtreding wellicht.

Dus let op je vliegjes.

;-)


Maar heel tof gedaan hoor.

Gert

Mooi hoor Merijn. Smaakt vast naar meer.
Ik ga ook maar eens lijken of ik ze hier al een beetje kan verleiden met de sponsvlieg. En anders is die bloedworm misschien wel een mooi alternatief.

merijn1982

Natte vlieg: nee heb er een genaakt van shaggy dub. Dus meer als een trosje bloedwormpjes. Zall ff foto uploaden!

Ja gert. Smaakt zeker naar meer!!
Tight lines!!

Gerrit59

Ha Merijn!

Da's een mooie karper! En dat aan een #5. Daar heb je bijna je snoeklat voor nodig
Gaaf!!

merijn1982

Dank je gerrit! Ja had dit niet helemaal voorzien qua formaat. Maar het is wel gelukt:-)

Natte vlieg, dit is de vlieg.

Tight lines!!

Joost S.


sjoerd

Ja Merijn, nu ben je de klos hoor, want éénmaal karper aan de vlieg gevangen dan wil je meer!!

Leuk hoor!

Sjoerd

Mike

Mega kicken zeg! ::goodjob::

Die vlieg lijkt erg veel op een apps vlieg maar de apps die ik heb hebben maar 8 pootjes.
Hoe kom je aan deze vlieg ? Ziet ergoed uit.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Hilco de Visser

het is inderdaad meer een "apps bloodworm blob "

Bert J.

Ja, hoe heet dat spul ook al weer. Hele fijne elastiekjes. Vismaat Dick ving zich er helemaal klem op op de forellenput.
Ik heb toen zes of zeven kleuren gekocht en van elke kleur er een paar gebonden. Ook heb ik een paar rode voor de karper gemaakt
op een grotere haak. Ik zag er toch wel een bosje bloedwormen in. De karper ook, zo te zien.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

merijn1982

Klopt Sjoerd, ben gelijk verslaafd ;D prachtig!!

App vlieg ken ik niet, maar zou er op kunnen lijken. Op de Vliegvisvereniging waren ze deze een keer aan het binden. Wel veel kleiner als deze. Ik zag er wel wat in voor o.a. baars, forel en brasem/karper. Heb er ook al forel op gevangen, zowel statisch als binnengevist als een nimf. brasem ook al en nu dus ook karper:)

Spul heet shaggy dub, heb het bij Fly&Spin vandaan. is idd heel dun elastiek, soort krulletjes. is er in allerlei kleuren en makkelijk te verwerken! heb ze ook in het geel gemaakt ( mais? ) en denk dat ik nog wel meer kleurtjes ga bestellen:)
Tight lines!!

Mike

#16
Kijk, dit is een apps vlieg...



Die maak je van deze meuk..



Degene in mn hand zijn gekocht maar ook vrij gemakkelijk zelf te maken.
In de winter zijn dit zeer goede reservoir vliegen.

De vlieg die jij daar hebt is gemaakt van deze shizzle..



Hoe die zo mooi gemaakt wordt is mij echter een volkomen raadsel  :o

Ik zou het wel graag willen weten, ziet er vangerig uit namelijk.

Dat shaggy dub is vele malen fijner dan dat apps spul.

Zelf lukt het me niet om er iets moois van te maken maar nou ben ik ook niet zo'n goede binder.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Ohh dat is een apps. Lijkt er idd veel op maar shaggy dub is idd veel fijner matriaal. Ik heb het in een dubbinglus getwist en zo een lijfje gemaakt. Maar als je een plukje op de haaksteel zet en het dan met een aantal slagen vastzet kom je al heel erg in de richtig. Is maar net hoe mooi je 'm zelf wilt maken...
Tight lines!!

Joost S.

Maar...... Die is toch groter dan 2,5 centimeter?

Of word er niet zo scherp gekeken bij controle?

merijn1982

Die apps misschien. Maar patroontje wat ik gebruik niet. Ja misschien een of twee draadjes die uitsteken. Maar die trek je er dan zo af. Denk zelf dat de controle ook wel mee zal vallen. Mits je niet met een streamer vist zullen ze niet zo moeilijk doen lijkt me.. maar je weet het nooit met de altijd wat aparte boa's:-)
Tight lines!!

Mike

Quote from: Natte vlieg on May 01, 2014, 14:17:18
Maar...... Die is toch groter dan 2,5 centimeter?

Of word er niet zo scherp gekeken bij controle?

Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken bij deze vlieg en de manier van vissen.
Het zou m.i. wel een hele strikte boa zijn als ie daar een bon voor uitschrijft  ::afspraak::

Maar als echt 100%  zeker wilt zijn......
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Hilco de Visser

Quote from: Mike on May 01, 2014, 16:36:50
Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken bij deze vlieg en de manier van vissen.
Het zou m.i. wel een hele strikte boa zijn als ie daar een bon voor uitschrijft  ::afspraak::

Maar als echt 100%  zeker wilt zijn......

strikte boa........  is dat zoiets als een boa constrictor?  hahahaha

wel leuk om uit jouw mond te horen Mike ;-)

Joost S.

Boa constrictor, hahaha. Vis je ook altijd zo scherp Hilco, ;-).

merijn1982

Tight lines!!

MarcelN

Wat is het verschil van die shaggy dub van Orvis t.o.v die van Hareline?
Ik heb hier in een slootje ook de karpers bestookt met rode apps, maar ze zwommen met 5 bij elkaar, niemand keek ernaar ook geen carpbol :'( zeker te geil, kweetnie ???