CTS Afinity MX #0 een lang verwacht wonder

Started by weerwolf, June 05, 2013, 19:24:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weerwolf


Een wens die eindelijk tot vervulling is gekomen.



Velen van jullie zullen ondertussen wel weten dat ik graag licht vis en dat dan ook veel doe, het liefst met de vlieghengel maar ultralicht spinnen of pluggen ed mag ik ook graag een keer doen. Pak ik een Winkle Picker dan is het ook gelijk licht (3 gram).

Een hele tijd geleden kwam ik Martin de Vries tegen van Alfarodbuilding.com op een vliegvissers.nl forumdag in baggelhuizen en daar kwam ik aan het werpen met een CTS Affinity #0 en dat sprak mij wel aan. En vorig jaar op de flyfair stond Martin er al weer en werd ik lichtelijk gek gemaakt van die hengel.  Het gekke ding bleef mij maar plagen en mijn budget hield mij tegen.

Onlangs ging mij het Common Cents Systeem boeien en daarmee kwam ik alweer in aanraking met Martin die het ook wel facinerend vindt en al snel was een afspraak gemaakt om daar eens  langs te gaan om eea uit te leggen en diverse hengels te onderwerpen aan het CCS.  Tijdens dit testen kwam weer de #0 langs en @#%! Begint die hengel mij alweer te plagen.  De middag voordat Wilco en ik naar Enumatil vertrokken belde Martin me nog of ik een hengel in de #4 klasse had en die had ik samen met nog 2 snowbee hengels. Nou had Martin wel intresse in de hengels en een deal was snel gemaakt en ik had eindelijk mijn fel begeerde #0.



Maar dan heb je een blank van CTS.......en dan? Ja dan ga je nadenken over wat je er verder mee wilt. Wat voor handvat? Reelseat? Vol Kurk? Kleurtjes? Motiefje? Windingcheck? Startoog? Eenpootsogen? Slangeogen? Hardchrome? Titanium? Wat voor topoog? Welke kleur wikkeling? Nog accentjes in de wikkeling aanbrengen? Hoe dik moet de lak? Pffffffff wat een keuze! Laten we hem niet te kitserig maken.

Nou het begon met de keuze van de blank, Martin heeft er 5 op voorraad in diverse kleuren en 1 ervan heeft de kleur Goldenbrown en die staat me aan, mooi kleurtje. Ondertussen had ik ook al besloten dat ik de hengel licht wilde houden en dus gekozen voor een geheel kurken handvat met reelringen. Dus weer richting Enumatil en beginnen met de bouw van de hengel.  We zijn begonnen met het kurk op de blank verlijmen, op de blank doen wel 2 componenten lijm en tussen de kurken houtlijm. Tevens hebben we 3 rubber-kurk ringen gekozen waarvan er 2 voor de stevigheid onder de reel komen zodat het kurk niet zo beschadigd/ingedeukt wordt en 1 rubber-kurk ring aan op de overgang handvat-blank. Dus 20 kurk en 3 rubber kurk ringen verlijmd op de blank.

Nu moet de boel drogen en omdat het zo gezellig is met Martin en wij net oude wijven zijn schiet het werken niet echt op en moet ik ondertussen naar huis toe om s'avonds nog  een verjaardag te vieren. Maar Martin heeft goed nieuws hij komt naar mij toe.......zo dat ik mooi aangeboden.

Martin had me huiswerk meegegeven, hij had voorgedaan hoe de wikkelingen gelegd moesten worden en daar ben ik dan maar mee aan de slag gegaan en ik kan je vertellen dat dit een paar dagen duurde. Je legt de eerste wikkeling en die staat je niet aan. Maar gewoon verder gaan en met iedere wikkeling die je legt merk je dat het beter gaat. Op een gegeven moment was ik klaar en zag vooruitgang en dacht dat gaat zo goed dat ik alles er maar weer afsloop en opnieuw begin en inderdaad hij wordt alweer mooier en weer gaan er een paar titanium ogen af en worden opnieuw gemaakt totdat ik zelf tevreden was over de wikkelingen.

De ogen worden op de blank geplaats met behulp van plakband en dan ingewikkeld met Prowrap nylon in een kleur die wegvalt op de blank. De ogen worden gemonteerd op de spine kant van de blank. De spine kan je makkelijk bepalen door de blank door te buigen en dan te draaien, hierdoor valt de blank vanzelf in positie, nu even een streepje op de blank zetten en je weet waar je de ogen moet monteren. De plaats van de ogen bepalen we gemakkelijk door de Hengel van Martin ernaast te leggen en op de blank streepjes zetten waar de ogen moeten komen. Met het topdeel hadden we wel even wat moeite omdat de blanks van CTS een zogenaamde Verocore hebben, dwz dat er een spiraalsgewijze wikkeling door de lengte van de blank loopt die de hengel meer "body" geeft en dit maakt het moeilijker om de spine te vinden omdat je ook recht tegenover de spine kan zitten door deze verocore.  Hier kwamen we achter doordat we de spine controleren en afhangelijk van waar je op het topdeel probeerde de spine te vinden de ogen steeds een andere kant op draaiden. Nadat we de spine wel  goed hadden en de ogen opnieuw gemonteerd hadden deden de ogen niet meer "vreemd".

Enkele dagen later kwam Martin bij mij thuis om eerst weer verder te gaan met het handvat. We zetten de hengel in de draaibank en beginnen met schuren.

En het handvat krijgt langzaam gestalte, Martin doet een en ander voor en gezamenlijk maken we het handvat.

Met een beitel maken we de rubber-kurk ringen in vorm omdat deze veel harder zijn dan het kurk  dat we met schuurpapier in vorm brengen. Uiteindelijk ziet het handvat er zo uit.

En hij oogt wat donker doordat het nu net met waterproof geschuurd is.

Op het handvat zijn voordat we het but-deel verlijmen nog de reelringen geplaatst.Boven: de meester aan het werk.



Nu gaat Martin mijn wikkelingen bekijken en hij wil er toch nog wat aan veranderen. Tevens wil ik op de buskanten een goudaccent hebben omdat die ook in het de ring van het startoog zit. Deze wikkelingen zijn niet gemakkelijk en zelfs na een paar keer oefenen gaat dit niet lekker

Op de foto hierboven  zie je dat de kleur van de wikkelingen anders zijn , maar door de nylon wikkeling onder de kraan te houden kan je zien hoe het gaat worden na het lakken (tip!).

Nu begint het toch al aardig te vorderen met de hengel en rest eigenlijk alleen het lakken nog en het bud-dopje verlijmen maar dat gaat niet omdat het pennetje wat achter in de blank gelijmd moet worden simpelweg niet in de dunne blank past. Deze laten we afdraaien op een draaibank zodat deze wel past.

Martin doet mij het lakken voor en de hengeldelen worden 1 voor 1 gelakt. We beginnen bij het topdeel omdat de verwerkingstijd van de 2-componentenlak beperkt is en de dunnelak beter intrekt op de fijnere wikkelingen van het topdeel.  Nadat ieder deel gelakt is gaan deze gelijk in de droogmolen welke ik zelf gemaakt heb van een oude parasol.

Nu moeten de delen 8 uur drogen (tjee wat duurt dat lang ik wil de hengel proberen!). De volgende dag even de delen kritisch bekijken en dan blijkt dat er een wikkeling is waar de vorm van het garen nog in zit en dus niet genoeg lak heeft. Maar daar wil ik niet op wachten en tuig de hengel op en ga hier in de dorpsvijver de hengel vast proberen. Het waaide harder dan het s'ochtends deed maar dit is gelijk een mooie test. Nou wat een schik had ik. Bij de tien visjes ben ik gestopt met tellen. Het waren allemaal kleintjes maar je merkte wel dat je er wat aan had, en die duidelijkheid waarmee je de aanbeten voelde............geweldig. Na deze leuke belevenis toch maar weer naar huis en de hengel schoonmaken met alcohol en de 2e laklaag aanbrengen om het probleem van de wikkeling op te lossen.

Terwijl ik dit verslag maak heb ik zicht op de droogmolen en merk ik dat het steeds maar in de gaten hou.  Nu maar wachten op morgenvroeg dan kan ik er weer even op uit om de hengel  "uit te laten".

Rest mij alleen nog het wachten op het but-deeltje. Deze moet er nog op gelijmd worden.



Wat is er nu verbruikt?

·         20 kurkringen

·         3 rubber-kurk ringen

·         8 REC enkelpoots titanium ogen

·         REC topoog

·         Fuji  verkasoog (inklapbaar)

·         Stripoog

·         1 klosje ProWrap nylon (nog veel van over)

·         1 stuk goudkleur voor de accenten

·         1 set Strubble reelogen met but-dop

·         2-componenten lijm voor het kurk op de blank lijmen en het but-dopje

·         3 ml 2-componenten lak voor de wikkelingen aflakken

·         1 rec foudraal



Nog aan te schaffen:

·         Hengelkoker



Ik heb reeds een Vision GT reel liggen waar een #0 lijn op zit die ik op Ebay heb aangeschaft.

Nu kan mijn ultralicht avontuur beginnen..............





Martin de Vries van Alfarodbuilding.com hartelijk dank voor de geweldige begeleiding, goede uitleg, mooie verhalen en vooral de gezellige, leerzame dagen.



https://www.youtube.com/watch?v=kRrdp-oRqUA&edit=vd



http://www.alfarodbuilding.com

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

gijsie20

Mooi verhaal Weerwolf, leuk dat er nu wat meer hengels zelf gebouwd worden!
Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat straks!

Gerrit72


Roelof, wat een verhaal! Mooi dat je weet wat je zoekt in een hengel en wat een avontuur om dan de hengel van je dromen te gaan bouwen! Kan niet wachten de hengel eens in het echt te bewonderen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

weerwolf

Je bent welkom om te bekijken en te proberen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

devliegvisser

Hey Roelof, ::goodjob::

Mooi verhaal. Neem je hem morgen mee? ( kan je hem meteen verkopen op de tweedehands markt ;))
Grtz, devliegvisser

weerwolf

als er goed geld geboden wordt! dan begin ik zo weer met een nieuwe
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

gijsie20

Wel leuk en leerzaam he om je eigen hengel te bouwen naar je wens?

HappyFisherman

Veel plezier met je nieuwe stokkie. Tijd zat om uit te proberen ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Quote from: weerwolf on June 05, 2013, 21:16:53
Je bent welkom om te bekijken en te proberen.

Zou ik heel graag doen, maar helaas rete druk :(
Maar ik ga hem vast wel eens zien, ben zeer benieuwd.
Ik vind een 3# al superlicht vissen, ben dus erg nieuwsgierig
naar jouw extreem lichte stokkie.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Arno

nou ik heb er even mee staan gooien vanavond op de clubavond maar gooit prima
en ziet er prachtig uit een knap staaltje huisvlijt.
complimenten voor Roelof

Gr Arno