Op karper met de vlieg

Started by Gert, December 22, 2010, 01:01:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

De broodvlieg gemaakt van hertehaar is idd een hele goeie karpervlieg

3 april komt Jan Kamman namens sportvisserij Nederland bij ons op de club (Lure & Emerger) een lezing geven over karpervissen met de vlieg

Op ons clubwater (de Wranghe) "miegeld" het van de karper van 5 tot 25 pond!

"we" gaan de karpers op de Wranghe met beleid "decimeren" want het wordt een té grote voesdelconcurrent voor de uitgezette forellen!!

Dat dit niet alleen door "ze" weg te trachten te vangen zal gaan moge duidelijk zijn, er gaat ook op andere manieren gevist worden!

Over de lezing van Jan Kamman op de 3e april krijgen jullie uitgebreid verslag!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

de semtexvlieg ?

Zo heeft de put in dalfsen veel last van goudvissen en kleine karpertjes,dan zou je het toch is een keertje leeg moet netten.


Raymond

Wha! Semtexvlieg...  ;D

Dat is er een voor Marianne Thieme en consorten... ;-)
::wtf::

Hilco

en waarom niet je "vlieg" aantrekklijker maken door geurstof?

karper winkels hebben stellingen vol met die rommel .........dat verkopen ze toch niet voor niks.


Raymond

Quote from: Hilco on March 08, 2012, 12:31:58
en waarom niet je "vlieg" aantrekklijker maken door geurstof?

karper winkels hebben stellingen vol met die rommel .........dat verkopen ze toch niet voor niks.

Oké, ook dat kan. Maar kijk uit om nou weer niet in de eeuwenoude discussie "wanneer is vliegvissen eigenlijk nog vliegvissen" verzeild te raken. Een broodvlieg vindt de ene visser geen probleem terwijl de purist dit weer verafschuwt... ;)
::wtf::

Gert

Quote from: Hilco on March 08, 2012, 12:31:58
en waarom niet je "vlieg" aantrekklijker maken door geurstof?

karper winkels hebben stellingen vol met die rommel .........dat verkopen ze toch niet voor niks.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens een kattenbrokje bij m'n spons heb geprikt omdat ze totaal geen interesse toonden. Maar ik ben er nu inmiddels achter dat je moet wachten tot het een beetje gaat schemeren.
Zolang het nog licht is zitten de karpers allemaal buiten werpafstand. Laat je je "vlieg" liggen dan komen ze op een gegeven moment wel dichterbij, maar hebben nog steeds geen oog voor de spons. Maar als het schemert pakken ze het vaak wel. Probleem is dan weer dat je niet zeker weet of het nou je spons was, of het stukje brood wat ernaast ligt :(

Maar ik ga dus alleen nog maar tegen schemer op pad met de broodvlieg. En zonder geur- of smaakstoffen ;D

Groet,
Gert


HappyFisherman

Ik heb afgelopen zomer geprobeerd steur te vangen met de vlieg (Wild), maar die beesten kreeg ik met gewone creaties niet aan de "veren". Naar de winkel geweest en zo'n potje geurspray voor over het lokvoer gehaald (stinken dat spul!!!) en daar m'n vliegje even in gehangen voor het vissen. Kan nu uit ervaring zeggen dat dit NIET helpt :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

ik ben altijd erg benieuwd of een vis nou gaat voor de smaak of de geur of het uiterlijk.

een mais korrel of een imintatie maakt dat nou echt verschil?

en als ze voor geur of smaak gaan dan moet het wel helpen als je een spons naar kaas laat smaken bijv.........

HappyFisherman

Met die deegballen, particles en ander spul vis je op de bodem wachtend tot je beet krijgt geeft het toevoegen van geur een extra prikkel.  Kun je met een vliegenhengel ook doen, maar dan is volgens mij de essentie (zoeken, werpen en weer verder) van het vliegvissen er af...

Wat het drijvende aas betreft is het silhouet van een aasje, volgens mij, belangrijker dan geur.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dartmayor

Is eigenlijk hetzelfde als voorntjes vissen met een made aan de vlieg.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Quote from: dartmayor on March 08, 2012, 15:56:07
Is eigenlijk hetzelfde als voorntjes vissen met een made aan de vlieg.
Precies; een stinknimf noemen ze dat toch?

Ik denk dat je daar jaren over door kunt discussiëren ;)

De één vindt vis vangen het belangrijkste, de ander het zoeken en vissen zelf.

Raymond

Ach ja, ik ben er eerlijk in. Ik ben op zichzelf best wel een purist maar toch, om de sensatie van een karper aan mijn vliegenhengel te voelen, wil ik best wel eens afwijken van mijn geloof. Zondig leven kan toch ook best lekker zijn hoor... ;)  ;D
::wtf::

HappyFisherman

En ook dat kun je onder "zoeken" scharen ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

johannes

mijn beste en meest succesvolle karpervlieg is gewoon witte cdc in een dubbinglus heel strak tegen elkaar aan gebonden zodat er een soort bolletje (zalmeitje) ontstaat
beste haak is de 2499spbl van tiemco zoek de goede verhoudingen zodat het bolletje heeeeeeeeeel langzaam zinkt.
voordeel van cdc ten opzichte van hertehaar. de boel is zachter waardoor de karper het iets langer vasthoud en je meer tijd hebt om de haak te zetten.

als de karper te ver zit pak je toch de bb

Rossie69

ja die foto,s heb ik wel es gezien van de bb Johannes :)

Weet nog wel een plekkie,waar karpertjes zwemmen,toch is meer die kant opgaan van zomer,overdag zelfs .

zal wel net zo succes vol worden als snoeken.


Hilco

je moet ook zachtjes sluipen............... ;)

Rossie69

ah dat zal het wezen.
als ik loop lijkt het wel als er een kudde olifanten aan komen ;)

ga het anders aan pakken van,t jaar,de tijger sluipgang,maar pas het iets aan,alleen de vlieghengel al ;)

Hilco

Maar goed , dus ik doe een hatseflats aan de vliegen hengel op karper.

komt er een BOA die zegt dat is een streamer en je vist op baars en snoek ,   en dat mag nu niet.

wat dan???????????

Rossie69


Bert J.

Quote from: Hilco on March 08, 2012, 15:22:36
ik ben altijd erg benieuwd of een vis nou gaat voor de smaak of de geur of het uiterlijk.


Een karper gaat in ieder geval voor beide. In het donker gaat ie zowiezo voor de geur en/of smaak,
én op gevoel met z'n gevoelige baarddraden. Overdag aast hij ook uit nieuwsgierigheid. Als het niet te eten is,
of als hij het niet vertrouwd, spuugt hij het meteen weer uit. Dus niet te lang wachten met aanslaan bij een
aanbeet op een zalmeitje o.i.d.
De karpers die ik heb gevangen pakten het langzaam zinkende (zalmroze) zalmeitje puur uit nieuwsgierigheid.
Er zat geen geur aan.
De mannen van Dyckers vangen goed aan de carp-bol, een ovaal gebonden zalmei.
Trouwens, die groene hatseflats is toch ontworpen voor harder? Volgens mij heeft Evert er graskarpers mee
gevangen en geen gewone karpers.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Quote from: Hilco on March 08, 2012, 23:36:09
Maar goed , dus ik doe een hatseflats aan de vliegen hengel op karper.

komt er een BOA die zegt dat is een streamer en je vist op baars en snoek ,   en dat mag nu niet.

wat dan???????????
Dat is dus het hele eieren-eten! Los van het feit dat het gesloten tijd voor bepaalde vis is is het dan ook gesloten tijd voor bepaalde aassoorten. Met kunstaas mag je dan niet vissen.... met uitzondering van kunstvliegen van kleiner dan 2,5 cm. Dus als jij je hatseflats onder de 2,5 cm houdt is er geen probleem. Je kunt baars en snoek niet verbieden je hatseflats te pakken. Als je de vis maar zo snel mogelijk en ongeschonden terugzet in hetzelfde water.
De vistv redactie had laatst ook een tweet met een link naar een stukje waarin toelichting stond over gesloten tijden. Ik heb hen toen ook geantwoord dat ik miste dat je in gesloten tijd wel met kunstvliegen van kleiner dan 2,5cm mag vissen. Ze gaven me daar schijnbaar gelijk in, want dat bericht hebben ze naar 2440 volgers geretweet. Eigenlijk bijzonder dat daar in een tijd dat steeds meer mensen gaan vliegvissen toch nog aan voorbij gegaan wordt!

Quote from: Bert J. on March 09, 2012, 00:14:37
Trouwens, die groene hatseflats is toch ontworpen voor harder? Volgens mij heeft Evert er graskarpers mee
gevangen en geen gewone karpers.
Daar staat me ook iets van bij. Al met al bijzondere visserij met de vliegenhengel op karper!


Gert

Quote from: Gert on March 07, 2012, 17:09:34
Plantje, ik heb er tot nu toe nooit last van gehad dat de spons eraf ging op de hierboven beschreven bindmethode. Terwijl die met werpen (vol water!) toch wel heel wat te verduren heeft.

Nou, daar moet ik inmiddels op terugkomen:
Gisteravond (na eerst een karper verspeeld te hebben - haak schoot na een minuut of 5 los) had ik een karper op de kant, en bij het onthaken zag ik de spons niet meer. Maar wat bleek: de spons zat verderop op de leader. In feite nog steeds niets aan de hand dus, maar was wel voor het eerst dat de spons helemaal los was van de haak.

Plantje

En wat al eerder gezegd werd: bij een kat of een hond zuigt de spons zich pas in de maag vol met vocht en zet dan ontzettend uit; bij een vis zal ie niet veel groter worden dan hoe ie erin ging.

Egon

Whaaaaaaap.
En bij de P moet je pas slaan#$%^
Das moeilijk :o