vraag mbt openbaar water ourthe en ambleve

Started by sarca2, February 15, 2021, 13:48:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sarca2

Ik kom iets tegen op de website van  asbl - les pêcheurs de Hamoir
https://sites.google.com/site/asblpecheursdehamoir/condition-s-de-peche
daar staat volgens mij in het Frans dat De Ambleve openbaar water is vanaf de brug van Remouchamps tot aan de monding in de Maas, de Ourthe vanaf Jupille tot aan de monding in de Maas. Daarbij geldt dan dat je vanaf de kant moet vissen.

ik vraag me af of dit klopt want stroomafwaarts van deze genoemde plekken is er nog tientallen kilometers parcours waar ook verenigingen op zitten. zo heb ik bijvoorbeeld voor 5 euro een jaarvergunning van de vereniging die 5 km bij SY heeft.

Zit het 'm alleen maar in het al of niet mogen waden? Dus dan is het vanaf de kant gevist openbaar maar moet je voor waden een verenigingsvergunning? of is het onzin wat op die website staat?

::new::

henkverhaar

Volgens mij gaat het alleen maar om of het water stromend, 'gemengd', of 'stilstaand' is, en dus welke gesloten tijden e.d. er gelden. Zie http://www.maisondelapeche.be/Nl/Waar--_345_3.html, waar je inderdaad die geografische grenzen tegenkomt. Voor zover ik weet valt dat niet samen met of het water 'bevaarbaar' is (zo is de Semois in zijn geheel 'gemengd', maar pas 'bevaarbaar' en dus openbaar vanaf Herbeumont.

Waar je de bevaarbaarheidsgrenzen precies terugvindt weet ik zo niet - zou ik moeten zoeken. Maar uit mijn hoofd is het ii.g voor de Semois dus Herbeumont, en voor de Ourthe de stuwdam van Nisramont (vanaf daar mag er dus ook je kano in leggen ;-) ).

sarca2

ok, even wat beter gelezen nu, staat letterlijk aangegeven wat openbaar is. maar ik vroeg me af waarom er bv bij Esneux verenigingswater is, een heel stuk stroomafwaarts vanwaar het openbaar wordt. dat was een beetje mijn verwarring. openbaar water afhuren als vereniging leek me raar.

maar dat heeft blijkbaar met toestemming van waden te maken. je koopt een waalse vergunning waarmee je mag waden maar dat waden mag dan alleen als je lid van de vereniging van het desbetreffende stuk bent. Als het openbaar is mag je kantvissen.

en nu snap ik de term bevaarbaarheid ook; je mag er kano's ingooien. ik dacht dat het iets met scheepvaart te maken had. betekent dus ook dat je in de zomer last van kano's kunt hebben.
::new::

sarca2

Even gemaild met maison de la peche omdat ik niet snapte dat ze niet vermelden dat je vanaf de dam van Nisramont stroomafwaarts mag kantvissen. Blijkt te maken hebben met type water. Vanaf Jupile stroomafwaarts mag je nu al kantvissen omdat het vanaf daar gemengd water is. Vanaf Dam Nisramont (brug Ortho) stroomafwaarts mag je pas vanaf 20 maart vanaf de kant vissen omdat het stuk tot Jupile als wild water is geclassificeerd. Ze noemen daar ook vis categoriën bij waar je op mag vissen maar daar bedoelen ze mee dat je dan deze vis mag meenemen dus niet zo relevant als je geen vis meeneemt.
::new::