avontuur in Namibie/Botswana. Deel 2 Zou het me lukken? het fotoverslag

Started by sjoerd, November 05, 2015, 20:43:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd


de grensrivier tussen Namibie en Angola.  Prachtig water.  Ik  stond  vanaf onze camping even te kijken en zag een grote vis springen achter deze rotsen.......... maar, de vis bleek even later een otter te zijn, of liever gezegd twee stuks , en de rotsen begonnen  ineens te bewegen!!  Hyppo's


Oohh, vandaar alweer zo'n  bord bij de camping.


Maar ja er moest nu toch wel eens gevist worden, Nijlpaarden of niet. Veel mogelijkheden had ik er niet. De oevers waren grotendeels begroeid met hoog en taai bamboe. Een paar kale plekjes bij de aanlegplaats van de bootjes  en bij een pontonvlot daar  kon/moest het gebeuren. Ook vanaf enkele rotsen kon ik mooi in de stroomversnellingen vissen met de hyppo's op de achtergrond


Je moest blijven opletten want hier zijn enkele nijlpaarden kopje onder gegaan. Maar zolang ze daar in het midden van de rivier bleven vond ik het OK.


  Vanaf  dit ponton met daarop een aggregaat zag ik 's-morgens een mooie school baarsachtige vissen staan , dicht onder de kant.  Snel de hengel gehaald en op naar het ponton .Dat was even balen! Het apparaat was in de tijd dat ik de hengel ophaalde net aangezet en je begrijpt het al, de vissen waren weg! Wel kreeg ik daar nog een aantal aanbeten en meezwemmers van kleine vissen . Dat bleken tigerfish.



Op deze plek kon ik mooi vissen en  kreeg ik vele aanbeten van tigerfish.Ze lagen onder de boot.  Tigerfish staat er om bekend dat je van de 10 aanbeten er vaak maar 1 kunt haken. Dat klopte helaas aardig. Ze knalden als gekken op de streamer maar  haken was erg lastig. Toch kon ik mijn eerste tigerfish vangen. En later nog enkele. Na een aantal aanbeten was het schooltje weg en kon je verder vissen wel vergeten.


mijn allereerste tigertje  op de vlieg. Ik was er blij mee want  vóór de start van onze  reis hoopte ik deze vissoort te vangen.


Hier vis ik in een andere dode rivierarm waar ik scholen vissen zag zwemmen, en enkele Afrikaanse snoeken(die lijken op onze snoek maar worden hooguit 50 cm) Ook langs de oever joegen zo nu en dan vissen, breams, een tilapiasoort. Op de foto zie je  tussen de bomen  door,nog een vis jagen. De snoek liet zich niet vangen, kwam wel achter  de streamer aan maar pakken ho maar.


Werpen was  soms een crime. Het lijkt wel of alles in Afrika doornen heeft, waar je lijn achter blijft hangen tijdens de achterwaartse worp.


  Dan ineens duikt dit monster  voor mij op, echt op nog geen 10 meter afstand. Hij schrok net zo van mij als ik van hem en dook direct weer onder water.


De volgende dag, tijdens  het avondeten, doken er ineens drie nijlpaarden op.  Nu snapte ik ook waarom  het water niet zo helder was en er zoveel losse rietstengels in het water dreven. Losgewoeld door de hyppo's.



aan de nimf weet ik een aantal  kleine breams en tigertjes te vangen,. Maar de grote breams  laten zich niet zo eenvoudig vangen. Ik  moest ook maar gokken welke vlieg  ik moest  gebruiken. Ik gokte maar op een klein streamertje, of waren het misschien  toch planteneters?


Overdag lukte het mij niet om een grote bream te vangen.  Toen het donker was besloot ik om even met de zaklamp langs de oever te lopen om te zien of ik nog vissen zag.(eerst wel even  goed gekeken of  onze vriend Hyppo niet in de buurt was) In het ondiepe water langs de kant zag ik op enkele plekken een bream "staan". Actief leken ze niet  maar ik pakte toch even de vliegenlat.  Met in de ene hand de zaklamp en in de andere hand de hengel, liet ik een streamertje  voor een vis zakken. Even lijkt  die verstoord, zwemt iets naar achteren maar dan ineens, Bang Hangen!!
Yess, Het was toch nog gelukt om een mooi formaat bream te vangen. Welke soort het precies is  wist ik nog niet. Ik heb een foto gestuurd naar een fishinglodge in Botswana en de visgidsen breken zich nu het hoofd welke soort het nu precies is. Ze waren erg enthousiast en gaan het verder uitzoeken.
Onderstaand antwoord ontving ik gisteren uit Botswana:

Okay Sjoerd, have finally got some answers for you!  That fish is called the Okavango Tilapia – they are not very common and that one you caught is about as big as they get!  Well done you!


Toch leuk om een kennelijk niet  alledaagse soort te vangen en dan ook nog eens een specimen.
Nu denken jullie zeker dat het een peuleschil was om met de zaklampmethode nog  even een stel breams te vangen, Nou nee, de meeste  andere vissen hadden geen interesse en zwommen weg. De volgende dag moesten we weer verder trekken.
Maar ik ben blij  weer enkele aparte vissoorten  op de  soorten vangstenlijst te kunnen bijschrijven. Hoe meer vissoorten aan de vlieg hoe leuker toch.


Het was uiteraard geen visvakantie want dan had ik echt wel een poging gedaan om enkele van dit formaat tigerfish te vangen. Dit exemplaar woog maar liefst 9 kilogram. Dat zijn serieuse vissen op de vliegenlat. Dan moet je een vistrip bij een lodge boeken zodat je met snelle boten naar de stekken gebracht wordt.  Bovendien  moet je ook  nog eens de juiste tijd uitzoeken.  Maar wie weet: ooit nog eens? Nu viste ik een half uurtje of zo, even tussen de safari's en dergelijke door. En met temperaturen tot 40 graden celcius, is uren vissen ook niet echt een optie.
In ieder geval kan ik terugkijken op een fantastische reis door een stukje Afrika met als bonus nog een aantal vissen.
Sjoerd



maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Gaaf Sjoerd... machtig mooi zo tussen al dat loslopende wild en nog gevangen ook...  ::goodjob::


Sieger

Gert

Zoals die visgidsen ook al zeiden Sjoerd: Wel done you!

Prachtige foto's van een hele mooie trip.

Groet,
Gert

Gerrit59

Wat een belevenis Sjoerd! Prachtige foto's ook.
Als vissen dan op de tweede plaats komt zou ik het niet zo erg vinden.
Dank voor het plaatsen!

Gerrit

iMarco

Leuk verslag Sjoerd! Toch gelukt dus. Ik vind het wel dapper zo tussen de hippos. Zeker in het donker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bone F

Grappig, die foto met bamboe op de achtergrond, daar heb ik ook gestaan, veel (kleine) tigerfish daar. Schitterende de foto van die hyppo.

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.


wh82

Mooi verslag. Doet me denken aan een oude Nat Geo aflevering waar ze gaan vissen op Tigerfish op de Zambezi river.
Lijkt me wel link idd met die nijlpaarden, die dingen zijn verrekte snel.

sjoerd

Quote from: Bone F on November 06, 2015, 08:47:07
Grappig, die foto met bamboe op de achtergrond, daar heb ik ook gestaan, veel (kleine) tigerfish daar. Schitterende de foto van die hyppo.

Leuk Frans, klein wereldje soms. Het was bij de Nunda Safarilodge bij Divundu.

Bone F

Ja leuk dan heb je zeker ook Jacco ontmoet bij de Himba's.....wel rechtop blijven staan ::slaugh::

sjoerd

Quote from: Bone F on November 06, 2015, 21:16:43
Ja leuk dan heb je zeker ook Jacco ontmoet bij de Himba's.....wel rechtop blijven staan ::slaugh::

Nee, zegt mij niks. We hebben een Himbadorpje bezocht bij Rustic Tokolodge, dus waarschijnlijk elders dan waar jij geweest bent. Maar vertel eens over jacco?

MarcelN

Aha dat moet dan Jacco 'Kwacco' geweest zijn, die Frans kon weken niet zitten ;D
Maar mooi melkgebitje had dat welpje Sjoerd ::goodjob::

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>


Bone F

Marcel heeft 'm helemaal door. "Jacco"was ook te zien in een van de reisafleveringen met Erica Terpstra. Hij "runt"een Himba dorp.

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

JurjenF

Mooi verslag. Ben ivm omstandigheden een tijdje op 'non-aktief' geweest mbt (vliegvissen). Nu gaan wij zonadag voor langere tijd naar Zuid Afrika en verblijven dicht bij de Limpopo rivier waar ook tigerfish zit (naast de hippo's en crocs). Kon niet meer tijdig aan een 6-je komen en dus zal ik het moeten proberen met de hengels van de lodge eigenaar. Eens kijken of naast het oppassen op de dieren een visje verschalkt kan worden. Als er (genoeg) water in de Limpopo staat want het ZA gaat gebukt onder een ernstige droogte periode.
Fishing is cheaper than therapy

sjoerd

Ben benieuwd Jurjen.
Hopelijk valt er nog wat te vissen. Ik weet niet wat voor hengels je hebt maar een lichtere of juist zwaardere versie dan aftma 6 moet ook kunnen. Laat je ons nog wel even weten hoe het was?
gr Sjoerd

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

JurjenF

@sjoerd : ja, welke hengels is een goeie vraag. Daarom laat ik op dit moment mijn 4/5 maar thuis. Lijkt me wel wat licht daar....En een Spro reis spinhengel was me nu even te duur maar dat is ook wel aardig. Ik dacht dat een 6-je wel lekker all-round was voor daar. Heb inmiddels en Shakespeare Sigma Fly 9.6 ft #6 besteld. Die kan ik daar dan laten want we gaan ieder jaar naar ZA toe. Is kwa prijs nog wel te doen. Ik ga deze keer maar eens kijken hoe en wat er te vissen valt dan kan ik de volgende keer passend materiaal meenemen. Want het wordt waarschijnlijk een jaarlijks terugkerend feest... ;D.
Fishing is cheaper than therapy

JurjenF

Zo, dat was 3 maanden op een game- en hunting farm passen. Nu moet je dat hunting niet al te serieus nemen : er wordt alleen op antiloop-achtigen gejaagd en de komende paar jaar niet. Jagen zit nu eenmaal in de Zuid Afrikaan gebakken en de meesten doen het zeer verantwoord. Die excessen zie je nml nagenoeg alleen met die rare buitenlanders uit Europa en Amerika....
Afijn,  gezien de droogte die als een nationale ramp is aangemerkt door de overheid was het vissen zeer minimaal. De Limpopo was op de plek waar wij toegang hadden bijna droog. Hier en daar een poeltje niet dieper dan pakweg 1 meter. Zelfs de nijlpaarden waren naar elders vetrokken, 1 eenzame croc achterlatend. En helaas pindakaas, in het deel waar wij konden vissen zaten èn geen tigers èn geen bass. Daar zit je dan met je net aangeschafte telescoophengel en doosje pluggen....Omdat ik al een #6-je had besteld had ik geen zin om er nog één te kopen dus een heel leuke telescoop die, gebleken, ook een dobbertje met een gram of 7 lood wegzet. Met een Shimano Siena en gratis braid voor nog geen €60.
Da's lekker. Maar terug naar het daadwerkelijke vissen : meer dan een paar Brown Squeakers zaten er niet in. Dat zijn een soort van algeneters die je vaak in diverse kleurstellingen in aquaria aantreft. Met hele scherpe borst- en rugvinnen! En omdat er voorlopig geen water in de rivier zou stromen vielen, helaas figuurlijk, verdere vis avonturen in het water. Maar wellicht zit er aan het eind van het jaar eenzelfde periode in het verschiet en maken we wat meer tijd vrij om Botswana in te gaan. Je kunt nml vanaf de ZA kant deze rivier niet benaderen want er grenzen allemaal eigendommen aan. Dus om nu van de ene boer naar de andere te hoppen om misschien wel of niet bij de rivier te komen was geen optie. Maar, van horen zeggen, vanaf de andere kant van de grens moet het wèl kunnen. Dus maar hopen dat wij nog een keer gevraagd worden. We hebben nu ervaring.....
Fishing is cheaper than therapy