Grote vissen op de #2??

Started by LycoWico, March 10, 2013, 15:25:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LycoWico

Hallo, ik heb sinds augustus een aftma 2 aangeschaft (tfo finesse) en vroeg mij af wat is het maximale gewicht wat je kan landen met een #2?

Ik ben van plan om in onbekende wateren (mogelijk noorwegen of zweden) te gaan vissen op langzaam stromende beekjes.
Echter weet ik niet of daar ook enkele grotere vissen (forel/vlagzalm) zich schuilhouden en of die dan geland kunnen worden?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,
Rico

Raymond

Domme vragen bestaan niet maar ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet.

Een #2 is niet bepaald gemaakt voor grote vissen, nee. Verwacht je grote(re) vissen, kies dan voor een zwaardere hengel.

::wtf::

LycoWico

Ja daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk, maar ik verwacht kleine vissen maar zo afgelegen kan er een enkele grote zitten natuurlijk.

Bedoel op de Sûre kan je ook makkelijk met een #2 vissen en ik ken iemand die toch een behoorlijke vlagzalm wist te haken.
De kans is altijd aanwezig maar mijn vraag is wat voor formaat is echt de limit.

Mvg,
Rico

Raymond

#3
Ik heb ook ooit iemand een kaper van meer dan 20 pond zien landen op een vaste stok met onderlijntje van 8 honderdste. Ga jij dan bewust met die combie vissen op karpers?

Je antwoord heb je, je moet niet doorgaan met domme vragen stellen want hier heeft niemand een antwoord op. Of wil je gewoon iets horen: JA HOOR, MET EEN #2 KUN JE RUSTIG OP ZALM EN STEELHEAD VISSEN!  ::blabla::
::wtf::

LycoWico

Erg volwassen reactie! Top  ::goodjob::

LycoWico

#5
U vist toch ook niet met een #14 op snoek en #8 op voorns? Bedoel als u gaat vissen kan er ook een karper of brasem de nimf pakken.
En ik vind het heel erg vreemd dat u namens de rest kan spreken? Ik wil helemaal niets horen ik stel gewoon een vraag en verwacht een volwassen antwoord.


Ik ga niet bewust op grote vissen vissen maar ik vraag gewoon of iemand hier ervaring mee heeft en zo ja wat voor vis als er perongelijk een grote vis de nimf pakt.

Plantje

Er is een vrij simpele manier om een hoop ellende te voorkomen. En dat is door je leader en tippet af te stemmen op de hengel waar je mee vist. Als je met een #2 gaat vissen is het wat vreemd om er een .25 tippet aan te knopen. Dus als je er dan een .10 of .12 tippet aan knoopt en je vangt een wat grotere vis breekt simpelweg je lijn en ben je deze kwijt. Je hengel breekt dan in ieder geval veel minder snel!

Koen

ik neem aan dat je ook een zwaardere hengel hebt, ik zou zeggen, probeer eerst daarmee en kijk es wat er zit en beslis daarna of je een stapje terug wil.

Troutbuster

Ik heb ook een #2
Een Greys Streamflex 9ft 2 en ik heb daar al veel plezier aan gehad!

Maar....

Vorig jaar mijn handen vol gehad aan een mooie bruine van 45+ cm!
De kopvoorn van ca 60 cm was een paar maatjes te groot, ik kon domweg geen druk genoeg zetten!

Natuurlijk is het zo dat, zoals plantje al zei, je, je tippet af moet stemmen op je hengel en je #klasse
De stokkies van tegenwoordig kunnen veel hebben getuige succesvol?? gelande toevalstrefers van grote karpers of snoeken op een #2, maar een zichzelf respecterend vliegvisser gaat zoiets niet bewust opzoeken natuurlijk!!

Een #2 is een heerlijke klasse maar voor sommige vissrijen, of wanneer je weet dat er grote vis kan zitten, zou ik een maatje hoger gaan zitten #3 of zelfs #4

Ik zelf ga ook nooit op pad richting Ardennen en/of Eifel, zonder een #3 en een #4, naast mijn #2'tje in de koffer te leggen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Herman

Volgens mij is dit in andere bewoordingen wat Raymond ook aan wil geven (denk ik).
Ja het kan met een #2, maar of het voor de vis verstandig is of voor je materiaal? Nee denk ik niet.

(Ps dit is ook wat ik er van vind na je  report to moderators Rico)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Troutbuster

"Petri Heil"


golddigger

Ik denk dat je niet alleen moet kijken naar wat je kan vangen,
Ook de wind speelt een belangrijke factor
Met een beetje wind wordt het vissen al lastiger
Zeker als je een beetje afstand moet gooien
Persoonlijk zou ik zeggen:meenemen maar ook een zwaardere lijnklasse
Beter mee verlegen dan om verlegen
Perry

johannes

voorbeeld:

Vandaag met dochterlief effe een paar uurtjes vissen dochterlief met een 9" 40 grams spinhengel met een 25 grams pilkertje ik met een 9" 12 gram 8 grams jigkop met een twister.

Dochterlief mocht mooie gullen tot een kilo of 5 vangen ging perfect lekker hangen in de spinhengel en naar boven drillen. ik was meer uit op wijting maar haakte verschillende gullen toch kreeg ik er geen een boven water gewoon omdat er niet genoeg kracht in het stokkie zat tuurlijk kan ik een half uur per vis drillen maar daar wordt de vis ook niet beter van.

vind dat troutbuster het perfect uitlegt.

LycoWico

Ik ben het inderdaad ook met troutbuster eens!
Het is zeker niet de bedoeling om zo licht mogelijk te vissen, echter in die kleine beekjes zit voornamelijk kleine jonge forel.
Het is ook zeker niet de insteek om de dikke vissen te vangen dan ga ik wel met een boot een meer op met een klasse 5.

thanks voor de info heb toch wat juist informatie gekregen!  ;D

Rico

MarcelN

#14
Ik ben afgelopen zomer/najaar naar Slovenië geweest, aanrader dat paradijs ::goodjob:: maar ik wou dat ik mijn #2 bij mij had, ik had er wel 100 brownies simpel driftend langs de stenen.
Helaas stond ik er met mijn #6 en die enkele grotere vlagzalm gaf ook geen sport ondanks de stroming en heb dus een #4 en #5 ervoor aangeschaft en de (echte)#2 gaat absoluut mee!
Over 1 1/2 maand sta ik er weer en de zomer ook, het najaar is voor Bonaire en moet ik nog wat voor aanschaffen ::hulp::
Ik zeg doen die #2! Maar kijk niet gek als je wat kwijtraakt.

MarcelN

#15
Zeg Bert, kun jij niet, omdat jij er toch bezeten van bent, hier eens publiceren welk merk hengel en merk lijn bij wat hoort, dus SageOne is +1 aftma en waar ik ook benieuwd naar ben, welke lijnen zijn wél betrouwbaar? Wat doet b.v Airflo of Rio en Guideline, of de Scientific Anglers en Loop, jij weet alles immers! U is alwetend. :P
En ik maar denken dat God een DJ was :-X
Het is toch van de zotte dat als ik een echte #2 wil hebben van de 'moderne' merken, ik een #1 of #0 moet hebben, vervolgens nemen de lijn leveranciers je wéér in de maling ::wtf::

Plantje

Op zich aardige suggestie Marcel. Iets minder sarcasme was beter geweest ;)

Maar goed... Bert, lijkt me handig om daar eens een apart topic over te openen. Ik vroeg me dat ook al een paar keer af toen je het in andere topics had over zwaar afwijkende aftma klasses.

hilco

ik heb liever een lijst met bekende afwijkingen zodat potentiele kopers kunnen kijken wat ze moeten kiezen.

als forumleden die een hengel hebben gekocht deze dat testen en ook inschrijven op die lijst krijg je een aardig overzicht

denk dat dat en waardevolle lijst gaat worden .

MarcelN

#18
Mee eens Hilco, een soort database wat je al schreef, maar ik heb veel ouderwetse glashengeltjes, omdat ze zo lekker buigen :P daar hebben jullie dus niets aan.
Maar ik snap dus niets van die lijnen hoor, of moet ik dat op internet opzoeken? Ik bedoel, ik zie alleen op een doosje van guideline het aantal gram, verder nergens van wat ik bezit dan...
En hoe is dat gemeten die grammen en op welke plaats van je lijn? Rob of Bert schreef er al eens wat zinnigs over, dat verschilt geloof ik nogal wat waar het zit.

Sieger



Sieger

hilco

en waarom heeft mister Sexyloops ons dat niet zelf kenbaar gemaakt? en is die lijst aan te passen wie heeft daar de rechte op of toegang toe?

bedankt voor je bijdrage Sieger    het gaat altijd beter met jou dan zonder jou !!!

Gert

Quote from: MarcelN on March 10, 2013, 23:01:32
Maar ik snap dus niets van die lijnen hoor, of moet ik dat op internet opzoeken? Ik bedoel, ik zie alleen op een doosje van guideline het aantal gram, verder nergens van wat ik bezit dan...
En hoe is dat gemeten die grammen en op welke plaats van je lijn? Rob of Bert schreef er al eens wat zinnigs over, dat verschilt geloof ik nogal wat waar het zit.

Als het om het #Aftma gaat, zou het puur om de eerste 9 meter (30 ft) moeten gaan.
Maar in het andere topic ging het er dus vooral om dat het gewicht drastisch toeneemt bij bijvoorbeeld een lijn met en lange belly, en je meer dan 9 meter uit de top hebt.
Of bedoel je dat niet Marcel?

Groet,
Gert

Gert

Quote from: hilco on March 10, 2013, 23:18:07
en is die lijst aan te passen wie heeft daar de rechte op of toegang toe?


Zit wel een knop op Hilco, "Add rod data to database".

sjoerd

Quote from: LycoWico on March 10, 2013, 15:25:38
Hallo, ik heb sinds augustus een aftma 2 aangeschaft (tfo finesse) en vroeg mij af wat is het maximale gewicht wat je kan landen met een #2?

Ik ben van plan om in onbekende wateren (mogelijk noorwegen of zweden) te gaan vissen op langzaam stromende beekjes.
Echter weet ik niet of daar ook enkele grotere vissen (forel/vlagzalm) zich schuilhouden en of die dan geland kunnen worden?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,
Rico

Je kunt best een flinke vis drillen en landen met je tweetje hoor Rico. Een hengel wordt niet door een vis maar door de visser gebroken!!
Uiteraard is het wel zo dat een succesvolle dril van een flinke vis , afhankelijk is van de omstandigheden: leaderpuntdikte, stroming, wel og geen obstakels etc. Je kunt met een 2 tje minder druk uitoefenen op een vis, dan met een zeg maar zwaardere hengel, zoals een 6 of hoger maar dan moet je ook een dikkere punt hebben om daarvan voordeel te hebben. Ik bedoel , vis je met een dun puntje met een zwaardere hengel dan heb je daar geen baat bij want lijnbreuk is het gevolg.
Je hengelklasse en puntdikte moet in principe bij elkaar passen. Maar een iets dikkere punt op een licht hengeltje? Waarom  zou dat niet kunnen? 16/00 op je tweetje en die toevallige grotere forel, waar je op doelde, komt geheid visvriendelijk in het net. :)

Sjoerd

jan


Kan me wel vinden in wat Sjoerd zegt.

Maar, en dan kan ik alleen oordelen over Zweden, je zult weinig tot geen langzaam stromende beekjes vinden waar (veel) jonge vlagzalmen en of forellen zitten. Zijn de beekjes klein en stromen ze langzaam, zijn ze al snel troebel en minder geschikt om in te paaien. Meestal zitten de jongere vissen op sneller stromend water, op de rustige stukken, dicht op de kant. Echter, daar waar de jonge vissen zitten wordt ook gejaagt door de volwassen dieren en ik weet zeker dat je een wilde vlagzalm of forel, van over de 50 cm., die op jonge forellen/vlagzalmen jaagt, niet wil landen met een 2 tje. De grotere, wilde, volwassen vissen zijn namelijk behoorlijk sterk.

Je kunt wellicht zo'n beekje vinden in Zweden, maar dan moet je wel hoog naar boven. Ik weet niet of er in noorwegen zulke wateren te vinden zijn. Zo ja, dan zou ik naar noorwegen gaan. Dat zal je dan al snel 1000 reis km. schelen.

Jan.