Vistrip naar Slovenie Oct. 2013

Started by PeterS, December 15, 2013, 12:25:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PeterS

Vistrip naar Slovenie  Oct. 2013.

Nadat ik door familie omstandigheden de 2012 clubreis van de Meivlieg richting Slovenie moest missen, kreeg ik na het horen van de enthousiaste visverhalen na de trip, meteen de kriebels om dat in te halen.
Reeds lang tevoren plannen gemaakt om deze keer samen met mijn vismaat Cees, voor een ruime week, richting Tolmin te gaan.
Begin October 2013 kwam gezien alle vakantie- en visverplichtingen prima uit.
Goedkope vliegtickets naar Ljubliana werden reeds in januari geboekt.
Wij hebben toen al  contact gezocht met Lesly Janssen, ook wel op het internet bekend als Slovenianwalking of hookedonslovenia, een jonge Nederlander, die er daar ongeveer het hele seizoen als visgids aanwezig is en daar permanent zijn beroep van wil maken.
Na aardig wat zoeken een leuk vliegvissershotel aan de Idrijca geboekt en toen maar vreselijk lang wachten.

Toen het eindelijk zover was, werden wij na een ruim uurtje vliegen op het vliegveld afgehaald door Lesly, en naar het hotel gebracht.
Het zag er allemaal prima uit, behalve de weersverwachting , die was wat minder.
Het hotel werd bijna uitsluitend bevolkt door vliegvissers, met de bijbehorende ontspannen sfeer, veel Italianen, Zwitsers etc.

De eerste dag bracht Lesly ons naar een fantastische bovenloop waar we  het Tenkara vissen hebben uitgeprobeerd, wat in dat soort smalle kruipdoor watertjes , volgens mij de beste en misschien wel enige manier van vissen is.  We hebben daar een paar grote vlagzalmen gevangen, die als er geen hulp was geweest om ze in het net te sluizen, waarschijnlijk tussentijds ( 12/100 fluorocarbon) gelost zouden zijn.
Tenkara is een perfecte manier van vissen in dat soort water, maar als je in je eentje bent,met een hengel van ca.  4 meter wordt het landen van grote vis dus een stuk moeilijker.









De volgende dag, op indicatie van Lesly naar een riviertje hoog in de bergen gegaan, waar we werden overdonderd door het natuurschoon, maar waar de toegankelijkheid van het riviertje niet in overeenstemming was met de mogelijkheden van twee oude knarren van 63 en 71.
Toen ook aan Lesly te kennen gegeven of het de volgende dagen op het gebied van kruipdoor, sluipdoor iets minder mocht zijn.











IMG]http://i1051.photobucket.com/albums/s429/sloveniawalking/DSC01664_zps22befdde.jpg[/IMG]

De rest van de week; Tenkara, French nymphing en Traditioneel vliegvissen toegepast, afhankelijk van de mogelijkheden ter plaatse.








In het hele gebied gevist, Soca, Idrijca, Baca, Trebuscisca, Tolminka, Nadiza waarbij door het vrijwel voortdurende slechte weer het vissen de laatste dagen steeds moeilijker werd, doorzicht in de rivier werd steeds minder en de laatste visdag hebben we helemaal niet kunnen vissen vanwege de enorme regenval de dagen ervoor.


















Lesly is een fantastische visgids die ik iedereen kan aanraden, waar niets te gek voor is, en hij brengt je op plaatsen waar je geen collega vissers tegenkomt. Hij kickt op locaties met natuurlijke visbezetting en is zelf een beetje Tenkara verslaafd.  Uit zijn rugzak komt tegen lunchtijd een onvoorstelbare hoeveelheid kookspullen tevoorschijn, alles in mini uitvoering maar goed voor een prima lunch aan de water kant.
Zelfs tijdens zware stortbuien hebben we nog voedsel geproduceerd, waarbij wij bij toerbeurt borden boven het gasstelletje hielden om het regenwater uit de pannenkoeken weg te houden, hilarisch.

De vangsten waren niet heel indrukwekkend maar wat er gevangen is was erg goed aan de maat en meestal natuurlijke erg sterke vissen, nauwelijks uitzetters.

Resumerend , een fantastische week waar eigenlijk alles klopte behalve het weer.
Het is waarschijnlijk het begin van een jaarlijkse verslaving. Tijdens de terugreis naar het vliegveld brak eindelijk de zon door en kregen we pas echt in de gaten hoe mooi dat gebied eigenlijk is, zeker met de herfst kleuren van dat moment.
Een eventuele volgende keer krijgt Lesly wel de instructie mee om het programma een beetje aan de oude knarren mogelijkheden aan te passen, want af en toe was het zeker de eerste dagen, wel een beetje extreme fishing.

Peter Schoonackers
Cees van Schaffelaar


Heintje Davids



FlueFisker

Mooi verslag! Gave ervaring erbij voor je  :)
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Steelhead

Mooi. Ik ben er vorig jaar geweest. Prachtig water daar!

FlueFisker

Prachtige foto's ook, en geweldig dat heldere water!  ::duim::
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Wiel Slovenië

Leuk verslag en mooie foto's ook.

Ik verlang al om terug te gaan........... :D :)

Sloveniawalking

Leuk verslag heren. Het was me het weekje wel met jammergenoeg veel bewolking, regen en hogere waterstanden. De vissen lieten zich niet gemakkelijk verleiden maar dat is een gewoonte op dit water. Aantallen staan lager op de ranglijst ten opzichte van de uitdaging met de kieskeurige en "slimme" vissen die hier rondzwemmen.

Zijn er vissers die zin hebben in wat meer mooie Slovenie foto's in een nieuw topic om de winter wat aangenamer te maken?

Gerrit72



Peter en Cees, mooie foto's! Wat een omgeving daar, geweldig.
1 foto is niet afgebeeld, aan het begin van de IMG regel ontbreekt de [
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Schitterende foto's! Jullie hebben je goed vermaakt zo te lezen!