'Verse' veren... nog behandelen?

Started by Gretl, January 20, 2011, 20:03:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gretl

Hallo,
kan ik de veren van een geslachte kip of fazant direct gebruiken om te binden om moeten die nog behandeld worden?

grt

Jan Muisers


Verse veren zou ik ALTIJD wassen : Beetje warm water met een drupje  Woolite  1 a 2 uurtjes, af en toe roeren, en dan goed afspoelen met schoon water. Wel zo min mogelijk met je vingers aanraken VOOR het wassen. Dit i.v.m. de vetfilm op je handen. Dit "vet" is zeer moeilijk van de fibers te verwijderen.

Als de veren gewassen zijn en door bv. verkeerde opslag, vervormd zijn, is stomen voldoende. Komen ze weer in oorspronkelijke vorm terug.

ALTIJD veren, welke niet uit een winkel afkomstig zijn, gescheiden houden van wel behandelde veren. Het hoeft niet te gebeuren, echter als het fout gaat en je krijgt bezoek, zijn/worden de gratis veren.... extreem duur.
De enige oplossing is dan : geheel opnieuw beginnen.

Jan.



Sieger

Ik zou er zelf erg voorzichtig mee zijn Toro... zeker niet zomaar bij je bindspullen leggen. Niet behandelde veren zitten vol parasieten en voor je het weet is alles opgevreten... Zal niet de eerste keer zijn..

Zover ik wee worden de fazanten ed op de huid eerst gelooid... Losse veren zullen zeker ook met spul behandeld worden... steek je neus maar eens in een zakje veren.. dat ruikt niet naar kippenschuur maar behoorlijk chemisch....


Sieger

Gretl

Kennen jullie iemand die 't kan 'looien'?

Sieger

Moet je Rossie69 (Henk) ff vragen...


Sieger

Gretl

ok dank. als 't zover is zal ik dat zeker doen!

Rossie69

je veertjes die je vindt krijgt kinderboerderie alles verpakken in plastic zakje of groter.
dan voor 3 a 4 weken op wintersport sturen.
dan ff een paar dagen uit de vriezer en dan nog eens 2 week invriezen,dan is dr niks aan de hand,als het goed is.

looien is wee heel anders dan invriezen,dat is weer een apart verhaal

als je het er aan toe heb mail maar even.
kijken of ik je verder kan helpen

Jan Muisers


Henk, het invriezen is niet echt voldoende. Hiermee dood je de volwassen dieren en de larven (allemaal???), echter niet de eitjes. De twee weken uit de vriezer laten...is dit voldoende voor het uitkomen van de eitjes ? Ik weet het niet.

Als ik, voor mij, speciale veren krijg......en dan moet ik ze echt niet in een winkel kunnen krijgen..... doe ik ze, vacuum verpakt, minimaal 1 maand in de vriezer. Daarna staan ze in een goed afgesloten container (ruim genoeg voor lucht ciculatie) gedurende 6 maanden op een warme plek, waarbij ik ze regelmatig bevochtig. Dit alleen om een zo goed mogelijke conditie te creeren zodat de eitjes uitkomen. In de container leg ik zo'n insecten dodend bakje (haal ik bij de DA). Dit schijdt gedurende 6 maanden een dodelijk "iets" af, welke de eventueel uitgekomen dieren doodt. NIET die bakjes voor steek insecten gebruiken..die andere (weet even de naam niet).
Na dit alles, worden deze veren nog steeds ver van de winkel veren bewaard.

PARANOIDE ?  Wellicht, echter, ik heb een keer mogen zien, wat er met een veren verzameling gebeurt, als er ongewenst bezoek in zit. En geloof me maar. Die man heeft er echt ALLES aan gedaan om zijn veren te redden....Helaas, een verzameling van 28 jaar...weg. (En dan praat ik over veren waar ongelofelijke prijzen voor betaald worden).

Ik probeer alleen te zeggen... Ben er AUB voorzichtig mee.

Jan.

jelle

ik doe gewoon om de paar jaar even motenballen bij de veren
stinkt als de pest  :(maar werkt wel :)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

peterf

Bij mij gaan ze na de vriezer de magnetron in.

Jan Muisers


Voldoet ook niet, Peterf.

Eigenlijk is het probleem, dat de eieren zeer slecht af te doden zijn. De aandacht zal uitmoeten gaan naar de larve of het volwassen stadium.

Het maakt in feite niet zoveel uit wat je met dit soort veren, of moet ik zeggen..dood, dierlijk product, doet...Als je het na behandeling maar NIET bij je gekochte producten bewaard.

Het is natuurlijk ook zo, dat deze insecten van dood materiaal leven en dat een infectie, in deze tijd van het jaar, niet waarschijnlijk is.

Je zult voor jezelf uit moeten maken hoeveel risico je neemt.... Bij mij is het 0%.

Jan.

HappyFisherman

Kunt het natuurlijk ook gaan steriliseren. 20 minuutjes in de snelkookpan en alles is dood (inclusies je vachtje :D)...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

heb nog iets staan,daarmee kill je de hele verzameling van een opgefokte gekweekte vogel populatie  ::)
dat dood ook die dingen wel.
alleen ben ietsje huiver er voor.

huiden leg ik altijd een halve dag in soda water,ook om vuil te laten oplossen,of los laten.

as het goed gaat.
ik houd ook alles gescheiden,van de gekochte handel.
in sealzakken.

ja risico is altijd,dat je handel opgevreten wordt door bugs.
maar moeten we er maar niet aan beginnen.


brian

ja een maat van mij uit de klas, heeft een buurman die jager is en hij kent die buurman erg goed.
hij schiet vaak muskusratten, en soms konijnen, en heeel soms een vos.

hij gaat voor mij vragen als ik dat dan mag hebben wat hij doet er niets mee, dus maar wat kan je ervan binden precies?

pierre

Ik snap het allemaal wel dat veren/bont e.d. van 'wilde' beesten na invriezen en andere behandelingen niet bij de gekochte skins gelegt moeten worden omdat eventuele eitjes later alsnog uit kunnen komen. Dan heb je de poppen aan het dansen !
Maar vervolgens stop je de vliegen die je met het 'wilde' materiaal gebonden hebt waarschijnlijk wel (met evt eitjes) met alle andere vliegen bij elkaar in de vliegendoos .......... euhhh, ontstaan daar geen problemen dan ??
En wat dan te doen ??

Groeten, Pierre.

Rossie69

 ;D een adams van rat konijn ongekende patroontjes heul veul.
vos zonkers hacklen dubben weet ik het allemaal.


harlin

Oplossing staat hier boven (en nu hier onder)Pierre, wel alles lezen hoor. ;)
Quote from: Rossie69 on January 21, 2011, 23:49:21
ik houd ook alles gescheiden,van de gekochte handel.
in sealzakken.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers

Quote from: pierre on January 22, 2011, 20:13:07
.......... euhhh, ontstaan daar geen problemen dan ??
En wat dan te doen ??

Groeten, Pierre.

Pierre, vliegje nemen en boven een vuilnis emmer of nog beter, buiten, boven de container stuksnijden en haakje even met een aansteker afbranden. In elk geval zijn al je andere veren nog intact.

Jan.

PS..Dan zou ik heeeeel vlug naar m'n veren handel rennen en alles heeeeeel goed uitpluizen, want als het in je vliegje zit, zit het gegarandeerd ook in je veren. ::muur::




Sieger

Nog even een keer terugkomen op dit onderwerp... Ik krijg de laatste tijd de gekochte Veniard veren met Naftaleen kristallen in de zakjes. Ik zag deze kristallen ook te koop  bij Glasgow angling centre...

Iemand ervaring met deze kristallen en het weren van kleine kruipers... ?


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Sieger, hou er wel rekening mee dat dat goedje schadelijk/ongezond is.

pierre

Moet je ook niet in je mond stoppen, of door je koffie roeren ........'t is geen suiker :-X. Maar wel mee oppassen ja.
Bij de drogist kun je mottenballen kopen, is ook naftaleen, witte bollen van zo'n 2 cm doorsnede voor in de linnenkast. In een geperforeerd doosje in de bindkist stoppen , et voila. Sterk geurtje, dat wel.
Sieger, als je nodig hebt, ik heb nog wel wat liggen. Laat maar effe weten.

Gr. Pierre.

Sieger

Had inmiddels ook gevonden dat het eigenlijk de ouderwetse mottenballen zijn...  ;D Inderdaad een niet zo heel gezond goedje, maar ja het is ook om beessies dood te maken natuurlijk...

Als het goed is krijg ik volgende week een mooie partij veren binnen, die ik voor de zekerheid toch nog maar even wil behandelen....


Sieger

Rossie69

ja dat meurt zekers,heb er nog 1 een zak met fazant zitten.
je donderd bijna van je kruk,als die zak open is hahaha.


Sieger

Ja "ze" waren hier thuis ook heel blij toen de zakjes binnen kwamen... Maar ff een paar afsluitbare zakken en dozen halen... ;)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

het spul werkt goed, 't is dat ik er van over mn nek ga, anders had ik het ook in gebruik