Crow - skin

Started by Gerrit72, June 05, 2012, 10:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


In een ander topic las ik laatst dat kraai geschikt is voor binden. Gisteren zag ik er toevallig e e n langs de weg liggen, die snel in mn kofferbak verdween ;D.

Nu, gevild en 2x in kokend water geweest. Mn vriendin vond binnen in de pan  :o niet echt een goed idee (snap je dat nou? ???),  Daarom 2x met kokend water overgoten en de emmer afgesloten, zodat de veren en huid lange tijd 'heet' zijn geweest (onder water). De kraai is inmiddels v/h formaat merel. Ik heb dus alle veren kunnen behouden, maar het velletje is wat kleiner geworden/gekrompen.

Hopelijk hebben mijten etc het loodje hebben gelegd. Veren weer droog gefohnd, zien er goed uit. Bij eerdere slachtpartijen dacht ik dat de veren vanzelf wel goed opdroogden, wat niet zo bleek te zijn (blijft plakken).

Nu de vraag;

Welke veren zijn waarvoor bruikbaar?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Heb je dat echt in de keuken gedaan?  ;D Mijn vrouw zou me helemaal de huid vol schelden .

maar ja wel gratis veren...........

En hij lag er zomaar? of heb je hem een handje geholpen.......... :P

Sieger

Worden in elk geval gebruikt voor Spiders en natte vliegen Gerrit..l hier ff een voorbeeld....

http://www.trout.co.uk/flyfishing/tying-a-cockscrow-fly/


Sieger

Hilco

da is toch met hanen veren Siegert??

Sieger

De body is van kraai Hilco... En de hackle is een zwart veertje... Kan dus ook kraai zijn, bv uit de binnenkant van de vleugel....


Sieger

Hilco


maurice

als ze goed droog zijn leg de skin nog even een week of 2 in de vriezer.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

jur606

haha heb je het niet binnen uitgekookt kijkt ze 2 weken naar die kraai die in de vriezer ligt :)

HappyFisherman

Tussendoor misschien nog even een keer ontdooien en opnieuw invriezen is nog beter.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Mannen, bedankt voor alle adviezen! Sieger helemaal toppie, die spider, moet me lukken, een duidelijk verhaal.

Hilco, ik heb hem niet even een handje geholpen (dat schijnt nogal duur te zijn, ik hoorde dat met een buks een kraai omleggen op kan lopen tot 10.000 euro :o boete. Nu zag ik laatst op internet een kraaie-skin voor 100 euro (dan is dat nog een koopje ::)). Nu is het ook nog eens broedseizoen, even niet schieten dus voor de jagers.

Deze lag op mij te wachten langs de 2-provincieweg, vlak voor Emmen, morsdood, maar zichtbaar was alleen een gebroken poot, verder geen schade.

Die vrouwen altijd met hun gepiep, net of die nagellak praktijken zo lekker ruiken :-\.
Die vrieskist is een leuke tip (tussen het brood, ha, dat wordt gillen...'ja, ik mocht toch niet koken van je... ;D')

Vriezen is overigens minder effectief dan koken of magnetron (maar dat durf ik niet te vragen/wagen), volgens een preparateur die ik ken.
De eitjes gaan niet kapot, je moet dan meerdere keren ontdooien, weten wanneer eitjes uitkomen en weer invriezen, lijkt me ingewikkeld.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


ivermectine ook een goede tip, ik laat nu niets meer liggen langs de weg, wordt een grotere slachterij hier ;D

Ingewanden direct verwijderd (hele lijf). Eerst vleugels en poten (bij begin veren) verwijderd.
Daarna snede gemaakt en voorzichtig vel losgepeuterd, daarna kun je het vel makkelijk binnenste buiten halen
en heb je al het vel inclusief alle aanwezige veren (blijft alleen een kale kip over, ziet er niet uit ;D)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Getverdemme........... :o

jur606

haha je moet maar zo denken zo da's weer 100 euro verdiend :)


Hilco

In deze crisistijd ga ik vrezen voor het leven van een aantal geveerde dieren   :P

jur606

zoals americanen zeggen, road kill :)
of kale kippen/vogels :)

Bone F

Je kunt je ook volgens mij een hoop werk besparen door de geselecteerde veren in een plastic zak te doen, lucht eruit drukken en vervolgens volspuiten met een anti-insect dat je bv. koopt bij Kruidvat. Laat dat gewoon een poosje zo liggen en beesies en eitjes leggen het loodje. Iemand heeft al eens geschreven dat de werking verdwijnt bij openstelling aan daglicht. Ik doe dit ook regelmatig met andere veren. Je moet er toch niet aan denken dat motjes zich gaan nestelen in je dure veren.

Rossie69

Gerrit72

kleine snede,en luchtpomp of compressor erop en plop,vel laat los van vlees.
ken je hem zo de jas uit doen.


Gerrit72


Je kunt je ook volgens mij een hoop werk besparen door de geselecteerde veren in een plastic zak te doen,

Op zich zou dat kunnen, maar ik had geen idee welke veren bruikbaar zijn :-\. Op zich bevalt de nu gekozen methode mij wel. De veren en huid zijn mooi schoon en tijdens binden kan ik de hele kraai bekijken om er veertjes uit de plukken die bruikbaar zijn (is een mooie compacte/handzame skin geworden, dit is voor herhaling vatbaar :))

Zo'n luchtpistool heb ik wel eens gebruikt met het slachten van eenden. Bij de (dode :o) eend het luchtpistool in de hals (snede in de onderkant), een stoot lucht en de ingewanden vliegen in het rond. Was meer grappig dan functioneel. Gewoon met de handen het zaakje lostrekken gaat ook prima (vooral als het beest nog warm is, laat de huid makkelijk los).

Inmiddels ben ik aan het knutselen geweest met 'black and peacock' vliegen, waarbij het black v/d kraai was (moet nog testen of ze ook vangen, ben zeer benieuwd ;D).
The only difference between men and boys is the price of their toys.