Waarom goudkopjes?

Started by dartmayor, April 10, 2012, 12:30:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dartmayor

Eigenlijk koop ik alleen maar goedkopjes voor mijn streamers en nimpfjes (behalve winternimpfjes).

Heeft het speciale nut dat ze goud kleurig zijn?

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Arno

waar jij in gelooft Joost daar vang je het beste mee.
goudkop /zilver/tungsten in allerlei kleuren volgens mij maakt het geen reet uit
puur als verzwaring maar volgens mij vang je er geen vis minder mee.

Gr Arno

Ik heb er vanmorgen alle kleuren en soorten aangehad maar geen aanbeet gehad
en de 2 spinvissers ook niet(marshoek)

Gert

Volgens mij(n eigen redenering) maakt het wel uit: soms imiteert het een luchtbelletje (goud of zilverkleurig) en soms een eitje (oranje, roze etc). En soms is het alleen maar bedoeld als verzwaring en moet het de natuurlijke kleur hebben van het insect wat het moet voorstellen (zwart, grijs etc).

Maar of het wat vangst ook veel uitmaakt weet ik niet....

Groet,
Gert

Rossie69

#3
Arno had dan naar de woldstek gegaan .

mn buurman had er 12,wel met deeg dan.

ik zelf niks.

heb nog is fijn omgedraait hahaha.

Joost je kan ook een benzine stift nemen,en daar mee de kop kleuren.
doe ik ook,aanvulling--- die kop van de vlieg dan he.


Troutbuster

#4
Quote from: dartmayor on April 10, 2012, 12:30:50
Eigenlijk koop ik alleen maar goedkopjes voor mijn streamers en nimpfjes (behalve winternimpfjes).

Heeft het speciale nut dat ze goud kleurig zijn?

Goudkopjes!!! tsja.....
Het heeft natuurlijk weldegelijk nut anders zouden "ze" niet zo veel toegepast worden in de vliegvis.bind wereld!!
Volgens mij heeft ooit (correct me if I'm wrong) "good old" Theo Bakelaar de goudkop geintroduceerd in NL
Theo werd (en wellicht wordt) niet voor niets Mr. Goudkop genoemd! ;D

Volgens mijn bescheiden mening is een goud,zilver,koper, zwart of grijskleurige, fluorkelurige, veelal messing (maar ook lood of tungsten) kraal het prioriteits doel voor verzwaring.
2e goede reden is idd. de imitatie of implicatie van een luchtbel (zeker met goud en zilver)

Het gebruik van verzwaarde kralen in elke vorm dan ook heeft dus 2 hoofddoelen
Verzwaring en Attractie

Daarnaast maakt het gebruik van kralen (ook de onverzwaarde kunststof kralen) het de binder wat makkelijker door het feit dat de vlieg wat beter en simpeler af te binden is! ;)

Ook het gebruik van kralen in diverse groottes geeft de binder de mogelijkheid met het zelfde patroon eenvoudig en goed duidelijk zichtbaar te varieren met gewicht! ;)

Persoonlijk vind ik het een voordeel, vooral op stromend water, dat door de relatief zware kraal, de vlieg als het ware jiggend, dus met de haakbocht/punt omhoog, door het water of over de bodem gaat! (minder vuil pakkend en minder vastlopend!) ;)

Op het gebied van Presentatie laat de goudkopnymph, zeker t.o.v. haar onverzwaarde patronen, te wensen over, echter is het wel weer zo dat het bekende "plopje" vaak weer vis aantrekt, zeker als deze vis aast op in het water vallende insecten! 8)

Goudkoppen?? (om "ze" maar onder deze noemer te rangschikken) je kan eigenlijk niet zonder, maar niet te pas en te onpas inzetten is mijn persoonlijke advies!

Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Ik sluit me helemaal aan bij de posting van Jan. Ik gebruik ze heel veel en ik vang me er soms de tering mee... ;)

Ik houd sowieso van natuurlijk gekleurde nimfjes maar dat goudkopje is in mijn ogen echt een trigger. Dat glimmende is toch echt wel heel aantrekkelijk voor een vis, blijkbaar... Ik heb overigens gemerkt dat goudkopjes het beter doen in mijn visserij zilverkleurige. De reden, weet niet, misschien dat het goudkleurig iets minder onnatuurlijk overkomt in de waterwereld van een vis?

Wie het weet mag het zeggen.
::wtf::

jordyput

ik bind al mijn nimfen met goudkopjes heb het idee dat de glimming vis aantrekt

vliegvisserdorian

vooral verzwaring den ik en het ziet er mooier uit bij nympjes en streamertjes (vind ik in ieder geval)

Troutbuster

Als ik de "visfilmpjes" ff terugdraai, blijkt dat ik eigelijk nog he meeste succes gehad heb met koper (roodkoper) kleurige kralen!

Zeker op water waar veel met goudkopjes gevist wordt (dressuur??)

Ik denk dat de koper kleur de meest natuurlijke is, zeker tov goud en zilver

Wel Tungsten, zeker op de rivier (Kyll etc)  tenzij het water dusdanig laag staat dat het niet te doen is met de relatief zware tungsten kopjes, dan gaat er een gewone messing kraal op, of alleen lood verzwaring.

Gr

Jan
"Petri Heil"


bij

Ik heb wel eens begrepen dat op dressuur water de kleur wel degelijk uit maakt. Als de vissen eenmaal gewend zijn aan een goudkop dan kun je goede resultaten bereiken door de goudkop zwart te kleuren.


Troutbuster

Okeeeee!!
zo zit dat!!
En ik maar denken dat het jiggende effect door de kraal kwam ???

Weer wat geleerd (maar dat is juist het mooie van dit forum!!)

Cheers Bert! 8)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hans-oet-remunj

#11
Quote
Vis je met meerdere nimfen krijg je automatisch een bocht in je lijn onder water( wat niet erg is)

@klaas

leg eens uit over die bocht ?

Gert

Haakoog naar beneden: haakbocht omhoog.

En dat verklaart dus waarschijnlijk ook dat de vis meestal gehaakt is in de bovenlip, terwijl je er (ik in ieder geval wel) vanuit gaat dat je haakje net zo door het water gaat als dat ie in de vice zat.

Groet,
Gert

willyzuid

bedankt voor de link klaas.
weer wat geleerd

Hans-oet-remunj

@klaas

25 meter Stroomafwaarts laten driften kan heel goed met de nymph als hoogst stroomopwaarts punt. Als je stroomopwaarts aflegt, mits je tov de beetverklikker blijft menden alsof het een droge vlieg is. Dan ga je niet sweepen en heb je hooguit een beperkte drag in de verticale waterkolom tussen nymfh en beetverklikker, de lijn mag NIET aan de beetverklikker 'trekken', hooguit aan het einde van de drift om te liften. Dan zie  je de beet heel goed.

Overigens, om nog even door te gaan op die leader bocht  in de verticale waterkolom, deze ontstaat tgv het verschil in watersnelheid op de bodem vs de hoogste waterlagen. De bodemsnelheid is veel lager dan in de hoogste waterlagen, een beetje een parabolische diepst - watersnelheids curve. Ik neem aan dat je bedoelt dat de extra zijvliegen door een soort 'zeil' effect in een aantal situaties (afhankelijk van presentatie en exacte optuiging, bv zwaarste nimf onder of in het midden) deze bocht iets kunnen beinvloeden ?

(Ik heb me overigens nogal eens laten uitleggen dat je idealiter die bocht eigenlijk helemaal niet wil:  dragvrij vlak boven de bodem presenteren met een minimum aan verzwaring lukt niet als de vliegenlijn aan de leader zit te trekken.  Niet eenvoudig als je liever op wat grotere afstanden vist... )

Hans

Plantje

Quote from: speycast on April 10, 2012, 21:25:30
het leuke er van is dat vele nimphen op de kop door het water gaan  en de bindwijze juist er op gericht is dat hij met haakbocht naar beneden zwemt

zijn maar weinig insecten die de rugslag beoefenen

je moet maar eens water bakje maken met wat stromming er in Jan zal je zien dat je veel vliegen in je doos heb die zich anders gedragen dan jij denkt
Bedankt voor de tip Speycast! Dat ga ik ook eens proberen!

Cornico

Gelukkig hebben vissen te weinig hersens om zich te kunnen afvragen waarom een insect opeens op de kop gaat zwemmen. 8)

Arno

en als je de nymph over de vis heen trekt kijkt de vis dus naar boven en ziet hem dus wel goed voorbijkomen????

Het is maar wat je wilt geloven??

Gr Arno

rein

Quote from: Arno on April 11, 2012, 13:29:33
en als je de nymph over de vis heen trekt kijkt de vis dus naar boven en ziet hem dus wel goed voorbijkomen????

;)

zolang de vissen maar niet op hun rug gaan zwemmen komt het wel goed denk ik  ;D

Useless

Ach, het is zoals Marten al schreef: het interesseert die vis echt niet hoe die nymph voorbij komt. Een echte nymph die loskomt van de stenen die gaat in het stromende water per slot van rekening ook alle kanten op en kan in de stroming echt niet meer zwemmen.
Het enige dat het makkelijk maakt wanneer je nymph ondersteboven gaat is het feit dat je niet zo snel vastraakt. Voor het vissen maakt het waarschijnlijk geen bal uit maar als je denkt dat het verschil maakt: gewoon lekker doen waar je in gelooft.

Hans-oet-remunj

Mee eens (voor het type water waar ik zelf dan vis).

Ik denk overigens wel dat een geloofwaardige relatieve snelheid tov de locale stroming een aandachtspunt is ...

Cornico

Zolang ik niet kan "denken" als een vis, denk ik maar dat ze instinctmatig te werk gaan en dat iets dat beweegt ( levend lijkt) en een bepaalde grootte en (in mindere mate) vorm heeft, op een hapje lijkt.
De honger van die vis bepaalt dan of ze gretig of voorzichtiger (selectief= matching the hatch) te werk gaan.

HappyFisherman

Maar het strikken van die "natuurgetrouwe" beestjes is gewoon zo leuk ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Ben je je vliegendoos verloren Bert :)

Rossie69

Deze tip had ik al onthouden.

ben nu toe aan nimfies knuppen.

pfff dat is al een opgaaf :)