Karpers haken tijdens het witvissen

Started by Fly4Fish, July 02, 2023, 09:05:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Beste allemaal,

Al twee dagen op rij haak ik een karper tijdens het witvissen op voorn. Een keer aan de rivier en de andere keer aan een Maasplas. Met een #3 hengel en 14/00 tippet maak je geen schijn van kans als je zo'n biggetje haakt. En geloof me, ze zitten op plaatsen waar je ze niet verwacht  :D

Elke keer nam de vis een korte run en bleef vervolgens liggen als een baksteen. Dan weer neemt de vis een korte run. De vis trekt en schudt niet. Het is dan een kwestie van tijd totdat de lijn het begeeft. Gelukkig vis ik altijd weerhaakloos en hoop ik dat de karper het vliegje snel kwijt raakt.

Ik merk dat dit jaar bijzonder veel karper aanwezig is overal. Iemand anders ook al meegemaakt tijdens het witvissen?

Get!em

Nou vis ik bewust op kleine karpers met deze hitte, ook met spinghengel met de pen, maar het is dit jaar wel erg gek aan het lopen. Heb normaal een 22/100 mono lijn a 9kg trekkracht, die de karpers tot 90cm prima houdt, maar heb afgelopen 2 maanden al weer 4x lijnbreuk gehad op karpers op een specifieke stek, waar ik eigenlijk eens wilde vissen met de vlieg. Water is daar 30cm diep (+30cm blubber).  Wat ik er normaal vang zijn Giebels en knolletjes van max 40cm.

Op welke vlieg pakken ze het bij jou?