Vliegendoosje gemaakt

Started by henkverhaar, December 30, 2021, 08:00:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henkverhaar

Na een aantal prototypes heb ik nu een (patroon en werkwijze voor een) houten vliegendoos waar ik tevreden mee ben - doosje 2.0:

[attachment id=1 msg=183969]

[attachment id=2 msg=183969]

Streamer

Dat ziet er gelikt uit, Henk.  ::goodjob::
IHYT

MartinT


weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Herman

Ziet er strak uit! Nu nog "even" volbinden?
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Woenos

Erg mooi gemaakt  ::goodjob::

HappyFisherman

Mooi, welke houtsoort heb je gebruikt?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

henkverhaar

Amerikaanse kers (meestal prunus serotina - hier ook bekend als bospest...)

JEVDE

Heel mooi hoor Henk. Wat voor soort gereedschap heb je gebruikt?

henkverhaar

#9
Vlakbank en vandikte bank, lintzaag, tafelzaag (cirkelzaag), bovenfrees (in Woodrat), blokschaaf, en zoetschaaf met futselplank. Verder japans zaagje en stanleymes.

De frees werd initieel gebruikt voor het maken van de uitsparingen in de bodem en top voor de wandjes, het 45 graden verstek van de wandjes en inserts, en het afronden van de ribben van het doosje. Het verstekfrezen bleek echter niet nauwkeurig genoeg (met die dunne plakjes wand en fineer), dus heb ik een 45 graden opzet voor de futselplank gemaakt. Dat gaat een stuk beter.

En fineer maken met een vandiktebank gaat best goed (dunste fineer dat ik tot nu toe gemaakt heb is 1mm dik); als je de stroken op een voldoende dikke/starre ondergrond plakt - met twee stroken tape die je vervolgens tegen elkaar aan lijmt.

JEVDE

ah, die heb ik helaas niet allemaal voorhanden ;-) Maar mooi resultaat hoor Henk! Complimenten.

henkverhaar

Quote from: JEVDE on January 05, 2022, 20:00:15
ah, die heb ik helaas niet allemaal voorhanden ;-) Maar mooi resultaat hoor Henk! Complimenten.

Het kan ook met minder machines. Ik denk dat ik met een stel goede schaven, een lintzaag en een futselplank ook uit de voeten zou kunnen. Maar dan kost het wel meer moeite en tijd...

JEVDE

Tijd geleden veel met houtbewerking bezig geweest, als amateur, gewoon voor de lol. Wie weet wordt dit een projectje ;-)

gijsie20

Kunstwerkje! Hoe ga je de doos en deksel bij elkaar houden? Klemt het mooi op elkaar? Of komt er nog een sluitinkje oid op?

henkverhaar

Quote from: gijsie20 on January 11, 2022, 17:12:52
Kunstwerkje! Hoe ga je de doos en deksel bij elkaar houden? Klemt het mooi op elkaar? Of komt er nog een sluitinkje oid op?

Voor extra zekerheid aan of in het water kun je een flexibele verbinding tussen deksel en doos maken. Ik heb dat nu aan 1 doosje gedaan - kun je het deksel niet meer laten vallen (althans niet zonder ook het doosje te laten vallen ;-) ). Heel fraai is dat niet, dus ik weet niet of ik dat standaard zou doen.

Met deze werkwijze klemt het deksel altijd afdoende op het doosje - geen gevaar dat het deksel er spontaan afvalt. Ik prefereer dus een versie zonder scharnier en zonder extra sluiting (leidt allemaal maar af - cosmetisch ;-) ). Voor extra zekerheid kun je er natuurlijk altijd een elastiekje omheen doen - hoewel dat er ook uitziet als een vlag op een modderschuit - of eigenlijk een flats op een strijkijzer ...

henkverhaar

En nog twee - nu van esdoorn:

[attachment id=1 msg=184090]

Streamer

Weer een top product en ik vind deze houtsoort mooier. Lak je deze af ? Of gebruik je parafine olie of i.d. om het geheel af te werken.
IHYT

henkverhaar

Quote from: Streamer on January 14, 2022, 20:58:08
Weer een top product en ik vind deze houtsoort mooier. Lak je deze af ? Of gebruik je parafine olie of i.d. om het geheel af te werken.

Lijnolie. voor eigen gebruik 1 maal - als het op bestelling zou gaan zou het een paar keer in de olie gezet worden. Ben je van plan om het veel in het water te laten vallen dan zou het wel gelakt moeten worden ;-)

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Hajo

Je maakt ze dus ook op bestelling?

henkverhaar

Quote from: Hajo on January 16, 2022, 19:47:21
Je maakt ze dus ook op bestelling?

Nog niet ;-) Maar als je belangstelling hebt? Zie ook mijn website ...