Hardy Benelux #3 hengel

Started by Hajo, December 23, 2021, 19:56:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hajo

Ooit eens gekocht, deze mooie zwarte hengel met rode wikkelingen (de hengel kleurt trouwens grijs in het licht), 2.45 mtr lang maar ik heb eigenlijk geen idee hoe oud deze kan zijn. En welk reeltje er het beste bij zou passen? Hardy heeft er zoveel gemaakt, koop ik nu een mooie klassieker ervoor (een Duchess) of toch liever wat nieuws? Ik heb wel eens begrepen dat je een Hardy hengel kan dateren aan de code die erop staat, maar met de code op de mijne kom ik niet veel verder. Wie weet er wanneer IW32553 gemaakt zou kunnen zijn?

henkverhaar

#1
Quote from: Hajo on December 23, 2021, 19:56:04
Ooit eens gekocht, deze mooie zwarte hengel met rode wikkelingen (de hengel kleurt trouwens grijs in het licht), 2.45 mtr lang maar ik heb eigenlijk geen idee hoe oud deze kan zijn. En welk reeltje er het beste bij zou passen? Hardy heeft er zoveel gemaakt, koop ik nu een mooie klassieker ervoor (een Duchess) of toch liever wat nieuws? Ik heb wel eens begrepen dat je een Hardy hengel kan dateren aan de code die erop staat, maar met de code op de mijne kom ik niet veel verder. Wie weet er wanneer IW32553 gemaakt zou kunnen zijn?

Volgens mij was de Benelux serie van Hardy een kortlevend initiatief van Ronald Fenger, ergens eind jaren '70 van de vorige eeuw. Hans van der Pauw heeft (een deel van) de ontwikkeling van nabij meegemaakt - hij beschrijft ergens de ontwikkeling van de Benelux karperhengel. Hoe lang het project precies heeft geduurd weet ik niet, maar zeker niet langer dan zeg 1985?

Overigens ben ik me niet bewust van een Benelux vliegenhengel. Volgens mij waren de 1, 2, 3, en 4 (ultra)lichte werphengels, zo van vlokhengeltje tot klassieke snoekbaarshengel, en de 5 was de karperhengel van Hans van der Pauw. Wellicht is deze vliegenhengel een omgebouwde snoekbaarshengel? Of misschien waren er meer modellen dan de 1-5 die ik ken...

Marco B

Mijn 1e hengeltje was een Hardy Benelux #5. Ik kocht 'm op de Visma in 1977 van Ian Blackburn, een wereldkampioen casten en vertegenwoordiger van Hardy op de stand van Eric Bansberg, een Haagse hengelsportwinkelier. Ze bestaan dus i.i.g al heel lang.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Hajo

Aha de jaren '70, dan zou je denken dat de hengel toch bruin zou zijn, maar dat is deze echt niet. Het is een veel modernere uitvoering. Ik zal eens wat foto's posten. Misschien dat er dan meer duidelijk wordt. Ook zal ik eens een mailtje richting Hardy doen, wellicht kunnen zij me meer vertellen.

holla999

is het geen carbon hengel?
helemaal in het begin van de carbon hengels heeft Hardy een tijd gewerkt met Amerikaanse blanks (Kennedy Fisher), later natuurlijk hun eigen blanks.
de Benelux serie is ontstaan uit de wens van de Nederlandse winkeliers (de Hardy dealers) om een eigen gezicht te hebben met aan de Nederlandse markt aangepaste hengels.
een deel van deze ontwikkeling heb ikzelf van nabij mogen meemaken toen ik aktief was bij Heron, de importeur van Hardy in de Benelux.
Hardy was toen nog toonaangevend in de markt van kwaliteitsmateriaal voor de visserij.
gr. Peter

Hajo

Het is zeker een carbon hengel!

Hajo

Omdat foto's meer zeggen dan woorden ;) echt duidelijk een carbon hengel, de tekst lijkt me ook echt door een medewerker van Hardy geschilderd (herkenbare stijl) en ook slangenogen geven mij het idee dat dit niet een DIY project is geweest.

holla999

Duidelijk een "echte" Hardy hengel, uit de Benelux serie.
Dus een prima hengel, goed werpend en degelijk gebouwd met nog de goede slangenogen erop.
een mooie aankoop geweest.
gr. Peter

Hajo

Bedankt voor de complimenten. ;D Nu maar eens op zoek naar een passend reeltje.