Wiggle tail streamer

Started by Menno_siemensma, March 06, 2018, 15:30:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_siemensma

Materiaal en benodigdheden:

  • Haak 4/0 of groter
  • staaldraad of titanium
  • fast snap connector of licht speldje voor staart wisselen (je kan evt ook een permanent vastzetten maar ze gaan op gegeven moment wel kapot of voor evt wisselen van kleur/grootte)
  • (fluor) kraal  1 of 2
  • Wat flash/dubbing met lange fibers, 3cm lengte of meer.
  • body materiaal (chenille, cactus chenille of zelf invulling aan geven)
  • bucktail 1 of meer kleuren of vervangend materiaal
  • crystal flash
  • (zwarte) struisvogelfibers
  • Craftfur of vervangend vergelijkbaar materiaal
  • plakoogjes
  • superglue (!)
  • binddraad 100 Dernier of sterker.
  • haarclip
  • Optioneel: rateltje

Hieronder de bind instructie, varieer uiteraard naar smaak met materiaal en grootte. Dit is een vrij kleine versie voor in de polder en ondiep water.

Pak een cm of 10 staaldraad of titanium draad, doe de snap erop, vouw dit dubbel en doe de kralen om beide uiteindes. (wil je sneller zinkende vlieg dan metalen kraal gebruiken) Zet dit vast met ongeveer 2-4 cm uitstekend achter de haak. (afhankelijk van de grootte/lengte die je wil) Voor extra grip evt uitstekende eindjes dubbelvouwen en vastzetten, maar is niet noodzakelijk.

Afwerken van de achterkant met een goede dot dubbing die tot einde van staaldraad uitsteekt.

Dubbing naar achteren vouwen. De chenille kan je nu inbinden, of als je het wat slanker wil, nadat je de eerste bos bucktail in bindt. Voor volume gebruik je haar uit het dikste deel, wat meer uit zal gaan staan bij inbinden.

In deze instructie zijn er 2 kleuren gebruikt, wat iets lastiger is. Leg beide bosjes klaar. Wat je dan doet is een losse volledige wikkeling maakt om de eerste, ik doe altijd bovenop eerst maar beide kan. Daarna zal je bobbin dit wel vasthouden, pak de 2de kleur en wikkel 2x losse wikkeling terwijl je de beide bosjes goed vasthoudt aan de zijkanten van de haak! Bij de 2de wikkeling kan je de boel strak trekken en zou het resultaat zoals hierboven moeten ontstaan. knip evt wat te lange uitstekende eindjes af. Wikkel de chenille tot iets achter je inbindpunt van de bucktail, evt wat superglue erop, laat stuk chenille onder de haak uitsteken.

Als je het andersom inbindt zoals hierboven kan je het heel simpel met een reverse tool of halve ballpen de haren naar achteren laten steken en vastzetten met de hairclip. Dan goed wat wikkelingen strak TEGEN het haar aan, NIET eroverheen! Zet ook wat crystal flash naar smaak op met zelfde lengte als de bucktail.

Daarna kan je de chenille door de haren aan de onderkant heen trekken, wikkel draad en chenille een cm of 2-3 naar voren, tot je ong 1,5 nog tot het oog open houdt.  Vastzetten en opletten met scherpe puntjes van metaal en binddraad.

Bind nogmaals een setje bucktail in, maar dan 'normaal' naar achteren. Zo strak mogelijk tegen chenille aan, mag iets minder uitspreiden dan achterste gedeelte.

Uiteinden recht over de haak afknippen zodat er een taper ontstaat waarmee je de haren goed mee kan vastzetten. Bind hierna crystal flash (optioneel) en zwarte struisvogel fibers bovenop in, stuk of 10, probeer lengte tot max einde van staaldraadje aan te houden. Anders slaat het om de haak.

Klem alles weer vast met hairclip. (handig die dingetjes!)

Zet craftfur op met de punten naar voren, eindjes kun je laten zitten mits niet te lang! Evt in paar bosjes doen, niet te veel in één keer willen in binden. Trek binddraad door het haar naar voren en wikkel goed wat slagen voor het craft fur nadat je het naar achteren gevouwen hebt. whip finish en een goede druppel superglue op de wikkelingen en inbind punt van craftfur, zodat de lijm er iets in trekt , dit houdt het haar mooi naar achteren.

Als laatste de oogjes er op zetten, met lijm naar keuze, een goede druppel superglue werkt vaak prima met dergelijk craftfur haar maar andere lijm werkt ongetwijfeld ook prima.
Wiggle tails zelf kun je kopen (duur!) of zelf maken van elastische fitness banden,  rubber handschoenen, swimcaps of andere silliconen zaken waar je ze uit kan knippen. Liefst niet te dun materiaal, 0,5mm is ideaal. Ik zet ze op een 3cm stukje staaldraad dubbelgevouwen met de uiteinden in de vice gezet, en wat rubberlijm hierop, dan wiggletail en dat vastzetten met binddraad. Laat een oogje van ongeveer 2-3 mm open.

Het werpen zal even wennen zijn door de wat grotere luchtweerstand maar de actie is erg mooi en werkt ook goed als het water troebel is.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Para

Thanks voor het patroon !!
Zelf die wiggly tails maken gaat perfect , staat een filmpje van op you tube. Ik heb ze gisteren nog zitten maken van een oud waadpak waarvan ik de buitenste laag gebruik, lekker keuren met een watervaste stift (chrome , goud kleur via Ali express). Dan heb je een tailtje voor een paar cent die net zo goed werkt als één van een euro.
Als staaldraad die je noemt gebruik ik rvs toevoeg materiaal waarmee ze tig-lassen-kan je krijgen bij de doe het zelf zaak in verschillende diktes.

Menno_siemensma

Quote from: Para on March 06, 2018, 17:03:45
Thanks voor het patroon !!
Zelf die wiggly tails maken gaat perfect , staat een filmpje van op you tube. Ik heb ze gisteren nog zitten maken van een oud waadpak waarvan ik de buitenste laag gebruik, lekker keuren met een watervaste stift (chrome , goud kleur via Ali express). Dan heb je een tailtje voor een paar cent die net zo goed werkt als één van een euro.
Als staaldraad die je noemt gebruik ik rvs toevoeg materiaal waarmee ze tig-lassen-kan je krijgen bij de doe het zelf zaak in verschillende diktes.
Voor vervanging van het staaldraad waar de snap aan zit of het oogje van de tail van te maken? Moet wel tegen metaal moeheid kunnen in het eerste geval, voor het oog zal dat niet zo'n probleem zijn. :) Maar blijft leuk om zelf te maken, ook niet meteen een materiaal waar je aan denkt maar ook goed werkt dus!
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

gijsie20


Para

Quote from: Menno_siemensma on March 06, 2018, 19:33:43
Voor vervanging van het staaldraad waar de snap aan zit of het oogje van de tail van te maken? Moet wel tegen metaal moeheid kunnen in het eerste geval, voor het oog zal dat niet zo'n probleem zijn. :) Maar blijft leuk om zelf te maken, ook niet meteen een materiaal waar je aan denkt maar ook goed werkt dus!

Voor vervanging van het staaldraad ...oogjes koop ik op Ali... 50st voor een euro ;)
Heb maar geen angst voor metaal moeheid... ik maakt er ook mijn pluggen en jerkbaits mee , gebruikte toen 1mm dikte . nooit problemen mee gehad....en het roest niet. ik gebruik een dikte van 0,5 mm is meer dan sterk genoeg.

Menno_siemensma

Quote from: Para on March 07, 2018, 06:36:36
Voor vervanging van het staaldraad ...oogjes koop ik op Ali... 50st voor een euro ;)
Heb maar geen angst voor metaal moeheid... ik maakt er ook mijn pluggen en jerkbaits mee , gebruikte toen 1mm dikte . nooit problemen mee gehad....en het roest niet. ik gebruik een dikte van 0,5 mm is meer dan sterk genoeg.
ok klinkt dan als goed alternatief, ik ben er zelf niet bekend mee vandaar :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gerrit59

Mooi patroontje Menno!

Gerrit

Menno_siemensma

Gebruik deze vooral in ondiep water met een zelfgemaakt staaldraadje met licht warteltje en alleen speldje, dan blijft die bijna zwevend door het water gaan. Erg leuk om de snoek erop te zien klappen in het oppervlak :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sjoerd

Haha, ook de 117 cmsnoek kon er niet afblijven,