Materialen: waar koop je ze

Started by wh82, May 30, 2016, 10:30:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Zonder de sponsors voor het hoofd te willen stoten:
Waar kopen jullie je vliegbindmaterialen zonder dat je bij 3 shops hoeft te bestellen om dat de 1 de helft heeft en de ander de andere helft?

Voorbeeld:
Ik wil buggertjes binden in de kleuren Wit, Zwart, Bruin, Olive.
Voor de hackles kan ik:
Bij muddler kan ik chinese necks kopen in 3 van de 4 kleuren maar bruin heb ik niet. Eigenlijk heb ik ook liever India Saddle (meer verschillende veren) of een setje losse Bugger Veren van whiting (geen compleet pack, veel te veel om mee te beginnen).
Megafish heeft geen website dus ik heb geen idee van het assortiment. Natuurlijk kan ik bellen en dan gaan rijden maar echt handig is dat niet. Bij AM en FlySupply heb je hetzelfde probleem. Allemaal een prima assortiment maar niet direct overcompleet w.b.t. binden.

Overigens vind ik het ook goed te begrijpen hoor, niets ten nadele van de sponsors. Je kunt niet alles in voorraad hebben met de kans dat je 1 keer in de 3 jaar iets verkoopt.

Daarom de vraag: Wat is een handige manier om bindmaterialen te kopen zonder drie keer verzendkosten te hoeven betalen en maar afwachten wat je krijgt.

@Mods, als deze vraag niet handig is ivm. de sponsors mag het topic weg.
Ik ben aan het orienteren of ik het de moeite waard vind om te beginnen met binden zonder dat ik direct failliet ben ;)






Menno_siemensma

Elke winkel heeft zijn voordelige koopjes en minder voordelige koopjes. AM heeft goed basis assortiment maar mist bv bucktail, beetje vreemd maar het zij zo. Ik zou ook zeker niet gelijk voor een compleet assortiment voor vliegbinden gaan, heel veel spul kan je stukje bij beetje inkopen, soms zelfs heel goedkoop, zoals die kerstversiering slierten (na kerst natuurlijk, xenos action etc) voor streamers, soms 50 cent of een euro voor iets wat in een vvshop 5-6 euro kost! Schuimrubber kan vaak ook bij hobbyshops gehaald worden voor een lagere prijs, ook vaak wel marabou en struisvogel veren. (zwarte pieten muts veer, al moet nog blijken hoe lang we die traditie houden...)
Als laatste kan je vaak ook bont goedkoop halen in 2de hands winkels, poeliers hebben soms wel een velletje liggen al zijn die vaak niet gelooid natuurlijk maar ook in de natuur vind je veel veren, ga naar een eendenvijver, liggen vaak genoeg veren.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Quote from: Menno_siemensma on May 30, 2016, 11:43:37
Als laatste kan je vaak ook bont goedkoop halen in 2de hands winkels, poeliers hebben soms wel een velletje liggen al zijn die vaak niet gelooid natuurlijk maar ook in de natuur vind je veel veren, ga naar een eendenvijver, liggen vaak genoeg veren.

En mocht je nog in de gelukkige omstandigheid zijn dat er een bontwerker in de buurt zit dan kun je daar vaak om niet afsnijsels krijgen. Helaas is het een nogal uitstervend vak...

gijsie20

#3
Wim, kijk even bij Bogdan Gawlik, bijzonder groot assortiment, en heb zelf nog nooit meegemaakt dat iets er niet was.

Of anders inderdaad even bij onze sponsoren nabellen of ze iets toch stiekem hebben☺

jan114

Fly and spin haal ik alles weg

p.forel

Het blijft gewoon dat jeoveral ter wereld je spullen weg moet hallen is het niet de kwaliteid dan is het wel de prijs

wh82

En aan het eind ben je toch failliet begrijp ik ;)

Hier kan ik wel wat mee. Is FDF nog in de running trouwens?

p.forel

Vliegen kopen is zo gek nog niet
Als ik mijn bindspullen bekijk had ik toch vele dozen vol kunnen kopen

wh82

LOL, dat heb ik zojuist ook gedaan. T binden is voorlopig uitgesteld tot mijn verjaardag. Maar dan gaat t vliegbindspul er waarschijnlijk wel komen.

henkverhaar

Quote from: p.forel on May 30, 2016, 22:22:17
Vliegen kopen is zo gek nog niet
Als ik mijn bindspullen bekijk had ik toch vele dozen vol kunnen kopen

en da's n waarheid als n koe...

Bone F

En toch is een vis vangen aan je eigen creatie nog leuker!

wh82

Quote from: Bone F on May 31, 2016, 09:28:06
En toch is een vis vangen aan je eigen creatie nog leuker!
Mee eens, heb vroeger ook gebonden en ga het wel weer oppakken. Ik wil alleen wel goed weten waar ik aan begin. Vroeger vond ik het lastig om aan materialen te komen. Als je 15 bent rijd je niet met de fiets naar de andere kant van Nederland of zelfs de wereld om een paar veren te halen, internet shops tsja.. die waren er niet. Vaak haalde ik het dan op beurzen zoals de Visma maarja die zijn er niet elke week ;)

Als ik zonder al te veel moeite aan materiaal kan komen zonder 50% te betalen aan verzendkosten lijkt het me prima te doen. Wat jullie hierboven schrijven geeft weer dat dat kan.

Het gaat me ook niet om goedkoper maar vooral om meer variatie. Had pas een paar buggertjes met rubberpootjes en die vingen beter dan zonder.. zulk soort variaties wil ik ook zelf proberen.
Ook had ik een onooglijke nimf op haakmaat 10 gemaakt van groene crystal flash. Zat in een setje uit Engeland. Ik probeerde die een keer en ving er prompt 3 vissen mee in een half uur. Nu kan ik die vlieg nergens meer krijgen. Dat is dus de reden dat ik zelf wil binden. Maar als ik begin wil ik t goed doen. Daarom zoek ik eerst e.e.a. uit en ga er dan vol overtuiging aan beginnen. :D