Rec. Wt.

Started by MartinT, February 23, 2013, 19:20:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

@Raymond,Helemaal mee eens.Als je het goed aangeleerd hebt,en je krijgt dan een keer een perfecte combinatie in handen,dan merk je het verschil.
Het is ongeveer als met wijn.Als je een wij drinkt die je lekker vindt en hij kost c.a. €5- dan is dat voor jou een lekkere wijn en heb je geen behoefte aan een duurdere Lees betere wijn.Maar proef je ze beide naast elkaar dan merk je pas het verschil.
Niet echt een probleem dus.Als je met jou hengel lekker vist,wat is er dan mis mee.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rick

Quote from: marc on March 10, 2013, 19:45:50
Rick,

klieder maar lekker verder op gevoel,ver gooien zal je nooit lukken ,daarvoor moet de techniek er ook zijn niet alleen de juiste set ( hengel & lijn)
grt marc

Marc, bedankt voor je wijze raad.. ::wtf::

Raymond, thanx. Eindelijk iemand die mijn denkwijze deelt.

Ik denk trouwens wel dat er een klein misverstand heerst omtrent mijn techniek..
Ik kom wel aan m'n meters en vissen, ik zal waarschijnlijk niet m'n vnv werpcertificaat halen..
Maar daarin ben ik denk ik niet de enige..

Rick

Quote from: weerwolf on March 10, 2013, 20:13:12
wel jammer dat dit topic niet beter begrepen wordt, het vergelijk met de auto klopt toch echt wel.


Ik ben al bezig om genoeg stuivers te verzamelen om de test te doen met mijn hengels. Ben benieuwd wat de uitslag zal worden. Vooral de uitslag van de TFO proffessional 8 voet #2

Sorry dat ik het zeg maar de vergelijking met de auto vind ik niet kloppen..

Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen als de cijfers van je hengel bekend zijn..  is het dan ineens geen goeie / fijne hengel meer of gaat het er alleen om dat je weet of het een echte #2 is?
De hengel zal er niet anders door worden..

weerwolf

Rick, gaan we het nog 1 keer proberen!


Ik hou van licht vissen en heb een paar 2-tjes dit staat duidelijk op de hengel! stel ik ga het controleren en nu blijkt dat het een #3 is. Nu moet ik dus voor mijn #2  lijnen gaan aanschaffen in #3 klasse. Dan ben ik toch genaaid want ik wou een 2 kopen waar ook lijnen in de 2 klasse op moeten.


Dus mijn auto van 200 pk heeft na controle maar 125 pk en dan hoef ik me niet genaaid voelen......het is toch een auto die lekker rijdt en en snel optrekt!!!!!


Jouw verhaal over een combinatie die klopt en lekker gooit klopt de combi is goed of misschien wel perfect maar dat wil niet zeggen dat jij aan het werpen bent met een set die je graag wilde. de combi klopt en jij bent er gelukkig mee dat is zwaar ok. Maar dat je met een #7 aan de waterkant staat ipv de #5 die jij denkt aangeschaft te hebben.




Paardevlees door de gehaktballetjes van ikea heen is niet erg, ze zijn tenslotte lekker...........maar is niet wat ik denk te kopen want dan had ik wel paardegehaktballen gekocht  ;D



Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rick

Bert, het is jammer dat jou IQ niet aan aftma standaard onderhevig is... dan had je misschien nog iets hoger uitgekomen.
Maar het is je gelukt, ik ben je nu zat.  Jij gaat onder de ignore knop.

Weerwolf,  je hebt een 2-tje met een lijn 2 er op. Deze combi is naar je zin. Nu ga je de hengeltesten en blijkt het een drie.
Dan ga je toch geen andere lijn er op zetten , alleen omdat de cijfers dit zeggen...

Als je een vergelijk met auto's wilt maken moet je het anders doen..
Dat pk verhaal is wel een kwestie van genaait zijn.. Het is alleen een kromme vergelijking.
Dan moet je het zo doen:  je koopt een auto waar op staat  1600 cc en het blijkt een 1800 cc.  De tekst is anders maar de prestaties blijven gelijk..

Als ik een hengel koop is het aftma nummer niet van levensbelang. Het is een richtlijn..
Het helpt om hengel en lijn op elkaar af te stemmen.
En dat bedoel ik met gevoel. Of je nu met een 2 of een 4 op voorn vist , als het maar goed voelt.

jelle

nou Rik het ik moet de algemene mening hier wel gelijk geven,
wanneer ik met een #2 superligt wil vissen met een tip 6/00 verwacht ik ook thuis te komen met een #2 ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rick

Dat begrijp ik. Dat is logisch.  Maar wat verwacht je?  De fabrikant zet er een 2 op en that's IT.  Je kan niet van een winkelier verlangen dat ie elke hengel in zijn assortiment te lijf gaat met een zakje kleingeld..
En de fabrikant heeft gewoon schijt aan jou en mij, die zet er gewoon op wat ie wil.
Daar ga je niks aan veranderen dus de hele discussie is zo zinloos.
Als je iets zeker wilt weten zal je bij aanschaf van een nieuwe hengel je eigen potje stuivers mee moeten nemen.
Maar wie zegt dat een 2 geen echte 2 is?
Een of ander tabelletje uit de tijd van holglas en splitcane..
Misschien is dat ook wat achterhaald.
Om in auto termen te blijven, vroeger haalden ze 100pk uit een 4 liter v8 , tegenwoordig halen ze uit die zelfde 4 liter v8 gewoon 600 pk...

weerwolf

Rick geeft het toe: of je wilt het echt niet snappen of ben je nou echt.....
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Beertje

MMmm,zou het dan toch kul zijn.Een 2-tje van 9ft lang en dan ook nog lekker strak?Of zou er een zekere verhouding bestaan tussen lengte,massa en vermogen?.Ik bedoel dus,dat een 2-tje bijvoorbeeld nooit langer kan zijn 6 of 7 ft.En als hij langer is,er consessie's zijn gedaan op de andere punten?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rick

#59
..... 8)

JB

Dit is echt een topic die ik met een  :) volgt.

Aan de ene zijde iemand die zich heeft verdiept heeft in de materie, en op deze wijze extra uitgaven (lees verkeerde lijnen) kan vermijden.

En aan de andere zijde personen die voor 200% hun best doen om deze opgedane kennis af te doen als zijnde  ::blabla:: en het op het gevoel aansturen, dat dit tot extra uitgaven kan lijden ach  ::wtf:: toch geld zat.

Aangezien mijn euro'tjes toch beperkt zijn zal ik in de toekomst toch eens de opgedane kennis door speycast toepassen wanneer ik toe ben aan een nieuwe lijn en kijken waar dat toe lijdt. Tegen de tijd dat ik een nieuwe lijn nodig hebt worden mijn huidige lijnen toch niet meer geleverd.

Voor de rest zeg ik  ::goodjob:: en keep me  :)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Rick

JB, 
Ik trek de kennis van Speycast zeker niet in twijfel..  Hij heeft gewoon gelijk.
Aan de andere kant is het wel allemaal theorie, en hoe het in de praktijk uitpakt blijft altijd een vraag..  Dat is volgens mij toch heel persoonlijk..

Rick

He Rob,
Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen...?  Ik heb bert nu al 5x gelijk gegeven geloof ik..
Daarintegen is hij wel de enige die een winkelier zwart maakt...

Quote from: speycast on March 10, 2013, 14:32:53
ach zolang rene lijnen uitzoekt die ver over de klasse gaan   kwa gewicht neem ik hem als winkelier totaal niet zereneus

en het gaat zoals ik verwacht had   kennis is ver te zoeken op dit (beginners) forum

fly only

Bedankt voor de tips Bert. Goed bezig kerel!  ::goodjob:: ::goodjob:: ::goodjob::
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

jelle

zeg bert ik blijf eigenlijk maar steeds met een vraag zitten,
hoe zit het met een DT lijn is de kans op overladen dan niet net zo groot??
ondanks dat de lijn en de hengel juist zijn benoemd
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

hilco

ik ga er een vijf lijn bij kopen , kijken hoe dat gooit  :)

Raymond

Stop wacht even. Ik heb ook nooit gezegd dat Bert geen gelijk heeft. Er is altijd een maar aan het verhaal.

Het punt waar in dit verhaal aan voorbij gegaan wordt is de massatraagheid van een hengel. Die testcurve berekening klopt maar deels. Je kunt niet door alleen maar de buigweerstand van een blank te meten het werpvermogen bepalen. Daarnaast levert lengte ook extra vermogen op. Dus hoe langer een hengel hoe meer werpvermogen het ding heeft. Nog een punt, wat wil je eigenlijk met je hengel, verre afstanden werpen tegen de wind in aan een Deense kust of rolworpen van 10 meter maken op een Ardense rivier??? Jongens, dat zijn twee totaal verschillende dingen waar je waarschijnlijk andere lijnen voor gebruikt.

Tweede punt, we praten langs elkaar door! Bert heeft gelijk, maar Rick heeft ook gelijk. Iedereen staat op een bepaald punt met kennis en kunde maar iedereen benadert zijn hobby op een andere manier. Het ontbreekt hier toch wel voor een groot deel aan begrip voor elkaar. Vervolgens probeert men dan weer door een hoop geschreeuw en beledigen gelijk te krijgen.

Je kunt er niet omheen, een hengel en lijn moeten lekker bij elkaar voelen. En als dat het geval is, heb je veel bereikt. Maar sta je dan in de Eifel forelletjes van 20 cm te vangen met een geweldige #6-combie ga je toch aan je doel voorbij. Ervaring zal je op den duur leren dat je met veel lichter spul veel meer plezier hebt.
::wtf::

marc

@ Raymond
wf ? f voor afstand gooien,meestal met streamers . presentatie van weinig belang
dt ? f voor dat ardens riviertje ,veelal droge vlieg of nimph,presentatie van groot belang
in beide situatie's wordt de lijn aangepast aan de hengel
@Rick
het kan zijn dat je een goede kombi in handen hebt zonder het echt te weten,meet die hengel eens na en dito met de lijn .
is het plaatje niet juist?pas dan eens de lijn aan naar de hand van de tips die je kreeg
nu gooi je veel makkelijker de zelfde afstand als voorheen.het gevoel zal beter kloppen om het met je eigen woorden te zeggen :)
grt marc

door vallen en opstaan leren de meesten lopen  ;)

Raymond

Jawel Bert, hengelblanks worden op zoveel verschillende manieren gemaakt. Dikwandig, dunwandig, snelle tapering, langzame tapering, combinaties van beide mogelijkheden met verschillende materialen. En jawel hoor, hoe langer een hengel hoe meer vermogen. En dan krijg je nog eens de eigen massa van een hengel die hem trager maakt. Hoe meer massa hoe trager.

Ik probeer al een tijdje duidelijk te maken dat de materie niet zo simpel is. Je zult met de ERN methode best in de buurt komen maar daarna zul je toch weer in de praktijk de juiste lijn erbij moeten proberen te vinden. En ja, dan praten we weer over gevoel.

In deze discussie is trouwens al opgemerkt dat Schreiner een geweldige #2 heeft (ik geloof door MarcelN). Schreiner hanteert een totaal andere filosofie dan moderne hengelbouwers zoals Sage.

http://www.fairplayhengels.nl/Zinvolle%20Hengelpraat_19%20pagina's.pdf

Lees het stuk maar eens na. En wil je alle technische kanten die het werpvermogen van een hengel beinvloeden meenemen in een enkele test, krijg je hoofdpijn. Zet technische hogeschool Eindhoven maar aan het werk...

Ik hoop dat mijn betoog een klein beetje duidelijkheid brengt in wat ik bedoel. Het is niet de bedoeling om mensen te beledigen. Uiteindelijk komt de hand van de ervaren werper om de hoek kijken en moet het een en ander op elkaar afgestemd worden voor een bepaald doel.

@ marc, dat zeg ik...
::wtf::

Raymond

Quote from: marc on March 11, 2013, 17:12:46
door vallen en opstaan leren de meesten lopen  ;)

Kijk, dat zijn nu de meest wijze woorden die ik tot nu gelezen heb. Het is helaas zo maar we betalen allemaal leergeld...
::wtf::

Raymond

Ik haak langzaam af maar doe nog een poging.

Stel je hebt een hengel van 1 meter en eentje van 3 meter. Beide hebben dezelfde ERN. Dan gooi je met die lange hengel een groter gewicht dan met die kleine. Het gaat hier om natuurkundige wetten. Snelheid x koppel = vermogen.
::wtf::

Raymond

#71
Quote from: Rob van H. on March 11, 2013, 17:34:23
Ben ik niet met je eens, Met het CCS (ERN is onderdeel hiervan) kan je redelijk accuraat het juiste werpgewicht bepalen, dan is het toch geen gevoelskwestie bij het zoeken naar een juiste lijn, maar meer een kwestie van goed lezen en eventueel gewichten bepalen met weegschaal?!!

Rob, dat klopt. Maar de invloed van de hengellengte en de massa van de hengel, maken de marge van de CCS methode zo groot dat je al over verschillende AFTMA coderingen aan het praten bent. Dat nog eens afgezien van waar je de hengel voor wil gebruiken. Ga je ver gooien, dan smijt je niet alleen je schietkop of belly eruit met een stuk volglijn, nee je hele volglijn. Dat is een heel gewicht. En een heel andere materie dan het maken van die ropworpjes op de Kyll...
::wtf::

MarcelN

Toch wel grappig dat jullie Schreiner erbij halen, het is jammer dat zijn zoon John de zaak opdoekt :'(
Die man had het echt wel begrepen, zijn hengels worden in R'dam afgedaan als 'zwabber stokkies' het zal best, ik heb er vele van.
Zijn concurrent Spinhoven (CJW) zie ik als de moderne Schreiner/Sage, langere hengels en minder werpgewicht...sure.
Grappige is wel trouwens dat ik met de One#6 ben begonnen met een #5lijntje van Airflo, die zwaardere lijnen hou ik kort en schiet ze eruit, gaat prima!
Maar ik zal het wel niet begrepen hebben, ik volg dit ook met een :)

MarcelN

Quote from: Rob van H. on March 11, 2013, 18:10:54
om afstanden te gooien ga je niet je hele lijn in de lucht houden (ik tenminste niet) dan maak je gebruik van de snelheid die je in je lijn brengt om te schieten. ik heb tijdens het vissen nog nooit iemand 35+ meter in de lucht zien houden, jij wel???
Nee ik ook niet, dat raak ik zwaar in de klit :P
Quote from: speycast on March 11, 2013, 18:11:29
de link van schreiner was om de ogene te openen en hem als  waardeloos figuur te gaan zien hij heeft totaal ongelijk met zijn  stukje

ook het ccs is voor mensen zoals ik een grote instinker   
Nu raak ik de weg kwijt, is dit cynisch bedoelt?
In Spey taal, een grappie?

jelle

Quote from: MarcelN on March 11, 2013, 18:19:18
:PNu raak ik de weg kwijt, is dit cynisch bedoelt?
nee hij is eindelijk eens serieus
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens