Rec. Wt.

Started by MartinT, February 23, 2013, 19:20:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MartinT

Kan iemand mij uit de doeken doen wat Rec. Wt. inhoud bij de specificatie van een hengel?
Wt. staat neem ik aan voor Weight maar voor wat, en dat Rec.  :-[

johannes

recommend/aanbevolen mischien??

MartinT

#2
Edit..
Ik denk dat dit idd klopt Johannes, zag dat Spey elders ook al een verhandeling heeft gehouden over dit onderwerp.
Gaat in mijn geval dus over een Scierra hengel aftma 4 met rec.wt. 9 grams.
Ben tijdens mijn speurtocht op het internet ook nog de volgende tabel tegen gekomen:
AFTM Table
AFTM number    In grains (range)    In grams    In ounces
3                             100 +/- 6    6.48    0.228
4                             120 +/- 6    7.78    0.274
5                             140 +/- 6    9.07    0.32
6                             160 +/- 8    10.42    0.366
7                             185 +/- 8    11.99    0.422
8                             210 +/- 8    13.61    0.48
9                             240 +/- 10    15.55    0.55
10                             280 +/- 10    18.14    0.64
11                             330 +/- 12    21.38    0.75
12                             380 +/- 12    24.62    0.86


fly only

Ok martin. Interessant. Maar wie heeft de tabel opgesteld? Is deze objectief volgens aftma stanaard wereldwijd? Of volgens een fabrikant?
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

marc

staat hier duidelijk op de hengel dat hij onderklast is
rec  wt 9 gram is duidelijk een #5 en geen 4
sciera is hier overigens voor gekend voor deze feiten
grt marc

fly only

Tja.......in het kader van een ander hoog oplopende discussie over lijnen op dit forum. Als het maar goed voelt. Afspraken die ooit zijn gemaakt door effa ed. Kloppen niet meer. Het gaat om gevoel toch?
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

MartinT

Idd Marc, ik heb hem overigens niet uitgeprobeerd met een 4 lijn maar de 5 lijn (Orvis Acces) doet het prima in combi met deze hengel.

Rene V.

Op gevoel ??? ja oke.AFTMA is in het leven geroepen door de gezamelijke Amerikaanse hengelsport fabriekanten dus hengels en lijnen.In deze best moeilijke discussie wil Speycast alleen maar aangeven dat je door de meeste van die gasten dus gewoon belazerd wordt.Wanneerje regels maakt en vervolgens die zelfde regels niet naleeft :o.Go Bert Fuck them ;D.

Rene V.

fly only

commercie gaat vóór custumers! idd. ze maken er een potje van. Het enigste wat wij kunnen doen is vissen en ons minder druk maken.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Rene V.

Deels waar wat je zegt,kopers willen ver kunnen werpen liefst zonder inspanning.Lekker vissen zonder geouwehoer is zeker aan te raden.
Vergeet ook een ander ding niet,de grootste markt ligt in de USA,vrije tijd is daar een schaars goed dus na 2 lessen ver werpen??

Groet Rene V.

hilco

maar in plaats van schelden kunnen we of je daar dan niets aan doen?

een lijst bij houden hoe het werkelijk is?  of beklag in dienen?

als er toch ik weet niet hoeveel vliegvissers dit constateren moet ej toch een vuist kunnen maken ?



Rene V.

Het enige wat je kan doen is merken die de boel belazeren links laten liggen.Alleen denk ik dat er weinig over blijft ;).Met machines heb ik tenslotte het zelfde,ook vaak gelazer.Heel af en toe loop je tegen iets goeds aan en mensen willen schijnbaar besodemieterd worden anders reageer je toch?Ik wel ;)

Rene V.

Beertje

Ik geloof het wel dat er maar wat gerommeld wordt met rec wt.Ik heb n.l.een paar jaar geleden een schierra matuka gekocht
wf 5 rec wt 11 gram??? dus dit is dan op z'n minst een 6.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Raymond

#13
Kijk, dat Bert het allemaal een beetje grof brengt neemt niet weg dat hij wel gelijk heeft. Het zou voor ons vissers een heel stuk gemakkelijker zijn als die AFTMA standaarden door de fabrikanten fatsoenlijk gevolgd zouden worden. Maar ja, dan waren de zogenaamde afstandkanonnen van de bekende A-merken opeens wel voorzien van een zwaardere lijnkwalificatie.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, als je lijn maar klopt met het vermogen dat de hengel levert. Wat natuurlijk wel zo is, ik persoonlijk vis graag met een (echt) drietje of een viertje op beken en rivieren in Eifel en Ardennen op forel en vlagzalm. Ik zie daar genoeg vissers met een zogenaamde #5 die in werkelijkheid dus misschien zelfs wel een #6 of #7 is. Het maakt niet uit als iemand zich hier lekker bij voelt maar mijn ding is het niet. Ik vind het fijn als een hengel rond gaat bij de dril van een leuke forel of vlagzalm. Plus, en dat wordt vaak vergeten, een progressief buigende #3 of 4 is veel vergevingsgezinder bij het gebruik van dunne tippets. Ja, deze jongen vist graag met een tippet van 0,10 of 0,12 mm als de omstandigheden het een beetje toelaten. Ik merk dat ik dan veel meer vang.

Verder hoor ik hier mensen zoveel lullen over ver werpen, alsof het daar om gaat. Het gaat volgens mij in de eerste plaats toch om lekker vissen. Wanneer heb je dat nou nodig, dat ver werpen? Ja, bijvoorbeeld in Denemarken op zeeforel... Maar op beken en rivieren in het buitenland? Of in de polder op ruisvoorn of snoek? Op sloten en grachten of in jachthavens op witvis? Op de uiterwaarden van de grote rivieren op winde? Volgens mij toch echt niet hoor.

Ieder z'n ding maar we moeten niet weglopen voor de waarheid.
::wtf::

hilco

ja, ik vis wel vaker zonder reel  :P 

maar daar kies ik zelf voor.

Raymond

Ik zou ook best zonder reel kunnen vissen, alleen weet ik niet waar ik dan met al die lijn heen moet die ik nog niet uit het topoog heb geworpen... ;)
::wtf::

hilco


hilco

maar stel ik wil een nieuwe hengel kopen , hoe kom ik dan aan de juiste waarden?

ik vind alles lekker gooien dus op mjn gevoel kan ik niks kopen .

wat dan?

is het na te lezen? kunnen we mensen verwijzen of helpen?

Raymond

Quote from: speycast on March 09, 2013, 15:09:47
leuk dan heb je dus een 2# en een 7#     zitten maar 4 klasse tussen    oeps wilde er maar 2 tussen lekker gevoel  dan  ::top::

Hahaha, ik denk wel dat zelfs iedere minkunkel dat verschil WEL voelt...
::wtf::

hilco

bekende afwijkingen ergens openbaar maken heeft geen Zin?  dan voorkom je in iedergeval miskopen...

Mijn nieuwe 6# gooit geweldig maar wie weet is mijn 6 lijn wel te zwaar of te licht.


jelle

de aftma van de hengel kun jij zelf testen met een zakje 5€centen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Beertje

@Jelle,verklaar je nader!!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

hilco

ja, die test ken ik,  is er zelfs met euro's maar dat is achteraf als ik de hengel al in bezit heb .

maar stel ik zou hem nu gaan kopen..............

jelle

dat kun je ook met het wisselgeld van de winkelier doen ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

#24
Quote from: Beertje on March 09, 2013, 15:34:41
@Jelle,verklaar je nader!!
REAL FUNCTION AND ROD NUMBER (Right Line Weight) OF YOUR ROD?


If you have problems with your fly rod, line and casting the reason is not always in your skills! Sometimes the Rod Line Weigth marked onto your rod simply is not right!
In RODMAKER- magazine (2, 2003) W. HANNEMAN puts forward a simple method to measure the real characteristics of a fly rod: you put a spesific weight to the tip of your rod to bend it downwards 1 / 3 of its length. The weight (number of Eurocoins, Effective Rod Number ERN) and the bending angle (Action Angle AA) describes the characteristics of your rod. In USA the weight is adjusted as local Cent coins (Common Cent System, CC -system). An American Cent is 2.50 grams, 38.61 grains. Because we do not have so many US Cents here in Europe I have translated the tables to Eurocoins: 5 Eurocent is 3.92 gram and 1 Eurocent is 2.30 gram.

INSTRUCTIONS:

Measure the length of your rod. Fix the rod horizontally, the first 30 cm should not bend. Measure 1 / 3 of the length of the rod downwards from the rod-tip. Fix (tape) a small plastic bag to the tip-top of the rod. Put Eurocoins to the bag to bend it 1 / 3 of the length downwards. Count the number of coins and compare to the table to see the real weigth class of the rod. Measure the bending angle of the tip (see the figure). A fast rod has a more steeply downwards bending tip (red tip in the FIGURE). A slow rod has a smaller angle (green tip in the FIGURE) You may use a angle-meter (gonio-meter) or use the simple graphics given below.

BENDING as ACTION ANGLE (AA) = FUNCTION W. Hanneman RodMaker 2003
Less than 59 degrees = SLOW
59 - 63 degrees = MODERATE
63 - 66 degrees = MODERATE / FAST
More than 66 degrees = FAST
[hs width=300 height=300]http://personal.inet.fi/private/tapani.salmi/kulmat.jpg[/hs]


You may measure the 59, 63 and 66 degrees as following: Take a piece of graph paper and draw a right angle (90 degrees) Count 20 units (boxes) downwards. Count 12 units (boxes) to the horizontal line - that is 59 degrees. Count 10 units (boxes) to the horixzontal line - that is 63 degrees. Count 9 units (boxes) to the horizontal line - that is 66 degrees. See the FIGURE for details, the GREEN rod is slow and the RED rod is fast with the proper weight fixed to the tip.


NUMBER OF COINS AND ROD NUMBER (ERN)


Value 4.0-4.9 means a number #4 and an ERN value 4.5 in the table means a typical rod for #4 line.


Five-cent Eurocoins and Rod Number W. Hanneman RodMaker 2003
dus een #6 hengel moet het gewicht van 30 euro stuivertjes aan
                        
10   # 1.2   20   # 3.6   30   # 6.0   40   # 8.0   
11   # 1.5   21   # 3.9   31   # 6.2   41   # 8.2   
12   # 1.7   22   # 4.1   32   # 6.4   42   # 8.4   
13   # 2.0   23   # 4.3   33   # 6.7   43   # 8.5   
14   # 2.2   24   # 4.6   34   # 6.9   44   # 8.7   
15   # 2.4   25   # 4.8   35   # 7.0   45   # 8.8   
16   # 2.7   26   # 5.1   36   # 7.2   46   # 9.0   
17   # 2.9   27   # 5.3   37   # 7.4   47   # 9.2   
18   # 3.2   28   # 5.5   38   # 7.6   48   # 9.3   
19   # 3.4   29   # 5.8   39   # 7.8   49   # 9.5   
                        

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens